Nødblus bortskaffelse
Fra : Forgast

Dato : 18-07-09 20:47

Jeg er i tvivl om bortskaffelsen af udløbne nødblues og har spurt hos
forhandler som fortæller at han heller ikke kan komme af med det da hverken
Politi eller Kara vil have det og han siger at politet sagde (uofficiel) vi
skulle smide det i havet der kunne det ikke gøre skade????????
mvh Leif

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-07-09 14:23

Nødblus afleveres til den lokale politistation. De skal modtage dem
mod behørig registrering af den der afleverer dem.

MvhHarding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-07-09 23:37

"Forgast" <d126grobdron@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hverken Politi eller Kara vil have det og han siger at politet sagde
> (uofficiel) vi skulle smide det i havet der kunne det ikke gøre

Hej

Jeg ville lade dem ligge i en pose under de friske, at stå på havet og være
i tvivl om om de to man har skudt af er blevet set af andre må være grusomt.
Og jeg tror de virker i en årrække efter "udløbsdatoen".
Bemærk at jeg mener som ekstra, ud over hvad der anbefales til din båd, og
det farvand du besejler!

Jeg tror at du kan få svar der hvor du køber friske raketter, de burde da
vide hvor de ældste kan bortskaffes.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Per

Dato : 19-07-09 08:16

Leif Langgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg tror at du kan få svar der hvor du køber friske raketter, de
> burde da vide hvor de ældste kan bortskaffes.

Gad vide om de kan fyres af under vandet uden at "flyve" op i luften og på
den måde ødelægges og smides ud i skraldespanden efterfølgende ?

Ellers en god ide´ du kommer med - for de holder helt sikkert mange mange år
efter sidste udløbsdato.

mvh. Per

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-07-09 11:01

> Gad vide om de kan fyres af under vandet uden at "flyve" op i luften og på
> den måde ødelægges og smides ud i skraldespanden efterfølgende ?

Jeg ville ikke prøve, modstanden i vand er meget stor i forhold til i luft,
dette kan _måske_ få håndtaget til at eksplodere, da proppen ikke så let
ryger af

Jeg ville hellere komme raketterne i en plastpose med nogle små huller og en
sten i, så kan de droppes på dybt vand og langsomt gå i opløsning. Miljøet
tager nok skade lige meget hvordan de bortskaffes!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-09 11:31

Hej.
Det, at lade dem ligge som "reserver", bør man IKKE gøre.
Skidtet har det med at blive ustabilt efter nogen tid, og der findes
exempler på, at gamle signalmidler har borttaget hænder, idet de kan finde
på at detonerer.
Beskrevet i både engelske og tyske undersøgelser.

Der er kun een vej:
Aflever på politimandsstationen.
De SKAL modtage dem.
Vil betjenten ikke, læg skidtet på disken, drej om på hælen, og forlad
butikken.
Ganske ufarligt, da det er betjenten, der kommer til at sidde med aben i
tilfælde af underlige handlinger fra hans side i den anledning.

MVH
Egon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-07-09 12:05

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på at detonerer.
> Beskrevet i både engelske og tyske undersøgelser.

Jeg er sikker på at risikoen for at raketterne detonerer i hænderne på
personen der vil affyre dem er mindre end at sejle på en mine fra WW2.

Men det er jo op til hver enkelt at vurdere hvad man vil.

Jeg skrev ikke man skulle gemme raketterne i 10-15 år, men et år eller to
efter udløb!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Torben Bach

Dato : 19-07-09 20:15

news tele dk wrote:
> [...]
> Ganske ufarligt, da det er betjenten, der kommer til at sidde med
> aben i tilfælde af underlige handlinger fra hans side i den anledning.

Klip

Du har helt ret. Selv har jeg en del gammelt skrammel liggende i båden, og
jeg håber da, at det virker, hvis situationen skulle opstå, men risikoen for
"klikkere" eller det modsatte består, så det er en vigtigt overvejelse for
alle, om man skal gemme gamle nødblus, der *måske* fungerer i nødens stund
*eller* som ikke virker udover noget med en eksplosion og kvæstelser på
hænder og evt. ansigt og andre følger over for besætningsmedlemmer (måske
børn) i nærheden af ham, der fyrer dem af - brand i båden kunne også være et
resultat oveni alle de andre ulyksaligheder.

