Solcelle ventilator
Fra : Hersbro

Dato : 26-07-09 08:09

Er der nogen der har erfaring med solcelleventilatorer?

Jeg skal skifte min manuelle udlufter på min Maxi 77 og overvejer at
investere i sådan en. Jeg er dog i tvivl om pengene er givet godt ud,
omkring kr. 8-900 mod 2-300 for en manuel.

Jeg tiltrækkes dog at kunne få en frisk og velduftende båd når jeg
åbner lugen og en ikke så fugtig dyne om morgnen når familien sover
der (tovoksne og to børn).

vh Jesper

Fra : HH

Dato : 26-07-09 11:43

Jeg sejler af og til med en båd der har sådan en. Det er et helvede,
så man skal have en ispind klar til at stoppe støjen når man er i
nærheden eller skal have en lur. Så få en der kan stoppes!
Men det er sikkert fint når man ikke er ombord.

Hans-Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-07-09 18:56

Hej Jesper,

Vær opmærksom på at netbaad har den 'hætte' der passer til de fleste maxi
modeller til 130 kr. Se http://netbaad.com/product.asp?product=1444

Bjarke
www.maximalt.dk

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-07-09 12:41

Det kan måske være en behagelighed især i "troen".

En fugtig dyne/madras kommer af at en person afgiver ret så store
mængder vand/sved og temperaturen især under madrassen bidrager til at
"kaste vand".

Det problem løses ved at stille madrassen på højkant hver morgen
indtil den er tør og hænge dynerne til tørre.
Skal du undgå kondensdannelser i nævneværdigt omfang er hængekøjer en
god løsning. (ikke særlig realistisk i de fleste lystbåde)

Mvh/Harding

Fra : asser

Dato : 26-07-09 23:27

Jeg havde en loftventilator med solcelle og opladeligt element. Min
erfaring var at det var spild af penge.Det battede ikke rigtigt noget.
Nu har jeg en 5 watt solcelle, som jeg lægger i cockpittet og en
kabinetblæser fra en computer monteret i nedgangslugen.
Det er noget der fungerer, både sommer og især vinter. Det larmer
selvfølgeligt, men ikke mere end min PC.
Se evt. dette link
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=47_49&products_id=139

Asser

Fra : Roderiet

Dato : 08-08-09 19:54

"Hersbro" <jesperforman@hersbro.dk> skrev i meddelelsen
Er der nogen der har erfaring med solcelleventilatorer?

Biltema har en tyl ca. 300,- sådan en har jeg haft i to år. Den udlufter
den MØF der ellers samler sig omkring toilettet. Den støjer i lejet
efter et år, og det kan ikke laves. Den er ikke vandtæt endsige
stråletæt, så når du ligger i hårdt vejr og får røgvand ind over, så vil du
få vand ned gennem ventilatoren. Princippet er så godt at jeg når den
nuværende dør vil anskaffe en bedre som ikke har de nævnte ulemper. Jeg
har set en med skiftekontakt med 3 funktioner afbrudt,soldrift,12 volt ( til
nat ) hos Palby Min nuværende er IKKE trædesikker. mvh Niels F.