Ukrudt skal væk inden fliser/græs - Roundu~
Fra : Morten

Dato : 28-07-09 09:55

Hej med jer

Jeg har nogle jordarealer i haven, hvor der enten skal så's græs, eller
ligges fliser. Der har været voldsomt meget skvadderkål i jorden inden jeg
gravede det igennem, så jeg vil gerne give det en ordentlig gang "et eller
andet" så jeg kan få dræbt alt ukrudten inden jeg går i gang med at så græs
eller ligge fliser.

Nogle anbefaler Roundup, nogle anbefaler Eddikesyre, og andre Trim Toxan
Plænerens.

Hvad skal jeg gøre?

/Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-09 14:08

Morten wrote:

> Nogle anbefaler Roundup, nogle anbefaler Eddikesyre, og andre Trim
> Toxan Plænerens.

Hvis du sår græs, er en plæneklipper alt rigeligt. Skvalderkål kan ikke tåle
at blive studset hele tiden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Morten

Dato : 28-07-09 14:32

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du sår græs, er en plæneklipper alt rigeligt. Skvalderkål kan ikke
> tåle at blive studset hele tiden.

Jeg ønsker ikke at slå græs på fliserne ...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 28-07-09 14:46

> Jeg ønsker ikke at slå græs på fliserne ...

Nu nævnte du ikke specifikt at du ville have fliser, men ved græs er
plæneklipperen nok til skvalderkål, hvis du vælger flisemodellen kan du evt.
ligge en ukrudtsdug under

Michael

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-07-09 14:51

> Jeg ønsker ikke at slå græs på fliserne ...

Man kunne nemt forstå dit første indlæg som om at du overvejede begge
muligheder, altså enten græs eller fliser...

Under alle omstændigheder:
Hvis det eneste ukrudt du kæmper med er skvalderkål, så behøves du ikke gøre
noget. Som Erik siger kan de ikke tåle at blive klippet ned hvis du sår
græs.
Vælger du fliseløsningen, så skal du alligevel grave muldlaget af (og så
forsvinder de også).

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-07-09 16:04

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ønsker ikke at slå græs på fliserne ...

Nu skrev du at der enten skulle sås græs eller lægges fliser.

Hvis du vælger græsset, så er problemet løst.....

Hvis du vælger fliserne, så er nemmeste løsning nok RoundUp......

Jan

Fra : Morten

Dato : 28-07-09 16:41

> Nu skrev du at der enten skulle sås græs eller lægges fliser.

Ja - nogen af stederne det ene - nogle steder det andet ...

> Hvis du vælger fliserne, så er nemmeste løsning nok RoundUp......

Okay

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-09 17:29

> Okay

Det er effektivt. Vi havde meterhøjt ukrudt på et område der skulle være
plæne. Det fik først en gang roundup. Da det havde virket blev det hele
fræst igennem og anlagt en græsplæne. Det er snart 2år siden og der er ikke
meget ukrudt i den i forhold til de gamle plænestykker

Fra : Puk Tutein

Dato : 29-07-09 19:41

> Nu skrev du at der enten skulle sås græs eller lægges fliser.
>
> Hvis du vælger græsset, så er problemet løst.....
>
> Hvis du vælger fliserne, så er nemmeste løsning nok RoundUp......

Jeg troede faktisk at RoundUp kun virkede på grønt ukrudt. Altså at det
skal på bladene for at virke. Men i første indlæg står der at området er
gravet igennem. Altså er der ikke længere blade som stikker op men sikkert
bare mange flere stykker af rødder, der alle vil spire. Jeg tænker derfor,
at RoundUp kun vil virke, hvis man lader ukrudtet gro op igen, så sprøjter
og herefter fjerner, for så at lade alle rødderne skyde igen og så sprøjte
og så fjerne og så fremdeles indtil man er bund. Så længe der er rødder
tilbage i jorden vil skvalderkålen jo spire igen og igen. Men det er da en
ret omstændig omgang.

Som en anden skrev skal muldlaget fjernes hvis der skal være fliser og så er
problemet jo løst for så fjerner man jo også skvalderkålens rødder. Lægger
man så fiberdug for at være på den sikre side, så burde problemet være løst
(indtil skvalderkål andre steder i haven sætter frø som selvsår i fugerne
mellem fliserne).

Mange hilsner
Puk

Fra : jos

Dato : 01-08-09 18:40

> [...]
> fremdeles indtil man er bund. Så længe der er rødder tilbage i
> jorden vil skvalderkålen jo spire igen og igen. Men det er da en ret
Jep, og det gælder også frø, så der skal andre midler til på "sort jord"
De findes, men mig bekendt ikke til købs i DK

> [...]
> burde problemet være løst (indtil skvalderkål andre steder i haven
> sætter frø som selvsår i fugerne mellem fliserne).
Fiberdug garanterer ikke stop for ukrudt. meget gror ganske fint igennem.
Til gengæld forhindrer det de helt store myreplager, da myrerne ikke kan
komme igennem og lave større bo.
Hvis du fylder efter med stenmel, er der også mindre risiko for at et frø
får fat.

finn