Bedrageri med kilometertæller. Hvad stille~
Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 12:13

Jeg har lige købt og betalt en Peugeot 406 årg. 02/03 , nysynet fra 14/7 og
med Applus TilstandsAttest fra samme dato. Tilstandsattesten siger fejlfri
bil på samtlige punkter.
På tilstandsattesten og kilometertælleren står der 163.000kr.
Servicebogen var "desværre" bortkommet.

Vi købte bilen og fandt efter nogle dage en lille sammenkrøllet seddel i
handskerummet, at bilen skulle serviceres næste gang ved 389.000km.
Noget måtte være galt og vi kontaktede Peugeotforhandleren, hvor bilen
oprindeligt var købt. De kunne fortælle at de
havde skiftet hjul i okt. 08, hvor den da havde kørt 354.000km.

Vi er altså blevet fuppet. Kilometertælleren er blevet stillet flere
hundrede tusinde km tilbage.

Mit spørgsmål er: hvad kan vi gøre ved det?
Vi har endnu ikke meldt bilskiftet til forsikringsselskabet og bilen er ikke
blevet omregistreret til os endnu.

mvh Michael

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-09 12:25

Michaelbs skrev:

> Vi er altså blevet fuppet. Kilometertælleren er blevet stillet flere
> hundrede tusinde km tilbage.

Det virker i hvert tilfælde umiddelbart som bedrageri. Er
det en privat handel, eller køber I fra en bilforhandler? Og
ved du, om bilen har været handlet flere gange siden oktober
2008?

> Mit spørgsmål er: hvad kan vi gøre ved det?

Det afhænger af, hvad du vil opnå. Du kan sikkert få et godt
nedslag i prisen, da sælger sikkert ikke er interesseret i
at politiet bliver blandet ind i sagen. Du kan selvfølgelig
også vælge at ophæve handlen, og mon ikke også sælger her
vil være samarbejdsvillig. Og så kan du selvfølgelig vælge
at anmelde sælger til politiet.

Har du fået skriftligt svar fra Peugeot-forhandleren? Det
vil sikkert være rart at have, hvis sælger skulle benægte alt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-09 12:59

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> og mon ikke også sælger her vil være samarbejdsvillig. Og så kan du
> selvfølgelig vælge at anmelde sælger til politiet.

Selvfølgelig skal han anmelde det, ellers bliver bilen jo bare
tørret af på en anden. Samt bedrageren gør det igen, og bliver
måske den næste Stein Bagger, fordi ingen stoppede ham i tide.

JonB

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-07-09 13:30

Jon Bendtsen wrote:

> Selvfølgelig skal han anmelde det, ellers bliver bilen jo bare
> tørret af på en anden. Samt bedrageren gør det igen, og bliver
> måske den næste Stein Bagger, fordi ingen stoppede ham i tide.

Men hvis man også tænker lidt på sit eget økonomiske tab ved at blive
snørret, er det måske nemmere at få handlen ophævet, hvis man truer med
at alternativet er at gå til politiet. - At man så efterfølgende
anmelder ham alligevel kan han vel ikke rigtig gøre så meget ved?

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 13:32

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Det virker i hvert tilfælde umiddelbart som bedrageri. Er det en privat
> handel, eller køber I fra en bilforhandler? Og ved du, om bilen har været
> handlet flere gange siden oktober 2008?

Det er en privat handel.
Bilen har haft een ejer (firmabil) Herefter (ved vi nu) er den blevet solgt
til den lokale autoforhandler. Autoforhandleren har solgt den med km. tal
370.000. Det står på kvitteringen. Den nye ejer sætter den til syn og applus
tilstandsrapport, hvorefter han sælger den videre via den blå avis og
bilbasen - med et angivet kilometertal på 163.000km.

> [...]
>
> Har du fået skriftligt svar fra Peugeot-forhandleren? Det vil sikkert være
> rart at have, hvis sælger skulle benægte alt.

Jeg kan få dokumentation, ja.

mvh Michaelbs

Fra : Carsten

Dato : 21-07-09 14:13

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> [...]
> og applus tilstandsrapport, hvorefter han sælger den videre via den blå
> avis og bilbasen - med et angivet kilometertal på 163.000km.

<jura-off>

*kan* det tænkes at sælger har sat anden motor i den (med tilhørende
speedometer) og at denne motor netop har gået 163 tkm ? Sælger har stadig
ikke overholdt sin oplysningspligt, men sælger synes måske så ikke at det er
"snyd" (det er det !) at sige at den har gået 163 tkm.

</jura-off>

Carsten

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 14:38

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke overholdt sin oplysningspligt, men sælger synes måske så ikke at det
> er "snyd" (det er det !) at sige at den har gået 163 tkm.

