Selvmord
Fra : Andy Dufresne

Dato : 22-07-09 19:18

Hej.

Må man i danmark begå selvmord?

Synes faktisk det burde være lovligt ud fra straffelovens paragraf 237!

/Andy

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-07-09 20:33

> Hej.
>
> Må man i danmark begå selvmord?
>
> Synes faktisk det burde være lovligt ud fra straffelovens paragraf 237!
>
> /Andy

Ja du må gerne begå selvmord i Danmark. Selvfølgelig vil du ikke blive
straffet herfor idet man ikke kan straffe afdøde personer. Det er i og for
sig heller ikke en ulovlig handling i sig selv. MEN.... du vil ved
selvmordsforsøg der ikke lykkes kunne blive tvangsanbragt på en lukket
psykiatrisk afdeling idet du er til fare for dig selv.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-07-09 00:46

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> selvmordsforsøg der ikke lykkes kunne blive tvangsanbragt på en lukket
> psykiatrisk afdeling idet du er til fare for dig selv.

Er det rent formelt en straf? Det synes jeg (u-juridisk) ikke at det
burde være...

Og hvad med livsforsikringssager? "Jeg begår selvmord, sådan at min
familie scorer min livsforsikring."

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 00:52

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> være...
>

> Og hvad med livsforsikringssager? "Jeg begår selvmord, sådan at min

Det er ikke en straf at blive lukket inde på en lukket psykiatrisk afdeling
nej.
Livsforsikringssager ? Er personen død skal udbetaling finde sted vel ? Kan
ikke se det udgør et problem.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-09 01:16

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Og hvad med livsforsikringssager? "Jeg begår selvmord, sådan at min
> familie scorer min livsforsikring."

Som regel skal livsforsikringen være mindst 1 år gammel før den kommer til
udbetaling ved selvmord - netop for at undgå at en kunde tegner en
livsforsikring og dagen efter tager livet af sig selv. Har man allerede
haft livsforsikringen mere end 1 år når man får ideen betyder det
selvfølgelig ikke så meget.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 01:36

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> livsforsikring og dagen efter tager livet af sig selv. Har man allerede
> haft livsforsikringen mere end 1 år når man får ideen betyder det

Faktisk en lidt sjov regel. Kan ikke rigtigt komme i tanke om andet end
terminale patienter , f.eks. med uhelbredelig kræftsygdom el.lign. der kunne
finde på at tegne en livsforsikring og så tage livet af sig selv. Her kommer
1 års reglen så fint til sin ret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 01:59

Jan Pedersen skrev:

> [...]
> finde på at tegne en livsforsikring og så tage livet af sig selv. Her kommer

Kan sådanne patienter overhovedet tegne en livsforsikring der er
til at betale?

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-09 11:02

"Jan Pedersen" <janengelnrechtpedersen@gmail.com> wrote in

> [...]
> der kunne finde på at tegne en livsforsikring og så tage livet af sig
> selv. Her kommer 1 års reglen så fint til sin ret.

Tjaa, logikken i det er vel meget simpel - hvis en person ønsker at tage
livet af sig selv men samtidig ønsker at sikre sin ægtefælle og evt. børn
økonomisk så er en livsforsikring jo en nem måde at gøre det på. Det
behøver man vist ikke være fysisk syg for at kunne finde på.

Fra : GelFast

Dato : 23-07-09 14:46

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 23-07-09 03:59

Andy Dufresne skrev:
> Hej.
>
> Må man i danmark begå selvmord?
>
> Synes faktisk det burde være lovligt ud fra straffelovens paragraf 237!
>
> /Andy

Er forsøg på at dræbe sig selv ikke en form for forsøg på drab?

Uanset hvem man forsøger at dræbe er det vel ulovligt og strafbart at
forsøge eller blot at have forsæt til at dræbe et menneske ?

Er der en specifik paragraf der gør at mennesker der forsøger at dræbe
sig selv, ikke per definition er lovbrydere?

