Moms af "tjenesteydelser" indefor EU?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-09 20:29

Jeg har et familie3medle3m i Polen som gerne viletablere firmqa og
efterfølgende "sælge" sin arbejdskraft i Danmark sammen med et par ansatte.

De interne polskeregler forudsætter jeg ikke bekendt i denne gruppe,men
hvad med de danske? Skal der betales nogen form for skat?

Og hvad med moms? Skal han opkræve dansk moms og efterfølgende afregne den
med Skat i Danmark? Er det omsætningsbestemt?

Det hele skalværefldt legaltog efter reglerne,så alle relevantem
oplysninger mom faldgruber og indvklederegloermodtages medkyshånd.

Tjenesteydelserne består af leveret arbejdskraft, baseret på fakturerede
antal arbejdstimer og kan i princippet være alt fra minkpelsning til
juletræsfældning.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-07-09 20:45

Kurt Hansen skrev den 22-07-2009 21:28:

> Det hele skalværefldt legaltog efter reglerne,så alle relevantem
> oplysninger mom faldgruber og indvklederegloermodtages medkyshånd.

Der findes faktisk tilfælde, hvor man godt kan være momspligtig til
Danmark, men ikke skattepligtig.

Hvis jeg var dit familiemedlem, så ville ansøge om bindende svar hos
SKAT....bindende svar er nok den billigste "revisor" du kan få. Prisen
er kun 300 kroner.
Vejledning ved skattecentre rundt om i landet er kun vejledende, men
ikke spor bindende...selvom det måtte vise sig at du er blevet vejledt
forkert.

ovenstående er naturligvis min private holdning
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 23-07-09 09:14

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tjenesteydelserne består af leveret arbejdskraft, baseret på fakturerede
> antal arbejdstimer og kan i princippet være alt fra minkpelsning til

Kurt Hansen

Leveret arbejdskraft fak på timer kræver opkrævning af A skat der skal være
vareydelser
for at give B skat

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-07-09 09:40

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> Leveret arbejdskraft fak på timer kræver opkrævning af A skat der skal
> være vareydelser for at give B skat

Kun hvis det har karakter af ansættelse. Ellers skulle der trækkes A-skat,
når elektrikeren kommer forbi et par timer og fikser noget. Eller når
konsulenten laver en rapport.

Men det lyder som om den polske bekendte har tænkt sig at flytte til landet
og så skal sådan et firma vel blot køres som alle andre. Dvs. med dansk
moms-nummer, B-skat m.m.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-09 10:56

On Thu, 23 Jul 2009 10:40:03 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> Kun hvis det har karakter af ansættelse.

Hvordan afgøres det og af hvem? I starten /vil/ det have karakter af
ansættelse, idet aftalen er kommet i stand med en dansk entreprenør, som
han tidligere har arbejdet for som timelønnet på kontraktbasis.

Vedkommende danske firma kan dog ikke holde ham og hans to-tre ansatte
beskæftiget kontinuerligt, så kontrakter/entrepriser for andre danske
firmaer vil komme på tale på længere sigt, efterhånden som kontaktnettet
etableres.

> Men det lyder som om den polske bekendte har tænkt sig at flytte til landet
> og så skal sådan et firma vel blot køres som alle andre. Dvs. med dansk
> moms-nummer, B-skat m.m.

Min bekendte flytter ikke til Danmark. Når der er noget at lave, finder han
et billigt logi, men tager hjem igen, når der ikke er mere arbejde.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-07-09 16:43

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in message

> Hvordan afgøres det og af hvem?
>
> Min bekendte flytter ikke til Danmark. Når der er noget at lave, finder
han
> et billigt logi, men tager hjem igen, når der ikke er mere arbejde.

Pas

Men nok SKAT, EU, fagforeninger m.m. i skøn uenighed......