Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom på 2 comp.
Fra : Bent Lauritsen

Dato : 28-07-09 19:50

Hej,

Kan det lade sig gøre at rediger billeder på 2 (eller flere) maskiner?
Jeg ville gerne kunne arbejde både på den bærbare og på den stationære på
samme database og de samme billeder.
Har læst mig til at man kan lave en "export as catalog", men det er vel for
at lave fortsat arbejde. Jeg har forstået at LR ikke vil arbejde med
databasen på et netværksdrev.

mvh
Bent

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-09 22:34

"Bent Lauritsen" <bent.lauritsen_sletdette_@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Har læst mig til at man kan lave en "export as catalog", men det er vel
> for at lave fortsat arbejde. Jeg har forstået at LR ikke vil arbejde med

Hej Bent,

Ja, export as catalog er beregnet på overførsel af billeder fra en maskine
til en anden. Ikke til samtidig editering.

Jeg har ikke mulighed for at teste det, men det er vist rigtigt at databasen
ikke kan ligge på et netværksdrev, men der er jo let at teste, hvis du har
de to maskiner ved hånden.

Men der er en anden måde der kan gøres på. Du kan lægge billeder på et
netværksdrev og have en Lightroom database på både din laptop og din desktop
maskine. På begge maskine skal du slå XMP write til under catalog settings
og under metadata. Når der er editeret på den ene maskine kan man så læse
metadata på den anden maskine. Men jeg vil nu ikke anbefale dig at gøre det
på den måde, da det er for let at lave fejl. Jeg har ikke testet det endnu,
men så vidt jeg kan se er der en anden metode at overføre editeringer fra
den ene maskine til den anden uden at flytte andet en rettelserne (når
billeder findes på begge maskiner). Det er flg.: Først vælges alle billeder
i library view. Derefter vælges sorteringsorden som edit time og derefter
markeres alle billeder som er rettet. Derefter eksporteres disse billeder
som catalog men uden preview og digital negatives. Derefter importeres dette
katalog på den anden maskine, hvor der så vælges at erstatte editeringer og
ikke andet. Jeg kan se man også kan vælge at beholde de gamle editering som
virtual copies. Men som sagt jeg har ikke testet det, men vil gøre det da
jeg har en del billeder med på en USB HD på min ferie, som jeg har editeret
og bil så føre dem tilbage til min desktop, når jeg kommer hjem igen.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 00:27

> [...]
>med på en USB HD på min ferie, som jeg har editeret og bil så føre dem
>tilbage til min desktop, når jeg kommer hjem igen.

Jeg har lige testet denne metode ved at oprette et nyt katalog og importere
nogle billeder, som findes i mit hovedkatalog på min bærbare. Eksporterede
jeg de samme billeder fra hovedkataloget "as catalog" men uden RAW filer
eller previews. Det gik lynhurtigt. Derefter importerede jeg dette katalog
ind i det nys oprettede katalog og for nemt at se forskellen bad jeg om at
de eksisterende justeringer i det nye katalog blev beholdt som virtual
copies. Det gik også lynhurtigt, da der kun skal flyttes
rettelsesinformatiomation og ikke de rå filer og/eller previews.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 29-07-09 08:54

> [...]
>
> Jeg har ikke mulighed for at teste det, men det er vist rigtigt at
> databasen ikke kan ligge på et netværksdrev, men der er jo let at teste,

Det kan det sagtens. Men det fungerer kun med en bruger ad gangen. Så snart
en bruger er på er kataloget låst.
En enbrugers database!!

Jeg har mit katalog - og billeder liggende på en ekstern USB disk. Den kan
flyttes til forskellige maskiner, og er let at sikkerhedskopiere.

Alt med export og import af kataloger er relevant, når det skal ligge på c
drevet. En ekstern 2,5" disk fylder næsten ingenting og er billig.

Prisen er lidt i performance, da den interne disk er hurtigere. Men det gør
det let at skifte maskine.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-07-09 22:52

On 28-07-2009 20:49, Bent Lauritsen wrote:
> Hej,
>
> Kan det lade sig gøre at rediger billeder på 2 (eller flere) maskiner?
> Jeg ville gerne kunne arbejde både på den bærbare og på den stationære
> på samme database og de samme billeder.

Ja, selvfølgelig. Brug remote desktop og kør LR på hovedmaskinnen. Er
skærmene kalibrerede kører det udmærket.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-09 23:20

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Ja, selvfølgelig. Brug remote desktop og kør LR på hovedmaskinnen. Er
> skærmene kalibrerede kører det udmærket.

