Elforbrug v/jordvarme holdt ikke !
Fra : *Olsen*

Dato : 17-06-09 08:18

Fik i juni 2008 installeret jordvarme efter alle forskrifter fra
smedefirmaet, dvs.: 600 m slange og den største maskine.

Havde i starten fejl med utætheder ved rørsamlinger og ekspansionsbeholder.

Ved hvert besøg gik diverse smede ind i menuen og korrigerede maskinen.

Fik i marts fejlstop på maskinen, som selve Vølund rettede (Udskiftning af
converter som de godt vidste var fejlbehæftet).
Servicemanden fra Vølund konstaterede ved besøget, at udeføleren
(temperatur) var opsat forkert. Den sad mod vest, men skal sidde mod nord,
hvilket elektrikerfirmaet fik rettet.
Elektrikeren indrømmede, at han ikke vidste hvor vest og nord var !

Nu, efter første år, har vi på jordvarmeanlægget brugt dobbelt så mange kwh
(12.000) end anslået (6.000) og vi er selvsagt meget skuffede.
Der er selvstændig måler på maskinen, - alm. el-forbrug er status quo.

Har kun selv rettet på menuen i anlægget efter smedefirmaets anvisninger.

Har kontaktet smedefirmaet som kommer i næste uge og diskuterer
overforbruget.

Mener selv, at det vil være umuligt at gøre krav om kompensation overfor
firmaet: de kan jo bare slå mig i hovedet med manglende isolering, kold
vinter etc.

Eller ?

vh

\Olsen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 17-06-09 13:28

"*Olsen*" <snyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vh
>
> \Olsen Når der er en garanti periode skal man holde fingrende for sig selv
betragt det som deres anlæg så længe garantien løber.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-06-09 16:12

On Wed, 17 Jun 2009 09:17:34 +0200, "*Olsen*" <snyd@hotmail.com>
wrote:

>Nu, efter første år, har vi på jordvarmeanlægget brugt dobbelt så mange kwh
>(12.000) end anslået (6.000) og vi er selvsagt meget skuffede.
Har du noget på skrift mht. det anslåede forbrug ?

Man skal nok først have anlægget til at køre korrekt før man kan
uddrage noget mht. strømforbruget. og først derefter kan man evt.
opgører et evt. merforbrug i indkøringsperioden.
Et merforbrug man så må slås med leverandøren om han vil kompenserer.

/Hans

Fra : claus b.p.

Dato : 18-06-09 10:48

*Olsen* wrote:
> [...]
>
> Mener selv, at det vil være umuligt at gøre krav om kompensation
> overfor firmaet: de kan jo bare slå mig i hovedet med manglende

Der kan jo være mange grunde til at forbruget er større end det forventede,
men hvis det er installatørens fejl at anlægget ikke kører korrekt, og
derfor bruger for meget strøm, bør han kompensere jer for, i hvert fald en
del af det. Men er det installatørens påstand at merforbruget ikke skyldes
fejl, som burde have været rettet, bliver det svært at bevise noget andet.
Man kan jo prøve at diskutere det med en anden jordvarmeinstallatør, så man
kan blive klogere på om der er noget at komme efter. Jeg synes måske nok at
et forbrug på 12000kWh lyder af meget, men det er formentlig stadig
billigere end hvis I havde opvarmet med olie. (Ved jo ikke hvor stort huset
er)
Umiddelbart lyder det da i hvertfald som om, der er vilje til at rette de
fejl, der bliver fundet hen ad vejen. Det er da altid noget.

/Claus