Grundloven
Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-07-09 20:20

I forb. m. læsning af grundloven af 1953 har jeg nogle punkter jeg gerne vil
have afklaret:

§ 37
Folketinget træder sammen på det sted, hvor regeringen har sit sæde. I
overordentlige tilfælde kan Folketinget dog samles andetsteds i riget.

Hvor står det i loven at regeringen har sit sæde i København ?
Regentparret har så vidt jeg ved sæde i flere forskellige byer: Århus,
Fredensborg (indimellem Gråsten) og København. Så man må antage at både
Århus og Fredensborg med lige så stor ret kunne være residens byer for
kongen/regenten og dermed sæde for regeringen ? Hvad er lovgrundlaget der
bestemmer at København er sæde for regent og regering (og dermed for
folketinget) ?

§ 88
Vedtager Folketinget et forslag til en ny grundlovsbestemmelse og regeringen
vil fremme sagen, udskrives nyvalg til Folketinget. Vedtages forslaget i
uændret skikkelse af det efter valget følgende Folketing, bliver det inden
et halvt år efter den endelige vedtagelse at forelægge folketingsvælgerne
til godkendelse eller forkastelse ved direkte afstemning. De nærmere regler
for denne afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de i afstemningen
deltagende og mindst 40 pct. af samtlige stemmeberettigede afgivet deres
stemme for Folketingets beslutning, og stadfæstes denne af kongen, er den
grundlov.

Det vil sige at hvis et folketing ønsker en ny grundlov hvor regenten/kongen
erstattes af en præsident (riget omdannes til republik) ja så skal
kongen/regenten godkende dette før det kan blive ny grundlov ?! Lad os
forestille os at en regent nægter at underskrive en sådan ny grundlov efter
at et flertal i befolkningen har vedtaget en sådan og folketing og regering
er enige heri, hvad sker der så ?

Mht. retslig immunitet er der flg. bestemmelser i grundloven:

§ 13
Kongen er ansvarsfri; hans person er fredhellig. Ministrene er ansvarlige
for regeringens førelse; deres ansvarlighed bestemmes nærmere ved lov.

Så man må kunne konkludere at kun regenten er fredhellig : nyder retslig
immunitet. Altså ikke de øvrige medlemmer af kongehuset ?! Så kører f.eks.
en kronprins for stærkt kan pågældende altså straffes ?!

Fra : bosol

Dato : 22-07-09 13:56

On 22 Jul., 22:19, "Jan Pedersen" <janengelnrechtpeder...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> immunitet. Altså ikke de øvrige medlemmer af kongehuset ?! Så kører f.eks.
> en kronprins for stærkt kan pågældende altså straffes ?!

Gå ud og luk op for vandet og drik et glas vand - du får ALDRIG din
vilje igennem

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-07-09 21:01

wrote:
> [...]
> en kronprins for stærkt kan pågældende altså straffes ?!

Gå ud og luk op for vandet og drik et glas vand - du får ALDRIG din

Hvis man gør sig den ulejlighed at læse mit oprindelige indlæg forekommer
det ikke mig at der fremgår nogen personlig vilje i indlægget, men derimod
juridiske spørgsmål :) Vilje er et område der hører politik til og det er
derfor uvedkommende i denne gruppe :)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-07-09 23:34

bosol bosolengo@gmail.com skrev 22.07.2009 21:56:09 i
<3d442889-ba28-416c-89fc-2d812e40a637@o6g2000yqj.googlegroups.com> bl.a.:

>Gå ud og luk op for vandet og drik et glas vand - du får ALDRIG din
>vilje igennem

Dem der anser bosol for en god læser og en skarp juridisk hjerne rækker
hånden op!

--
Niels

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-07-09 23:50

"Jan Pedersen" <janengelnrechtpedersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> immunitet. Altså ikke de øvrige medlemmer af kongehuset ?! Så kører f.eks.
> en kronprins for stærkt kan pågældende altså straffes ?!

Nej, for det er reguleret via Kongeloven. Se evt. nærmere her:
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retshistorie/Kongeloven
Dertil kommer så den diplomatiske immunitet, som er reguleret via
Wienerkonventionen.

