On 5 Aug., 09:36, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Nu kommer jeg jo faktisk fra et hjem med drejebænk, men jeg er jo flyttet
> hjemmefra 'for et par år siden'. Min far lever imidlertid stadig og hvad er
> næsten lige så godt som et hjem med en drejebænk ? Uhindret adgang til en
> drejebænk ....
>
> Jeg kan bare ikke lige genneskue hvordan man skulle spænde sådan et rat op i
> drejebænken og bore hullet op ? - på en sikker måde ....
>
> Bjarke
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:
http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> wrote in messagenews:5296de8c-756b-44b0-8b5c-b787cea8b411@18g2000yqa.googlegroups.com...
>
> Så må der desuden være en anlægsflade som møtrikken spænder rattet op
> imod.
> Er akseldiameteren ikke noget mindre end f.eks. konen på en anden
> rattype er det ikke let at lave en god bøsning.
>
> Der findes også modeller hvor akselen er udformet som en spline, med
> flere og forskelligt vinklede sider.
>
> Det er tilsyneladende ikke let at skifte fabrikat, især ikke hvis man
> ikke kommer fra et hjem med drejebænk.
> (Hvad er et hjem uden drejebænk!?)
>
> Mvh/Harding
>
> Det giver også en mangfoldighed.
>
> On 4 Aug., 23:43, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
> wrote:
>
>
>
> > Hel ret/plan aksel, ca 20-25 mm, med en løs 'måne' not og en møtræk med
> > fin-gevind for enden.
>
> > --
> > Afsendt fra båden:
> > Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> > Position:
http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> wrote in
> > messagenews:bf4c84a4-3d73-4992-acfa-63c1e3a32bf4@h21g2000yqa.googlegroups.com...
> > Hvordan ser Orca´s aksel ud? Der er ingen spec på deres hjemmeside.
> > Mvh/Harding
>
> > On 4 Aug., 08:01, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
> > wrote:
>
> > > - men JEFA passer jo ikke i akslen, da deres aksler er koniske....
>
> > > --
> > > Afsendt fra båden:
> > > Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> > > Position:
http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> > > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> wrote in
> > > messagenews:02e130b6-f5a2-4f1d-ad03-9bf4597544b3@c34g2000yqi.googlegroups.com...
> > > Hej Bjarke,
>
> > > Jeg går ud fra at du skal købe det nye rat så er muligheden for at
> > > vælge et Jefa rat i den rigtige størrelse da tilstede.
> > > Prøv at se på Jena´s site:
http://www.jefa.com/steering/steering..htm
> > > Ud over ratdiametrene er der også en tegning af akselen med målsætning
> > > m.m.
>
> > > Mvh/Harding
>
> > > On 1 Aug., 07:57, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
> > > wrote:
>
> > > > Hvordan får man sådan en svend op i en drejebænk ? Det jo lidt
> > > > halvstort
> > > > (Ø100cm). Hvad vil det mon koste at få sådan et hul "boret" op til ca
> > > > 25
> > > > mm
> > > > og lavet en rille til konus'en ?
>
> > > > Jeg har ingen gearingproblemer. Jeg vil "bare" skifte fra 90 til 100
> > > > cm
> > > > i
> > > > håb om at det lige giver de ekstra cm jeg mangler når jeg sidder på
> > > > karmen
> > > > og styrer....
>
> > > > --
> > > > Afsendt fra båden:
> > > > Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> > > > Position:
http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> > > > "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote in message
>
> > > >news:4a737790$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > > > > "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en
> > > > > meddelelse
> > > > >news:4a735b1d$0$299$14726298@news.sunsite.dk...
> > > > >> Ja... så ved jeg der er 2 forskellige. Jefa's måde og den Orca har
> > > > >> lavet
> > > > >> på min båd.... Der må da være en der har lavet "the (almost)
> > > > >> complete
> > > > >> list of wheel shafts ..."....
>
> > > > > Du køber det rat (et standard) du vil have, med/uden snap-lås.. Det
> > > > > kan
> > > > > næppe betale sig at få speciel fremstillet et, det løber hurtigt op
> > > > > i
> > > > > 5k.,
> > > > > dertil kommer så montering af skum/læder.
> > > > > Der er flere systemer, nogle med stråler, andre igen med konus og
> > > > > feder/not. Det er en jungle.
> > > > > Der er flere standarder og de bliver sjældent overholdt. Hver
> > > > > producent
> > > > > skal absolut genopfinde den dybe tallerken igen.
>
> > > > > Så kender du sikkert en med en drejebænk og tilpasser rat-centeret
> > > > > eller
> > > > > får drejet en ny rat-aksel.
> > > > > Ændre du diameteren væsentligt, så ændre det selvfølgelig også på
> > > > > gearingen, men det kan du bare ændre tilbage på ror-kvadranten. Så
> > > > > skal
> > > > > du
> > > > > ikke tænke på evt. tandhjul og andet skidt.
>
> > > > > Mvh
> > > > > Leon- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > > > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Opspændning af så store ting som et rat, kan man ikke i en drejebænk,
så skal man have adgang til en fra B&W skibsværft.
Nej man lægger det op på en fræsebænk og så kan man Hone hullet op
meget præcist, lige til mindste 1/100 del af en millimeter.
Og skal man have en anden konus på kan man ved hjælp af en konisk dorn
udbore til en anden konus grad.
Og da jeg forstå at den skal være lige i hullet, skal du bare sørge
for at det rat du anskaffer har et noget mindre hul og så få det
fræset ud til din aksel diameter tilpasning hos en maskin virksomhed
som har maskinen, du kan jo prøve at forhøre dig hos Jefa om / Jan
eller de kan / vil gøre det for småpenge, jeg ved at de er til at tale
med.
mvh.
Gert