Det er vel teoretisk muligt men yderst usansynligt.
Jeg finder vel ud af hvadhan siger hvis jeg ringer ham op.
Spørgsmålet er om mit næste træk skal være at ringe ham og kræve handlen
tilbageført.

Min frygt er, at han siger ok til at lade handlen gå tilbage, lade mig køre
de 300km over storebælt hen til hans bopæl og så at han siger: "Nu har du jo
kørt i bilen i 5 dage, så de sidste 10.000kr kan du ikke få tilbage."

mvh Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-09 14:54

Michaelbs wrote:

> [...]
> Jeg finder vel ud af hvadhan siger hvis jeg ringer ham op.
> Spørgsmålet er om mit næste træk skal være at ringe ham og kræve handlen

Jeg synes du skal ringe til politiet, bedrageri er ulovligt.

> [...]
> du jo
> kørt i bilen i 5 dage, så de sidste 10.000kr kan du ikke få tilbage."

FÃ¥ ham til at afhente bilen og betale dig dine penge tilbage
kontant. Indtil han har betalt dig alle pengene + dine udgifter, ja
så beholder du nøglerne og bilen, for så har du dog trods alt lidt
værdi for dine penge.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-09 15:04

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> kontant. Indtil han har betalt dig alle pengene + dine udgifter, ja
> så beholder du nøglerne og bilen, for så har du dog trods alt lidt

Jeg kom lige i tanke om at hvis han henter bilen har han nogle
venner med. Og kommer du hjem til ham har han også nogle venner på
besøg.

Meld det til politiet for din egen sikkerhedsskyld.

JonB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-09 15:05

Jon Bendtsen skrev:

> Jeg synes du skal ringe til politiet, bedrageri er ulovligt.

Men det vil nok være en god ide at først gøre det, efter han
har fået pengene (plus udgifter) tilbage, hvis han altså
vælger at ophæve handlen. Hvis politiet bliver indblandet
fra starten, risikerer han at ikke få nogen penge.

> [...]
> kontant. Indtil han har betalt dig alle pengene + dine udgifter, ja
> så beholder du nøglerne og bilen, for så har du dog trods alt lidt

God ide, og sælger skal være godt dum, hvis han ikke vælger
at efterkomme dette ønske. Hvis sagen efterfølgende skal
anmeldes, så tag kopier af alle papirer osv., inden I giver
dem til sælger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 15:26

> [...]
> dette ønske. Hvis sagen efterfølgende skal anmeldes, så tag kopier af alle
> papirer osv., inden I giver dem til sælger.

Jeg har nu talt med sælger.
Først benægtede han alt. Forelagt kendsgerningerne sagde han så, at vi kunne
lade handlen gå tilbage hvis jeg var utilfreds.
Men at vi i øvrigt ikke havde nogen som helst sag, eftersom slutseddelen
siger, at bilen er købt som beset og der ikke er nævnt noget med
kilometertal i slutseddelen. Og at han i øvrigt ikke var bange for
myndighederne. Vi var velkomne til at gå til politiet.

mvh Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-09 15:45

Michaelbs skrev:

> Men at vi i øvrigt ikke havde nogen som helst sag, eftersom slutseddelen
> siger, at bilen er købt som beset

Den påstand kommer han ikke langt med helt generelt.

> og der ikke er nævnt noget med kilometertal i slutseddelen.

Men eftersom du har beset en kilometerstand på 163'000 og denne
er forkert, så falder hans påstand til jorden selv ud fra hans
egne forkerte præmisser.

> Og at han i øvrigt ikke var bange for
> myndighederne. Vi var velkomne til at gå til politiet.

Man kunne frygte at sagen ville drukne i reform og afspadsering
som så mange andre.

--
Bertel

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 16:10

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Den påstand kommer han ikke langt med helt generelt.

Nej men det stod nævnt i salgsannoncerne på DBA og Bilbasen. Samt i
synsrapporten fra 14/7 2009.

Nu har han sendt 2 sms'er.
nr1: hvis han skal tage den tilbage vil han beholde 6000kr af de penge vi
gav.

Det betyder for mig, at jeg vælger at beholde bilen, tror jeg, og så anmelde
ham for bedrageri til hans lokale politi, dvs Sønderborg.

nr2: hvis ikke vi sender et forsikringsbevis i dag (vi har aftalt, at vores
forsikringsselskab skulle sende et forsikringsbevis til ham hvorefter han
vil stå for omregistreringen) så vil han i morgen omregistrere med et eller
andet tilfældigt forsikringsselskab. Det er ham der har den gamle
registreringsattest.