Kurt

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 00:57

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Dertil kommer så den diplomatiske immunitet, som er reguleret via

".......Kongeloven, den danske enevældes forfatningsdokument fra 1665.
Kongeloven afløstes i 1849 af Danmarks Riges Grundlov, idet dog Kongeloven
art. 25 endnu anses for gældende; ifølge den kan prinser og prinsesser af
blodet kun strafferetligt forfølges efter kongens ordre. Kongeloven er
dateret 14. november 1665. Dele af den er gengivet i Christian 5.s Danske
Lov fra 1683, men i sin helhed blev den først offentliggjort i
1709............."

Interessant. Man indfører en Grundlov der erstatter Kongeloven. Men en lille
del af denne anser man for stadig at være gældende nemlig art.25. Det er da
juridisk meget interessant. Hvem er det lige der anser dette ? Højesteret ?
Politikerne ? Og på hvilket grundlag kan de bare udtage en lille del af en
lov og sige at den stadig er gældende ? Mig forekommer det at også art. 25
er erstattet af ny lovtekst i grundloven nemlig § 13 ?!

Fra : Karina Jensen

Dato : 23-07-09 01:17

"Jan Pedersen" <janengelnrechtpedersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> Interessant. Man indfører en Grundlov der erstatter Kongeloven. Men en
> lille del af denne anser man for stadig at være gældende nemlig art.25.
> Det er da juridisk meget interessant.

I epilogen til grundloven fremgår det, at blandt andet artikel 21 og 25 i
kongeloven blev opretholdt.

Det er meget ofte forekommende, at man i et regelsæt, der ophæver et andet,
opretholder nogle få af de hiddtidige bestemmelser.

/Karina

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 01:34

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er meget ofte forekommende, at man i et regelsæt, der ophæver et
> andet, opretholder nogle få af de hiddtidige bestemmelser.

Tja synes stadig det er upassende at så gammel en lovtekst opretholdes men
det er jo et politisk valg og derfor irrelevant i denne kontekst. Eneste
kommentar jeg vil knytte til det er at jeg mener at sproget og de
forudsætninger der var gældende i enevældens tid ikke rigtig gør kongeloven
tidsvarende. Dels har vi ikke længere enevælde derudover er det anvendte
sprog i Kongeloven meget svært tilgængeligt for mange nutidige danskere. Så
en opdatering ville da være ønskelig så almindelige danskere havde en chance
for at forstå lovteksten og de præmisser under hvilken den er blevet til.

Fra : Karina Jensen

Dato : 23-07-09 10:03

> [...]
> havde en chance for at forstå lovteksten og de præmisser under hvilken den

Jamen, kongeloven er jo stort set også ophævet. Det eneste, der er tilbage,
er artikel 21 og 25.

/Karina

Fra : Leif Neland

Dato : 23-07-09 06:06

Karina Jensen wrote:
> [...]
>
> Det er meget ofte forekommende, at man i et regelsæt, der ophæver et andet,
> opretholder nogle få af de hiddtidige bestemmelser.

Før computeren blev opfundet var det alt for svært at klippe et afsnit
ud af et gammelt regelsæt og klistre det ind i det nye

Så er det lettere at lave en henvisning.

Det gør det også sværere for menigmand at finde alle reglerne et sted,
hvilket berettiger at et jurastudium skal tage lang tid og en jurist
skal tjene mange penge.

Desuden sælger forlagene flere lovbøger.

Leif

Fra : Karina Jensen

Dato : 23-07-09 09:37

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Det gør det også sværere for menigmand at finde alle reglerne et sted,

En af årsagerne til, at det betragtes som god lovteknik at henvise til
gældende regler, er hensynet til os alle sammen. Når vi er vant til at finde
en regel i ét regelsæt, så vil det være unødigt besværligt, at vi skal til
at finde præcist den samme regel et helt andet sted. Samtidig kan det at
gentage en regel i et nyt regelsæt give anledning til fortolkningstvivl.
Gælder der nu præcist det samme, eller betyder den nye sammenhæng, som
reglen er sat ind i, at den skal fortolkes på en anden måde.

> hvilket berettiger at et jurastudium skal tage lang tid og en jurist skal
> tjene mange penge.

