Tilbagholdelse hvis man ikke vil oplyse ko~
Fra : Ukendt

Dato : 19-07-09 18:14

Hvis politiet beder mig identificere mig, og jeg nægter dette eller opgiver
falsk navn så ryger man vel i brummen
indtil man oplyser korrekt navn osv.
Men hvor længe kan de egentlig holde mig i brummen ?
Indtil jeg opgiver korrekt identitet ??
Er det retsplejeloven der vil være overtrådt ved ikke at være politiet
behjælpelig ?
Det er en ren tænkt situation :)

Mvh

Thomas

Fra : Per

Dato : 19-07-09 19:00

T. R wrote:
> Hvis politiet beder mig identificere mig, og jeg nægter dette eller
> opgiver falsk navn så ryger man vel i brummen
> indtil man oplyser korrekt navn osv.
> Men hvor længe kan de egentlig holde mig i brummen ?

24 timer i politiets varetægt, så skal du for en dommer i Grundlovsforhør.

> Indtil jeg opgiver korrekt identitet ??

Nej.

> Er det retsplejeloven der vil være overtrådt ved ikke at være politiet
> behjælpelig ?

Ja - Retsplejelovens § 750.

> Det er en ren tænkt situation :)

Det sker oftere end du aner

/ Per

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-09 19:48

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> 24 timer i politiets varetægt, så skal du for en dommer i
> Grundlovsforhør.

> Nej.

Vil det sige at der er en grænse for hvor længe de kan tilbageholde mig ?
Vil det være muligt at blive løsladt uden at min identitet bliver kendt ?

Mvh

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-07-09 20:20

"T. R" <thrATmail-onlineDOTdk> wrote in

> Vil det sige at der er en grænse for hvor længe de kan tilbageholde mig ?
> Vil det være muligt at blive løsladt uden at min identitet bliver kendt ?

Teoretisk set kan de tilbageholde dig til evig tid - men praksis er noget
helt helt andet. Hvis du er anholdt for at ville myrde Statsministeren
bliver du næppe sat fri bare fordi du ikke vil fortælle hvem du er - hvis
du står til en bøde for at gå over vejen 5 meter ved siden af et
fodgængerfelt bliver du nok sluppet fri ret hurtigt selvom de ikke kan
finde ud hvem du er.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-09 20:56

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> du står til en bøde for at gå over vejen 5 meter ved siden af et
> fodgængerfelt bliver du nok sluppet fri ret hurtigt selvom de ikke kan

Ok :)
Jamen så blev jeg jo så klog. Tak for svarene :)

Mvh

Thomas

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-07-09 22:16

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> du står til en bøde for at gå over vejen 5 meter ved siden af et
> fodgængerfelt bliver du nok sluppet fri ret hurtigt selvom de ikke kan

Den sidste tror du ikke selv på vel ?

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 00:26

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in

> Den sidste tror du ikke selv på vel ?

At man kan få bøde for det eller at man bliver sluppet fri?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-07-09 09:11

Henrik Stidsen skrev den 20-07-2009:
> Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in

> At man kan få bøde for det eller at man bliver sluppet fri?

Den sidste...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 10:55

> Den sidste...
> "bliver du nok sluppet fri ret hurtigt selvom de ikke kan finde ud hvem
> du er"

Tidligere tråde om samme emne har konstateret at der er internationale
konventioner der bestemmer at straffen skal stå mål med forbrydelsen - evig
tilbageholdelse for at gå over 5m fra et fodgængerfelt er vist ude af
proportioner :)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-07-09 11:02

Henrik Stidsen tastede følgende:
> [...]

> konventioner der bestemmer at straffen skal stå mål med forbrydelsen - evig
> tilbageholdelse for at gå over 5m fra et fodgængerfelt er vist ude af

Det er jo ikke fordi personen går over 5m før et fodgængerfelt, men det
at politiet IKKE kender identitet på den tilbageholdte

Man slipper ikke folk hvis deres identitet er ukendt...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-07-09 11:08

Brian Vestergaard wrote:
> Henrik Stidsen tastede følgende:

> Det er jo ikke fordi personen går over 5m før et fodgængerfelt, men
> det at politiet IKKE kender identitet på den tilbageholdte
>
> Man slipper ikke folk hvis deres identitet er ukendt...

Hvor længe kan en dommer tilbageholde en person, hvis man ikke kan
identificere personen?

Jan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 11:18

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in

> Hvor længe kan en dommer tilbageholde en person, hvis man ikke kan
> identificere personen?

Anholdelse kan opretholdes temmelig længe, personen skal bare fremstilles
for en dommer med jævne mellemrum.

Fra : blue

Dato : 20-07-09 16:07

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Anholdelse kan opretholdes temmelig længe, personen skal bare fremstilles
> for en dommer med jævne mellemrum.

