Pudsning af skorsten
Fra : Tomas

Dato : 18-07-09 04:31

I vores hus har vi en gammel skorsten, hvor der dog sidste år blev
isat Isokern. Men der er gennem årene kommet en del tjærepletter på
ydersiden af skorstenen - sikkert grundet fyring med våde tørv i
krigens tid?
Jeg har - også for at lappe på skorstenen, pudset den op. Desværre
trækker pletterne igennem pudslaget. Jeg har derfor givet pudslaget 2
gange forankringsgrunder - først fortyndet og derefter koncentreret. I
går pudsede jeg så skorstenen igen, efter at den første behandling har
haft god tid til at tørre. Men desværre kan jeg se, at pletterne
alligevel er begyndt at komme igen.

Kan man gøre noget for at komme dem til livs eller er det bare noget,
man må acceptere?
Vi overvejer enten, at male eller tapetsere skorstenen, men er i tvivl
om, hvor godt det vil blive, når nu pletterne kommer igennem 2 lag
puds med forankringsgrunder imellem?

Mvh.

Tomas

Fra : bme

Dato : 18-07-09 19:11

Tomas:
> [...]
> Vi overvejer enten, at male eller tapetsere skorstenen, men er i tvivl
> om, hvor godt det vil blive, når nu pletterne kommer igennem 2 lag

Ned til farvehandleren og køb noget isoleringslak - så er du færdig med
gennemslag.

Sørg iøvrigt for god udluftning - det er skrappe sager.

/bo