Hm, det er vist ikke rigtigt at farvestyring vil fungere korrekt. Hvorfor
ikke? Jo, fordi Lightroom vil bruger den icc-profil, der findes til skærmen
på desktoppen og remote desktop jo formentlig slet ikke er farvestyret i
tillæg dertil.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-07-09 23:47

On 29-07-2009 00:20, Hans Kruse wrote:
> [...]
> på desktoppen og remote desktop jo formentlig slet ikke er farvestyret i

Hvis begge maskiner er farvestyret, har jeg ikke været i stand til at se
problemer, men det betyder ikke at de ikke findes.

kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-09 23:49

> Hvis begge maskiner er farvestyret, har jeg ikke været i stand til at se
> problemer, men det betyder ikke at de ikke findes.

Forstår du hvad problemet er?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-07-09 23:51

On 29-07-2009 00:48, Hans Kruse wrote:
> "Soeren Friberg"<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message
>>
> Forstår du hvad problemet er?

Sikkert ikke, men stiller jeg 2 maskiner op ved siden af hinanden, som
jeg foreslår, er jeg ikke i stand til at se forskel. Det er vist godt
nok for mig.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-09 23:51

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Hvis begge maskiner er farvestyret, har jeg ikke været i stand til at se
> problemer, men det betyder ikke at de ikke findes.

Jeg skriver lige igen: Forstår du hvorfor det du foreslår faktisk ikke
fungerer med farvestyring? ..og derfor er et dårligt råd udover ay jeg ikke
kan se at det vil relevant for spørgeren selvom det havde virket

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-07-09 23:56

On 29-07-2009 00:51, Hans Kruse wrote:
> [...]
> fungerer med farvestyring? ..og derfor er et dårligt råd udover ay jeg ikke
> kan se at det vil relevant for spørgeren selvom det havde virket

Hvis problemet er at kunne arbejde både på den bærbare og på den
stationære på samme database med de samme billeder, har det virket
udmærket for mig. Hvad spørgeren kan bruge, lader jeg spørgeren afgøre.
Alle andre løsninger kræver meget betydelig viden, så vidt jeg kan se
ved hurtige netsøgninger, men det er jo et forholdsvis velkendt problem
omkring LR.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 00:04

> [...]
> Alle andre løsninger kræver meget betydelig viden, så vidt jeg kan se ved
> hurtige netsøgninger, men det er jo et forholdsvis velkendt problem

Jeg spurgte om du forstår, hvorfor det du foreslår IKKE vil virke korrekt
farvestyret sådan som du påstår?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 02:24

On 29-07-2009 01:04, Hans Kruse wrote:
> "Soeren Friberg"<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message
>
> Jeg spurgte om du forstår, hvorfor det du foreslår IKKE vil virke korrekt
> farvestyret sådan som du påstår?

Og jeg har svaret "sikkert ikke", men jeg har konstateret ved selvsyn,
at jeg IKKE kan se, at det ikke virker for nu at anvende din egen vending.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 08:28

> Og jeg har svaret "sikkert ikke", men jeg har konstateret ved selvsyn, at
> jeg IKKE kan se, at det ikke virker for nu at anvende din egen vending.

Jeg har forstået at du ikke mener at kunne se en forskel, men når du
anbefaler en metode som er forkert, så bør det jo påtales og det ville da
være fint om du også forstod hvorfor det du anbefaler ikke vil virke
korrekt. Også selvom du ikke ser forskel.

Så jeg gentager: Er du klar over hvorfor det du foreslår ikke virker
korrekt?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 09:00

On 29-07-2009 09:28, Hans Kruse wrote:
> "Soeren Friberg"<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Jeg har forstået at du ikke mener at kunne se en forskel,

Nej, det kan jeg ikke. Kan du?

> men når du
> anbefaler en metode som er forkert, så bør det jo påtales

Ja, men det er da herligt, at du belyser emnet grundigt - også set fra
den tekniske vinkel.

> og det ville da
> være fint om du også forstod hvorfor det du anbefaler ikke vil virke
> korrekt. Også selvom du ikke ser forskel.

For det første undrer jeg mig over, hvad du kan udlede om min forståelse
af emnet; for det andet - og jeg gentager - udtaler jeg om en metode,
der har virket let for mig uden, at jeg har kunnet registrere de
tekniske mangler, som du så rigtigt påpeger. Andet og mere er der sådan
set ikke i det. Hvilke forslag spørgeren følger, er jo helt op til
spørgeren.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 10:43

> Nej, det kan jeg ikke. Kan du?

