Betaling, men ingen varer ?
Fra : t-t-one

Dato : 15-06-09 16:48

Hejsa Gruppe

Sagen drejer sig om alm. net handle af DVD'er.

D. 7/6 bestiller jeg 5 stk. dvd'er. (2 af dem var i rest, og ville være på
lager igen om 10 dage)
D. 8/6 er pengene trukket. Dem alle. Altså for alle 5 stk. dvd'er.

Idag d. 15/6 har jeg stadigvæk ikke modtaget noget som helst.

Kom i tanke om, om det er lovligt at hæve pengene fra min konto, når firmaet
ikke engang er klar
til at afsende varen ?
Og et tillægsspørgsmål - er det lovligt at trække pengene for en hel ordre,
når de bliver nødt til at
sende ordren af flere gange ?

På forhånd tak for evt. svar.

Mvh.
t-t-one

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-06-09 17:09

t-t-one wrote:

> Kom i tanke om, om det er lovligt at hæve pengene fra min konto, når firmaet
> ikke engang er klar
> til at afsende varen ?

Nu skriver du jo hverken hvordan du har betalt, i hvilket land du har
handlet eller lign.

Men I DK skal butikkerne sende varen afsted FØR de trækker dine penge,
hvis du betaler med kreditkort. Nogle butikker ser lidt stort på den
praksis, men det er altså ulovligt at trække dem før, anyways...

> Og et tillægsspørgsmål - er det lovligt at trække pengene for en hel ordre,
> når de bliver nødt til at
> sende ordren af flere gange ?

Næ så har de jo ikke afsendt de varer som de trækker pengene for...

Fra : t-t-one

Dato : 15-06-09 19:00

Til Esben og andre

Varerne er som Esben selv tænkte sig til, betalt med DANKORT, og det er her
i Danmark, så vidt jeg ved med en underafdeling i Norge. Men på hjemmesiden
er det henvist til Fredericia, Danmark.

Er der nogle paragraffer at henvise til ?

Igen på forhånd tak.

Hilsen
t-t-one

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-06-09 19:34

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmesiden er det henvist til Fredericia, Danmark.
>
> Er der nogle paragraffer at henvise til ?

Nej.
Der er ikke et lovmæssigt forbud mod at hæve pengene inden forsendelse er
sket.
Det er imidlertid en del af aftalen mellem butikken og PBS vedrørende
kortbetaling (Indløsningsaftalen), at det ikke må ske.
Der er altså tale om et brud på forretningens aftale med PBS, og ikke noget
du direkte kan støtte et krav på.

PBS er imidlertid ret strikse med de betingelser, så du kan rette
henvendelse til forretningen og bede dem tilbageføre pengene, med en besked
om, at du ellers vil kontakte PBS.
Udebliver varen helt kan du kontakte din bank og bede dem om at tilbageføre
pengene. Det skal de gøre uden bøvl (hvorefter de kan give sig til at
undersøge sagen nærmere for at se, om det er berettiget at tilbageføre
pengene).

Hvis du er rigtig træt af forretningen kan du også meddele dem, at du vil
benytte dig af din fortrydelsesret og lade handlen gå tilbage.
Så skal de så hurtigt som muligt tilbageføre pengene.

/Per

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-06-09 20:07

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> kortbetaling (Indløsningsaftalen), at det ikke må ske.
> Der er altså tale om et brud på forretningens aftale med PBS, og ikke noget

Sorry, my bad, selvfølgelig er det PBS aftalen der siger det og ikke
loven i DK :) Skulle selv til at henvise til PBS da tt-one spurgte hvor
man kunne læse reglerne...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-09 20:06

t-t-one skrev:

> Er der nogle paragraffer at henvise til ?

Ja, § 11 i lov om betalingsmidler. Den siger at din bank skal
føre dine penge tilbage hvis andre har misbrugt en kortbetaling.
Og pengene skal overføres med det vuns uanset hvad de siger i
banken.

Det er dog vist efterhånden ved at være kendt i bankerne. Gå ned
i din bank, forklar sagen og udfyld en tro og love-erklæring. Så
skal du have pengene.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-09 20:19

> [...]
> føre dine penge tilbage hvis andre har misbrugt en kortbetaling.
> Og pengene skal overføres med det vuns uanset hvad de siger i

Men er der nu også tale om et "misbrug" når butikken ikke overholder den
aftale, der er mellem butikken og PBS?

Fra : claus b.p.

Dato : 18-06-09 11:16

t-t-one wrote:
> [...]
> firmaet ikke engang er klar
> til at afsende varen ?
> Og et tillægsspørgsmål - er det lovligt at trække pengene for en hel

Du kunne jo starte med at henvende dig til butikken om, hvorfor du ikke har
modtaget varerne, når pengene er trukket.
Måske har de allerede sendt alle DVDerne, men de er forsvundet i posten...

/Claus