Der står på slutseddelen, at bilen er omfattet af ansvarsforsikring i 3
uger, og vi købte bilen 16/7 dvs for 5 dage siden, så det kan han vel ikke
bare gøre?
Kan vi selv stå for omregistreringen, selvom vi ikke har
registreingsattesten eller hvordan fungerer det?

mvh Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-09 16:14

Michaelbs wrote:

> [...]
> bare gøre?
> Kan vi selv stå for omregistreringen, selvom vi ikke har
> registreingsattesten eller hvordan fungerer det?

Snak med politiet før du tegner forsikring. Formodentlig vil et
opkald fra politiet til ham få ham på andre tanker, og han tager
måske hele bilen tilbage uden beregning.

JonB

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 17:01

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i meddelelsen

> Snak med politiet før du tegner forsikring. Formodentlig vil et
> opkald fra politiet til ham få ham på andre tanker, og han tager
> måske hele bilen tilbage uden beregning.
>

> JonB

Jeg har snakket med politiet og de vil have en skriftlig anmeldelse og så
"går det hen til den relavante afdeling",
så det er ikke sådan de rykker med det samme.
Men nu beholder jeg bare bilen og så laver en anmeldelse til politiet i
Sønderborg (hvor sølger bor) og så må vi se hvad der sker.

mvh Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-07-09 18:31

Michaelbs wrote:

> [...]
> Men nu beholder jeg bare bilen og så laver en anmeldelse til politiet i
> Sønderborg (hvor sølger bor) og så må vi se hvad der sker.

Hold venligst gruppen opdateret om udviklingen, vi kan sikkert alle
lære noget.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-07-09 18:51

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a65da67$0$48246$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> eller
> andet tilfældigt forsikringsselskab. Det er ham der har den gamle

det må han gerne gøre - så har du også ejerskabet af bilen. Der er 14 dages
returret på forsikringen beregnet fra den dag hvor du modtager policen.

> Der står på slutseddelen, at bilen er omfattet af ansvarsforsikring i 3
> uger, og vi købte bilen 16/7 dvs for 5 dage siden, så det kan han vel ikke
> bare gøre?

Jo. Jeg ved dog ikke lige med underskrifter på forsikringspapirer?

> Kan vi selv stå for omregistreringen, selvom vi ikke har
> registreingsattesten eller hvordan fungerer det?

Det er meget meget svært - kræver godkendelse af tidligere ejer. Har været
igennem den mølle :(

--
Per

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-09 19:02

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jo. Jeg ved dog ikke lige med underskrifter på forsikringspapirer?

> Det er meget meget svært - kræver godkendelse af tidligere ejer. Har været

Ok. Jeg har talt med vores forsikringsselskab. De vil nu i morgen sende et
forsikringsbevis til sælger, således som han krævede. Derefter vil han
forhåbentligt omregistrere og sende attesten til os. Derefter vil jeg
anmelde sagen til politiet.

mvh Michael

Fra : Bo Christensen

Dato : 21-07-09 20:43

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a660870$0$48232$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> forsikringsbevis til sælger, således som han krævede. Derefter vil han
> forhåbentligt omregistrere og sende attesten til os. Derefter vil jeg

Hvem har du handlet med i Sønderborg - mere så jeg selv undgår at handle
samme
sted - når vi skal have transport i ferien.

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland.

Fra : Michaelbs

Dato : 24-07-09 21:16

"Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i meddelelsen

> [...]
> samme
> sted - når vi skal have transport i ferien.

Lad mig bare sige, at jeg ikke fremover vil handle med en person der hedder
alaa adil omer.
Han har forøvrigt sat endnu en Peugeot til salg i DBA ganske vist med et
andet tlf nr men samme DBA ID.
Så nu er der en ny, der skal snydes.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61340477

mvh Michael

Fra : bosol

Dato : 21-07-09 07:00

On 21 Jul., 14:12, "Michaelbs"
> [...]
>
> Mit spørgsmål er: hvad kan vi gøre ved det?
> Vi har endnu ikke meldt bilskiftet til forsikringsselskabet og bilen er ikke

Jeg solgte en diesel bil privat med km-garanti 204.000 km og gjorde
køber opmærksom på at bilen skulle til syn igen om 1 år (6 år gl.bil),
for sjov gik jeg ind på Applus året efter og kunne se at bilen nu var
registreret med km-tal 38.000 km og fejlfrit syn og tænkte, nå ja
måske registrerer Applus ikke tal over 100.000 km. Fordi jeg ved at
bilen var tip-top iorden med servicehæfte og "ny-motor" har den
ihvertfald ikke fået. Skal lige siges at det var en auto-
mekanikerfamilie der var køber og ved afprøvning var de meget
tilfredse, så jeg håber ikke at jeg senere kan komme til at "hænge" på
bilen, der var 5 år gl.da jeg solgte den.
vh Bo

Fra : N/A

Dato : 24-07-09 23:28

Fra : Michaelbs