Søren, du bliver ved med at snakke udenom.

Så jeg gentager: Er du klar over hvorfor det du foreslår ikke virker
korrekt?

Mvh,
Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 10:52

On 29-07-2009 11:43, Hans Kruse wrote:
> "Soeren Friberg"<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Søren, du bliver ved med at snakke udenom.
>
> Så jeg gentager: Er du klar over hvorfor det du foreslår ikke virker
> korrekt?

Undskyld, men det lyder altså som om, at kan stille krav til min
forståelse. Jeg har angivet en løsning, der har virket for mig. Det
lader til, at den ikke virker for dig, men alligevel læser jeg ikke i
tråden, om du i praksis kan se den forskel, som du antyder. Jeg er ikke
et sekund i tvivl om at du sikkert har ret som sådan, men stadig har min
pragmatiske løsning virket udmærket ligesom jeg af og til er i stand til
at tage billeder med et objektivt, der ikke gør tingene teknisk korrekt.

EOD

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 13:44

> Undskyld, men det lyder altså som om, at kan stille krav til min
> forståelse. Jeg har angivet en løsning, der har virket for mig.

Søren, jeg spørger ganske enkelt om du forstår, hvor den metode du anviser
ikke er korrekt fungerende. I denne forståelse vil du så også vide, hvorfor
den kan vise billeder korrekt i dit tilfælde eller andres. Desuden hvorfor
det kan vise noget helt forkelt. Når man giver "gode" råd, som er forkerte
må man også være parat til at indrømme det.

Den metode du anviser vil KUN fungere korrekt, hvis ICC profilen for skærmen
koblet til den anden maskine er identisk med ICC profilen for den første.
Hvis skærmen er identisk og kalibrering giver samme resultat vil du
naturligvis ikke se nogen forskle, men er der stor forskel i ICC profilen,
som der sagtens kan være så vil der være en væsentlig og absolut synlig
forskel. Den del af ICC profilen jeg taler om her er den ICC farvekorrektion
som et farvestyret program bruger. Selve kalibreringsdata som bliver
downloadet i LUT'em på gradikkortet er selvfølgelig mere eller mindre
forskellig på de to maskiner og dette har kun betydning for
gråtonekalibreringen af skærmene.

Når du starter Lightroom remote fra en laptop et andet sted i universet, så
vil Lightroom læse ICC profilen fra den maskine den startes på og derfor
korrigere farverne efter den tilkoblede skærms farvekarakteristik. Når du
viser det samme billed på laptoppen vil denne farvekorretion ikke matche den
farvekorrektion, der skal til på den. Ja, de kan være ens i det tilfælde at
ICC profilen er ens, som nævnt.

Forstår du nu, at det råd du gav ikke gælder generelt selvom du ikke kan se
forskel på dine skærme?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 15:37

On 29-07-2009 14:43, Hans Kruse wrote:

> Forstår du nu, at det råd du gav ikke gælder generelt selvom du ikke kan se
> forskel på dine skærme?

Tak for din grundige forklaring - som altid. Jeg har kun udtalt mig om,
hvad der virker for mig uden tekniske dikkedarer. Jeg har heller ikke
forsøgt at modsige, hvad du påstår. At det nu godt kan virke for mig,
men ikke generelt, er da en udmærket oplysning, som spørgeren utvivlsomt
kan bruge også. Efterhånden synes jeg måske nok, at Bent har forholdt
sig lidt tavs, den lange debat taget i betragtning. Jeg har ikke stillet
noget spørgsmål, da jeg altså ikke oplever spørgerens problem med min
løsning.

kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 15:40

> [...]
> tavs, den lange debat taget i betragtning. Jeg har ikke stillet noget
> spørgsmål, da jeg altså ikke oplever spørgerens problem med min løsning.

Du har forsøgt at tale udenom, sådan som du også gør her. Når du siger at
noget virker med farvestyring, så må man gå ud fra at du mener det også vil
virke for spørgeren, ikke?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 15:51

On 29-07-2009 16:40, Hans Kruse wrote:

> Du har forsøgt at tale udenom, sådan som du også gør her. Når du siger at
> noget virker med farvestyring, så må man gå ud fra at du mener det også vil
> virke for spørgeren, ikke?

