Hvad skulle man vælge?
Fra : Mogens

Dato : 18-07-09 08:09

Jeg har aldrig haft en sejlbåd, men altid motor- eller speedbåde. Nu
spekulerer jeg så på, om jeg skulle købe en lille sejljolle, jeg selv kunne
håndtere på søen, så jeg får rørt mig lidt og ikke mindst sejlet. Min kære
viv er desværre ikke vild med at sejle.

I salgsgruppen så jeg en Wayfarer til salg og har efterfølgende læst om
bådtypen på web'en. Spørgsmålet er nu: Kan en aldeles sejlbåds-newbie som
jeg "klare" den, og er bådtypen en god indgangsvinkel til
fritidsinteressen - eller er det dumt?
Er der en bådtype, der er bedre?

Når jeg har lært det, skal jeg naturligvis have en Tornado, Hobie Cat eller
lignende

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 18-07-09 08:56

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fritidsinteressen - eller er det dumt?
> Er der en bådtype, der er bedre?
>
> Når jeg har lært det, skal jeg naturligvis have en Tornado, Hobie Cat

Wayfarer til en helt grøn "sømand", det syntes jeg lyder som et godt bud.
Den er nem at sejle for ene mand, den vælter ikke, stikker ikke ret dybt og
skulle konen en flot sommerdag forvilde sig med ud, så får hun ikke
fart-stress og sved på panden af at skulle stå i trapez.

Mvh
Leon

Fra : Mogens

Dato : 18-07-09 12:04

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og skulle konen en flot sommerdag forvilde sig med ud, så får hun ikke
> fart-stress og sved på panden af at skulle stå i trapez.

Kanon - tak !

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-07-09 20:16

Leon Hulstrøm wrote:

> Wayfarer til en helt grøn "sømand", det syntes jeg lyder som et godt bud.
> Den er nem at sejle for ene mand, den vælter ikke, stikker ikke ret dybt og

Leon det er aldeles ikke rigtig. En wayfarer *KAN SAGTENS KÆNTRE*. Det
er farligt at fortælle folk der ikke kender bådtypen noget andet.

Jeg har reddet et par gutter omkring de 50 i land efter de var taget ud
en herlig morgen med frisk vind. Pakket med termokande og basser osv var
de taget ud med deres wayfarer for at få en hyggelig dag på vandet.
400-500 m fra havnen kæntrer de. De forsøger at rejse jollen op igen men
kan ikke. De går i panik og begynder at svømme ind mod land. Heldigvis
har vi set dem oppe fra klubhuset og da vi ser de opgiver at vende
jollen på ret køl er vi godt klar over den er gal. Afsted det går ned i
slæbestedet hvor vi tilfældigvis lige har sat klubbens daværende dory i
havnen, så afsted det går ud og hive dem op af vandet. De havde forsøgt
at gøre svømmeturen i store islandske sweatre gummistøvler og hele
pivtøjet, men så vidt jeg husker ingen redningsvest. De var temmelig
chokkerede begge to og trætte. Om de havde fået samme besked med at en
wayfarer ikke kunne vælte ved jeg ikke. Men jeg tror ærlig talt ikke at
de begge to havde klaret en svømmetur til land hvis ingen havde set dem.

Jeg kan også berette om et wayfarer DM i ganske frisk vind hvor
adskillige både kæntrede og selv ganske rutinerede mandskaber havde
problemer. Da kapsejladskomiteen og de ombordværende
marinehjemmeværnsfolk på hjemmeværnskutteren efter at have sendt alle i
havn, mister overblikket og frygter de mangler nogen tilkalder de en
redningshelikopter. Heldigvis bliver der ikke brug for helikopteren da
den/de besætninger de ikke umiddlbart kunne finde, var kommet i havn. De
havde blot glemt at melde deres ankomst til havnen.

Så jo, en wayfarer kan i den grad kæntre.

