Stein-Bagger-"Mini" ?
Fra :    ab©

Dato : 20-07-09 10:32

Jeg har en datter, der har fundet sig et job i restaurationsbranchen ...
firmaet går strygende, hun arbejder 10-15 timer i døgnet, men får ingen løn

Forpagteren udnytter på alle områder systemerne til egen økonomisk fordel -
de ansatte får ingen lønsedler - kan derfor efterfølgende ikke gå ud og få
arbejdsløshedsunderstøttelse / han kommer stort set udelukkende én gang om
dagen for at tømme kassen - og hans erklærede - og udtalte mål er at tjene
en masse penge og lukke firmaet igen til efteråret. Mange af de "ansatte"
(som ikke får nogen ansættelsesaftale eller andet skriftligt bevis) er kun
på stedet i ganske få dage ... nye kommer straks til o.s.v. Firmaet kører på
dispensationer overfor både sundhedsmyndigheder og andre offentlige
instandser.

Tøsen er samtidigt bange for at blive fyret med stemplet
"samarbejdsvanskelig", hvis hun brokker sig mere end hun gør - og må se i
øjnene, at hun skal gennem en god del af vanskeligheder, hvis hun smutter.

Kan det virkelig passe, at vores samfund er sådan indrettet, at den slags
mennesker bare - højt grinende - kan udnytte systemet uden at nogen rent
juridisk kan sætte en stopper for ham ?

ab©

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-07-09 10:34

ab© skrev:

> Kan det virkelig passe, at vores samfund er sådan indrettet, at den
> slags mennesker bare - højt grinende - kan udnytte systemet uden at
> nogen rent juridisk kan sætte en stopper for ham ?

Hvis hun melder sig ind i 3F vil jeg garantere for at de vil køre en sag på
det.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 10:39

> Hvis hun melder sig ind i 3F vil jeg garantere for at de vil køre en sag
> på det.

Og så er hun da HELT sikker på ikke at have arbejde der mere :-/

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-07-09 10:48

JBH skrev:

> Og så er hun da HELT sikker på ikke at have arbejde der mere :-/

Jeg citerer:

"...hun arbejder 10-15 timer i døgnet, men får ingen løn"

*Jeg* ville ikke arbejde gratis; vil du?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 12:52

> Jeg citerer:
>
> "...hun arbejder 10-15 timer i døgnet, men får ingen løn"
>
> *Jeg* ville ikke arbejde gratis; vil du?

En eller anden form for løn får hun vel, men sikkert ikke en som svarer til
timerne.

Mht. fagforeningerne, har jeg efterhånden set flere eksempler på de enten
ikke kan eller vil gøre noget i sådanne sager. Næh, havde det været en
gravid som var blevet fyret, så skulle de nok tage affære.

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-07-09 13:54

JBH skrev:

> Mht. fagforeningerne, har jeg efterhånden set flere eksempler på de
> enten ikke kan eller vil gøre noget i sådanne sager. Næh, havde det
> været en gravid som var blevet fyret, så skulle de nok tage affære.

Nu var det specifikt 3F jeg nævnte; hvordan de gule eller fx. HK håndterer
en sag ved jeg ikke.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 10:56

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in

> Og så er hun da HELT sikker på ikke at have arbejde der mere :-/

Det kan vel også være ligemeget hvis ikke hun får løn for det...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 12:41

JBH skrev:

> Og så er hun da HELT sikker på ikke at have arbejde der mere :-/

Det er den indstilling der gør at fyren kan fortsætte.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 13:02

> Det er den indstilling der gør at fyren kan fortsætte.

Han starter bare et andet selskab. Jeg har haft en sag i
forbrugerklagenævnet, mod en butik hvor jeg havde købt en defekt vare. Jeg
vandt sagen efter ca 1/2 år, men det viste sig at butikken allerede var
"lukket" på papiret, men den kørte videre flere måneder efter i et andet
navn, indtil ejeren røg i spjældet for skattefusk. Jeg fik naturligvis IKKE
mine penge igen. Ligesom det skete med f.eks Alfaview/(Zepto)' s kunder.
Sådanne plattenslagere er endog MEGET kreative

De eneste autoriteter som har gennemslagskraft idag og kan handle straks, er
Told/ skat og fødevaremyndighederne. Fagforeningernes stærkeste våben er
hvis de kan komme afsted med at lave en faglig blokade med opbakning fra
flere faggrupper, det tror jeg næppe de gør i denne sag.

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 13:19

JBH skrev:

> Han starter bare et andet selskab.

Sikkert.

Hvis de unge mennesker nu lærte at sige fra så snart de opdagede
at der var ugler i mosen, så tjente han måske lidt mindre?

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 20-07-09 13:36

JBH skrev:

> De eneste autoriteter som har gennemslagskraft idag og kan handle straks, er
> Told/ skat og fødevaremyndighederne.

Det tror jeg du har ret i. Når der ikke direkte er
fagforeningsmedlemmer i knibe, er fagforeningerne sjældent
særligt effektive.