Nej, jeg har skrevet, at noget virker hos mig med 2 farvestyrede skærme.
Jeg er ikke kommet med nogen som helst forklaring, men uanset, hvor
længe du bliver ved er faktum altså, at det virker for mig. Ud fra din
forklaring er jeg tilbøjelig til at tro, at den ene farvestyring er
ligegyldig, men det interesserer mig ikke meget. Resultatet gør. Jeg
kunne ikke drømme om at diskutere noget som helst teknisk med dig. Alene
af den grund, at du formentlig er den største tekniske kapacitet her.
Men vi gå formodentlig forbi hinanden ved, at min argumentation er
følelsesmæssig/oplevelsesmæssig, mens din er analytisk/teknisk. Jeg har
ikke noget ønske om at tale uden om noget. Jeg beskriver - vist for 5
gang, hvad jeg har oplevet. Den tavse spørger kan jo så forsøge sig med
den løsning, han bryder sig om.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 16:27

> [...]
> forklaring er jeg tilbøjelig til at tro, at den ene farvestyring er
> ligegyldig, men det interesserer mig ikke meget. Resultatet gør.

Nej, den ene farvestyring er ikke ligegyldig. Pointen er, at det er den
forkerte farvestyring du får på den måde.

> Jeg kunne ikke drømme om at diskutere noget som helst teknisk med dig.

Det gør du jo.

> Alene af den grund, at du formentlig er den største tekniske kapacitet
> her. Men vi gå formodentlig forbi hinanden ved, at min argumentation er
> følelsesmæssig/oplevelsesmæssig, mens din er analytisk/teknisk.

Vi går forbi hinanden, fordi du taler udenom. Men det er måske din måde at
sige på, at du ikke har forstået det og at du melder hus forbi?

> Jeg har ikke noget ønske om at tale uden om noget. Jeg beskriver - vist
> for 5 gang, hvad jeg har oplevet. Den tavse spørger kan jo så forsøge sig
> med den løsning, han bryder sig om.

Ja, for jeg evd ikke hvilken gang så taler du udenom og gør dit bedste for
at forvirre andre, som ikke lige (måske) kan gennemskue, hvordan det hænger
sammen.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 18:05

Jeg skrev indledningsvis:

"Ja, selvfølgelig. Brug remote desktop og kør LR på hovedmaskinnen. Er
skærmene kalibrerede kører det udmærket."

Og den udtalelse fastholder jeg. Underforstået hos mig naturligvis. Det
vil sige, at jeg på mine 2 (forskellige) maskiner altså ikke ser forskel
på de billeder, som jeg behandler. Hvad det skyldes eller ikke skyldes
er mig underordnet, men det virker altså her. Herefter har du udført et
massivt mesterstykke i ordkløveri for at ende diskussionen, hvor de
fleste diskussioner jo ender med dig. Du har i utallige indlæg forsøgt
at skabe en uenig, som jeg ikke kan få øje på. Men jeg har stædigt
fastholdt mit første indlæg og gør det fortsat. Herefter har du udmærket
redegjort for nogle tekniske detaljer, som sikkert er interessante for
nogen, men grundlæggende ikke rager mig en døjt ligesom jeg ikke skiller
min vaskemaskine ad for at vaske tøj.

Det er lidt ærgerligt, at du ikke værdsætter, at jeg utallige gange har
udtrykt min glæde over din tekniske viden - således også i denne tråd.

Kh. Søren

PS høsten kalder altså i disse dage.

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 21:29

> massivt mesterstykke i ordkløveri for at ende diskussionen, hvor de fleste
> diskussioner jo ender med dig.

Søren, denne her diskussion kunne have endt meget før, hvis du havde været
intereseret i hvordan tingene hænger sammen. Du har helt ret i, at sådan kan
det let køre med dig, som slynger nogle påstande ud som du ikke har belæg
for. At du så skylder det på mig er noget af en projektion.

> Du har i utallige indlæg forsøgt at skabe en uenig, som jeg ikke kan få
> øje på.

Prøv lige at knibe dig selv i armen om ikke du måske kunne se det.

> [...]
> sikkert er interessante for nogen, men grundlæggende ikke rager mig en
> døjt ligesom jeg ikke skiller min vaskemaskine ad for at vaske tøj.

Ja, lidt efter devisen: Hvis det er fakta så benægte jeg fakta....

> Det er lidt ærgerligt, at du ikke værdsætter, at jeg utallige gange har
> udtrykt min glæde over din tekniske viden - således også i denne tråd.