At fortælle folk at en båd/jolle ikke kan kæntre er som at fortælle folk
at Titanc ikke kunne synke. Og vi ved jo alle hvordan det gik - desværre.
Ganske vidst skal de fleste kølbåde tabe kølen før end de kommer længere
end til at have mastetoppen i vandoverfladen - det sker dog ind i
mellem. Men samtlige joller og tri-/katamaraner kan kæntre og de fleste
joller gør det regelmæssigt - selv de rutinerede sejlere kan være
uheldige ind i mellem.

- Lars

Fra : Mogens

Dato : 18-07-09 20:53

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men samtlige joller og tri-/katamaraner kan kæntre og de fleste joller gør
> det regelmæssigt - selv de rutinerede sejlere kan være uheldige ind i

Kun en tåbe "frygter" ikke havet...

Fra : Torben Bach

Dato : 18-07-09 22:29

Mogens wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen
>Klip

> Kun en tåbe "frygter" ikke havet...

Kun en tåbe frygter ikke haven, som en af gruppens skribenter plejer at
fremføre

Men bortset fra det, så er det jo helt fint med forskellige råd og dåd til
den, der spørger. Det vel egentligt det, der er gruppens styrke?
At den, der spørger, så måske bliver i tvivl er en ganske anden sag, men til
gengæld står den ene og anden anbefaling ikke alene, så spørgeren må i den
sidste ende spørge sig selv ud fra det, der er fremkommet fra andre med
erfaringer på det konkrete område, og hvad der i øvrigt kan indhentes af
oplysninger via Internettet og fra andre relevante kilder.

Med venlig hilsen
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 18-07-09 22:28

> Leon det er aldeles ikke rigtig. En wayfarer *KAN SAGTENS KÆNTRE*. Det er
> farligt at fortælle folk der ikke kender bådtypen noget andet.

Det er rigtigt Lars, alle både kan i teorien kæntre. Nogle har bare svære
ved end andre.
Men sådan en Wayfarer er altså ekstrem godmodig, hvis man vælter i sådan én,
så er det fordi man presser den, laver fejlhåndtering eller bliver sejlet
ned.

Jeg tror alle os fartgale kapsejlere har prøvet spilerkæntringer, vanvittige
opskæringer, pitholes, luv-kæntringer mm... når man sejler på grænsen beder
man også selv om det engang imellem.

Mogens er helt grøn og skal sejle på en sø. Han skal ikke Fyn rundt hvor det
blæser 16-20ms og der er 3-4 meter bølger ved Fyns hoved.
Hvis Mogens vælter og den vender bunden helt i vejret, så er hans største
bekymring at masten måske sætter sig fast i bunden.

Mogens ikke er en ung knøs som man kan stoppe ned i en Optimist. Jeg syntes
at Wayfareren er en fin begynder båd. Den er teknisk let at sejle, den har
alle sejl der gør at man kan lærer at sejle "rigtigt", uden spiler kan den
håndteres af en person, har mulighed for påhængsmotor, den er trailerbar og
har en fornuftig prisklasse, så hvis man fortryder og den måske ikke lige
kan sælges igen med det samme, så bliver man ikke ruineret.

Men som én skrev tidligere, så er det helt klart en god ide, at tage ud og
sejle med nogle mere rutinerede sejlere. Evt. hoppe på en kapsejladsbåd som
gast. Gaster er der rigelig brug for i alle havne.
Han kan evt. kontakte klasse klubben og komme med på en jolle igennem dem,
det ville da være det optimale.

Nå der så er kommet et par år på loggen, så kan Mogens købe sig en Hobie
FX-One med gennaker og torpedo på masten. Og skramme livet af alle kano'er,
andre sejlere ved at bryde fartgrænsen på sø'en, når han ellers har lært at
stå fast så kan ikke vipper bagover når den accelererer

Mvh
Leon

Fra : Mogens

Dato : 19-07-09 06:44

> [...]
> kano'er, andre sejlere ved at bryde fartgrænsen på sø'en, når han ellers
> har lært at stå fast så kan ikke vipper bagover når den accelererer

Godt brølt, løve :)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-07-09 08:07

Leon Hulstrøm wrote:

> [...]
> så er det fordi man presser den, laver fejlhåndtering eller bliver sejlet

Det er muligt wayfareren er mere godmodig end den gennemsnitlige jolle,
men derfra og til at påstå de ikke kan kæntre er at stikke folk blår i
øjnene, som måske i sidste ende kan resultere i farlige situationer.
Netop som nybegynder er der jo en stor risiko for at lave en
fejlåndtering som kan blive fatal hvis man ikke er forberedt på
resultatet: en kæntring.