Summasummarum - jeg afleverer det gamle skrammel hos politiet og anskaffer
mig noget nyt for mine spareskillinger, så denne tråd har da haft en
virkning på mindst en enkelt deltager , som så opfordrer *alle* andre til
at gøre det samme.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-09 15:59

Man kan jo godt forestille sig en alternativ løsning---
I den forgangne vinter har vor lokale havn været hjemsøgt af nogle
entreprenante ungersvende, som brød ind i, og ved samme lejlighed hærgede,
en lille snes både på vor oplagsplads.
Spiritus og elekrtonik var de ikke interesserede i--
Derimod nok "fyrværkeri".
Vor lokale "ordenshåndhæver" havde travlt med ganske andre ting end indbrud
og lignende, så her var ingen hjælp at hente for de berørte borgere.
Nu til det alternative:
Læg alvorligt forældet "fyrværkere" i skivet om vinteren--
Så kan de lærer det, lkan de---

Ok.
Naturligvis mener jeg det ikke helt så alvorligt.
Men tanken luner lidt i et efterhånden lovløst samfund

MVH
Egon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-07-09 19:01

news tele dk wrote:
> Nu til det alternative:
> Læg alvorligt forældet "fyrværkere" i skivet om vinteren--
> Så kan de lærer det, lkan de---

mjar, er ikke sikker på det er det du ønsker. En del gange hvor der har
været indbrud i havnen hos os, har de affyret pulverslukkere og andet
der kan lave et gevaldigt svineri og skade på bådene. Der er jo desværre
nok en risiko for at de vil affyre en raket ned i båden i stedet for op
i luften. Så man kan nok ende med en eller flere udbrændte både.
Mon man også kan risikere en tiltale for at have farligt fyrværkeri
liggende hvis personen får skader fordi de eksploderer i hånden på ham?

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 13:28

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mon man også kan risikere en tiltale for at have farligt fyrværkeri
> liggende hvis personen får skader fordi de eksploderer i hånden på ham?

Du har da ret--
Og den med pulverslukkerne oplevedes skam også i den forgangne vinter.

Ang ansvar:
Tjah-- man går jo efterhånden temmelig langt her til lands, for at beskytte
forbryderes retssikkerhed--
På bekostning af lovlydige borgeres.-((

Egon

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-07-09 03:55

On 18 Jul., 21:46, "Forgast" <d126grobd...@hotmail.com> wrote:
> Jeg er i tvivl om bortskaffelsen af udløbne nødblues

Her findes autoritativ vejledning:

Hilsen Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-07-09 11:08

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
On 18 Jul., 21:46, "Forgast" <d126grobd...@hotmail.com> wrote:
> Jeg er i tvivl om bortskaffelsen af udløbne nødblues

Her findes autoritativ vejledning:

Problemet var så at politiet IKKE ville modtage nødraketterne!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-07-09 13:51

Leif Langgaard wrote:
> "Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Her findes autoritativ vejledning:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=4495

> Problemet var så at politiet IKKE ville modtage nødraketterne!

Som der også står i den ovennævnte vejledning, er det en god idé at
lette politiets arbejde ved at sejlklubben samler ind fra deres
medlemmer og afleverer samlet til politiet.
Den rare politimand du talte med har nok glemt at tilføje "i kan lave en
samlet aflevering fra sejlklubben og så skal vi nok tage imod" efter sin
afvisning af dig. Jeg kan godt forstå at de ikke har lyst til at hr. og
fru. jensen kommer op og afleverer fyrværkeri som de lyster, da det helt
sikkert kræver en del rescourcer fra Politiets side at sende det videre
til rette sted.

Mht. at dumpe det i havet, så er det en skidt idé efter min mening. Det
er nok bedre at aflevere det på rette sted - dvs. hos forhandleren eller
politiet. Det eneste tidspunkt jeg ville dumpe det, var hvis det af en
eller anden grund er en fuser.

- Lars

Fra : Per Christiansen

Dato : 20-07-09 17:13

Skyd det af nytårsaften KL12,00 det er der ikke en kæft der siger någet til
og så kan du også sammen med din famillie og måske sejler venner se hvordan
man bruger det
og virkningen af det.