Det er lidt svært at sætte pris på, nå du i den grad forsøger at vildlede.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 22:47

On 29-07-2009 22:28, Hans Kruse wrote:
> dig, som slynger nogle påstande ud som du ikke har belæg
> for.

Hvilke påstande tænker du på`?

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 23:01

> Hvilke påstande tænker du på`?

Kan der være nogen tvivl om det?

Jeg citerer:

"Ja, selvfølgelig. Brug remote desktop og kør LR på hovedmaskinnen. Er
skærmene kalibrerede kører det udmærket."

Jeg har gået igennem, hvorfor dette ikke kører udmærket.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 23:11

On 30-07-2009 00:01, Hans Kruse wrote:
> [...]
> skærmene kalibrerede kører det udmærket."
>
> Jeg har gået igennem, hvorfor dette ikke kører udmærket.

Ah, men nu synes jeg, at det kører i ring:
For nu 3- 4 gang kører dette altså udmærket for mig, hvilket jeg altså
har gentaget og gentaget og så i øvrigt hele vejen taget forbehold:

> [...]

at jeg IKKE kan se, at det ikke virker for nu at anvende din egen vending. "

osv osv.

Nej, jeg har fortalt om, hvad der virker for mig og det fastholder jeg
også. Jeg har anvendt min Dell bærbare mod min Dell stationære med
Dell-skærm.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 23:40

Ja, du er en tidrøver, så slut på det.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 23:48

On 30-07-2009 00:40, Hans Kruse wrote:
> Ja, du er en tidrøver, så slut på det.

Næ, Hans, du har brugt hele dagen på at fjolle rundt med, hvad du mener
jeg har skrevet. Da det ikke lykkedes, laver du et indlæg med
personangreb og lommepsykologi. Da du bliver mødt med et indlæg, der
tydeligvis beskriver, at du stadig tager fejl, idet jeg citerer stort
set alt, hvad jeg har skrevet, ja så vælger du ovenstående fjog.

Det eneste du er gået efter er at holde en monolog over, hvad du mener
at have læst. Andre gange har du nu ellers noget større dømmekraft.

kh. Søren

Fra : Bent Lauritsen

Dato : 29-07-09 19:09

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tavs, den lange debat taget i betragtning. Jeg har ikke stillet noget
> spørgsmål, da jeg altså ikke oplever spørgerens problem med min løsning.

Hej Hans og Søren,

jeg har ikke haft tid til at være med i diskussionen før nu (pga.
arbejde..), derfor min 'tavshed'..
mange tak for Jeres energi til både at føre en interessant diskussion og
jeres tekniske indsigt.
Jeg er ikke helt sikker på at Microsoft's rdp server og klient er
colormanaged applikationer, så jeg vil hælde til Hans' forslag.

mvh
Bent

PS Det kan da undre at Adobe ikke har 8understøttelse af en database på et
netværksdrev (det har jeg i hvert fal læst mig til..)

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 21:36

> jeg har ikke haft tid til at være med i diskussionen før nu (pga.
> arbejde..), derfor min 'tavshed'..
> mange tak for Jeres energi til både at føre en interessant diskussion og
> jeres tekniske indsigt.

Ja, den tekniske indsigt mangler så hos Søren, som jeg har påpeget.

> Jeg er ikke helt sikker på at Microsoft's rdp server og klient er
> colormanaged applikationer, så jeg vil hælde til Hans' forslag.

Selvom de var hjælper det ikke, da Lightroom lykkeligt starter på dens
maskine og farvejusterer efter den eller de skærme, der er tilsluttet den
maskine.

> PS Det kan da undre at Adobe ikke har 8understøttelse af en database på et
> netværksdrev (det har jeg i hvert fal læst mig til..)

Det er skrevet i tråden allerede at man kan bruge en Lightroom database på
et netværksdrev, jeg har ikke mulighed for at teste det her. Men at man ikke
kan have to Lightroom programmer på hver sin maskine til at accesse
databasen samtidigt. Altså det er ikke en flerbugerdatabase.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-07-09 07:45

On 29-07-2009 20:09, Bent Lauritsen wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på at Microsoft's rdp server og klient er
> colormanaged applikationer, så jeg vil hælde til Hans' forslag.

