Internet via Sattellit
Fra : Allan Nielsen

Dato : 26-07-09 07:58

Hej,

Jeg er igang med at planlægge en tur til Caribien til næste forår.

Jeg vil gerne høre gruppens meninger om forskellige ting - her kommer
det første

Internet via Sattelit
Der findes et hav af systemer - har I nogen erfaringer med hvad der
virker, har en størrelse så det kan installeres på en Bavaria 42C og
er til at betale i drift?

Mit formål er dels kontakt hjem (mail), vejr, gerne telefon (Skype) og
lidt arbejde. Så en stabil båndbredde over 64K er et stort ønske.

Stor hilsen,
Allan Nielsen
S/Y A-head

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-07-09 18:42

Ham jeg sejlede med fra Syd Afrika til Brasilien i januar havde en Iridium
telefon, som han brugte til nogle samtaler og til text mails. Inkl dagens
vejr udsigter som Deutche Wetterdienst sendte til båden.

Telefon og abb. havde koster 1500 Eur i oprettelse og han sagde at den ikke
var ret dyr at bruge. Et par tusinde Euro havde havde han brugt det sidste
år.

Men det er jo individuelt om man synes det er dyrt .... Jeg synes ikke det
kan kategoriseres under 'billigt', men et faktum er (baseret på hvad de
andre både havde), at flere og flere vælger denne løsning og dropper den
bøvlede HF radio...

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Michael Thomsen

Dato : 27-07-09 10:49

Bjarke@Escape wrote:

> [...]
> det kan kategoriseres under 'billigt', men et faktum er (baseret på
> hvad de andre både havde), at flere og flere vælger denne løsning og

Tja, det er vel ikke så galt, når man tænker på den bagvedliggende
infrastruktur :)

Men Iridium har så vidt jeg ved stadigvæk kun en data rate på 9600 bps,
så hvis det ikke er nok til OP, så er Globalstar måske en løsning. De
kører noget i retning af 50 kbps. Priserne kender jeg ikke noget til;
men hvis de skal kunne konkurrere med Iridium er det næppe meget dyrere
end hvad du nævner ovenfor.

//michael

Fra : Per

Dato : 02-08-09 15:04

Bjarke@Escape wrote:
> [...]
> ikke det kan kategoriseres under 'billigt', men et faktum er (baseret
> på hvad de andre både havde), at flere og flere vælger denne løsning

Bøvlede HF radio !???

En walkie er altid det sikreste - her er man ikke afhængig at internet
problemer som trods alt ofte forekommer.

EN walkie virker bare altid - det er altid redningstjenester og politiet
sikre livline.

Walkie er kommet for at blive.

/ Per

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 31-07-09 21:52

Køb brugt. Det er dyrt fra nyt, selvom det er lidt smartere.

Faldt lige over denne på worldcruising forum:

Iridium 9522 fixed satellite telephone
Complete with 'Sailor' external antenna, stainless steel antenna mounting
(clamps to vertical or horizontal tube), 9m antenna cable, power supply,
serial to USB adaptor (to connect to pc for e-mails etc) and full
instructions. Used (I'm the second owner, I think) but fully working.

Call Dave Clarkson 07815 048878 for details.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 31-07-09 22:10

En mere her:

am selling my iridium phone that has been used on this years ARC Europe. It
is in perfect condition. I bought it for £855 a year ago and am looking to
sell for £625 although offers will be considered. Below is some information
about the phone. I am contactable by email on paulhuntley@waitrose.com or on
01435 830329 / 07798 873508

The Iridium 9500 Satellite SeriesT Phone is a rugged solution to meet any of
your global satellite needs. The 9500 phone is the first model of satellite
phones released by Iridium. 9500s are no longer in production and a rarity
to find - even used ones. Even though the phone is slightly larger and
heavier than the 9505 phone, this option offers a cost-effective way to gain
access to Iridium's completely global service. The Iridium 9500 satellite
phone enables you to make or receive calls anywhere on earth. This was
actually the first satellite phone ever sold for commercial use,
manufactured by Motorola. This Motorola 9500 sat phone works as well as any
of the newer Iridium satellite phones. You have access to satellite internet
with this phone when you purchase an Iridium data kit. Please note that data
speeds are slow at 9.6kbps, but that is good enough for email or grip files.
Phone comes with Motorola 9500 data kit, aerial, iridium antenna adapter and
all data connection cables.

Technical Specs

* Provides up to 20 hours of standby time with a standard battery * Provides
up to 2 hours of talk time with a standard battery * 4 X 16 illuminated
graphic display * 32 Character Optimax EL electroluminescent display * Auto
Redial Notification * Clear Last Digit/Clear All Digits Mailbox for Numeric
& Text (120 characters) * International Access Key Sequence (+ key) *
VibraCall Alert * Volume Adjustment (earpiece or ringer) * Last 10 Numbers
Dialed * 100 Alpha and Numeric Memory Storage * One-Touch Dialing * Battery
Meter and Low Battery Warning * Automatic Display Call Timer * Illuminated
Keypad * Signal Strength Meter

Fra : HO

Dato : 02-08-09 17:43

"Allan Nielsen" <rosenbecknielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
<Internet via Sattelit
<Der findes et hav af systemer - har I nogen erfaringer med hvad der
<virker, har en størrelse så det kan installeres på en Bavaria 42C og
<er til at betale i drift?

Hej
spørg evt. dem der lige er kommet hjem, de ved meget om dette.

http://www.sy-barolo.dk/pages/udstyr-saelges.php

MVH
HO

Fra : blueocean

Dato : 03-08-09 02:36

On 2 Aug., 16:03, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> problemer som trods alt ofte forekommer.
>
> EN walkie virker bare altid - det er altid redningstjenester og politiet

Walki talkie kan ikke bruges til noget som helst, det er kun legetøj,
som seriøs langturs sejler, skal der tænkes på sikkerhed og drift
sikkerhed, eneste alternative til sattelit komminikation er Kortbølge
radio, og gerne på amatørplan da der lyttes meget mere end man tror,
så evt. nødopklad kan opfanges næsten overalt.

Gert
Sejlet ½ jorden rundt.

Fra : blueocean

Dato : 03-08-09 02:41

On 26 Jul., 19:41, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Mit formål er dels kontakt hjem (mail), vejr, gerne telefon (Skype) og
> lidt arbejde. Så en stabil  båndbredde over 64K er et stort ønske..

Hej hvis du virkelæig skal kunne bruge det til arbejde, så er der kun
denne løsning tibage,
http://www.thrane.com/Maritime/Products/Satellite%20Communication/SAILOR%20FleetBroadband.aspx

Men prisen er også derefter, sikkert ikke til at betale.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 03-08-09 02:45

wrote:
> [...]
>
> Mit formål er dels kontakt hjem (mail), vejr, gerne telefon (Skype) og
> lidt arbejde. Så en stabil  båndbredde over 64K er et stort ønske..

Og denne er også en mulighed
http://www.thrane.com/www.thrane.com/Maritime/Products/Satellite%20Communication/Inmarsat%20mini-C/TT-3026M-S-D%20mini-C.aspx

Gert