Man skal ikke komme i havsnød nytårsaften KL12,00

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-07-09 19:08

Per Christiansen wrote:
> [...]
> man bruger det
> og virkningen af det.
>
> Man skal ikke komme i havsnød nytårsaften KL12,00

Jeg kan kun håbe du får forelagt en betragtelig regning for
eftersøgningen samt en klækkelig bøde ...
Nødsignaler er ikke legetøj - heller ikke nytårsaften. Det kan koste
menneskeliv hvis folk ikke respekterer deres betydning.

Afprøvning og demonstration af nødsignaler kan og skal ské i klubregi
efter forudgående indhentelse af tilladelse fra politiet og underretning
af SOK.

- Lars

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-07-09 07:24

> Afprøvning og demonstration af nødsignaler kan og skal ské i klubregi
> efter forudgående indhentelse af tilladelse fra politiet og underretning
> af SOK.
>

> - Lars

Ok det er din holdning til det, al respekt for det.
Man skal selvføgelig ikke stå og fyre det af ud over vandet men det tror jeg
godt at folk kan regne ud.

Jeg ved der er flere der har gjordt det med stor succes
det har været oppe her inde før også med delte meninger.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-09 18:23

Den Tue, 21 Jul 2009 08:23:59 +0200 skrev Per Christiansen:

> Ok det er din holdning til det, al respekt for det.
> Man skal selvføgelig ikke stå og fyre det af ud over vandet men det tror jeg
> godt at folk kan regne ud.

Eller et sted hvor blæsten kan flytte den ud over vandet, eller bare så
tæt på vandet at man kan forledes til at tro at den kan være affyret på
vandet.

Det er før sket at man har haft en helikopter ude, og da man har opgivet
eftersøgningen er kommet frem til at nødblusset *kunne* godt være
affyret over land.

Måske en godt indspil til diskussionen ville være hvis nogen har tal
på hvor stor en radius man normal regner med at sådan en tingest kan
være affyret indenfor. Hvis der er vand indenfor den radius gange to[1],
risikerer man at spilde redningsmandskabets tid (som kunne være brugt
til at redde andre = potentielt risiko for at få menneskeliv på
samvittigheden), samt en regning hvis de finder synderen. Alene
brændstof til helikopteren er vist ikke småpenge...

[1] gange to, fordi vindforholdene kan være forskellige i forskellig
højde, så den kan drive i modsat retning af hvad man forventer. Så hvis
den driver 20 km mod øst, og redningsmandskabet forventer at den kan
være drevet 20 km mod vest, så er der 40 km mellem det faktiske
affyringspunkt, og det punkt man forventer den kan være affyret.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-09 04:27

Skulle en sejlklub stå for indsamling og opbevaring indtil tidspunktet
for aflevering til politiet, skal de anmelde opbevaringssted og mængde
og opbevaringsstedet skal opfylde bygningskravene og afstand til
nærmeste bygninger og skel, samt at ansøger har rådighedsret over det
nødvendige areal incl. sikkerhedsafstande.

Politiet skal modtage enhver indlevering uanset størrelse.

Selvfølgelig giver det lidt belastning af politiet; men der er en
naturlig konsekvens af enhver form for lovgivning og dimmensionering
af fornødent personale for opfyldelse af en lov.
Det er ofte her der ikke helt er fodslag; men det skal vi ikke bekymre
os om. Vi opfylder vores del ved at aflevere fyrværkeriet på nærmeste
politistation.

Man skal ikke selv "opfinde" en metode til destruktion og det er ikke
tilrådeligt at anvende gamle pyrotekniske indretninger efter
udløbsdatoen. Ofte virker de ikke; men de kan også eksplodere i hånden
og det, foruden man er i havsnød, giver ikke én et bedre udgangspunkt.

Det er jo næsten ligesom fortsat at opbevare gamle batterier til
nødradioen ombord med det håb at der måske kan være strøm på den når
man kommer i en nødsituation år frem i tiden. Det sidste forstår de
fleste nok bedre end opbevaring af gammelt fyrværkeri.

Mvh/Harding

Fra : Forgast

Dato : 24-07-09 15:49

Hej alle
Det blev jo lid af en tråd og jeg kan oplyse at politiet i Køge har modtaget
mine udløbne blus uden nogen problemer