Glas filt!
Fra : Morten P

Dato : 20-07-09 22:45

Nu er jeg så ved at spartle mine vægge og skal have opsat glasfilt.

De steder hvor to vægge støder op imod hinanden og danner "indersiden" af en
90 graders vinkel er lidt problematiske.

1)
Hvordan får man slebet dem inde i hjørnerne så de bliver helt perfekte?

Jeg har kørt med et slibebrædt på begge vægflader men det kan være lidt
svært at komme helt ind.
Jeg har også forsøgt med en kork klods med fint sandpapir på.

2)
Når man så skal sætte filt op, skærer man så filten og sætter separat på
hver væg så de to stykekr støder sammen eller får man finere kanter ved at
lade det være eet stykke og så se om man kan skubbe det helt ind i
hjørnerne?

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-09 22:54

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> svært at komme helt ind.
> Jeg har også forsøgt med en kork klods med fint sandpapir på.

I hjørnerne kan man være nød til at bruge noget mere hårdt og kantet, hvis
der er spartlet for rundhåndet. En spartel, et stemmejern eller
hvadsomhelst, bare du kan få det glat.

> [...]
> hver væg så de to stykekr støder sammen eller får man finere kanter ved at
> lade det være eet stykke og så se om man kan skubbe det helt ind i

Et stykke filt der når nogle få cm. ud på den anden væg er bedst. Så sætter
du den næste bane op på den anden væg, skærer igennem begge lag og fjerner
den underste strimmel. så bliver det fint.

Fra : Morten P

Dato : 22-07-09 09:37

> I hjørnerne kan man være nød til at bruge noget mere hårdt og kantet, hvis
> der er spartlet for rundhåndet. En spartel, et stemmejern eller
> hvadsomhelst, bare du kan få det glat.

Tak
Det tester jeg!

> Et stykke filt der når nogle få cm. ud på den anden væg er bedst. Så
> sætter du den næste bane op på den anden væg, skærer igennem begge lag og
> fjerner den underste strimmel. så bliver det fint.

Selvfølgelig! Hvor smukt

Mange tak for hjælpen!

Fra : Helle

Dato : 21-07-09 07:41

Hej Morten
Lad aldrig filten gå over hjørnet. Det flotteste resultat fås hvis du skærer
det i hjørnerne, lægger en tynd acrylfuge hvorefter du maler. Resultat: et
knivskarpt hjørne.
Hilsen Helle

Fra : Morten P

Dato : 22-07-09 09:39

> Lad aldrig filten gå over hjørnet. Det flotteste resultat fås hvis du
> skærer det i hjørnerne, lægger en tynd acrylfuge hvorefter du maler.
> Resultat: et knivskarpt hjørne.

Aha, fuge det ligefrem.
Så jeg gør som Martin også foreslår, skærer dem til i hjørnerne, og derefter
lægger en meget tynd akrylfuge i hjørnet.

Denne skal vel glattes ud?

Hvad er dens funktion?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-07-09 10:31

> [...]
> Så jeg gør som Martin også foreslår, skærer dem til i hjørnerne, og
> derefter lægger en meget tynd akrylfuge i hjørnet.

Når du skal skære inde i hjørnet, kan det være en fordel at tage en bred
spartel (40 cm), og presse den ind i hjørnet, og så skære langs kanten.
Ellers kan godt være svært at undgå at kniven bevæger sig en milimeter frem
og tilbage.

Acryl fugen vil til en hvis grad absorbere når de to vægflader arbejder i
forhold til hinanden. Hvis du kun har malet hjørnet vil malingen revne.
Du glatter fugen ud ved at dyppe en finger i sulfo, og trække den ned over
fugen (tør det overskydende af ofte, så det ikke gnattes ud over filten).
Prøv dig frem med et par striber i hjørnet af en papkasse eller et
"usynligt" sted inden du går i gang, så du har en ide om hvor tyk en fuge du
skal lave...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Morten P

Dato : 22-07-09 13:38

> [...]
> spartel (40 cm), og presse den ind i hjørnet, og så skære langs kanten.
> Ellers kan godt være svært at undgå at kniven bevæger sig en milimeter

God pointe!
Tak

> [...]
> Prøv dig frem med et par striber i hjørnet af en papkasse eller et
> "usynligt" sted inden du går i gang, så du har en ide om hvor tyk en fuge

Smukt

Helt igennem uvurderlige råd allesammen!