iPhone på Kreta
Fra : Steen

Dato : 20-06-09 20:18

Henrik fortalte om sine erfaringer med en iPhone på Kreta.
Jeg skal også en tur derned, og er klar over Maps etc. nok ikke fungerer
optimalt dernede.

Jeg er mere interesseret i hvad jeg skal være opmærksom på - det koster
nok en bondegård at tjekke mail hveranden time, så hvad skal jeg
undlade/slå fra, under et ophold på Kreta?

--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 20:25

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> nok en bondegård at tjekke mail hveranden time, så hvad skal jeg
> undlade/slå fra, under et ophold på Kreta?

Slå push/automatisk hent af mail fra og lad være med at bruge browser,
maps osv.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-09 22:13

> Slå push/automatisk hent af mail fra og lad være med at bruge browser,
> maps osv.

Jeg er lige ved at sige, at det skal du ikke bekymre dig om, for det er
næsten umuligt at få kontakt. OK, så galt er det ikke, men man skal
helst holde sig i nærheden af beboede områder. Selv min GPS havde svært
ved at få kontakt, så satellitterne er åbenbart også langt væk. Da jeg
var der, var der næsten ingen veje på Garmins kort, men de er kommet i
en nyere version, der er kommet siden.
Som standard er data-roaming slået fra på en iPhone. Så fungerer
hverken e-mail, internet eller andet af den slags, og dermed koster det
heller ikke noget. Man kan evt. nøjes med at slå det til måske en gang
eller to om dagen og så hente e-mail. Alternativt kan man bruge wi-fi,
som mange hoteller har efterhånden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 20-06-09 22:48

> [...]
> heller ikke noget. Man kan evt. nøjes med at slå det til måske en gang
> eller to om dagen og så hente e-mail. Alternativt kan man bruge wi-fi,

Tak til jer begge. De ting vil jeg lige huske
--
Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-06-09 20:45

On 20 Jun., 21:25, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Slå push/automatisk hent af mail fra og lad være med at bruge browser,
> maps osv.

Denne artikel gennemgår netop prispolitikken på området. Jeg bemærkede
især:
"EU greb også ind over for de skyhøje priser på at bruge data/Internet
fra mobiltelefonen i udlandet. Her fastsatte EU imidlertid ikke
maksimumprisen efter, hvad kunderne skal betale, men derimod højeste
pris for, hvad teleselskaberne må hive op ad hinandens lommer, når en
dansker bruger sin mobil på et udenlandsk mobilnet. Den er på en euro
pr. forbrugt megabyte data eller 7,44 kroner + moms, altså små 10
kroner. Et enkelt kik på forsiden af www.berlingske.dk overfører 1,4
megabyte data, før man overhovedet har klikket. Men selv om TDC, Telia
og »3« altså selv kun bliver opkrævet en tier per megabyte data fra
andre teleselskaber, en dansker bruger på et andet mobilnet i EU,
vælger selskaberne alligevel at score det dobbelte beløb fra ders
kunder."

Kilde:
http://www.business.dk/article/20090620/ittele/706190072/

Fra : Steen

Dato : 21-06-09 09:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> andre teleselskaber, en dansker bruger på et andet mobilnet i EU,
> vælger selskaberne alligevel at score det dobbelte beløb fra ders

Jeg fik en mail fra Telmore:

Nye priser på mobiltelefoni i EU
Nu bliver det billigere at bruge sin mobiltelefon i Europa. Den 1. juli
2009 falder priserne på samtaler mellem EU-lande, og samtidig indføres
en fast pris på sms i EU, kaldet Euro-sms.

Pr. 1. juli koster det:
• 1 kr. at sende en sms
• 4 kr./min. at foretage opkald
(takseret pr. første 30. sekund
og derefter pr. sekund)
• 1,76 kr./min. at modtage opkald
(takseret pr. sekund)
--
Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 09:42

> [...]

> 2009 falder priserne på samtaler mellem EU-lande, og samtidig indføres
> en fast pris på sms i EU, kaldet Euro-sms.

Og for en måneds tid siden fik jeg følgende priser fra Telia:

Roaming, Schweiz.
3.75 op til Danmark + lokalt
modtagelse 2 kr

afs/mod sms 2,5
data 20 kr/M, afregnes per K.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 07:06

> [...]

> nok en bondegård at tjekke mail hveranden time, så hvad skal jeg
> undlade/slå fra, under et ophold på Kreta?

Slå dataroaming fra ... på hotellet kan du vel klare dig med WiFi.

Fra : Steen

Dato : 21-06-09 09:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Slå dataroaming fra ... på hotellet kan du vel klare dig med WiFi.

Mon wifi er kommet til Kreta?
Det bruger jeg 75% af tiden herhjemme
--
Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 09:42

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Mon wifi er kommet til Kreta?

Spørg på hotellet; virker det som i Danmark skal du dog hele tiden logge
ind gennem browser. For dårligt.

> Det bruger jeg 75% af tiden herhjemme

Det var lidt; jeg tror at jeg bruger det 95% af tiden ...

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 19:59

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Mon wifi er kommet til Kreta?

Der var wi-fi på vores hotel på Kreta, men det var ikke helt billigt.
Man kunne kun købe en time, og man kunne ikke afbryde uret, så det var
en time, fra man startede. Jeg har været på andre hoteller, hvor den
købte tid var den anvendte tid, så man f.eks. var på i fem minutter for
lige at hente e-mail, og så kunne man vente til næste dag med også lige
at hente e-mail i fem minutter. Atter andre hoteller er gratis. Endelig
har nogle en betragtelig mængderabat, så et døgn måske kun svarer til to
løse timer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-09 05:21

> [...]
> at hente e-mail i fem minutter. Atter andre hoteller er gratis. Endelig
> har nogle en betragtelig mængderabat, så et døgn måske kun svarer til to

Især i forbindelse med iPhone er det så på de fleste hoteller så
upraktisk, at man skal logge ind flere gange dagligt gennem en browser,
idet forbindelsen bliver tabt når maskinen 'sover'.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-09 11:55

> [...]

> upraktisk, at man skal logge ind flere gange dagligt gennem en browser,
> idet forbindelsen bliver tabt når maskinen 'sover'.

Der skulle være kommet en forbedring af dette i iPhone 3.0. Af gode
grunde har jeg dog ikke kunnet afprøve det endnu. Jeg er ikke så tit på
hoteller.

<http://www.macworld.com/article/141219/2009/06/iphone_3_wifi_hot_spots.
html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-09 13:05

> Der skulle være kommet en forbedring af dette i iPhone 3.0. Af gode
> grunde har jeg dog ikke kunnet afprøve det endnu. Jeg er ikke så tit på
> hoteller.

Heller ikke jeg.

> <http://www.macworld.com/article/141219/2009/06/iphone_3_wifi_hot_spots.
> html>

Ja, vi får se.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-06-09 02:39

On Jun 21, 8:05 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Slå dataroaming fra ... på hotellet kan du vel klare dig med WiFi.

Det er som udgangspunkt slået fra. Med mindre Steen har gjort noget
aktivt for at aktivere det, skal han ikke være bekymret.

--
Michael Knudsen

Fra : Steen

Dato : 21-06-09 12:02

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Det er som udgangspunkt slået fra. Med mindre Steen har gjort noget
> aktivt for at aktivere det, skal han ikke være bekymret.
>
> --
> Michael Knudsen

Jeg slog det faktisk til i går, men jeg har slået det fra igen i dag
--
Steen