Jvf. hvilke paragraffer?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 16:32

"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Jvf. hvilke paragraffer?

Retsplejelovens §760:
"Enhver, der anholdes, skal løslades, så snart begrundelsen for anholdelse
ikke længere er til stede. Tidspunktet for løsladelsen skal fremgå af
rapporten."

Personen skal løslades når begrundelsen for anholdelsen ikke længere er til
stede - hvis man er anholdt for ikke at ville identificere sig selv er
begrundelsen vel tilstede indtil den anholdte er identificeret?

Hvis dommeren ikke køber den begrundelse ved grundlovsforhøret og derfor
ikke giver lov til at opretholde anholdelsen kan man jo starte forfra:
§ 755. Politiet kan anholde en person, der med rimelig grund mistænkes for
et strafbart forhold, der er undergivet offentlig påtale, såfremt
anholdelse må anses for påkrævet for at hindre yderligere strafbart
forhold, for at sikre hans foreløbige tilstedeværelse eller for at hindre
hans samkvem med andre.

Anhold ham for at sikre at han ikke forsvinder før man har identificeret
ham og fundet ud af hvorfor han ikke ønsker at identificere sig - det kan
jo skyldes at han er efterlyst for noget alvorligt.

Man skal nok være lidt kreativ for at gennemføre det i praksis - men hele
sagen er jo temmelig teoretisk.

....og så behøver man jo faktisk ikke at fremstille for dommer med jævne
mellemrum alligevel :)

Fra : blue

Dato : 20-07-09 16:44

> Retsplejelovens §760:
> "Enhver, der anholdes, skal løslades, så snart begrundelsen for anholdelse
> ikke længere er til stede. Tidspunktet for løsladelsen skal fremgå af
> rapporten."

Jeg har svært ved at se, hvordan den paragraf er relevant.

At man kan *opretholde* en anholdelse "temmelig længe" er ikke korrekt. Og
gentagne anholdelser holder naturligvis heller ikke...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 17:13

> Jeg har svært ved at se, hvordan den paragraf er relevant.

Den handler ellers om anholdelse og opretholdelse af samme så måske du skal
kigge igen ;)

> At man kan *opretholde* en anholdelse "temmelig længe" er ikke
> korrekt.

Det står da ellers i §§´en at den anholdte skal løslades når begrundelsen
for anholdelsen ikke længere er tilstede - det må logisk set betyde at så
længe begrundelsen er tilstede kan anholdelsen opretholdes.

> Og gentagne anholdelser holder naturligvis heller ikke...

Hvis der fortsættes med strafbare forhold gør det da.

Fra : blue

Dato : 20-07-09 17:28

> Det står da ellers i §§´en at den anholdte skal løslades når begrundelsen
> for anholdelsen ikke længere er tilstede - det må logisk set betyde at så
> længe begrundelsen er tilstede kan anholdelsen opretholdes.

Nu er der jo også andre paragraffer, der spiller ind - man kan jo max.
opretholde en anholdelse i (3 x) 24 timer.

> Hvis der fortsættes med strafbare forhold gør det da.

Hvad tror du dommeren siger anden gang politiet forsøger at få personen
varetægtsfængslet efter at dommeren første gang løslod personen?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-09 17:44

> Nu er der jo også andre paragraffer, der spiller ind - man kan jo max.
> opretholde en anholdelse i (3 x) 24 timer.

Efter den §§ du lige har sagt ikke er relevant...

> Hvad tror du dommeren siger anden gang politiet forsøger at få
> personen varetægtsfængslet efter at dommeren første gang løslod
> personen?

Hvis det er et nyt forhold må han tage stilling til det nye forhold - også
selvom det er samme §§ der anholdes for igen.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-07-09 22:15

T. R forklarede:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Vil det sige at der er en grænse for hvor længe de kan tilbageholde mig ?
> Vil det være muligt at blive løsladt uden at min identitet bliver kendt ?

Nej

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-07-09 01:00

"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> T. R forklarede:

> Nej
>
> --
> Venligst / Regards
> Brian Vestergaard
> Kbh. Vestegn

Hmm... inden man smides ind i en celle på politigården tager de lige ens
personlige effekter, f.eks. en tegnebog. Deri er tit enten et
sygesikringsbevis, førerbevis el. lign. ja så har de ligesom styr på hvem
personen er og så er der vel ikke længere grundlag for at tilbageholde
personen ? Eller er det meget naivt at tro de ikke vil kigge i tegnebogen ?

Fra : Per

Dato : 23-07-09 08:18

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> hvem personen er og så er der vel ikke længere grundlag for at
> tilbageholde personen ? Eller er det meget naivt at tro de ikke vil

Det gør politiet allerede ved første anholdelse. Alle effekter bliver taget
fra anholdte og undersøgt.

/ Per