Der er rigtig mange grunde til, at et jurastudium tager lang tid. Jeg kan
fortælle dig, at lovtekniske spørgsmål, som dem vi diskuterer her, stort set
ikke behandles på studiet. Lovteknik lærer man, når man arbejder i et
ministerium og arbejder dagligt med at udarbejde regler.

/Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 10:06

Karina Jensen skrev:

> Der er rigtig mange grunde til, at et jurastudium tager lang tid.

Ja. Det lykkedes mig engang at overbevise en kammerat om det. Han
er murer, men han var ved at oprette et byggefirma og funderede
over om ikke han selv kunne lave papirarbejdet fordi han havde
set det så tit, og det kunne da ikke være særlig svært.

Jeg fortalte ham så at jeg tit havde set ham bygge og mure, og
det så heller ikke ud til at rumme uoverstigelige vanskeligheder.
Jeg var bare bange for at hvis jeg skulle gå i gang med det, så
ville jeg mure skævt, blande mørtelen forkert, vælge forkerte
materialer så fugten trængte ind, glemme at tætne osv. - et hav
af problemer som man ikke opdager når man ser en trænet fagmand
udøre det let og elegant.

Den fes ind.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-07-09 21:16

Bertel Lund Hansen unospamo@lundhansen.dk skrev 23.07.2009 11:06:09 i <sp9g655nda7d7ihonogmslmkg0q1m3l7ml@news.stofanet.dk> bl.a.:

> [...]
> materialer så fugten trængte ind, glemme at tætne osv. - et hav
> af problemer som man ikke opdager når man ser en trænet fagmand

Og så er det endda lettere at gøre murerens arbejde...

--
Niels

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-07-09 12:54

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> Og så er det endda lettere at gøre murerens arbejde...

På samme måde som et tordenbrag er højere end Rundetaarn.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 02:03

Jan Pedersen skrev:

> Interessant. Man indfører en Grundlov der erstatter Kongeloven. Men en lille
> del af denne anser man for stadig at være gældende nemlig art.25. Det er da
> juridisk meget interessant.

Måske. Nogle af paragrafferne i Danske Lov fra 1683 gælder
stadigvæk uanset at der findes moderne pendanter til dem.

Se øverst til højre.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-07-09 23:55

> [...]
> kongen/regenten og dermed sæde for regeringen ? Hvad er lovgrundlaget der
> bestemmer at København er sæde for regent og regering (og dermed for

Det er ikke regentparret, som bestemmer hvor folketinget skal træde sammen,
da det ikke er dem, som er regeringen.
Hvis du tænker dig lidt om, ved du vist godt, hvem regeringen er.
Der er næppe noget lovgrundlag for, at det skal foregå i København, og det
er næppe heller meningen med denne paragraf.
Den beskriver jo sådan set bare, at der hvor en regering har valgt at regere
fra, der skal folketingsmedlemmerne også samles.
Det er vel også lidt praktisk, at de samles samme sted. Men hvis en regering
på et tidspunkt vælger at flytte et andet sted hen, er der næppe nogen lov,
som forbyder dem at gøre det.

Kurt

Fra : Martin Bak

Dato : 23-07-09 00:19

> Det er vel også lidt praktisk, at de samles samme sted.

De kan vel næppe samles forskellige steder ...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 00:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> De kan vel næppe samles forskellige steder ...
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/

De kan ikke samles forskellige steder men fint holde til forskellige steder
når de ikke er samlet. F.eks. har regenten forskellige residenser. Grunden
til jeg overhovedet kommer ind på sagen er dels at jeg ikke har kunnet finde
lovhjemmel for begrebet hovedstad , altså en by der huser regering,
folketing og konge på en gang. Dernæst har den nuværende bygning der huser
disse (Christiansborg) en grim vane med at brænde ned, så man kunne vel
forestille sig at brændte denne bygning ned igen kunne man tænke sig et lidt
mere nuanceret blik for alternativer når man skulle finde en ny bygning der
kan huse både folketing, regering(Statsministerie) og kongelige
repræsentationslokaler. F.eks. er der jo bygninger andre steder end lige i
København der kunne komme på tale.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-07-09 12:59

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in news:4a679e75$0$48240
$14726298@news.sunsite.dk:

> De kan vel næppe samles forskellige steder ...