> Jeg tror alle os fartgale kapsejlere har prøvet spilerkæntringer, vanvittige
> opskæringer, pitholes, luv-kæntringer mm... når man sejler på grænsen beder
> man også selv om det engang imellem.

Klart. Men de to "ældre" herrer var næppe nogen fra denne kategori.
Alligevel endte de i baljen med masten pegende nedad.

> [...]
> Hvis Mogens vælter og den vender bunden helt i vejret, så er hans største
> bekymring at masten måske sætter sig fast i bunden.

Igen de to "ældre" herrer tog ud i 6-10 m/s på Roskilde Fjord med
fralandsvind. Dvs, bølgerne var næppe størrer end du kan opleve på de
fleste søer. De sejlede læns og blev formentlig overrasket af et
vindstød. Det er et scenarie jeg sagtens kan se for mig ske hvis f.eks.
en byge kommer ind over og giver en god gang vind - selv på den lokale
andedam.

> [...]
> har en fornuftig prisklasse, så hvis man fortryder og den måske ikke lige
> kan sælges igen med det samme, så bliver man ikke ruineret.

Jeg er ganske enig heri. Det var jo heller ikke min anke. Det jeg
oponerer mod er din påstand om at "en wayfarer kan ikke vælte"

I øvrigt kunne en Laser også være en mulighed. Jeg kender flere personer
på 50+ der har stor nydelse ved at sejle denne jolle.
Den er nok mere fysisk krævende en wayfareren og man bliver med garanti
våd, men er ikke svær at vende på ret køl når uheldet er ude. Tilgengæld
er den mere livlig end en tung wayfarer og jeg vil tro farten kan blive
noget højere i laseren på en god blæsedag en du kan opnå i wayfareren
(uden spiler).
Den er nem at komme af med selv om den måske er en ældre model der har
set bedre tider.Det betyder desværre også at det kan være svært at finde
en i et rimeligt prisleje i rimelig stand. Men man kan godt være heldig
hvis man holder sig lidt til.

> Men som én skrev tidligere, så er det helt klart en god ide, at tage ud og
> sejle med nogle mere rutinerede sejlere. Evt. hoppe på en kapsejladsbåd som
> gast. Gaster er der rigelig brug for i alle havne.

Alternativt en sejlerskole hvor han kan få de grundlæggende begreber
omkring sejlsejlads på plads. Måske kunne sejlerskolen endda være
interesseret i at gøre brug af en wayfarer tilskolesejlads og han ville
derigennem lærer båden at kende.
Evt. kunne han også tage på sejlerskolen den ene dag om ugen og den
anden dag sejle sammen med de andre jollesejlere i en laser. Hvis man
sejler sammen med andre jollesejlere er det rimelig trygge omgivelser
for at øve kæntringer.

- Lars

Fra : Per Kaaber

Dato : 18-07-09 10:51

Mogens skrev den 18-07-2009:
> [...]
> Er der en bådtype, der er bedre?
>
> Når jeg har lært det, skal jeg naturligvis have en Tornado, Hobie Cat eller

Det kommer an på dit temperament, vilje og mod + en masse andet.

Som lettere fartgal, startede jeg i en Topcat, over en hobicat 16 og
sluttede jolle karrieren i en Hobie 21. Men efterfølgende gastet på
forskellige typer catamaraner.
Har man først prøvet flerskrogs både og deres fart på vandet for sejl,
så er man hooked.
Flerskrog er ikke sværrer at sejle end andre typer joller. De reagerer
stort set ens og skal lige som joller holdes i balance. Farten er bare
anderledes.

Men man får jo familie, så en kølbåd er i den forbindelse mest
praktisk.
Var havnene bygget til det, var det en Dragonfly der lå mellem pælene.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Mogens

Dato : 18-07-09 12:09

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det kommer an på dit temperament, vilje og mod + en masse andet.

