Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
polfiltre
Fra : JHF

Dato : 31-07-09 03:30

Hej
Er der en måde man kan tjekke om et polfilter er linært eller
cirkulært?

JHF

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 10:40

"JHF"
Hej
Er der en måde man kan tjekke om et polfilter er linært eller
cirkulært?

JHF

Ja - de står på metalringen - resultetet er identisk. -max-

Fra : JHF

Dato : 31-07-09 04:02

On 31 Jul., 11:39, "o-;o\)-max" <maxatbanz.dk> wrote:
> [...]
> cirkulært?
>
> JHF
>
> Ja - de står på metalringen - resultetet er identisk. -max-

Hmm - det gør der ikke på det (det er et eller andet ukendt mærke)
Ja der er vel ikke forskel på virkningen, men jeg tænker mere på om
det kan drille autofukus.

JHF

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 11:13

"JHF"
"o-;o\)-max"
> [...]

Hmm - det gør der ikke på det (det er et eller andet ukendt mærke)
Ja der er vel ikke forskel på virkningen, men jeg tænker mere på om

Det påvirker IKKE autofokus om du bruger liniær eller cirkulær.
Det påstås det kan have en effekt på lysmålingen, men det er
minimal, og kan vel hurtigt observeres og rettes via postview..
Det er ikke "vel" ingen forskel - der er ingen forskel, cirkulær
og liniær filtre bruger nøjagtig samme liniære filter til at filtrere
det polariserede lys. -max-

Fra : JHF

Dato : 31-07-09 04:24

On 31 Jul., 12:12, "o-;o\)-max" <maxatbanz.dk> wrote:
> [...]
> Det er ikke "vel" ingen forskel - der er ingen forskel, cirkulær
> og liniær filtre bruger nøjagtig samme liniære filter til at filtrere

Tak for svar.
Det lyder godt hvis det ikke påvirker AF
JHF

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-07-09 12:12

JHF skrev:
> Hej
> Er der en måde man kan tjekke om et polfilter er linært eller
> cirkulært?
>
> JHF

På et lin kan du se effekten når du drejer det foran øjet. Det kan du
ikke med et cirkulært

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 31-07-09 14:44

On Fri, 31 Jul 2009 13:11:38 +0200, Ole Larsen wrote:

>På et lin kan du se effekten når du drejer det foran øjet. Det kan du
>ikke med et cirkulært

Eller rettere, med et cirkulært kan man kun se effekten ved at kigge
den ene vej igennem det. Med et lineært er det ligemeget hvad vej man
vender det, det virker på samme måde.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-07-09 15:11

Mikael Ejberg Pedersen skrev:

> Eller rettere, med et cirkulært kan man kun se effekten ved at kigge
> den ene vej igennem det. Med et lineært er det ligemeget hvad vej man
> vender det, det virker på samme måde.
>
> M.v.h. Mikael

Det var dog irriterende, men du har ret

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 31-07-09 15:14

On Fri, 31 Jul 2009 16:10:43 +0200, Ole Larsen wrote:

> Det var dog irriterende, men du har ret

Ja for ellers var et cirkulært polfilter ikke noget værd.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 17:40

On Fri, 31 Jul 2009 16:13:33 +0200, Jens Stadsgaard <jens@invalid.dk>
wrote:

>Ja for ellers var et cirkulært polfilter ikke noget værd.

Hej.

Jeg blev anbefalet at vælge cirkulært polfilter, netop fordi
autofokussen ellers ikke ville virke uden den beskrevne "envejs"
effekt af filteret, sagde sælgeren af min Nikon SLR.
Men hvorfor kunne han dog ikke forklare, men jeg fulgte rådet
alligevel, selv om jeg allerede havde polfilter fra tiden med manuel
fokus.
Jeg prøvede faktisk ikke efter, om sælgeren havde ret, jeg afhændede
blot det gamle.

Arnold

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-08-09 13:38

Jens Stadsgaard skrev:

> Ja for ellers var et cirkulært polfilter ikke noget værd.

tja, måske - der kunne være noget fasehalløj i kamera, der gjorde
det usynlige synligt

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : JHF

Dato : 02-08-09 03:13

On 1 Aug., 14:37, Ole Larsen <olenos...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> det usynlige synligt
>
> --
> -and gallantly handed her my very last piece of gum-

Tak for svarene - jeg går igang med at teste!
JHF