Regering og Folketing er 2 forskellige ting (dog ganske ofte med et
betydeligt personsammenfald). Regeringen kunne sagtens holde til i
København mens Folketinget mødtes ved Jellingestenen. Hvis ikke lige det
var for Grundloven.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 00:36

> [...]
> regering på et tidspunkt vælger at flytte et andet sted hen, er der næppe
> nogen lov, som forbyder dem at gøre det.

Nu nævnte jeg kun regeringen og kongen/regenten i samme sætning fordi flere
passager i grundloven der omtaler kongen retteligt i praksis har med
regeringen at gøre der agerer på kongens/regentens vejne.
Jeg kan fint se det praktiske i at kongen/regenten , regeringen og
folketinget holder til i samme by. Jeg var sådan set bare ude efter at vide
om begrebet hovedstad var lovfæstet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 00:03

Jan Pedersen skrev:

> [...]
> at et flertal i befolkningen har vedtaget en sådan og folketing og regering

Det kan vi nemt forestille os. Det lille stunt prøvede
Christian X. Han var nær blevet afsat, men så faldt han til
patten.

--
Bertel

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 00:43

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan vi nemt forestille os. Det lille stunt prøvede
> Christian X. Han var nær blevet afsat, men så faldt han til
> [...]

Ja præcis nær afsat...men en konge kan jo kun afsættes hvis der indføres en
ny forfatning dvs. en en ny grundlov og denne skal underskrives af både
minister (i det her tilfælde statsminister) og kongen selv. Nægter kungen
dette kan han (eller hun) vel ikke afsættes i praksis ? Det ville jo være
forfatningsstridigt ?!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 02:06

Jan Pedersen skrev:

> [...]
> dette kan han (eller hun) vel ikke afsættes i praksis ? Det ville jo være

Det er kun en formsag at der står at kongen regerer, og det er
også kun en formsag at lovene skal skrives under af ham.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-09 11:10

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> ...og det er
> også kun en formsag at lovene skal skrives under af ham.

Men om ikke andet er det en ret vigtig formsag for loven er ikke gyldig
hvis ikke den underskrives af "kongen" inden 30 dage - se bare hvad der
skete for en måneds tid siden:
http://www.ft.dk/forhandlinger/20081M103_2009-06-18_1320.htm

....og i journalistisk form:
http://politiken.dk/politik/article733479.ece

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-07-09 13:07

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in

> http://www.ft.dk/forhandlinger/20081M103_2009-06-18_1320.htm

"Undervisningsminister Bertel Haarder:
Jeg beklager det besvær, som fejltagelsen medfører for Folketingets
medlemmer og administrationen. Hvis det var tilladt at bære sæk og aske
på Folketingets talerstol, ville jeg gøre det i dag.

Formanden:
Sækken kunne måske klares, asken er noget sværere."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-09 16:42

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in

> Formanden:
> Sækken kunne måske klares, asken er noget sværere."

Og så er der nogen der siger politik er kedeligt :)

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-09 09:36

Jan Pedersen skrev:

> [...]
> både minister (i det her tilfælde statsminister) og kongen selv. Nægter
> kungen dette kan han (eller hun) vel ikke afsættes i praksis ? Det ville

Jeg kan ikke se, at der står noget sted, at kongen er forpligtet til at
skrive under. Hvis kongen ikke skriver under, så gælder loven ikke.
Hvis de, der vil fremme den nye lov, fører dens bestemmelser ud i livet
alligevel, er der reelt tale om et statskup.

Men man skal jo nok finde på en masse finurlige vendinger til at
begrunde det alligevel, og så er det vigtigste nok at have militæret,
NATO og dommerstanden på sin side.

En noget mildere udvej ville være at nedsætte tilskudet til kongehuset
til laveste kontanthjælp. Men det kunne kongen vel også nægte at
underskrive?

Så i sidste ende er eneste lovlige reaktion, at parlamentet ikke
vedtager love, der forhøjer beløbene til kongehuset?

vh

Bjarne