Ivar Magnusson

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-07-09 22:08

JBH wrote:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Og så er hun da HELT sikker på ikke at have arbejde der mere :-/

Så du synes det er en fin ide at være medskyldig til plattenslageri og fusk?

Hvad næsten værre er: At være så dum at man ikke engang får løn

--
/Frank

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 10:37

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mennesker bare - højt grinende - kan udnytte systemet uden at nogen rent

Dispentationer ? er det noget du ved med sikkerhed ? Jeg tror da gerne Told
og Skat vil aflægge ham et besøg og checke op og svjv. videreinformerer de
også gerne andre relevante myndigheder hvis der er mistanke om lovbrud.

mvh
JBH

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-07-09 11:13

> [...]
> gerne Told og Skat vil aflægge ham et besøg og checke op og svjv.
> videreinformerer de også gerne andre relevante myndigheder hvis der

Jeg har kendskab til mange eksempler i netop restaurationsbranchen, hvor
man åbner på forventet godkendelse. Firmaet er et APS med goodwill fra
leverandører (bruges til at financiere APS'et), og de normale ansatte
underbetales groft med lovning om bonus når sæsonen er ovre. Når sommeren
er slut lukker APS'et, leverandørerne får ikke deres penge og de ansatte
sendes til Lønmodtagernes Garantifond.

Lavet rigtigt kan man faktisk financiere sine studier til advokat på den
måde.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 13:05

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er slut lukker APS'et, leverandørerne får ikke deres penge og de ansatte

Dvs. de ansatte FÅR løn, det er bare os andre som betaler.

> Lavet rigtigt kan man faktisk financiere sine studier til advokat på den
> måde.

Det siger så lidt om advokatstanden (eller en del af den)

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 13:21

JBH skrev:

> Det siger så lidt om advokatstanden (eller en del af den)

Hvad siger det om advokatstanden at Kent Oldhøj valgte at skrive
ordet "advokat"?

Ville det have sagt noget om professorerne hvis han havde valgt
dem som eksempel?

--
Bertel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-07-09 16:09

> Dvs. de ansatte FÅR løn,

Så kender du LG dårligt.

> Det siger så lidt om advokatstanden (eller en del af den)

Jeg ramte den rigtige knap kan jeg se.

Og nej, det siger intet om advokatstanden at jeg har kendskab til en
enkelt der har financieret sin uddannelse på den måde.

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 17:50

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in

> Så kender du LG dårligt.

De udsteder nok ikke en check, bare fordi man hævder at man har været ansat
og arbejdet x antal timer.

> Jeg ramte den rigtige knap kan jeg se.

Overhovedet ikke, jeg har intet med jura eller deslige at gøre..

> Og nej, det siger intet om advokatstanden at jeg har kendskab til en
> enkelt der har financieret sin uddannelse på den måde.

Advokater bruger ofte det vi almindelig dødelige kalder beskidte (men
juridisk lovlige) tricks i deres arbejde, dermed bliver jura ikke et spm. om
ret og rimelighed, men udelukkende et spm. om man kan finde et eller andet
smuthul så klienten slipper fri. For ikke så længe siden slap en
voldtægtsforbryder for straf, fordi en jurist sov i timen og ikke fik
forkyndt noget indenfor tidsfristen.

Tror vi skal til at stoppe denne u-juridiske gren af tråden.

mvh
JBH

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-07-09 19:16

JBH wrote:
> [...]
> smuthul så klienten slipper fri. For ikke så længe siden slap en
> voldtægtsforbryder for straf, fordi en jurist sov i timen og ikke fik

Det ved du jo ikke. Den anklagede kunne være blevet frikendt.

Fra : JBH

Dato : 20-07-09 20:33

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Det ved du jo ikke. Den anklagede kunne være blevet frikendt.

Der var ikke tvivl om skyldsspm. det var KUN strafudmålingen som glippede,
men i teorien har du da ret, det er jo set før at dommere bruger terninger i
deres afgørelser..

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-09 11:18

JBH skrev:

> Advokater bruger ofte det vi almindelig dødelige kalder beskidte (men
> juridisk lovlige) tricks i deres arbejde

Ih, hvor ved du dog meget om advokater.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-07-09 22:11

JBH wrote:
> "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. de ansatte FÅR løn, det er bare os andre som betaler.

> Det siger så lidt om advokatstanden (eller en del af den)

Nu brugte han jo vendingen "kan"

Henvisningen var soleklar abstrakt. Du tog den for konkret.

--
/Frank

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-07-09 10:54

<huskFJERN@DETTEc.dk> writes:

>Kan det virkelig passe, at vores samfund er sådan indrettet, at den slags
>mennesker bare - højt grinende - kan udnytte systemet uden at nogen rent
>juridisk kan sætte en stopper for ham ?

Ja, hvis de ansatte (dem der kender til problemet) ikke ønsker at
stoppe ham.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-07-09 22:13

Klaus Ellegaard wrote:

> Ja, hvis de ansatte (dem der kender til problemet) ikke ønsker at
> stoppe ham.

