Forsikring
Fra : vvv

Dato : 18-07-09 08:35

En ven jeg har, har følgende påstand, som jeg synes lyder lidt urtolig:

Ib kører Bents bil, som kun er ansvarsforsikret.
Ib kører galt og får skylden.
Bents bilforsikring betaler skaden på modparten.
(og nu kommer det hvor jeg står af)
Ibs almindelige ansvarsforsikring betaler så for skaden på bilen han kørte,
altså ikke en bilforsikring, men sådan en almindelig familieforsikring!

Er det virkelig korrekt at man kan få betalt en skade på en bil man låner af
sådan en forsikring? jeg har aldrig hørt om det før.

vv

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-07-09 11:52

vvv wrote:
> [...]
> Er det virkelig korrekt at man kan få betalt en skade på en bil man
> låner af sådan en forsikring? jeg har aldrig hørt om det før.

Det lyder rigtigt. Ib har jo skadet Bents bil. Da han er ansvarlig skal hans
ansvarsforsikring betale. Alternativet ville at Bent skulle betale af egen
lomme og så gøre regres mod Ib. Bents asvarsforsikring på bilen dækker jo
ikke skader på eget køretøj.

Jan

Fra : Leif Neland

Dato : 18-07-09 12:02

Jan Kronsell skrev:

> [...]
> lomme og så gøre regres mod Ib. Bents asvarsforsikring på bilen dækker jo

Dvs man kan spare kasko ved at kryds-låne bil med naboen?

Leif

Fra : alexbo

Dato : 18-07-09 12:25

vvv skrev

> Er det virkelig korrekt at man kan få betalt en skade på en bil man låner
> af sådan en forsikring? jeg har aldrig hørt om det før.

Nej.
Ansvarsforsikringen dækker lånte ting som kan regnes for indbo, det kan en
bil ikke.
Men en lånt cykel ville normalt være dækket.
for Tryg's vedkommende kun børnecykler.

Forsikringsoplysningen.
Af andre undtagelser, hvor forsikringen ikke dækker ansvar for skader, kan
nævnes:
a.. Skader på egne ting eller på en selv
b.. Skader forvoldt med motorkøretøjer (her dækker motorkøretøjets
lovpligtige ansvarsforsikring)
c.. Skader man forvolder, mens man er spirituspåvirket
d.. Skader på ting man har lånt, lejet, opbevarer for andre, eller som man
af anden grund har sat sig i besiddelse af.
Ved kortvarigt lån eller leje af sædvanlige indbogenstande dækker de fleste
forsikringsselskaber dog ansvaret for skader på disse ting. Kortvarigt er
normalt højst 30 dage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-07-09 12:37

alexbo wrote:
> [...]
> Ved kortvarigt lån eller leje af sædvanlige indbogenstande dækker de
> fleste forsikringsselskaber dog ansvaret for skader på disse ting.

Så hvis Bent ikke har kasko er der altså ingen forsikring, der dækker?

Jan

Fra : padre

Dato : 18-07-09 13:30

> Ansvarsforsikringen dækker lånte ting som kan regnes for indbo, det kan en
> bil ikke.

Det er altså ikke korrekt - en ansvarsforsikring dækker skader, du
forvolder, og der er ikke en begrænsing, der hedder "indbo"

Se fx. Trygs betingelser:
http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaIndboGrundDaekningerAnsvar

--
padre

Fra : alexbo

Dato : 18-07-09 13:48

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i

> Se fx. Trygs betingelser:
> http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaIndboGrundDaekningerAnsvar

Det er da ikke forsikringsbetingelser, det er en oversigt.

Tryg.
Forsikringen dækker ikke
Stk 8.4.11
Ansvar for skade på lånte eller lejede genstande.
---
Så er der de undtagelser jeg skrev og netop Tryg har begrænset cykelansvaret
til børnecykler.

mvh
Alex Christensen

Fra : padre

Dato : 18-07-09 15:05

> Så er der de undtagelser jeg skrev

Hvor ser du det?

padre

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-07-09 20:53

padre skrev:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ser du det?

På dit eget link

"Forsikringen dækker også ansvar for skade på lånte og lejede
indbogenstande, såfremt skaden sker i de første 30 dage af låneperioden."

Bemærk ordet "indbogenstande".

Denne tolkning udnerstøttes også af dette link, ligeledes fra Tryg

http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaIndboGrundDaekningerFaerdselsuheld

Bemærk under "forsikringen dækker ikke": "skader på trafikmidlet"

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.