auto vanding af drivhus ?
Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-07-09 05:37

jeg har i mit drivhus 1 tønde med 200L gødet vand som jeg løbene bruger til
at vande med - nu er sagen jeg skal på ferie - tænkte på om der var nogen
der har et forslag til noget auto vanding hvor man ligger nogen siv slanger
også bliver der pumpet vand ud hver anden dag - nogen bud ?
på forhånd tak ...

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-07-09 06:43

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogen der har et forslag til noget auto vanding hvor man ligger nogen siv
> slanger også bliver der pumpet vand ud hver anden dag - nogen bud ?

En grundvandspumpe placeret i et hul du har gravet og hvor det overskydende
vand fra det nedsivende vand opsamles.
Pumpen er automatisk og kan pumpe vand tilbage i tønden.
Jeg synes dog ikke 200 ltr er meget til en ferieperiode hvis det bliver
varmt og tørt, jeg bruger mere på én uge.

Steen.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-07-09 03:12

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes dog ikke 200 ltr er meget til en ferieperiode hvis det bliver
> varmt og tørt, jeg bruger mere på én uge.

jeg skal kun være væk i 6 dage og mit drivhus er ikke så stort igen ... men
jeg skal bruge noget hvor vandet fra tøneden bliver pumpet ud i mellem mine
tomater etc.
på et bestemt tidspunkt så jeg leder efter en pumpe og noget erfaring med
jeg tror de heder siv ledninger ?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-07-09 06:22

> [...]
> mine tomater etc.
> på et bestemt tidspunkt så jeg leder efter en pumpe og noget erfaring med

Jeg kan desværre ikke hjælpe med noget færdigtlavet der ikke er proff.
gartneriudstyr.

Steen.

Fra : Erik Andersen

Dato : 27-07-09 10:30

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen der har et forslag til noget auto vanding hvor man ligger nogen siv
> slanger også bliver der pumpet vand ud hver anden dag - nogen bud ?

Jeg havde for en del år siden lavet et system til drypvanding. Det var før
jeg anskaffede kapilærkasser, så planterne var sat direkte i jorden.
Jeg købte en wc-cisterne - af den slags der sidder højt oppe på væggen - hos
en ophugger. Hvis du sætter brugsvand til den og fikser den lidt, kan den
tømme cisternen automatisk når den er løbet fuld. Jeg tømte den så over i en
10-20 liter vandbeholder med en slangetilslutning forneden. Her var så
tilsluttet slanger til noget drypvanding, som stod og dryppede konstant. Du
kan så indstille dryppene, så de passer nogenlunde til behovet og samtidig
åbne så tilpas for fyldning af cisternen, så den ikke tømmes tiere end
nødvendigt for at tilpasse vandmængden til vandbeholderen.
Vil du have tilsat gødning til beholderen, så er det bare med at lave en
lille dunk med gødning - evt blandet op i vand - og så sætte det til at
dryppe en passende mængde ned i vandbeholderen. Dryppene justedes med en
lille klemskrue på slangen.
Jeg havde det til at fungere i adskillige år og det kan passe sig selv i
meget lang tid. Der kan selvfølgelig være en risiko for overvanding hvis der
er en kold periode.
Løsningen er meget billig. jeg gav 10 kr. for cisternen og dertil kommer
lidt genbrug af lidt slangefittings. Mit eneste problem var at jeg havde
brugt klar slange til drypslanger, som jeg iøvrigt satte en lille træskrue i
enden af for at regulere dryppene - men de klare slanger gav med tiden nogle
alger i slangerne. Det kan vist undgås ved at tilsætte en meget lille mængde
salmiakspiritus til systemet.

Det er en vild Storm-P løsning, som ser besynderlig ud, men det virker.
Hermed er idéen givet videre.

/Erik

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-07-09 03:10

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> lille mængde salmiakspiritus til systemet.
>
> Det er en vild Storm-P løsning, som ser besynderlig ud, men det virker.

ja det lyder godt nok spænende og som en go ide - men jeg skal have en pumpe
jeg ved der lukker så og så meget vand ud på det og det tidspunkt

Fra : ebbe hansen

Dato : 28-07-09 07:59

On Mon, 27 Jul 2009 06:36:36 +0200, "Anders Ole Astrup"
<a-o-A@gamila.com> wrote:

> [...]
>der har et forslag til noget auto vanding hvor man ligger nogen siv slanger
>også bliver der pumpet vand ud hver anden dag - nogen bud ?

Et vandingsanlæg til drivhus koster da ikke en herregård, det er
komplet med doceringsventil og drypslanger. Bilka , Silvan m.fl.
har det, jeg skyder på ca. 4-500 kr
mvh Ebbe
Jeg har haft mit i 25 år, og det funker stadig, kun ventilen er
skiftet

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-07-09 21:01

"ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> har det, jeg skyder på ca. 4-500 kr
> mvh Ebbe
> Jeg har haft mit i 25 år, og det funker stadig, kun ventilen er

Hej Ebbe kan du huske hvad sådan et heder i silvan Mv. AO

Fra : ebbe hansen

Dato : 29-07-09 08:50

On Tue, 28 Jul 2009 22:00:44 +0200, "Anders Ole Astrup"
<a-o-A@gamila.com> wrote:

>Hej Ebbe kan du huske hvad sådan et heder i silvan Mv. AO
Nej, desværre ikke, men der er ikke noget at tage fejl af, de har
ikke mere end en slags.
mvh Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-07-09 14:00

> Hej Ebbe kan du huske hvad sådan et heder i silvan Mv. AO

Jeg troede at du skulle bruge vandet i tønden til drivhuset.
Et drypvandingsanlæg kræver et vist vandtryk for at fungere. ( Jeg ved ikke
hvor meget ).
Jeg har dog lige købt et "husvandværk" for 600 hos HN og en kontraventil til
70, det kræver så 230 volt.
Hvis du vil købe et drypvandingsanlæg vil jeg anbefale Vanlet som forhandles
af Juliana forhandlere. Det er noget bedre end de andre modeller på markedet
efter min mening men det koster så også 749 kr.

Steen.

Fra : Dan Andersen

Dato : 30-07-09 09:16

> [...]
>har jeg et anlæg med tegninger, fotos osv. lige til at gå til., Kan tage på
>3 ugers ferie uden at bekymnre mig om vandingen af drivhuset.
Da jeg går ind for planternes selvbestemmelseret, så skal JEG ikke bestemme
hvornår og hvormegt de skal drikke. det afgøre de helt selv.
Rigtig god fornøjelse.

www.dbamott.dk

Fra : Carsten Larsen

Dato : 31-07-09 11:01

Man kan købe et tænd-sluk-ur til 30 kr og en magnetventil fra vandindtaget
på en gammel vaskemaskine (gratis).
Tap vandet fra bunden af tønden. Billigere kan det vist ikke gøres.

PS: Stærkstrøm. Lad være hvis du ikke har tjek på strøm og ledni.nger.

Fra : TT

Dato : 01-08-09 22:14

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> wrote in message
> [...]
> nogen der har et forslag til noget auto vanding hvor man ligger nogen siv
> slanger også bliver der pumpet vand ud hver anden dag - nogen bud ?

Er det ikke bare et digitalt tændsluk ur til din dykpunpe - så taster du
bare ind hvor tit den skal tænde o slukke, og sætter dine sive slanger på
pumpen.

-Torben