Køb via nettet porto retur ???
Fra : HSLK

Dato : 16-06-09 10:45

Hejsa

Jeg har købt en vare på nettet.
Da varen kommer svare den ikke til beskrivelsen som butikken har
stående i deres webshop.

Jeg klager og de beder mig sende varen retur hvilken jeg gør.
Jeg får kun dele af min betaling retur jeg får ikke portoen som det
kostde at få den sendt til mig og heller ikke retur portoen (selv om de
havde lovet mig den retur) har jeg ret til det i følge købeloven ???

Med venlig hilsen
Henriette Knudsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-06-09 10:57

HSLK wrote:
> [...]
> kostde at få den sendt til mig og heller ikke retur portoen (selv om de
> havde lovet mig den retur) har jeg ret til det i følge købeloven ???

Det afgørende spørgsmål er her om du har brugt din returret - eller om
det er en reklamation, hvor de medgiver at varen ikke svaren til ønsket.

Ved returnering med grundlag i returretten, skal de tilbage betale HELE
beløbet inkl. forsendelsesomkostninger frem dem til dig. Dog skal du
selv betale returneringen af varen.

Ved reklamation skal de betale hele beløbet, inkl.
forsendelsesomkostninger fra dem til dig - og tilbage igen :)

Så under alle omstændigheder har du fået for lidt tilbage.

/Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-09 11:31

HSLK skrev:

> [...]

> kostde at få den sendt til mig og heller ikke retur portoen (selv om de
> havde lovet mig den retur) har jeg ret til det i følge købeloven ???

Ja. Den siger (i § 78):

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
    eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
    væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
    køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
    købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
    uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
    sælgerens regning.

"Uden udgift".

Du skal have begge portobeløb refunderet.

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 16-06-09 12:00

On 16 Jun., 12:31, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>          købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
>          uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for

Bemærk ovenstående kun vedrører afhjælpning og omlevering.
Som jeg forstår det hæves købet, hvorved det vel snarere er KBL § 57
kombineret § 24 jf. § 43 stk. 3.

/Codexx

Fra : HSLK

Dato : 16-06-09 19:48

Hejsa

Tak for svarene alle sammen.

Så har jeg lidt at køre frem med og håber det hjælper.

Knus Henriette.