rabarber
Fra : Bagmanden

Dato : 22-07-09 19:36

Jeg går ud fra at der findes forskellige typer rabarber....

Hvad har I stående og hvorfor?

PS. Konen vil have et rabarberbed

--
Bagmanden

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-07-09 20:17

> Hvad har I stående og hvorfor?
>
> PS. Konen vil have et rabarberbed

Find nogle hos venner eller naboer, som I kan lide (rabarberne, altså). Få
en klump med hjem.

Vi har to slags, nogle store, lidt grove som skal farves for at give
rødgrød, og nogle tynde, som giver fin rød saft. De smager rimelig ens.

Husk at de skal stå et fast sted, og gerne op ad kompostbeholder eller med
et komposthul ved siden af.

Mvh Maria

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-09 20:32

On Wed, 22 Jul 2009 21:16:42 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Husk at de skal stå et fast sted, og gerne op ad kompostbeholder eller med

....og høst gerne flere gange om året. Rabarber er, somm mange andre
grøntsager, bedst som spæde. Ryk stængler af når de er 15-25 cm lange og
straks begynder der at dannes nye skud.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-07-09 12:32

Bagmanden skrev:
> Jeg går ud fra at der findes forskellige typer rabarber....
>
> Hvad har I stående og hvorfor?
>
> PS. Konen vil have et rabarberbed

www.havenyt.dk er din ven.

Her er en artikel om netop rabarbersorter, smag, anvendelse, dyrkning mv,
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/764.html

Hilsen Jesper

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-07-09 17:18

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg går ud fra at der findes forskellige typer rabarber....
>
> Hvad har I stående og hvorfor?
>
> PS. Konen vil have et rabarberbed

Hej Bagmanden

Der er almindelige rabarber, som er grønne og så er der Vinrabarber som er
røde med lidt grønt. Sidstnævnte er søde.

Der er også en tredje slags som er ret ualmindelig. Den hedder (eller
kaldes) jordbærrabarber. Den er ret speciel. Den ligner ikke de andre
rabarber så meget.
Den bliver meget meget lav. Mine er kun 40 cm.i højden. De er ikke bare
søde. De er helt vildt extremt søde. De er også fuldstændigt mørkerøde. Der
er
overhovedet intet grønt på stilkene, kun bladene er grønne. De kan stå meget
tæt, da de jo intet fylder.
Du skal nok regne med at have flere af dem end du du normalt ville have
af rabarber, da de vokser meget langsomt og høsten er meget lille - men de
smager meget bedre end andre
rabarber. Jeg tror høsten er 25% af hvad der er normalt.

Det er meget svært at finde noget om dem, men eg kan se at man kan købe dem
her: lundhede.datascan.dk/acatalog/Lh_Krydderurter1.html
(Jeg kan se at der står at de bliver 80 cm. i højden) Det synes jeg dog
lyder lidt voldsomt. Mine når i hvert fald ikke den højde
De skriver om sorten:
CITAT:
RHEUM rhab. 'Elmsfeuer' (MS)
(Varenr. 37-42x)
Jordbærrabarber Blomster: Store cremefarvede blomster Tidspunkt: Juni-juli
Blade: Store grønne blade Duft: Væksthøjde (cm): 80 Vækstbredde (cm): 70
Jordforhold: Normale jordtyper Beskæring: Klippes ned om foråret inden den
nye vækst starter Bemærkninger: Sol-let skygge Vi anbefaler at der plantes
ca. 3 planter/m2. Pottestørrelse: 13 cm eller større

Køb denne i kasser med 8 stk. her. (Kr. 53/stk. + moms)
Køb 8 kasser med 64 stk. her. (Kr. 45.59/stk. + moms)

CITAT SLUT

Hilsen Åge