Jeg ér til fart - kører til eksempel nogle hurtigere biler

> Som lettere fartgal, startede jeg i en Topcat

Okay! - men kan jeg starte ud med en catamaran.
Dét troede jeg ikke...

> over en hobicat 16 og sluttede jolle karrieren i en Hobie 21.

Præcis.
Jeg skal jo med tiden havde noget, der rykker, men man skal kravle, før man
kan gå, IMO...

> [...]
> Flerskrog er ikke sværrer at sejle end andre typer joller. De reagerer
> stort set ens og skal lige som joller holdes i balance. Farten er bare

Okay - så du mener faktisk, at situationen er den samme?
Leon nævner, at Wayfareren ikke vælter, og dét kan man nok ikke sige om
flerskrogs-jollerne?

> Men man får jo familie, så en kølbåd er i den forbindelse mest praktisk.

Jeg kommer aldrig til at bruge den til familiesejlads på dén måde...

> Var havnene bygget til det, var det en Dragonfly der lå mellem pælene.

For mig bliver det noget fritidsbeskæftigelse for at komme på vandet igen...

Fra : Per Kaaber

Dato : 18-07-09 13:03

Mogens formulerede lørdag:

> Okay! - men kan jeg starte ud med en catamaran.
> Dét troede jeg ikke...

Jeg/vi kender dig jo ikke, men jeg startede i Topcat'en men den gang en
vægt på ca 70kg og kunne lige netop rejse den med lidt snilde og teknik
når den væltede.

> Jeg skal jo med tiden havde noget, der rykker, men man skal kravle, før man
> kan gå, IMO...

Hmm... jeg startede altså med at kravle i en lille catamaran (havde
dengang også prøvet en flipperjolle, men joller sagde mig ikke noget,
da jeg få dage forinden havde fået en prøvetur i Topcat'en)

> Okay - så du mener faktisk, at situationen er den samme?
> Leon nævner, at Wayfareren ikke vælter, og dét kan man nok ikke sige om
> flerskrogs-jollerne?

Jeg synes ihvertfald ikke der er synderlig forskel i måden man sejler.
Det drejer sig jo bare om sejl, rorpind, skøder og svær, og så lige en
båd der er lidt bredere og lettere og meeeeget hurtigere og efter min
mening laaangt sjovere.

> Jeg kommer aldrig til at bruge den til familiesejlads på dén måde...

ok

> For mig bliver det noget fritidsbeskæftigelse for at komme på vandet igen...

Så skal det også være sjovest, for så kommer man hjemmefra

Find nogen af bådtyperne på havnene og få en prøvetur, inden du endelig
beslutter dig.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Henrik K

Dato : 18-07-09 08:41

Må jeg lige indskyde, at jeg har set flere erfarne jollesejlere have
problemer med at vende en katamaran - det kræver teknik og øvelse!
Og at rejse en væltet katamaran er heller ikke den nemmeste sag, omend
det blot kræver lidt mere tålmodighed - især hvis den ligger helt omme
på skjoldet!

Go' vind

Henrik

Fra : Roderiet

Dato : 18-07-09 12:57

Hej der. Nu bilder i den rare mand ind at en wayfarer ikke kæntrer. det kan
være at den ikke gør det for os erfarne som er vant til samspillet mellem
vind og sø, men for novicen kan det stille sig anderledes. et eksempel,
I den lokale sejlklub købte en nybegynder en fin Wayfarer og sejlede glad ud
i fjorden og kæntrede 50 meter ude. Sådan en tingest er rundbundet og
står ikke fast. Den lokale novice er siden kommet efter det i en sådan
grad at han nu måler sig blandt de bedste. Må jeg anbefale undervisning
i en sejlklub, for at lære grundbegreberne og alt det andet. mvh Niels
F.

Fra : Mogens

Dato : 18-07-09 15:10

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Må jeg anbefale undervisning i en sejlklub, for at lære
> grundbegreberne...

Ja, det er nok rigtigt...