Enig. I mine øjne bliver man en del af problemet hvis man arbejder for sådan
nogen

--
/Frank

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-07-09 11:19

   ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in

> Kan det virkelig passe, at vores samfund er sådan indrettet, at den
> slags mennesker bare - højt grinende - kan udnytte systemet uden at
> nogen rent juridisk kan sætte en stopper for ham ?

Jeg har været faglig i den branche for år tilbage. Din datters tilfælde
er på ingen måde enestående. Jeg har kun et råd:

Ring til din datter (formoder hun er på arbejde) og bed hende tage hjem
med det samme. Hun spilder sin tid. Det er ikke et arbejde. Hun bliver
tørret godt og grundigt, og der er intet at gøre. Inden maskineriet er
sat igang og arbejdsgiveren kan stoppes, er forretningen lukket igen og
kun taberne står tilbage.

Informér 3F om forholdene.

Fra :    ab©

Dato : 20-07-09 13:38

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tørret godt og grundigt, og der er intet at gøre. Inden maskineriet er
> sat igang og arbejdsgiveren kan stoppes, er forretningen lukket igen og

Du har sikkert ret - hendes "forhistorie" er, at hun allerede er igang med
en sag i forbindelse med hendes for længst afsluttede uddannelse, hvor en
meget prominent institution efter fagforeningens opgørelse skylder hende
mere end kr. 100.000,- p.g.a. manglende overtidsbetaling og manglende
betaling for skæve arbejdstider gennem 3 års elevtid - der sker ikke meget i
den sag / hun har modtaget et a/c-beløb på kr. 25.000,- siden sagen startede
..... Denne ny sag har fagforeningen også lovet at kikke på - hendes tro
til systemet kan derfor ligge på et meget lille sted og det er nok ikke lige
tid til at skifte fagforening.

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> En eller anden form for løn får hun vel, men sikkert ikke en som svarer
> til
> timerne.

Ja, hun har for 6 ugers arbejde modtaget hhv. kr. 2.000,- og kr. 4.000,- som
a/c ud af de ca. 25.000,- som hun rent faktisk har arbejdet for ...

ab©

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-07-09 22:16

ab© wrote:
> [...]
>>

> Ja, hun har for 6 ugers arbejde modtaget hhv. kr. 2.000,- og kr.
> 4.000,- som a/c ud af de ca. 25.000,- som hun rent faktisk har

Stop omgående med at arbejde det pågældende sted samt send anbefalet brev
med tidsopgørelse og lønkrav.

Den nuværende FF burde da kunne hjælpe hende stadigvæk?

--
/Frank

Fra : mr

Dato : 20-07-09 14:10

> [...]
> mennesker bare - højt grinende - kan udnytte systemet uden at nogen rent

sammenligningen med Bagger er forkert.
Dette er ikke udnyttelse af finansieringsinstitutionerne i dette tilfælde.
Blot rent plattenslageri, der kun forsætter så længe alle blindt finder sig
i det.
Hvem, ved sine fulde fem, vil arbejde 10-15 timer dagligt uden løn?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-07-09 17:31

Jeg tror der især her i sommerferien er mange restauratører der
udnyttter at unge smånaive mennesker, som gerne vil have et cool job som
bartender, på en smart cafe - og problemet har stået på i mange år - kan
huske folk fra min gymnasieklasse som oplevede det samme da de blev
studender og troede de skulle til byen og være smarte bartendere,
tjenere etc.

Som andre skriver, det bedste våben mod den slags typer er at lade være
med at arbejde for dem, og advare andre mod samme. Der er masser af
steder at få jobs, måske ikke med samme prestige, men i Netto eller
lign. ved man i det mindste at man arbejder for et firma der når at
lukke før man har fået sin løn etc. - men jo de betaler ikke super godt
og der er ingen prestige i det

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-09 22:54

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message

> kan huske folk fra min gymnasieklasse som oplevede det samme da de blev
> studender

Studender?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-07-09 12:42

Uffe Kousgaard wrote:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message

> Studender?

Forstår du min besked, eller skal vi virkelig til at spilde tid på at
jeg ramte D testen i stedet for T da jeg skrev?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-07-09 07:26

> Forstår du min besked, eller skal vi virkelig til at spilde tid på at jeg
> ramte D testen i stedet for T da jeg skrev?

Det ligner ellers meget en stavefejl og ikke en slåfejl. D og T er ikke ved
siden af hinanden på tastaturet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-09 07:38

Uffe Kousgaard skrev:

> Det ligner ellers meget en stavefejl og ikke en slåfejl. D og T er ikke ved
> siden af hinanden på tastaturet.

Du skulle se nogle af de slåfejl jeg laver før jeg får dem
rettet.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-07-09 20:25

Uffe Kousgaard wrote:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message
>
> Det ligner ellers meget en stavefejl og ikke en slåfejl. D og T er ikke ved
> siden af hinanden på tastaturet.

Og selv om det nu var en stavefejl, skulle vi så stadig spilde tid på
det? Du må have et meget kedeligt liv hvis du går op i sådan noget - jeg
er ret sikker på du forstod beskeden alligevel? Og jo jeg kan godt stave
til studenter.