Babystag kan det undværes
Fra : blueocean

Dato : 31-07-09 10:02

Hej jeg går og pynser på at fjerne mit babystag og erstatte det med 2
undervanter således at jeg får lidt mere plds på dæk til en jolle, det
er i vejen, hvilken betydning har et babystag egentlig.

Jeg ar set flere både hvor det var fjernet og så dermed kun havde 1
sæt undervanter og top vanter. de havde ikke noget problem, men hvad
med trim ??.

Min mast går gennem dæk og står på kølen. Masten er 16 meter over
dæk.

Jeg har googlet lidt ,men er ikke blevet klogere er der nogen her der
ved noget om dette.

<Gert

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 17:38

[...]

Hvilke båd er der tale om?

mvh
www.scanboat.com / Per Krabbe

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 31-07-09 22:03

Hvis du erstatter babystaget med to nye undervanter der kan tække midten af
masten frem, så har du jo ikke mistet noget. men tværtimod fået et babystag
der er sideværts stabilt.

Men bare at fjerne babystaget kan jeg da ikke anbefale. Hvis der er nogen
der påstår det er OK, så er det fordi de aldrig krydser højt til vinden.
Sejlet bliver jo hult når der kommer tryk på og der ikke er noget til at
holde masten frem og dermed sejlet fladt.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-09 18:24

Muligvis kan det forsvares, at erstatte babystaget med et extra sæt
undervanter, der trækker fremad.

Blot at fjerne samme, som enkelte gør, må da absolut være tåbeligt.
der er jo en grund til, at konstruktøren har ønsket masten trukket fremad i
babystagets angrebspunkt.

(prøv engang at slække din baby, når du sejler.
Hold øje med staget, og se, hvorledes det strammer og slækker i takt med at
masten danser mavedans

MVH
Egon

Fra : blueocean

Dato : 03-08-09 00:33

On 1 Aug., 19:24, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]
> dæk.
>
> Jeg har googlet lidt ,men er ikke blevet klogere er der nogen her der

Hej,
Iflg. flere jeg har talt med kan babystag godt erstattest med ekstra
undervanter, så det vil jeg nok gøre, jeg har prøvet mig frem med
løst / fast babystag og set hvordan masten danser " mavedans", også
mærket hvordan det har indflydelse på sejlet på kryds, så at bare
fjerne det har aldrig været min tanke, men at erstatte det med 2
undervanter som holder masten, skulle ike infloere på egenskaberne.

tak for jeres svar..

Gert

Fra : blueocean

Dato : 04-08-09 03:07

On 3 Aug., 08:32, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fjerne det har aldrig været min tanke, men at erstatte det med 2
> undervanter som holder masten, skulle ike infloere på egenskaberne.

båden er en Kaskelot

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-08-09 04:23

Hej Gert,

Når man ændrer på afstivningen af masten skal det gøres med omtanke i
forhold til placeringen og påtagelse af kræfterne i fornødent omfang.
Har du ikke selv den fornødne baggrund for at kunne beregne og kende
styrkerne i materialerne skal du ikke uden hjælp forsøge dig frem.

Prøv at spørge Per Bruun om han har tegninger liggende for denne
konstruktionsændring.
Det er vigtigt at røstjernene bliver placeret rigtigt og de fastgøres
således at kræfterne kan optages i skrogkonstruktionen.

Mvh/Harding

Fra : Boje

Dato : 04-08-09 20:20

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
<Hej jeg går og pynser på at fjerne mit babystag ....
klip
<Gert

Hej Gert.

Hvis I ikke har børn, kan babystaget sagtens undværes.

Mvh
Boje

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 10:09

> Hvis I ikke har børn, kan babystaget sagtens undværes.
>
> Mvh
> Boje

Jeg tror Harding har overset den " " du glemte at sætte

per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-08-09 14:02

Tja.. og hvis man kun sejler i vindstille har det heller ingen
betydning.
Masten krummes i stigende vindstyrke ved at totte babystaget og masten
rettes op ved at sætte undervanterne og slække babystaget. Fuldstændig
samme funktion har de forreste- og agterste undervant.
Babystaget og undervanterne stabiliserer masten. Mangler babystaget
bliver masten ustabil med nogle vindretningers påvirkning.
Skal man undvære babystag eller forreste undervant skal riggen
konstrueres på en anden måde med bagudrettede salingshorn.
På mastheadriggede både skal salingshornene normalt være vinkelret på
bådens centerlinie, eller pege 2 grader agterud. Salinghornene skal
være omhyggeligt fæstnet til masten, og dele den vinkel, det rammer
topvantet med.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 05-08-09 04:09

On 4 Aug., 12:23, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> Det er vigtigt at røstjernene bliver placeret rigtigt og de fastgøres
> således at kræfterne kan optages i skrogkonstruktionen.

Til Harding

Hvad angår befæstning i skroget er der ikke nogen problemer, og
placering af evt. nye røstjern til 2 nye undervanter kan ske ved at de
kommer til at stå ca, 30 cm foran masten, men om det er nok ved jeg
ikke helt.
Jeg ved at en anden Kaskelot "Josefine" fra præstø, har ændret til 2
undervanter, men mere ved jeg ikke om det. Og jeg kender ikke ejeren.
har blot set båden ligge der.

Jeg har endnu ikke kontaktet Per Bruun, men efter min sidste kontakt
med ham var han ikke særlig meddelsom om kaskelotens konstruktion.
Så...... men jeg tager kontakt til John Mast for at høre om han / de
kan anbefale noget.

mvh.
Gert

Fra : blueocean

Dato : 05-08-09 04:09

> [...]
> <Gert
>
> Hej Gert.
>
> Hvis I ikke har børn, kan babystaget sagtens undværes.

Ha ha..... lidt seriøs bør man være og jo vi har børn. men de kan ikke
bruges til det.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-09 07:16

Hej Gert,

Du kan da kontakte ejeren af Josefine Per V. Bigum, Egernvænget 27,
4733 Tappernøje
Og spørge til placeringen og hvordan han har lavet beslaget for bedst
mulige træk.

Per Bruun kan godt være lid fåmældt. Måske har han ikke været
involveret i konstruktioner med dobbelt undervant så jeg muligheden
for et svar kan ligge hos JohnMast.

Mvh/Harding