Hej Flemming,
Årsagen til at jeg ønsker en inverter tilkoblet startbatteriet er at
kunne få den fornødne effekt til forbrugeren (elektrisk ovn) og ikke
nøjes med mindre effekt m.m.
I Henriks eksempel kunne man forestille sig at inverteren var
tilsluttet forbrugsbatteriet.
Når motoren starten vil man med et skille relæ komme i den situation
at startbatteriet først skal oplades til den fastsatte værdi for
relæet og først derefter vil generatoren påbegynde opladning af
forbrugsbatteriet. Ovnen som jeg har ombord kan skifte mellem over-
eller undervarme eller begge dele samtidigt. hvert varmelegeme er på
350 W.
Skal begge køre samtidigt bruges 700 W svarende til næsten 60 Amp. fra
batteriet. Fås ikke et godt tilskud fra generatoren aflades
forbrugsbatteriet ret så meget. Det undgås ved at inverteren er
tilsluttet startbatteriet.
Det er ikke unormalt at en ovn kører op mod en time.
Det skal bemærkes at inverterens plusledning til batteriet frakobles
inden motoren startes og først derefter tilkobles igen. Årsagen er at
nyere inverteres elektronik ved det spændingsfald der sker når
motorens startmotor indkobles, opfatter at batteriet er "fladt" og
frakobler derfor inverteren.
Proceduren for ind- og udkobling er beskrevet i inverterens manual.
Alternativet er jo at man skal medbringe en noget større og altid godt
opladet forbrugsbatteripark hvis man vil anvende ovnen ofte.
En ovn er en meget og over længere tid forbrugende enhed.
Vandpumper, boremaskiner PC´er og lignende tæller ikke rigtig i denne
sammenligning.
Når vi har landstik tilkoblet kører ovnen selvfølgelig direkte fra
land. og der lades på forbrugsbatteriet.
At anvende en batterimåler er helt fint og som du skriver: "en
prognose på resterende tid ved nuværende forbrug" kræver dog at
meteret overvåges. Er der termostat på ovnen er det jo ikke
ligegyldigt hvornår man aflæser meteret om det ikke integrerer over et
stykke tid.
Vores problemer er altid batterikapacitet, vægt, plads
opladningsmuligheder, og så lige det stigende antal forbrugerne vi
bringer ombord.
Der er lidt om det med at have en maskinmester ombord.
Mvh/Harding
On 31 Jul., 14:38, Flemming Torp <gimle...@gmail.com> wrote:
> Hej Harding og Henrik,
>
> Er selv på vandet og prøver at give et lille pip fra Gimle i det
> sydfynske vi en til formålet oprettet Gmail-konto ...
>
> I mit system har jeg tre adskilte batteribanker: (1) startbatteri; (2)
> Navigationsinstrumenter, radio, VHF og lænsepumper; (3) Inverter,
> køleskabskompressor, ferskvandspumpe, PC, ladere, ankerspil, elspil,
> osv.
>
> Når jeg ytrer mig, er det fordi jeg er lidt overrasket over Hardings
> forslag om at koble inverteren på startbatteriet. Jeg forstår logikken
> i at motoren bør/skal være startet for at bruge krævende
> installationer og at motoren kan lade batteriet, mens det leverer
> mange ampere ... I min situation har jeg dog valgt at frede start-
> batteriet, så jeg kan bruge de krævende elementer uden at skulle
> starte motoren - og de mindre krævende, f.eks. PC, monitor og ladere,
> som jeg lader køre på 220V, så jeg kan bruge de medleverede ladere ....
> Jo, jeg ved godt, at det ikke er optimalt, men nemt ... I praksis er
> motoren dog som hovedregel startet, når ankerspillet betjenes - og vi
> har ikke elektrisk ovn ... Nok om det.
>
> Mit råd til Henrik kunne være at installere en batterimåler. En sådan
> har jeg haft rigtig megen glæde af: Jeg kan løbende se spændingen på
> de tre batteribanker, deres tilstand, hvor meget, der er leveret af
> amperetimer, en prognose på resterende tid ved nuværende forbrug, osv..
> Når der lades kan jeg se, hvilken spænding og hvor mange ampere, der
> lades med ... Det har givet mig en god forståelse af de forskellige
> forbrugsenheders strømbehov osv. - og en rolig nattesøvn ...
.
>
> Og for at undgå "utilsigtet elektrisk samspil", har jeg helt adskilt
> de 220V fra inverteren og de 220V fra land... De kan ikke på nogen
> måde "overlappe"... Lidt flere stik og besvær, men igen: Rolig
> nattesøvn ... Og så kan jeg finde ud af det ...
