Udlejning af hus som står tomt
Fra : Karin N.

Dato : 19-07-09 01:55

Hej gruppe.
En af mine gamle venner har haft et hus stående tomt i længere tid
nede på Lolland/Falster, er det vist. Hun har ikke kunnet sælge det
til den pris, som kreditorerne ville sige ja til. Huset står altså
tomt. Fohgedretten bliver måske først ved juletid. Der er en del som
har ringet om at de gerne vil leje huset. Nu tænker hun på at udleje
det og evt. lade kreditorerne få del i lejen, men der er to problemer.
(Der er også problemet med at sælge huset når det er udlejet, men det
er ikke det hun sprøger om)
Det ene spørgsmål, om man kan udleje et hus uden ansvar for fejl og
mangler, hvis lejeren er indforstået med det.
Kan man det?
Det kan være, at centralvarmen ikke virker eller at elinstallationerne
er ulovlige eller kloakken stopper til. Hun frygter at gøre det hele
værre, hvis hun får et par tusind i husleje, men pludselig skal af med
15.000 kr til reparationer (som hun ikke har), fordi hun udlejer
huset. Så spørgsmålet er, om hun i virkeligheden ikke kan udleje
huset, med mindre det er tip top i orden alt sammen? Eller om man kan
fralægge sig det hele i en kontrakt?
Jeg synes det er en god idé at udleje huset. For husets skyld, fordi
det er sørgeligt at komme ned og se det helt groet til og tomt.
Måske har nogen et link hvor man kan få mere at vide?
Det andet spørgsmål er, om hun risikerer juridiske probloemer med at
udleje huset, når hun ikke betaler terminen.
Jeg tror det ikke, men hun er ikke helt sikker. Sådan rent juridisk er
det ganske vist stadig hendes hus, eller...?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-07-09 09:58

"Karin N." <karinnikolajsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hun skal tale kreditorerne om de planer hun har og få deres syn på sagen
de ønsker måske ikke det hun vil og kan give en proff juridisk hjælp.

Fra : Bjarne

Dato : 19-07-09 11:42

Stig Rasmussen skrev:

> Hun skal tale kreditorerne om de planer hun har og få deres syn på sagen
> de ønsker måske ikke det hun vil og kan give en proff juridisk hjælp.

Det er sikkert altid et godt råd, men når det er sagt, gav det svar på
de juridiske spørgsmål?

vh
Bjarne

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-07-09 13:33

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sikkert altid et godt råd, men når det er sagt, gav det svar på de
> juridiske spørgsmål?
>
> vh
> Bjarne

Når man ingen penge har skal man ikke optræde som udlejer,der skal være
en buffer
ellers risikerer hun at skaffe sig flere kreditorer og hun kan ikke skaffe
penge det ved hun
det vil retten se med strenge øjne på, muligvis på kanten af strafbart.

Fra : Peter

Dato : 19-07-09 11:53

[...]

Prøv at læse her:
http://www.parcelhus.dk/publikationer/mit_hus03-1/mh031-24-1.htm

Peter

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-09 12:05

Karin N. skrev:

> [...]
> Kan man det?
> Det kan være, at centralvarmen ikke virker eller at elinstallationerne

Det lyder for mig som en umulig situation.
Er det overhovedet muligt at udleje et i princippet ubeboeligt (f.eks.
defekt varme) hus uden at man derved forpligtes til at yde en slags
garanti over for lejeren, der kan koste det mangedobbelte af lejeindtægten?

Bjarne

Fra : Jubii

Dato : 21-07-09 19:00

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> defekt varme) hus uden at man derved forpligtes til at yde en slags
> garanti over for lejeren, der kan koste det mangedobbelte af

Lejeloven.

Der er først denne:
"§ 9. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og
forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse
og i hele lejeperioden. På overtagelsestidspunktet skal det lejede være
rengjort, ruderne skal være hele, og alle udvendige døre skal være
forsynet med brugelige låse med tilhørende nøgler."

Undtagelser?:
"§ 5. Anvendes der blanketter ved indgåelse af lejeaftaler, skal
bestemmelser, der pålægger lejeren større forpligtelser eller giver
lejeren mindre rettigheder end angivet i loven, fremhæves for at være
gyldige."

Jeg kan ikke finde noget der tyder på, at der er en pligt til at anvende
blanketter.
Meeen parterne er jo nok meget dumme hvis de nøjes med mundtlige
lejeaftaler eller aftaler skrevet på et tilfældigt A4 ark.

Så det sidste du skrev vil nok være ret umuligt d.v.s. ulovligt.

..