Salg af hus med lejer (fremleje)
Fra : sbay

Dato : 17-06-09 02:36

Hejsa

Rent teoretisk, hvordan er loven omkring salg af ejerbolig, der pt er
beboet af fremlejer? Kan man først opsige kontrakaten når aftalte
periode udløber, eller er der ved salg af ejendommen mulighed for
opsigelse?

//Søren

Fra : Jubii

Dato : 17-06-09 11:02

"sbay" <bay@flyingfish.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Fremleje har næsten sit eget kapitel i lejeloven, og det er nemt for en
lejer at begå lovbrud blot ved at overlade brugsretten til andre.

Så rent teoretisk lejer du en ejerbolig og har fremlejet højst halvdelen
af lejemålet til en anden. Antallet af beboere i lejligheden udgør højst
det antal rum der er i lejemålet.
Du har tilsendt ejeren (udlejer) en kopi af fremlejekontrakten.
Du har fremlejet i en bestemt periode der højst udgør 2 år.
Dit fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse,
studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.
En tidsbestemt fremleje kan ikke opsiges i lejeperioden, men ophører
uden opsigelse når perioden udløber.

Heri tolker jeg at fremlejeren har samme rettigheder som lejeren.

Fra : sbay

Dato : 17-06-09 05:06

On 17 Jun., 12:01, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:
> [...]
> uden opsigelse når perioden udløber.
>
> Heri tolker jeg at fremlejeren har samme rettigheder som lejeren.

Således, at fremlejer ved salg "følger med" i handlen?

//Søren

Fra : Jubii

Dato : 17-06-09 14:14

Således, at fremlejer ved salg "følger med" i handlen?

Det er noget svært at tolke lejeloven derhen, som sådan.
Fremlejekontrakten er jo mellem en lejer (fremlejegiver) og en anden
lejer (fremlejetager), ikke mellem denne fremlejetager og udlejer, selv
om de kan have samme rettigheder og pligter i lejemålet.
Der er ingen tvivl om at udlejerens lejer følger lejemålet uanset ejer.
Givet må det så være at fremlejetageren også følger lejemålet uanset
ejer.

Jeg kan ikke se det direkte i lejeloven men må tolke det således.

Fra : Per

Dato : 17-06-09 16:07

Jubii wrote:
> [...]
> uanset ejer.
>
> Jeg kan ikke se det direkte i lejeloven men må tolke det således.

Hey Jubii !

Jeg har bemærket at du er ganske skrap til lejeloven - ja du er faktisk en
af de førende i gruppen

Tør man spørge om hvor du har al den viden fra ?

mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 17-06-09 17:48

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Tør man spørge om hvor du har al den viden fra ?

Jeg har haft rig mulighed for at tolke lejeloven som beboerrepræsentant
i ca. 10 år med adskillige breve til udlejer og huslejenævn samt hjulpet
mine forældre med div udlejere, der gerne ville have dem til at flytte
efter ejendommen blev solgt til ejerlejligheder. Det er jo ret
vanskeligt at sælge en lejlighed når lejerne følger med i handelen.
De boede der fra 1954 til 2002, da den sidste forælder døde i en høj
alder (86). De fremlejede også de værelser jeg og min bror boede i så
fik lidt erfaring fra det, især da en af fremlejetagerne (en student)
ikke kunne indordne sig under reglerne for at bo der.

Men tag ikke fejl af, at der er flere i gruppen der har mere forstand på
lejeret end jeg har.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-09 23:20

Per skrev:

> Jeg har bemærket at du er ganske skrap til lejeloven - ja du er faktisk en
> af de førende i gruppen

Man skal være varsom med at tage Jubelfyrens ord for gode varer.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 18-06-09 02:42

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Man skal være varsom med at tage Jubelfyrens ord for gode varer.
>
> --
> Bertel

Der kom så besked fra en misundelig, forvrøvlet, og bøsset berteldreng.
Forvent det samme med alt han skriver.
EOD.

Fra : Lasse

Dato : 18-06-09 21:31

"sbay" <bay@flyingfish.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Søren

Som jeg forstår dit spørgsmål er der tale om en konstruktion med en lejer på
en almindelig utidsbestemt lejekontrakt, der fremlejer efter reglerne i
lejelovens kap. XII, enten helt eller delvis fremleje. Dermed er det for
ejeren interessante forhold kontrakten mellem lejeren og ejeren og ikke
kontrakten mellem lejer og fremlejetager. Det er derfor ikke alene afgørende
for fremlejetagers stilling, om den kontrakt han har indgået med lejer er
med eller uden opsigelsesmulighed i fremlejeperioden. Det følger af
lejelovens § 83, stk. 1 litra a, at udlejer kan opsige lejeren med et års
varsel, såfremt han selv ønsker at benytte det lejede, med de begrænsinger
der følger af § 84. Da fremlejetageren ikke opnår bedre ret end
fremlejegiver, vil det i praksis betyde at fremlejetager, kan ende med en
lejekontrakt på et lejemål som fremlejegiveren ikke længere kan disponere
over. Det er selvfølgelig uheldigt for fremlejetager, men er ikke
umiddelbart den nye ejers problem, da han alene skal respektere den
oprindelige lejekontrakt indgået mellem den tidligere ejer og den
oprindelige ejer.

Lasse

Fra : Jubii

Dato : 19-06-09 07:41

"Lasse" <asd@af.gre> skrev i meddelelsen
> [...]
> lejer på en almindelig utidsbestemt lejekontrakt, der fremlejer efter
> reglerne i lejelovens kap. XII, enten helt eller delvis fremleje.
Hvor ser du tilladelse til at fremleje en hel lejlighed?

Fra : Lasse

Dato : 19-06-09 08:06

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Lasse" <asd@af.gre> skrev i meddelelsen
> Hvor ser du tilladelse til at fremleje en hel lejlighed?

I lejeovens § 70

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-06-09 20:06

sbay wrote:

> [...]
> beboet af fremlejer? Kan man først opsige kontrakaten når aftalte
> periode udløber, eller er der ved salg af ejendommen mulighed for

Bemærk at hvis en ejerbolig skal være beboet af en fremlejer, skal den
først være udlejet, hvorefter lejeren skal have fremlejet den til en
anden. Der vil altså være to lejeaftaler i spil.

Mener du ikke at en ejerbolig er udlejet?

--
Jesper Lund