Salg af hjemmebrygget øl?
Fra : sbay

Dato : 15-06-09 04:32

Hejsa

Hvis man nu går med en lille brygger i maven, og kunne tænke sig at
sælge vidunderlig øl til andre, hvad skal man så være opmærksom på?
Jeg tænker mest på salg af hjemmebrygget flaskeøl ved markeder o lign..

1. Afgifter - skal der svares afgifter til staten?
2. Er der levnedsmiddelsregler der skal overholdes?
3. Andet?

//Søren

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-09 11:42

"sbay" <bay@flyingfish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>Jeg tænker mest på salg af hjemmebrygget flaskeøl ved markeder o lign.
>
>1. Afgifter - skal der svares afgifter til staten?

Du skal have fat i Øl- og vinafgiftsloven.
Øl med et etanolindhold på under 2,8 pct. vol. er fritaget for afgift, men
det kan/vil du nok ikke holde dig under

> 2. Er der levnedsmiddelsregler der skal overholdes?

Ja. Dine lokaler og produktionsapparat skal bla. godkendes af
Fødevarestyrelsens

> 3. Andet?

Bla. hele returflaske problematikken, som mange af de små bryggerier finder
utrolig bureaukratisk.
Og så driver du jo pludselig virksomhed, også selv om du "kun" sælger ved
markeder, så husk moms og skat.

Fra : sbay

Dato : 15-06-09 07:58

On 15 Jun., 12:41, "Allan Soerensen" <nosp...@nospame.nospame> wrote:

> [...]
> det kan/vil du nok ikke holde dig under

> Ja. Dine lokaler og produktionsapparat skal bla. godkendes af

OK - og det er sikkert for kompliceret sammenlignet med at jeg måske
laver 50 liter hver anden uge (og ville sælge ca det halve )

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-09 17:08

>OK - og det er sikkert for kompliceret sammenlignet med at jeg måske
>laver 50 liter hver anden uge (og ville sælge ca det halve )

Hvorfor overhovedet sælge dit øl?
Der er i forvejen alt for mange små "bryggerier", der sælger middelmodigt øl
af svingende kvalitet, som meget hellere skulle have holdt deres bryg som
hobby hjemme i kælderen.

Fra : anonym

Dato : 15-06-09 18:52

sbay skrev:

> OK - og det er sikkert for kompliceret sammenlignet med at jeg måske
> laver 50 liter hver anden uge (og ville sælge ca det halve )

Glem det...
Hvis du begynder at regne priser på det, der skal sælges bliver det
nogen dyre flasker.
Læg dertil bøvlet med pant, godkendelse af faciliteter, papir og
regnskab og at du er TVUNGET til at holde et helt andet renheds niveau
end hvis du bare brygger til dig selv.

Find dig nogen brygger venner og lav så en spand hveranden uge.

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 18:52