Ja, det er også det sikre, men som sagt, kan jeg ikke se forskel i min
konfiguration, selv når remote og server er placeret side om side.
Derfor virker løsningen for mig. En hurtig netsøgning (engelsk) viser at
andre bruger samme løsning. MEN for ikke at "spilde" fleres tid
betvivler jeg fortsat ikke Hans's udsagn, men angiver, hvad der virker
for mig.

> PS Det kan da undre at Adobe ikke har 8understøttelse af en database på
> et netværksdrev (det har jeg i hvert fal læst mig til..)

Ja, det lader til, at Adobe ikke villet være afhængig af de store
databasefirmaer/udviklere.

Kh. Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 29-07-09 00:08

Soeren Friberg skrev:

> Ja, selvfølgelig. Brug remote desktop og kør LR på hovedmaskinnen. Er
> skærmene kalibrerede kører det udmærket.

Det kræver jo også at man har adgang til en fornuftig internetforbindelse.

Den bedste løsning for mig, ville være at have billederne på en mobil
disk, og så eksportere kataloget til den bærbare, når jeg skulle nogle
steder. Selv har jeg dog kun haft brug for at overføre billeder og
redigeringer fra laptopen til den stationære, og så er det jo helt fint
blot at eksportere hele kataloget (fra laptoppen) incl. RAW-filerne, og
så efterfølgende importere det på den stationære.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 00:30

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> blot at eksportere hele kataloget (fra laptoppen) incl. RAW-filerne, og så
> efterfølgende importere det på den stationære.

Se mit sidste indlæg om hvordan eksport og import as catalog også kan nøjes
med at flytte info om rettelser, når de rå filer allerede findes registreret
i kataloget (f.eks. at de rå filer ligger på en USB disk eller for den sags
skyld på et netværksdrev).

Man kan også hvis man er lidt hacker agtig kopiere XMP filerne fra den ene
maskine til den anden og så bede Lightroom om at læse metadata hvor de er
ændret.

Fra : Robert Piil

Dato : 29-07-09 08:10

Hans Kruse skrev:

> [...]
> i kataloget (f.eks. at de rå filer ligger på en USB disk eller for den sags

Bare lige for at være sikker, så er det du gør vel det samme som jeg
foreslog?

> Man kan også hvis man er lidt hacker agtig kopiere XMP filerne fra den ene
> maskine til den anden og så bede Lightroom om at læse metadata hvor de er
> ændret.

Det vil vel være en dårligere løsning, men flere fejlkilder og mere
manuelt bøvl, uden at tilføre noget ekstra?

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 08:41

> Hans Kruse skrev:
>
> Bare lige for at være sikker, så er det du gør vel det samme som jeg
> foreslog?

Hvis du mente, at du eksporterer et katalog for alle billeder på den
eksterne (USB) disk og ikke inkluderer digital negative og previews, så kan
et sådant katalog gemmes f.eks. på den eksterne (USB) disk. Dette katalog
kan så åbnes fra den bærbare, men hvis f.eks. driveletter for USB disken på
den bærbare er forskellig fra den stationære kan den overordnede sti for
billederne i Lightroom være markeret med et ? og man skal så lige fortælle
Lightroom hvor de ligger. Derefter vil alt fungere. Hvis man ikke har
eksporteret previews så vil der (selvfølgelig) ikke være previews
tilgængeligt på den bærbare og de må regenereres. Men man kan selvfølgelig
eksportere previews hvad der bare vil tage lidt længere tid. Så hvis det var
hvad du mente så vil det fungere fint.

Men der skal jo så tilføjes, at hvis du laver rettelser i det katalog der nu
er eksporteret på din bærbare, så skal disse rettelser eksporteres og
importes i det katalog du har på den stationære.

> Det vil vel være en dårligere løsning, men flere fejlkilder og mere
> manuelt bøvl, uden at tilføre noget ekstra?

Ja, det tilføjer ikke noget ekstra. Det er også derfor jeg er lidt ud efter
dem, der foreslår den slags metoder, da det for ikke helt rutierede som
forstår, hvad der kan gå galt, er en dårlig metode. Lightroom har jo
faciliteter til at håndtere denne problematik, så er det jo om at bruge dem.

Fra : Robert Piil

Dato : 29-07-09 09:22

Hans Kruse skrev:

> [...]
> eksportere previews hvad der bare vil tage lidt længere tid. Så hvis det var

Lige nøjagtig, og ja, det er selvfølgelig en forudsætning man kan
tildele et identisk drevbogstav på begge maskiner, ellers bliver det
også bare noget bøvl.

