HTML validering
Fra : Kurt G

Dato : 23-06-09 13:35

Jeg er lidt forvirret over nogle fejlmeddelelser ved validering af en side.
Der kommer flere meddelelser lignende denne:

Line 39, Column 15: Attribute "SIZE" is not a valid attribute. Did you mean
"size"?
<b><font size="2" face="Default Sans
Serif,Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif">Påstås det, at SIZE er med stort
eller er det blot en måde at markere fejlen på?Eller er det de to " på hver
side af tallet 2, der er forkert?Mvh Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-09 13:39

Kurt G skrev:

> Jeg er lidt forvirret over nogle fejlmeddelelser ved validering af en side.
> Der kommer flere meddelelser lignende denne:

Hvor ligger hjemmesiden?

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-06-09 13:44

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev :

> Line 39, Column 15: Attribute "SIZE" is not a valid attribute. Did you mean
>"size"?

Rent borset fra, at man i dag bør bruge css til den slags, så kan
vi ikke svare på, hvad årsagen til fejlen er uden at se siden, så
kom med et link.

Det kan fx være forkert doc type.
--
Kerim

Fra : Kurt G

Dato : 23-06-09 16:46

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Rent borset fra, at man i dag bør bruge css til den slags, så kan
> vi ikke svare på, hvad årsagen til fejlen er uden at se siden, så
> [...]

Der var konflikt i DOC-typen, men det har jeg nu rettet.

Men det gik egentlig ikke på den aktuelle fejl, men den måde fejlmeldingen
skal opfattes på.

Mvh Kurt

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-06-09 17:13

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev :

>Men det gik egentlig ikke på den aktuelle fejl, men den måde fejlmeldingen
>skal opfattes på.

Du har vel brugt en strict doc type og der findes det ikke og er
altså ikke valid.

Men skynd dig nu at lære CSS i stedet for at kode som i
1900-tallet.
--
Kerim

Fra : Kurt G

Dato : 23-06-09 19:31

> Du har vel brugt en strict doc type og der findes det ikke og er
> altså ikke valid.

Godt gættet

> Men skynd dig nu at lære CSS i stedet for at kode som i
> 1900-tallet.
> --
> Kerim

Jamen, der er brugt CSS!
Det er et menusystem til www.ikasthistorie.dk hvor jeg med ASP er ved at
lave det således, at en tekstfil formateres om til en liste, som er basis
for menusystemet.

Det er en en videredvikling af et af Jørgen Farums eksempler, hvilken husker
jeg ikke i øjeblikket!

Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-06-09 19:57

Følgende er skrevet af Kurt G:
> [...]
> menusystemet.
>
> Det er en en videredvikling af et af Jørgen Farums eksempler, hvilken husker

Hvis man bruger css, er der ikke noget at bruge <font> til.
Og jeg har meget svært ved at forestille mig Jørgen Farum Jensen bruge
Det er fra dengang Ruder konge var en lille knægt, og ikke noget der
hører til på nettet. Måske i Ikasts historie. Men helst i fortiden og
ikke nutiden.
Du har fået et par alternative muligheder her.
Husk at HTML er indholdet (også selvom det skrives i ASP eller PHP) CSS
er formen - og i formen indgår fonten altså også.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-06-09 18:57

Kurt G skrev:

> Der var konflikt i DOC-typen, men det har jeg nu rettet.
>
> Men det gik egentlig ikke på den aktuelle fejl, men den måde fejlmeldingen
> skal opfattes på.

Men det har vel også med doc typen at gøre. Hvis du kører strict, i
hvert fald XHTML, må du ikke bruge store bogstaver.

Dette:

"SIZE" is not a valid attribute. Did you mean "size"?

er jeg ret sikker på, betyder netop det.

Og så... kan jeg faktisk ikke engang huske, om font size som tag er
validt i strict. Har ikke brugt det meget længe, så det må da helt klart
være forældet...

og

style</p>

Nuvel, hvis du har mange <p>er som skal have samme farve/størrelse, kan
du ikke lægge en <font> attribut ud i en selvstændig fil eller lægge i
sidens header. Det kan du med CSS (og det er også meningen). Og så kan
du få den stil på alle <p>er på hele siden i stedet for at sætte det på
hver enkelt. Og den definition af farve og teskt ligger ét sted. Er det
ikke nemmere? Og mere overskueligt?

CSS:
p{
   font-family: 'courier new';
   font-size: 140%;
}

HTML:

Dette er selvfølgelig bare et eksempel, kender ikke din kode. Men
overvej det lige ;)

MVH
Rune Jensen

--
Website: youtube.com
Video: E-type

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-06-09 19:23

Rune Jensen skrev:

> Men det har vel også med doc typen at gøre. Hvis du kører strict, i
> hvert fald XHTML, må du ikke bruge store bogstaver.

Så vidt jeg har forstået er store bogstaver banlyst i XHTML generelt,
ikke kun i strict. Til gengæld er det vist tilladt i html4, også strict.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-06-09 19:28

Philip Nunnegaard skrev den 23-06-2009:

> Så vidt jeg har forstået er store bogstaver banlyst i XHTML generelt, ikke
> kun i strict. Til gengæld er det vist tilladt i html4, også strict.

Altså valid i transitional og frame, både med og uden X
Men helt rigtigt i i strict.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 23-06-09 19:54

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette:
>
> "SIZE" is not a valid attribute. Did you mean "size"?
>
> er jeg ret sikker på, betyder netop det.

Ja, men jeg har ikke brugt store bogstaver.
Eftefølgende linie er den linie, som fejlmeldingen går på, og som
fejlmeldingen også gengav! Der var 'opmærkning' på første ".
<b><font size="2" face="Default Sans
Serif,Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif">

KLIPPET

> MVH
> Rune Jensen

Mvh Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-09 19:20

Kurt G skrev:

> Men det gik egentlig ikke på den aktuelle fejl, men den måde fejlmeldingen
> skal opfattes på.

Det er hurtigt forklaret. Du må ikke skrive "SIZE", men skal
skrive "size". Det var hvad der stod, og andet kan vi jo ikke
vide.

--
Bertel