Gudstjenesten på P1
Fra : Lyrik

Dato : 21-06-09 20:01

Jeg har endelig fået en brugbar radio og spidsede øre da der var
gudstjeneste. Teksten var fra kongens indbydelse til fest hvor de indbudte
nægtede at komme idet de gav dumme undskyldninger for at blive væk!

Så inviterede han lamme og blinde og da salen ikke var fyldt gik tjenerne ud
på vejene og inviterede alle dem de mødte.
Herren til festen udtalte at de første indbudte godt kunne glemme alt om at
blive inviteret igen.

....Jeg var spændt på hvordan præsten ville fortælle om de indbudte der blev
væk og derefter forkastet.))

Forkastelse og sortering i frelste og fordømte er jo ikke rigtig "moderne"

"Det var farisæerne Jesus talte til med den lignelse" sagde præsten i en
forbigående kommentar i starten af predikenen

Præsten udmalede de mellemøstlige fester hvor invitationerne gik ud i god
tid før forberedelserne som var grundige. Man var sikker på at de indbudte
havde indvilliget i at møde op til festen.(jeg tænkte på skudene op i luften
imens)
De festede og var glade og dem som afslog at komme var jo fine i kanten for
de havde jo meldt afbud "i god tid som det sig hør og bør???"))

Ingen blev forkastet! Døren var bredere end bred og porten var højere end
høj!?

Ingen blev forkastet fordi det er moderne ikke at blive forkastet! Ikke
engang hvis man selv VIL! forkastes kan man blive det!
Sådan er tidsånden!,-)

Lukas 14;

Lignelsen om det store festmåltid
v15 Efter at have hørt det sagde en af gæsterne til ham: »Salig er den, som
sidder til bords i Guds rige!« v16 Jesus svarede: »Der var en mand, som
ville holde et stort festmåltid og indbød mange. v17 Da festen skulle
begynde, sendte han sin tjener ud for at sige til de indbudte: Kom, nu er
alt rede! v18 Men de gav sig alle som én til at undskylde sig. Den første
sagde til ham: Jeg har købt en mark og bliver nødt til at gå ud og se til
den. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. v19 En anden sagde: Jeg har købt fem
par okser og skal ud at prøve dem. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. v20 Og
en tredje sagde: Jeg har lige giftet mig, og derfor kan jeg ikke komme. v21
Tjeneren kom tilbage og fortalte sin herre dette. Da blev husets herre vred
og sagde til tjeneren: Gå straks ud på byens gader og stræder og hent de
fattige, vanføre, blinde og lamme herind. v22 Og tjeneren meldte: Herre,
det er sket, som du befalede, men der er stadig plads. v23 Så sagde herren
til tjeneren: Gå ud på vejene og langs gærderne og nød dem til at komme, så
mit hus kan blive fyldt. v24 For jeg siger jer: Ingen af de mænd, som var
indbudt, skal smage mit måltid.«

MvH
Jens

Fra : Bæ9

Dato : 22-06-09 08:08

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gærderne og nød dem til at komme, så mit hus kan blive fyldt. v24 For jeg
> siger jer: Ingen af de mænd, som var indbudt, skal smage mit måltid.«

jamen - sike da et tudefjæs. Fatter fjolset da ike at folk ikke synes om at
være sammen med ham. og det tror da fanden, når klovnen bliver mopset over
at blive afvist. (Han holder sikkert tillige nogle gevaldigt kedelige
fester - du ved,k nul dans, nul kaffe, nul kortspil)

det er først rigtig gæstfrihed når der er frihed til at sige nej tak

gu ve om det osse gælder i himlen?

bæ9