Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste program til fotoredigering
Fra : Laskedyret

Dato : 26-07-09 12:41

Hejsa

Jeg mangler lidt inspiration hvad er det bedste program efter Jeres
mening? Helst et som ikke er alt for kompliceret, men hvor der dog er
muíghed for at optimere billeder og hvad der ellers er nødvendigt.

Mvh Jesper

Fra : Grethe Hoff

Dato : 26-07-09 21:58

"Laskedyret" <laskedyret@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

PhotoImpact! Det er billig og dekker det aller meste du trenger til
fotoredigering, pluss andre muligheter.
http://ulead-photoimpact.dk.malavida.com/d1210-download-gratis-windows

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 26-07-09 22:14

> [...]
> mening? Helst et som ikke er alt for kompliceret, men hvor der dog er
> muíghed for at optimere billeder og hvad der ellers er nødvendigt.

Hvis du ikke vil bruge Photoshop, er Paint.net et rigtigt godt program,
bruger det på arbejdet, da de ikke vil betale for Photoshop (forståeligt
nok).

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Jens G

Dato : 26-07-09 22:03

On Sun, 26 Jul 2009 11:40:32 -0700 (PDT), Laskedyret
<laskedyret@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mening? Helst et som ikke er alt for kompliceret, men hvor der dog er
>muíghed for at optimere billeder og hvad der ellers er nødvendigt.

Jeg ved ikke hvilket der er det bedste, men jeg er godt tilfreds med
Adobe Photoshop Elements 7.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : emjeppesen

Dato : 26-07-09 23:01

Jens G skrev:

>Adobe Photoshop Elements 7.

Absolut det bedste valg
Hilsen emj

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-09 23:45

Jens G wrote:

> Jeg ved ikke hvilket der er det bedste, men jeg er godt tilfreds med
> Adobe Photoshop Elements 7.

Eller hvis han kan være heldig at finde en Adobe Creative Suite CS1
eller CS2. De er efterhånden langt nede i pris på brugtmarkedet, så de
nærmer sig prisen for det, en Photoshop Elements 7 koster. - På windows
kører både CS1 og CS2 på både XP og Vista, og på Mac kører de så langt
ned som OS X 10.3.x.

Og skal det være helt gratis, så er det nok Gimp.app - ligner meget
Photoshop 7.x...
GIMP 2.6.6
Create and alter photos and graphics manually or via scripting.
Windows 2000 - Vista:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10073935
Mac OS X 10.4.x - 10.5.7 (kræver X11):
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10322178

mvh. Erik Richard

Fra : Jens G

Dato : 27-07-09 07:36

On Mon, 27 Jul 2009 00:45:06 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>nærmer sig prisen for det, en Photoshop Elements 7 koster. - På windows
>kører både CS1 og CS2 på både XP og Vista, og på Mac kører de så langt

Hvis man køber en gammel version af Photoshop CS eller eller Elements,
skal man være opmærksom på om det kan håndtere RAW filerne fra ens
kamera.

Når Adobe udgiver ny Camera Raw, laver de den ikke bagudkompatibel til
hele serien, hvilket vil sige at hvis man har et nyere kamera, skal
man også have en af de nyere versioner af ovennævnte programmer hvis
man vil have RAW understøttelse.

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-07-09 08:38

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in message

> [...]
> hele serien, hvilket vil sige at hvis man har et nyere kamera, skal
> man også have en af de nyere versioner af ovennævnte programmer hvis

Rigtigt, men Adobe laver også en DNG konverter, som kan løse problemet med
understøttelse af nyere kameraer end CS1/CS2 eller CS3 for den sags skyld.
Man skal så lige checke, hvornår ACR supporter DNG fra. Så vidt jeg kan uden
at kunne komme ind på Adobes side lige nu så er det fra ACR version 2.3 at
DNG formatet er supportet.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : Jens G

Dato : 27-07-09 09:27

On Mon, 27 Jul 2009 09:38:09 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>at kunne komme ind på Adobes side lige nu så er det fra ACR version 2.3 at

OK.
Jeg var ikke klar over at man kan komme rundt om problemet på den
måde.

Fra : Per Falkjær

Dato : 27-07-09 20:19

Laskedyret skrev:
> [...]
> mening? Helst et som ikke er alt for kompliceret, men hvor der dog er
> muíghed for at optimere billeder og hvad der ellers er nødvendigt.

Så vidt jeg kan vurdere det, så indebærer de svar, du har fået indtil
nu, at du skal åbne og justere hvert enkelt billede. Det kan jeg godt
fortælle dig er en meget tidskrævende proces.

Hvis du kommer hjem med 300-500 billeder, kan du godt afsætte hele
natten til det projekt.

Fælles for dem er, at med dem kan du udføre pixel manipulering i tillæg
til alverdens justringer (farvebalance, kontrast og skarphed for at
nævne de vigtigste).

Nu er det sådan, at du nok ikke har brug for pixel manipulering men
hovedsagelig alverdens justringer, og hvor du er bedst tjent med et
program, som er et work-flow program, som er udviklet til på en smart
måde at kunne håndtere de 300+ billeder, du kommer hjem med.

Hvis du har Windows skal du kigge efter Adobe Lightroom, og hvis du har
en Mac har du også mulighed for både Adobe Lightroom eller Aperture.

Jeg har kun prøvet Adobe Lightroom på min tidligere Windows maskine og
nu på min Mac. Kan kun vaaaaarmt anbefale det. Det er geniaaaaalt.

Du kan i begge tilfælde downloade en gratis prøveversion i 30 dage - og
der er tonsvis af how-to-do-it videoer på nettet.

I begge tilfælde er der også en avanceret biblioteksfunktion, så du nemt
kan finde dine billeder frem, såfremt du har forsynet dine billeder med
relevante metadata.

mvh - Per