- cep

Fra : Per

Dato : 23-07-09 08:23

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" < wrote:

> Er forsøg på at dræbe sig selv ikke en form for forsøg på drab?

Nej.

> Uanset hvem man forsøger at dræbe er det vel ulovligt og strafbart at
> forsøge eller blot at have forsæt til at dræbe et menneske ?

Ja hvis det er andre end dig selv.

> Er der en specifik paragraf der gør at mennesker der forsøger at dræbe
> sig selv, ikke per definition er lovbrydere?

Ja § 237
§ 237. Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med fængsel fra 5 år
indtil på livstid.

Bemærk "en anden"

mvh. Per

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 25-07-09 03:31

Per skrev:

> [...]
>
> Ja hvis det er andre end dig selv.

> Ja § 237
> § 237. Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med fængsel fra 5

Jeps. Der er ikke noget at være i tvivl om.

Takker.

- cep

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 09:51

"\"Claus E. Petersen\" <\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:

> Er der en specifik paragraf der gør at mennesker der forsøger at dræbe
> sig selv, ikke per definition er lovbrydere?

Nej. Udgangspunktet er at alt er tilladt - medmindre der er en
paragraf der forbyder det. Og det er der ikke.

--
Bertel

Fra : Knud

Dato : 23-07-09 04:21

"Andy Dufresne" <covershare@mail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Må man i danmark begå selvmord?
>
> Synes faktisk det burde være lovligt ud fra straffelovens paragraf 237!

Naturligvis må man ikke det - straffen for selvmord er henrettelse!
Straffen for forsøg på selvmord er eller burde være fængsel på livstid!

Knud

Fra : Per

Dato : 23-07-09 08:21

Andy Dufresne wrote:
> Hej.
>
> Må man i danmark begå selvmord?

Ja - det er på ingen måde ulovligt i sig selv. Man kan så efterfølgende
bliver indlagt på psykiatrisk afd. men det har intet med straf at gøre.

> Synes faktisk det burde være lovligt ud fra straffelovens paragraf
> 237!

Ja - det er ihvertfald ikke ulovligt ifølge 237.

§ 237. Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med fængsel fra 5 år
indtil på livstid.

Det står netop "en anden"

mvh. Per

Fra : Jensen

Dato : 23-07-09 09:06

On Thu, 23 Jul 2009 09:20:54 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>§ 237. Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med fængsel fra 5 år
>indtil på livstid.
>
>Det står netop "en anden"

Hvad så hvis personen er skizofren, og den ene personlighed hader den anden,
så meget, at vedkommende forsøger selvmord?

Eller er 'en anden' = en anden person med dertil hørende CPR-nr.?

--
Thomas

Fra : Per

Dato : 23-07-09 09:23

Jensen wrote:

> Hvad så hvis personen er skizofren, og den ene personlighed hader den
> anden, så meget, at vedkommende forsøger selvmord?
>
> Eller er 'en anden' = en anden person med dertil hørende CPR-nr.?

Ja

/ Per

Fra : Per

Dato : 23-07-09 09:27

Jensen wrote:

> Hvad så hvis personen er skizofren, og den ene personlighed hader den
> anden, så meget, at vedkommende forsøger selvmord?
>
> Eller er 'en anden' = en anden person med dertil hørende CPR-nr.?

Det kan iøvrigt nævnes, at der først kan være tale om mandrab, når et barn
er født.!!

Hvis man stikker/skyder en gravid i maven med henblik på at dræbe det ufødte
barn - så kan der aldrig være tale om manddrab mod barnet efter
Straffeloven. Men vold !!!

Nu ser jeg bort fra at der kan være tale om forsøg på mandddrab mod
kvinden/moderen.

Barnet skal være kommet ud før der kan være tale om manddrab. Stærke sager
ikke !?

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-09 09:52

Jensen skrev:

> Eller er 'en anden' = en anden person med dertil hørende CPR-nr.?

Du får ét gæt.

--
Bertel