> Men der skal jo så tilføjes, at hvis du laver rettelser i det katalog der nu
> er eksporteret på din bærbare, så skal disse rettelser eksporteres og
> importes i det katalog du har på den stationære.

Ja, man skal selvfølgelig eksportere hver gang man flytter fra den ene
til den anden maskine.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 14:27

> Lige nøjagtig, og ja, det er selvfølgelig en forudsætning man kan tildele
> et identisk drevbogstav på begge maskiner, ellers bliver det også bare
> noget bøvl.

Det gør det nemmere med at assigne et fast driveletter og det samme på begge
maskine, men Lightroom har jo en funktion til at rette adressereferencer op
på en let måde.

> Ja, man skal selvfølgelig eksportere hver gang man flytter fra den ene til
> den anden maskine.

Netop og det er den nemmeste og også den metode, der blev lagt ind i
Lightroom af Adobe efter mange brugerklager over det besvær der var med at
flytte billeder fra laptop til desktop.

Fra : Bent Lauritsen

Dato : 29-07-09 19:29

> [...]
> som forstår, hvad der kan gå galt, er en dårlig metode. Lightroom har jo
> faciliteter til at håndtere denne problematik, så er det jo om at bruge

Hmm, det vil vel egentlig sige at hvis man nu tager en ekstern disk og
opretter catalog på den og har billeder liggende på den, så vil man kunne
lave ændringer på begge maskiner ved at pege LR hen på kataloget der ligger
på disken? (forudsat at drevbogstav er det sammen på begge maskine.

mvh
Bent

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 21:32

> [...]
> lave ændringer på begge maskiner ved at pege LR hen på kataloget der
> ligger på disken? (forudsat at drevbogstav er det sammen på begge maskine.

Ja, og hvis driveletter ikke er den samme kan man i Lightroom ændre den
overordnede sti, hvis man har alle billeder liggende i understier.

Fra : Bent Lauritsen

Dato : 29-07-09 19:16

> [...]
> maskine til den anden og så bede Lightroom om at læse metadata hvor de er

Hvis man konverterer til DNG under importen, så mener jeg ikke at der bliver
genereret XMP filer, men LR embedder ændringer direkte i DNG filen i
stedet..
En anden fordel skulle være at DNG filer fylder mindre.

mvh
Bent

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 02:29

On 29-07-2009 01:08, Robert Piil wrote:

> Det kræver jo også at man har adgang til en fornuftig internetforbindelse.

Ja, klart nok, men det synes jeg så lå implicit i spørgsmålet. Ellers
har jeg i hvert fald misforstået spørgsmålet, hvis vi ikke taler om at
have en internetforbindelse

> Den bedste løsning for mig, ville være at have billederne på en mobil
> disk, og så eksportere kataloget til den bærbare, når jeg skulle nogle
> steder.

Ja, det er måske rigtigt. En hurtig søgning (på engelsk) lader dog til
at det er muligt at mounte /share drev, så det vist stort set kan lade
sig gøre, men det er ikke noget, jeg ville rode med.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 08:50

> [...]
> det er muligt at mounte /share drev, så det vist stort set kan lade sig
> gøre, men det er ikke noget, jeg ville rode med.

Hvad er det mere præcist der kan lade sig gøre?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 09:06

On 29-07-2009 09:49, Hans Kruse wrote:
> "Soeren Friberg"<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Hvad er det mere præcist der kan lade sig gøre?

at kunne arbejde både på den bærbare og på den stationære på samme
database og de samme billeder, som jeg forstår er udgangspunktet for tråden.

Men undlad venligst at spørge hvordan, for det aner jeg ikke en kæft om.
Det sidste indlæg jeg så ved noget søgning var noget med en Unix-server,
og det aner jeg slet intet om.

Kh. SØren

Fra : Robert Piil

Dato : 29-07-09 09:24

Soeren Friberg skrev:

> Ja, det er måske rigtigt. En hurtig søgning (på engelsk) lader dog til
> at det er muligt at mounte /share drev, så det vist stort set kan lade
> sig gøre, men det er ikke noget, jeg ville rode med.

Det er kun billederne jeg vil have på en ekstern disk. Databasen skal
synkroniseres (eksport og import af kataloget) hver gang man skifter fra
den ene til den anden computer.

--
Robert Piil

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-09 09:34

On 29-07-2009 10:24, Robert Piil wrote:

> Det er kun billederne jeg vil have på en ekstern disk. Databasen skal
> synkroniseres (eksport og import af kataloget) hver gang man skifter fra
> den ene til den anden computer.