...
>
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør
>
> On 31 Jul., 11:21, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
> wrote:
>
>
>
> > Hej Henrik,
>
> > Dine skriverier giver mulighed for mange forskellige spørgsmål til
> > installationen generelt,selv om det måske ikke direkte kan forbindes
> > med den specifikke fejl.
>
> > Hvis du læser i manualen for inverteren står de nok noget om hvornår
> > den skal tilkobles og nogle betingelser herfor.
> > Som regel står der at den ikke skal være tilkoblet når der tilsluttes
> > landstrøm eller når motoren startes.
> > Afhængig af inverterens konstruktion og tilslutning skal du kunne
> > afbryde den kraftige + ledning mellem inverter og batteri. Det er ikke
> > nok at slukke for 230 voltskontakten på inverteren.
> > Laver man ikke denne adskillelse når de nævnte enheder tilsluttes vil
> > inverterens "intelligens" lave en afbrydelse af inverteren.
> > Derfor vil en primær afbryder være godt at indsætte.
> > Inverteren bør være tilsluttet motorbatteriet således at hvis man skal
> > forbruge stort til f.eks. en ovn, så skal man starte motoren først og
> > derefter tilslutte inverteren. Hovedparten sf strømmen der skal
> > forbruges leveres så fra de to enheder i forening med overvægt på
> > generatoren og kører motoren lidt længere efter forbrugskilden er
> > frakoblet får startbatteriet lidt yderligere opladning. En generator
> > kan levere betydeligt mere strom en de fleste landladere.
>
> > Skillerelæet kan sikkert have en indre kortslutning således at alle 3
> > batterier konstant er sammenkoblede; men det burde trods alt give
> > ladestrøm fra landladeren så derfor skal fejles måske søges i dårlige
> > ledningsforbindelser, eller som du skriver en manglende sikring; men
> > er det sandsynlig at en sikring lige pludselig forsvinder. Så må
> > installationen have fejlet i længere tid.
>
> > For fremtiden kan du efter at fejlen er fundet overveje hvordan din
> > installation skal være opbygget. Først og fremmest skal den være
> > "automatisk" således at du uverladet alt til elektronikkens formåen
> > eller vil du selv være "maskinmester" og styre op- og afladning af
> > batterierne og dermed have mere og direkte indflydelse på forbruget.
> > Forbruget, med baggrund i batteriernes kapacitet, er jo ikke uendelig
> > og derfor skal man hele tiden have i tankerne hvad forbruget er, både
> > under sejlads (for sejl) i havn og på ankerplads.
> > Måske skulle du overveje at medbringe en lille Hondagenerator, således
> > at det er muligt at lave strøm på ankerpladsen eller når man ligger
> > til ved en klippe i det svenske. Vi har en sådan generator med og den
> > placeres enten i land, i jollen eller i spilerfaldet med en hjælpesnor
> > til forstaget, således at generatoren lige er trukket fri af dækket..
> > Det nedsætter vibrationerne og støjen væsentligt at lade det elastiske
> > spilerfald være absorber.
>
> > Du kan også overveje i fremtiden om gelbatteri er det rigtige elller
> > alternativt batterier hvor du kan påfylde vand og dermed kunne måle
> > hver enkelt celles tilstand.
> > Det giver en stor tilfredshed at vide at man, hvis man udfører
> > regelmæssige målinger, har lidt styr på bådens forskellige
> > installationer.
> > Det kræver selvfølgeligt lidt tid og arbejde; men er det ikke også en
> > del af det at have båd, at man overvåger og vedligeholder den.
>
> > Jeg håber at du finder fejlen i dag så jeres ferie kan fortsætte med
> > positive oplevelser.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 30 Jul., 22:25, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
> > > Det må være et defekt skillerelæ der gør at jeg kan tappe fra
> > > startbatteriet - det finder jeg ud af i morgen.
>
> > > Mvh
> > > Henrik
>
> > > > Hej Henrik,
>
> > > > ja der er dejligt her i Sverige
>
> > > > Men tilbage til dit spørgsmål - som jeg måske ikke helt forstår.... fordi...
> > > > du har vel 2 seperate banker ?... altså et startbatteri (som der KUN tages
> > > > strøm fra i startøjeblikket) og så dine forbrugsbatterier.
>
> > > > Hvis ikke - så ville jeg starte der hvis jeg var dig. Se at få adskilt start
> > > > og forbrug - så løber du ikke ind i det bøvl mere.
>
> > > > venlig hilsen
>
> > > > JN- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -