|
| Hvor meget kølermiddel tabes normalt - og ~ Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 22-06-09 19:23 |
|
Hej gruppe,
Jeg havde Octavia'en til service i dag, og fik ved den lejlighed lavet
klimaservice på den halvautomatiske Climatic - det er første gang jeg får
lavet det, og bilen er tæt på 4 år.
Værkføreren sagde at de havde tappet 420 g kølemiddel af, og fyldt 550 på
igen - han mente at det kun var en ganske lille smule - men i min værden er
det næsten 1/5 del, of det synes jeg da er en del..
Jeg syntes selv, at den var blevet langsommere til at køle de sidste par år,
men den kunne dog fint køle, det tog bare lidt længere tid inden den tog
fat. Men nu køler den atter som dengang den var ny (subjektivt bedømt)
Hvad siger i ? - er det helt normalt ?
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Klaus G. (22-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 22-06-09 20:16 |
|
> Hvad siger i ? - er det helt normalt ?
Jeg vil mene du kan være MEGET tilfreds med at få efterfyldt så lidt. Bilen
kunne nemt have manglet 50% på 4år. Normalt får man tjekket hvert 2.år og så
har det typisk smidt den mængde du skriver eller endnu mere.
Så vær du bare stolt over din bil er i så god stand ;)
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Ib Jakobsen (22-06-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 22-06-09 22:11 |
|
Andreas M. Hansen skrev:
> Hej gruppe,
>
> Jeg havde Octavia'en til service i dag, og fik ved den lejlighed lavet
> klimaservice på den halvautomatiske Climatic - det er første gang jeg
> får lavet det, og bilen er tæt på 4 år.
> Værkføreren sagde at de havde tappet 420 g kølemiddel af, og fyldt 550
> på igen - han mente at det kun var en ganske lille smule - men i min
> værden er det næsten 1/5 del, of det synes jeg da er en del..
Det som jeg har hørt, fra dem der roder med det hver dag, så skulle det
ligge på omkring 10% pr. år. Som en tommelfingerregel. Dem som jeg rodet
med lå også i det niveau.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Andreas M. Hansen (23-06-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 23-06-09 08:16 |
|
Mange tak til Klaus og Ib.
Med de tal i nævner, så kan jeg jo se at de 23-24 procent som jeg har tabt
på næsten 4 år, er et meget fint resultat som kunne have været meget værre.
mvh
Andreas M. Hansen
- Som nu glæder sig til at bruge alle de 550 g de næste 4 ugers tid
| |
Hans Mouridsen (23-06-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 23-06-09 09:55 |
|
Hej
Jeg har i sin tid, eftermonteret et klimaanlæg på en BMW, og der påfyldte
værkstedet ikke den foreskrevne mængde. Han stoppede da min. temp. var
opnået, og så vidt jeg husker var det omkring 500 gram, hvor der oprindelig
skulle have været 725 gram på.
Er det normal praksis? For så skulle man jo syntes, at man oftere skal have
efterfyldt?
Mvh
Hans
| |
Ib Jakobsen (23-06-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 23-06-09 15:52 |
|
Hans Mouridsen skrev:
> Hej
>
> Jeg har i sin tid, eftermonteret et klimaanlæg på en BMW, og der påfyldte
> værkstedet ikke den foreskrevne mængde. Han stoppede da min. temp. var
> opnået, og så vidt jeg husker var det omkring 500 gram, hvor der oprindelig
> skulle have været 725 gram på.
>
> Er det normal praksis? For så skulle man jo syntes, at man oftere skal have
> efterfyldt?
Der kan være flere årsager. Uvidenhed, snyd hvis det er på fastpris
eller tvivl om mængde. Det første springer jeg over. Ved at fylde mindre
på end anbefalet kan der spares en del. Købt ad de lovlige kanaler,så
koster kølemidlet så vidt jeg husker cirka en krone pr. kg. Sidst, men
ikke mindst så findes der så mange forskellige modeller anlæg til de
enkelte BMW-modeller, at det kan være en jungle.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Hans Mouridsen (23-06-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 23-06-09 16:14 |
|
Hej
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4a40ebfc$0$48239$14726298@news.sunsite.dk...
> Der kan være flere årsager. Uvidenhed, snyd hvis det er på fastpris eller
> tvivl om mængde. Det første springer jeg over. Ved at fylde mindre på end
> anbefalet kan der spares en del. Købt ad de lovlige kanaler,så koster
> kølemidlet så vidt jeg husker cirka en krone pr. kg. Sidst, men ikke
> mindst så findes der så mange forskellige modeller anlæg til de enkelte
> BMW-modeller, at det kan være en jungle.
Begrundelsen dengang, var at det skulle være mere økonomisk at køre med, og
normal praksis....
Mvh
Hans
| |
|
|