Jura ved misbrug af åbne WiFi-adgangspunkt~
Fra : Michael Christensen

Dato : 19-06-09 01:26

Jeg har surfet lidt på nettet, og jeg kan ikke finde noget om evt.
domme, der er afsagt for misbrug af åbne AP i Danmark. Jeg kan se, at
i UK og US, er der faldet domme for intrængen, misbrug osv.

Kender I til noget? Eller er der ingen retspraksis på området? Hvilke
paragraffer kan man formode vil blive anvendt?

Venlig hilsen
Michael Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 19-06-09 09:37

Michael Christensen skrev:
> [...]
>
> Kender I til noget? Eller er der ingen retspraksis på området? Hvilke
> paragraffer kan man formode vil blive anvendt?

Hvordan definerer du misbrug?

Bjarne

Fra : Michael Christensen

Dato : 19-06-09 02:49

Jeg definerer det som: "at anvende en åben forbindelse (evt. til
download af ulovigt materiale (børneporn, pirat kopier oa))"

Jeg siger evt., for jeg mener, at det er ulovligt at anvende et
trådløst adgangspunkt blot fordi, at det ikke er krypteret, uden en
tilladelse fra ejeren.

/Michael

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-09 10:36

Michael Christensen skrev:

> Jeg siger evt., for jeg mener, at det er ulovligt at anvende et
> trådløst adgangspunkt blot fordi, at det ikke er krypteret, uden en
> tilladelse fra ejeren.

Korrekt, men der har vist ikke været nogen sager herom i
Danmark. Jeg kan forestille mig, at Straffeloven § 263 stk.
2 kan komme på tale:

"Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes
den, der uberettiget skaffer sig adgang til en andens
oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i
et informationssystem."

Man skaffer sig uberettiget adgang og bruger routerens
program til at gå på nettet.

§ 293 kan måske også komme på tale:

"Stk.1 Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en
anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år,
medmindre forholdet er omfattet af § 293 a. Under skærpende
omstændigheder, navnlig når tingen ikke bringes tilbage
efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 år.

Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller
delvis at råde over ting, straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, hvor der
er tale om overtrædelser af mere systematisk eller
organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt
skærpende omstændigheder."

Der er faldet dom (offentliggjort i DiK 1993-95.306(b)Ø) om
overtrædelse af § 293 i en sag om misbrug af en trådløs telefon.

Bemærk, at der skal være tale om forsæt. Hvis man ved en
fejl kommer til at koble sig på naboens trådløse net i
stedet for sit eget, er der ikke tale om forsæt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 10:36

Fra : Kim Larsen

Dato : 19-06-09 12:44

Michael Christensen <michael@mathx.dk> wrote in news:373686c4-5d93-4757-
acab-dd2124ee0099@l8g2000vbp.googlegroups.com:

> [...]
>
> Kender I til noget? Eller er der ingen retspraksis på området? Hvilke
> paragraffer kan man formode vil blive anvendt?

Hvordan vil du finde ud af hvem der har brugt dit wifi?

Jeg sender alle mine postninger fra astra+ssl via et åbent wifi, der er så
mange af dem.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-09 13:15

Kim Larsen skrev:
> Michael Christensen <michael@mathx.dk> wrote

> Hvordan vil du finde ud af hvem der har brugt dit wifi?

Hvad har det at gøre med, om det er lovligt, og hvilke
paragraffer der er relevante?

> Jeg sender alle mine postninger fra astra+ssl via et åbent wifi, der er så
> mange af dem.

Denne gruppe er ikke beregnet til den slags, brug i stedet:
https://www.politi.dk/da/hjaelppolitiet/itkriminalitet/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-06-09 19:56

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem."
>
> Man skaffer sig uberettiget adgang og bruger routerens program til at gå

Hvis jeg alene bruger din router som gateway til internettet, synes jeg
at dette er en overdrivelse. Hvis jeg prøver at få adgang til dit LAN ved
at hacke SMB passwords el.lign. er det naturligvis en [helt] anden sag.

> [...]
>
> Der er faldet dom (offentliggjort i DiK 1993-95.306(b)Ø) om overtrædelse
> af § 293 i en sag om misbrug af en trådløs telefon.

Kunne man ikke forestille sig at det vil spille en rolle, at
telefonforbrug afregnes per minut (de færreste har flatrate) mens
internet normalt er flatrate?

> Bemærk, at der skal være tale om forsæt. Hvis man ved en fejl kommer til
> at koble sig på naboens trådløse net i stedet for sit eget, er der ikke
> tale om forsæt.

Hehe, det var Windows som gjorde det Der er mange AP som hedder
Linksys eller Netgear..

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-09 19:36

> [...]

> Kender I til noget? Eller er der ingen retspraksis på området? Hvilke
> paragraffer kan man formode vil blive anvendt?

Det var "behandlet" i Politikens Lørdagsliv for nogle år siden.
Politiets mening - og det er ikke en afgørelse - var, er der tale om
flatrate, så er det brugstyveri. Er der tale om forbrugsafregnet, så er
det (så vidt jeg husker betegnelsen) simpelt tyveri.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.