Min samling - er det tid til blu-ray?
Fra : Kim2000

Dato : 21-06-09 19:53

Vi bor i et stort hus, da vi jo bor i Nordjylland, er husene jo næsten per
definition enorme, da det ikke kan betale sig andet heroppe

Efterhånden er det blevet lige omkring 800 vhs film, og nu stiger antallet
af dvdér virkelig meget, da man har valgt langt mere fornuftige priser, fx
25 kr. for D-War, 25,- for Host og 169 lanceres Watchmen for.

Tilslut kunne man jo købe vhs titler for 10-20 kroner, mens dvd udgaven stod
ved siden af til 199. Og bevares kvaliteten var da bedre på dvd. Men tag nu
Ringenes Herre 1, jeg købte den første samme dag den kom på dvd (299), 1
måned senere kom der en fire disk version til samme pris. De næste to købte
jeg så på vhs til 39,- stykket og forleden fik jeg dem så på dvd til 49
stykket i Bilka. (mest fordi jeg følte mig røvet ved det første køb).

Men nu er det jeg (igen) sidder og tænker på om de forsøger at tage os
forbrugere i måsen. Watchmen lanceres for 169 til dvd, til blu-ray 229. Og
holder Blue Ray? Eller det en blindgyde som Laserdisc? Som jeg har det så
gider jeg ikke betale 50 kroner mere fordi der står blue-ray på.

Hvor stor er kvalitetsforskellen fra dvd til blu-ray? Er det vhs versus
dvd - og så er det jo altså en ganske voldsom forskel ? Kræves der noget
specielt af ens fjernsyn for at man kan få glæde af Blu-ray eller vil vores
nydelige Medion fladskærm være god nok (den har ikke indbygget HD).

Fra : Lyrik

Dato : 21-06-09 20:25

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> specielt af ens fjernsyn for at man kan få glæde af Blu-ray eller vil
> vores nydelige Medion fladskærm være god nok (den har ikke indbygget HD).
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mens du skriver falder Blu-ray priserne i DK. I UK er de allerede nede
omkring DVD-priser. Blu-ray er kommet for at blive.:
http://www.blockbuster.dk/Default.aspx?ID=619&utm_source=nyhedsbrev19062009_masserafblurayfilmtil12995&utm_medium=banner

Kvalitetsforskellen afhænger af dit TV.
Hvis det ikke er HD-ready som mindstekrav så kan du slet ikke se Blu-ray
idet signalet skal igennem HD-ready TV-ets kryptering inden det "Får lov" at
blive vist i fuld kvalitet. Eneste certificerede tilslutning er HDMI-stik.

Jylland siger du...her plejer kulturen at kunne klare sig med
videobånd.))

Du bruger jo heller ikke Blu-ray i et indianerreservat vel?))

mvH
Jens

Fra : Kim2000

Dato : 21-06-09 20:39

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> idet signalet skal igennem HD-ready TV-ets kryptering inden det "Får lov"
> at blive vist i fuld kvalitet. Eneste certificerede tilslutning er

Jamen så er det jo så enkelt Så skiftes der til blu-ray når fjernsynet
skiftes, det vi har købte vi i 2005, og det før det blev købt i 1991, så i
år 2018-2020 kan vi begynde at overveje situationen

Fra : Mr. D

Dato : 21-06-09 20:46

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Hello Lyrik. Modtager du mailen, hvis man skriver til dig på denne adresse?
simon

Fra : Lyrik

Dato : 21-06-09 22:04

"Mr. D" <sigri@detiparantesemail.dk> skrev i meddelelsen

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Hello Lyrik. Modtager du mailen, hvis man skriver til dig på denne
> adresse?
> simon
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja Simon, men jeg har været på Bornholm så jeg har ikke vogtet over mailene.
Og da jeg får 50/100 spammails om dagen på grund af min åbne e-mailadresse,
så kan en besked drukne.
Da jeg kom hjem så jeg et audiospørgsmål du havde.
Men jeg kan ikke svare dig på det for det er et DRM beskyttet format. Apple
er en mester i at DRM beskytte ting og sager. der er et dyrt program jeg
lige Googlede mig til, hvad du også kan gøre tilsvarende:
http://www.drmbuster.com/convert-m4b-aa-audiobook-to-mp3.html

Måske er der en gratisperiode? der er flere af slagsen hvis du søger på m4b
conversion, men som sagt har jeg ikke selv brugt det.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-06-09 23:40

Kim2000 wrote:
[...]
> [...]
> holder Blue Ray? Eller det en blindgyde som Laserdisc? Som jeg har det så
> gider jeg ikke betale 50 kroner mere fordi der står blue-ray på.

Det afhænger vel af om forbrugerne gider købe Blu-Ray, dels afspillere
og dels film. Afspillerne er bagudkompatible med DVD (er jeg ret sikker
på), så nogle vil måske købe en BR-afspiller, men så købe nogle af deres
yndlingsfilm i BR og de mindre væsentlige film i DVD.

Lidt afhænger det vel også af at producenterne rent faktisk producerer
BR-film så der er noget at købe. Nye film kommer helt sikkert altid på
BR, men det er ikke sikkert at så mange gamle film bliver genudgivet,
hvis de allerede er ude på DVD.

> [...]
> specielt af ens fjernsyn for at man kan få glæde af Blu-ray eller vil vores
> nydelige Medion fladskærm være god nok (den har ikke indbygget HD).

Hvad mener du med har ikke indbygget HD? Hvor mange pixels opløsning har
din fladskærm?

Blu-Ray leverer noget med 5 gange så mange pixels som DVD-formatet.
Forskellen mellem VHS og DVD er langt mindre end en faktor 5.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Laursen

Dato : 22-06-09 12:39

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> [...]
> hvis de allerede er ude på DVD.

> Hvad mener du med har ikke indbygget HD? Hvor mange pixels opløsning

LCD'ere og Plasma's af ældre dato (Generation 1 type) har hverken DVB tuner
eller HD indbygget, de er lige som de gamle billedrørs tv'ere, borset fra
at billedet bare vises på en LCD eller Plasma skærm, de har desuden heller
ikke HDMI, nul HDMI er lig nul HD og der er Blu-ray så spild af penge, der
får man allerede max kvalitet på skærmen med en DVD.

--
Henrik Laursen

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-06-09 07:21

Lyrik wrote:

> [...]
> HD-ready TV-ets kryptering inden det "FÃ¥r lov" at blive vist i fuld
> kvalitet. Eneste certificerede tilslutning er HDMI-stik.

Der er nu også composite, component og S-video udgange på afspillerne, i
hvert fald de fleste af dem..

--
Jesper Lund