Ok, det har jeg sat mig meget ind i, da mit forslag virkede udmærket for
mig i en 10 dages tid.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 14:32

> [...]
> Har læst mig til at man kan lave en "export as catalog", men det er vel
> for at lave fortsat arbejde. Jeg har forstået at LR ikke vil arbejde med

Jeg ved ikke om du har tabt mælet efter denne diskussion

Men som det skulle være fremgået, så kan man flytte rettelser mellem
forskellige kataloger ganske let og uden nødvendigvis at flytte RAW
og/ellerpreview filer.

Hvis du ofte har brug for at redigere billeder på flere maskine og nærmest
kunne tage disken med dig med kort varsel, så er den bedste og hurtigste
metode, at lægger Lightroom kataloget og alle billeder på en USB HD.
Performance vil ikke være helt så god, som hvis du har både billeder og
katalog på en intern disk på en moderne desktop PC.

Fra : Bent Lauritsen

Dato : 29-07-09 19:37

> [...]
> Performance vil ikke være helt så god, som hvis du har både billeder og
> katalog på en intern disk på en moderne desktop PC.

Hej Hans,

Ikke helt, har bare ikke haft tid før nu, men det har da været interessant
læsning
Som jeg skrev i et andet svar så hælder jeg mest til din løsning - jeg skal
bare lige selv have det prøvet af i praksis..

mvh
Bent

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-09 21:46

"Bent Lauritsen" <bent.lauritsen_sletdette_@gmail.com> wrote in message

> Ikke helt, har bare ikke haft tid før nu, men det har da været interessant
> læsning

Ja, unødigt interessant Jeg fornemmer af dit/dine svar, at du ikke helt
kan gennemskue, hvad der er rigtigt og forkert. Det er hvad jeg frygtede
efter Sørens mudren i tingene.

> Som jeg skrev i et andet svar så hælder jeg mest til din løsning - jeg
> skal bare lige selv have det prøvet af i praksis..

Sørens "løsning" fungerer ikke med farvestyring. Min løsning er ikke én
løsning, men en opremsning af flere muligheder.

1) Brug en ekstern USB HD og læg billeder på den og kataloget. Denne disk
kan så sluttes tilforskellige maskine og man kan med det samme redigere
billeder på en anden maskine.

2) Læg billeder på et fælles drev eller en USB HD, men hav et katalog lokalt
på hver maskine. I så tilfælde skal man synkronisere opdateringer på hver
maskine ved at ekspotere disse fra den ene maskine og importere dem på den
anden.

3) Have både billeder og catalog lokalt på hver maskine. Hvis alle RAW
billeder findes på begge maskiner, så kan ændringer synkroniseres på samme
måde, som under 2.

3) Kan opstå, hvis man har været på en tur og skudt en masse billeder og
loadet på en laptop. Når man kommer hjem eksporteres alt som et katalog, som
importeres på en desktop maskine. Hvis man ønsker at tage laptoppen med på
en nu tur og man editerer nogle af billederne, som nu også findes på
desktoppen, så kan disse ændringer let synkroniseres ved den metode, som er
nævnt under 2.

Men ellers har du ikke beskrevet, hvorfor du har behov for at redigere
billeder på mere end én maskine.

Jeg har gået så grundigt til værks med forklaringerne, da der har været en
del spørgsmål i tidens løb omkring dette emne. Jeg får også den slags
spørgsmål på mine workshops.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 29-07-09 21:17

Hej Bent,

> [...]
> Har læst mig til at man kan lave en "export as catalog", men det er vel
> for at lave fortsat arbejde. Jeg har forstået at LR ikke vil arbejde med

Alt afhængig af hvor mange billeder du har i dit library kan det måske
betale sig for dig at bruge MS SyncToy til at synkronisere både
billedkatalog og Lightroom database mellem dine maskiner. Det kræver, at
billederne ligger på samme fysiske sti på de to maskiner, men bortset fra
det har jeg brugt den metode mellem min stationære og bærbare uden
problemer.
Du kan hente SyncToy herfra:
http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx og så sætte en
synkronisering op mellem de to maskiner.
-og så skal du blot huske at synkronisere hver gang du "skifter maskine" -
hvis du både har lavet ændringer på din bærbare og din stationære, så vil
kun de ændringer der er lavet sidst blive husket.

Mvh,
Tommy