Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Formatér til digital billedramme ... ?
Fra : Hammeren

Dato : 28-07-09 17:18

Hejsa -

Jeg har en række (>100) billeder som skal overføres til SD kort og vises på
en digital billedramme.
Billedrammen har opløsningen 480x234.
Det er ikke verdens mest optimale, ej heller mest fantastiske opløsning, men
det er nu engang sådan det er.

Hvordan formaterer jeg lettest billederne til dette lidt mærkelige format?
Vil helst undgå alt for meget "manuelt" arbejde.

Bruger i forvejen JPEGCrops, men der har jeg ikke mulighed for at vælge
formatet 480x234. Ellers er JPEGCrops nøjagtig hvad jeg har brug for.

Hvad gør jeg?

Fra : Anders Sørensen

Dato : 28-07-09 19:33

On Tue, 28 Jul 2009 18:17:40 +0200, "Hammeren" <groups@dreamfabric.dk>
wrote:

> [...]
>
>Bruger i forvejen JPEGCrops, men der har jeg ikke mulighed for at vælge
>formatet 480x234. Ellers er JPEGCrops nøjagtig hvad jeg har brug for.

Bruger XnView, markerer de ønskede billeder, højreklik og Multi
konvertér, fanebladet Transformationer, Ny størrelse. Husk at vælge
hvor de konverterede billeder skal gemmes.

Du kan endda gemme indstillingen til en anden gang du skal konvertere
billeser til billedrammen.

http://www.xnview.com/en/download.html

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : emjeppesen

Dato : 28-07-09 22:47

Hammeren skrev:

>Hvordan formaterer jeg lettest billederne til dette lidt mærkelige format?
>Vil helst undgå alt for meget "manuelt" arbejde.

Hvis du gør det automatisk, så undgår du ikke at få klippet dine
billeder sønder og sammen, da de formodentlig ligger i forholdet 4:3
Gør det manuelt, så får du bedste resultat.

Hilsen emj

Fra : Brian Lund

Dato : 29-07-09 07:18

Hammeren wrote:
> [...]
>
> Bruger i forvejen JPEGCrops, men der har jeg ikke mulighed for at
> vælge formatet 480x234. Ellers er JPEGCrops nøjagtig hvad jeg har

Resize alle dine billeder til 480 pixels i bredden (kan batch resize i
f.eks. photoshop) og så brug JPEGCrops til at beskære dem til 234 i højden?

Det er lang tid siden jeg har brugt JPEGCrops så jeg kan ikke huske om det
kan resize...

Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-07-09 12:11

"Brian Lund" skrev i en meddelelse
> Det er lang tid siden jeg har brugt JPEGCrops så jeg kan ikke huske om
> det kan resize...

Ikke mig bekendt - der kan det kun beskære og kun til 3:2 format.

Et bud kunne være Microsofts "Image Resizer" der følger med Powertoys
til XP - det er ikke helt dårligt til formålet

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 29-07-09 19:28

Jan Vestergaard wrote:

> Ikke mig bekendt - der kan det kun beskære og kun til 3:2 format.

Arh det er ihvertfald ikke rigtigt :)

Et hurtigt kig på screenshotsne på JPEGcrops hjemmeside viser da også at den
kan beskære kvadratisk hvis det skulle være:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/screenshots.html

Brian

Fra : Thore

Dato : 30-07-09 11:38

On Wed, 29 Jul 2009 13:10:42 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Et bud kunne være Microsofts "Image Resizer" der følger med Powertoys
>til XP - det er ikke helt dårligt til formålet

Et andet bud jeg bruger "all-the-time":

http://www.fookes.com/ezthumbs/

Derefter JPEGCrops til beskæring...

Husk JPEGCrops og ikke JPEGCrop, som er et andet program...

Det geniale ved JPEGCrops er at (synes jeg) du selv vælger formatet, og
at billederne vises med "skravering" det der skæres væk...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 29-07-09 11:49

Hammeren wrote:
> [...]
>
> Bruger i forvejen JPEGCrops, men der har jeg ikke mulighed for at vælge
> formatet 480x234. Ellers er JPEGCrops nøjagtig hvad jeg har brug for.

JPEGCrops kan du definere dine egne udsnit i. Se under Filer /
Indstillinger og Tilføj.

Så det er vel kun resize du skal have lavet først. Det er der andre der
har givet deres bud på, kan jeg se.

/Mogens