SP opsparing fra Banken :-(
Fra : Kim

Dato : 18-06-09 11:52

Jer har et par spørgsmål vedr SP opsparing.
Min bank (Nordea) kan/gider ikke svare på det.

Der stå vis netbank:
"Pulje tilmeldt den 01-01-2009 "

Hvordan kan puljen være tilmeldt d 01-01-2009 nå
pengene blev overført til banken 28-12-2007 ?

Der blev overført 20.783,74 kr

Der blev så d 31/12-2008 pludselig trukket 4137,66 kr
så saldoen nu er 16.651,40 kr brutto ( excl. - de 35% til skat )

31-12-2008 Puljeafkast, fra den 31.12.2007 -3.942,85 kr.
31-12-2008 Puljeprovision, fra den 31.12.2007 -194,81 kr.

Hvad er Puljeafkast og Puljeprovision ?

Nordea sendt så breve ud d 2 juni med om vi ville have vores
SP udbetalt, jeg sendte straks ind og får nu at vide:

SP bliver udbetalt efter ca. 3-4 uger, efter at din opsparing er kommet ud
af puljen.
Og at jeg "træder" ud af SP puljen, pr. 01.07.2009

Dvs ca 2 måneder, gaaab... må de godt trække det så lang tid ?

Hvem er det der "trækker" disse Puljeafkast og Puljeprovision
af min SP opsparing ?

Kan "De" stadig nå at trækker flere tusinde kroner igen, inden
jeg når at få min SP udbetalt ?

Jeg har ikke bedt om eller blevet spurgt om jeg ønsker mine SP
at stå i en pulje' Og jeg kan se at der overhovedet ikke er sat
penge ind på kontoen, kun trukket.

Ligeledes står der i dag under Kontooplysninger, at:

Pulje tilmeldt den 01-01-2009
Beregnet afkast 1.345,75 kr. pr. ultimo sidste måned,

Hvad betyder det, at der så igen skal trækkes 1.345,75 kr. ?

Noget at sige til at man arbejde sort når man kan komme til det

Mvh Kim

Fra : bme

Dato : 18-06-09 17:15

hmm, burde nok være postet i dk.penge eller lign.

> [...]
>
> 31-12-2008 Puljeafkast, fra den 31.12.2007 -3.942,85 kr.
> 31-12-2008 Puljeprovision, fra den 31.12.2007 -194,81 kr.

Stort set det samme som renter. Dine sp-penge er investeret i
aktier/obligationer. Når det går godt får du et godt afkast sat ind på din
sp-opsparing, når det går skidt (kursen på aktierne går ned) er du med til
at betale gildet.

> [...]
> Og at jeg "træder" ud af SP puljen, pr. 01.07.2009
>
> Dvs ca 2 måneder, gaaab... må de godt trække det så lang tid ?

Tjae, hvis du havde ladet opsparingen blive ved atp, havde du nok fået
pengene noget før?

> Kan "De" stadig nå at trækker flere tusinde kroner igen, inden
> jeg når at få min SP udbetalt ?

Ja, hvis aktiemarkedet er ringere nu end d. 31.12.2008

> [...]
> Beregnet afkast 1.345,75 kr. pr. ultimo sidste måned,
>
> Hvad betyder det, at der så igen skal trækkes 1.345,75 kr. ?

Næh, det lyder til at du netop får indsat 1345,75 inden de bliver udbetalt

> Noget at sige til at man arbejde sort når man kan komme til det

Du kunne jo også have ladet pengene stå til du bliver pensioneret. Hvis du
kigger på hvad du egentligt har indsat på din sp-opsparing dengang den var
aktiv, så har du/vi stadig fået en god forrentning af vores penge.

/bo

Fra : N_B_DK

Dato : 18-06-09 18:02

"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in message

> Hvis du kigger på hvad du egentligt har indsat på din sp-opsparing
> dengang den var aktiv, så har du/vi stadig fået en god forrentning af
> vores penge.

Hvordan ved du hvad spørger har indbetalt (under tvang)?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : bme

Dato : 18-06-09 21:05

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in message

> Hvordan ved du hvad spørger har indbetalt (under tvang)?

Det ved jeg heller ikke, men de har jo nok stået ved atp indtil de blev
overført ved Nordea d. 28-12-2007. Der har været flere artikler i
dagspressen om hvorledes forrentningen egentlig har været set i forhold til
placering på en bankkonto med almindelig rentetilskrivning. Det er ligesom
med folks pensionsopsparinger - de sukker over at de har mistet f.eks 300
tkr sidste år pga aktiekrisen, men glemmer at de har fået rekordafkast i
mange år forinden. Hvis de gør det op imod hvad de har indbetalt, har de
stadig haft en fornuftig forrentning, (men den var selvfølgelig bedre sidste
sommer)

/bo

Fra : Kim

Dato : 19-06-09 05:23