Planlægning af forbrydelse ulovlig ..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-06-09 15:35

Der var et indslag på P3 i morges, som affødte en snak hos os omkring
planlægning af forbrydelse.

Kort spørgsmål: er det ulovligt at planlægge en forbrydelse? Bliver f.eks.
et bankrøveri ulovligt i det øjeblik at man går ind i banken og bekendtgør
sit røveri, eller er det allerede ulovligt, i det øjeblik det er planlagt?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Per

Dato : 18-06-09 16:06

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> f.eks. et bankrøveri ulovligt i det øjeblik at man går ind i banken
> og bekendtgør sit røveri, eller er det allerede ulovligt, i det

Det er en overtrædelse i det øjeblik man begynder at planlægge jf.
Straffelovens § 21:
§ 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen af en
forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

Det vil i teorien blive straffet som forsøg på et givent forhold.

Masser er blevet dømt for forsøg på indbrud, hvis de fx. render rundt i et
villakvarter med et brækjern og dot-handsker i rygsækken.

Bankrøveriet er teoretisk forsøg på røveri, når det er planlagt.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-09 17:04

Per skrev:

> [...]
> § 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen af en
> forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

Heraf fremgår det også at hvis hensigten *ikke* er udførelsen, er
det ikke ulovligt. Det kan mange krimiforfattere være glade for.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-06-09 05:59

Per wrote:
> [...]
> et villakvarter med et brækjern og dot-handsker i rygsækken.
>
> Bankrøveriet er teoretisk forsøg på røveri, når det er planlagt.

Fra USAnsk lov kender jeg lidt til fænomenet "conspiracy", altså at
(minimum to) personer taler om at begå en relativt konkret forbrydelse.

Er det det samme som planlægning i dansk lovgivning?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-09 09:29

Peter Knutsen skrev:

> Fra USAnsk lov kender jeg lidt til fænomenet "conspiracy", altså at
> (minimum to) personer taler om at begå en relativt konkret forbrydelse.

> Er det det samme som planlægning i dansk lovgivning?

Naj. Man kan godt planlægge alene. Man kan ikke lave
sammensværgelser alene.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-06-09 22:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Naj. Man kan godt planlægge alene. Man kan ikke lave
> sammensværgelser alene.

Bevisbyrden er vel lettere ved sammensværgelse, hvis en af deltagerne
kan bringes til at tale.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-09 09:09

Peter Knutsen skrev:

> Bevisbyrden er vel lettere ved sammensværgelse, hvis en af deltagerne
> kan bringes til at tale.

Bevisbyrden er altid lettere hvis en af deltagerne kan bringes
til at tale.

--
Bertel

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-06-09 16:50

..°o.O Thomas O.o°. <flash4@it.invalid> writes:

> [...]

> f.eks. et bankrøveri ulovligt i det øjeblik at man går ind i banken og
> bekendtgør sit røveri, eller er det allerede ulovligt, i det øjeblik

"Som udgangspunkt straffes forsøg på tilsvarende måde som den
fuldbyrdede forbrydelse."

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=661&indexid=49

Der er mængder af forbehold for det udsagn på linket, så det er værd at
læse det hele.

/Benny

Fra : Jens Løhde Nielsen

Dato : 21-06-09 01:30

On 18 Jun., 23:06, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> villakvarter med et brækjern og dot-handsker i rygsækken.
>
> Bankrøveriet er teoretisk forsøg på røveri, når det er planlagt..

Troels Olivero fra Gauguin.dk dømt for injurier.
Preben Juul Madsen har fået tilkendt i alt kr. 28.879 kr. i
erstatning fra Troels Olivero, Gauguin.dk for overtrædelse af
straffelovens § 267, injurier. Dom BS-J 2650/2008 fra 7 november 2008.
Troels Olivero har ikke refereret fakta, men har en tilbøjelighed til,
at omgås sandheden med endog meget stor letsindighed, og er mere kendt
for sine fantasifulde indlæg som selvbestaltet såkaldt kunstekspert og
journalist.

Ser man på Preben Juul Madsens hjemmeside, så stjæler Troels Olivero
billeder med arme og ben fra kunsttidsskrifter verden over, og
forfalsker selv de stjålne billeder ved at spejlvende dem som argument
for, at det er forfalskninger.

Troels Oliverofra Gauguin.dkdømt for injurier.
Webdane.dk/webdane50g.com har fået tilkendt rekord stor erstatning på
kr. 160.000 kr. fra Troels Olivero for 7 overtrædelser af
straffelovens §267, injurier. Dom nr. BS 99-400/2008 fra retten i
Randers.
Dømtes danske hjemmeside er lukket men desværre forsætter han med at
udbrede de injurier han er blevet dømt for gennem en stråmand på en
amerikansk gratis hjemmeside.

Troels Olivero har også optrådt sammen i tilsvininger af auktionshuse,
begge er mentale afvigere, hvis troværdighed er mere end tvivlsomt, de
har flere injuriedomme bag sig. Troels Olivero optræder på DR2 omkring
samme emne, men DR2s udsendelser om kunstsvindel er af tvivlsomt
karakter hvad angår lødigheden. Man kan sige, at bunden er nået for
DR2, siden DR2 er sunket så dybt, at de laver udsendelser med
fupmageren og lystløgneren Troels Olivero.