Yanmar - sort kølevand
Fra : Mogens

Dato : 17-06-09 16:14

Jeg har en fast rutine hvor jeg hver 3. uge kontrollerer kølevandstanden
på min Yanmar, og iflg. min mekaniker skal det være "toppet op". Det er
det også, men pludselig har jeg observeret at vandet er blæksort. Det
mener jeg bestemt ikke det var i sidste sæson.

Der blev ikke lavet olieservice på båden ved denne sæsonstart, men jeg
har nu sejlet tre sæsoner på den samme olie. Det firma hvor jeg får
båden vinteropbevaret checkede olien ved klargøringen og sagde at det
var unødvendigt at skifte.

Lyder det ikke forkert at kølevandet er sort, og hvad kan det evt. skyldes?

Fra : Steen Andreasen

Dato : 18-06-09 16:31

Hej Mogens

Det kan måske være en en utæt toppakning, og det "sorte" er udstødningsgas
som er kommet på afveje.

Steen

Fra : Mogens

Dato : 18-06-09 17:35

Steen Andreasen wrote:
> Hej Mogens
>
> Det kan måske være en en utæt toppakning, og det "sorte" er udstødningsgas
> som er kommet på afveje.

Hej Steen,

Måske, men jeg hælder lidt til at manden som lavede opstartsservice er
kommet til at lave en fejl. Båden har kun sejlet 6 km hjem fra hvor den
blev sat i, og derefter en enkelt tur på ca. 1 time. Og da vandet sidste
sæson var klart, og nu pludseligt er som blæk, så er det noget som er
sket ret pludseligt.

Skal lige sige at båden er 10 år gammel, men max. sejler 25 timer pr.
sæson. Så der er et stykke tid før der bør opstå deciderede skader som
sølge af brug/slid, men ved ikke lige hvad der kan forårsage en utæthed
i toppakningen.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 17:46

Må jeg foreslå:
Tøm vandet af den.
Fyld nyt på, og se, hvad der sker.

MVH
Egon

Fra : BoA

Dato : 18-06-09 18:41

news tele dk skrev:
> Må jeg foreslå:
> Tøm vandet af den.
> Fyld nyt på, og se, hvad der sker.
>
> MVH
> Egon

Det sorte kan også være jernoxider, der
udskilles i kølevandet, hvis der ikke er
påfyldt "frisk" anti-frost væske. Den
glykolholdige kølervæske tilsættes
forskellige korrosionshæmmende stoffer
som med tiden kan blive "brugt op".
Derefter starter en tæring af
støbejernet i motorblok m.m.. Dette
giver et sort slam i vandet. Kuren er
udskylning af gl. kølevand og påfyldning
af friskt (gerne kogt) vand med korrekt
koncentration af anti-frost væske.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-06-09 19:03

BoA wrote:

> Dette giver et sort slam i vandet. Kuren er udskylning af gl. kølevand
> og påfyldning af friskt (gerne kogt) vand med korrekt koncentration af
> anti-frost væske.

Hvad skulle formålet være med at koge vandet?
Kalk mv. forsvinder ikke på magisk vis ud af vandet fordi det bliver
kogt. Eneste funktion kogning har er at det dræber de fleste bakterier
samt fordamper evt. forekommende væsker opløst i vandet der har lavere
kogepunkt end vand. Salte og mineraler forbliver i vandet.
Hvis det er for ikke at fylde kalk i systemet skal der bruges
demineraliseret vand.

- Lars

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 18-06-09 20:25

er der evt lidt hvidt slam i låget til ventildækslet, er der det
er det toppakningen.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 18-06-09 23:03

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> er der evt lidt hvidt slam i låget til ventildækslet, er der det
> er det toppakningen.

Der er en risiko for det i hvert fald, men det kan også være for mange små
ture, hvor motoren ikke er blevet gennem varm nok til at fordampe
kondensvandet i olien. Der ses rigtigt tit på by-biler.
Jeg skifter olie hver 5000 km af samme grund, da jeg kun har 7 km til
arbejde. Selvom producenten siger 15000 km.

Det hvide slam lukker i øvrigt også krumtaps-udluftningen, det er rigtigt
skidt. Og har man en turbo bil/båd så kan det ende helt galt, for så kan
lejerne rustne.

Jeg fatter ikke fagfolk, der anbefaler at man ikke skifter olie fordi den
ser "fin ud". Og slet ikke hvis den er over et år gammel.
Man kan ikke konstaterer ved visuel inspektion, at olien er i orden. Det
skal der en laboratorie prøve til for.

Skift olie, oliefilter, brændstoffilter, samt impell, hvert år.
Olie i gearkassen hvert 2-3år, kølvand og anoder efter behov.
Ja det koster lidt, hvis man har en stor Ford diesel der taler 15L olie, men
det er altså dyrt at fyrer med mahogni.
Men det er endnu dyrere at skulle skifte topstykke, turbo,
inline-dieselpumpe mm.

Ude på vandet trækker man ikke bare lige ind til højre, når båden
"punkterer".

Mvh
Leon
---
Får sgu flimmer for øjnene, når jeg læser sådan noget...

Fra : Per

Dato : 19-06-09 05:45

Leon Hulstrøm wrote:
> [...]
> olie, men det er altså dyrt at fyrer med mahogni.
> Men det er endnu dyrere at skulle skifte topstykke, turbo,

Jeg er enig med dig, men at skifte impel hvert år er sgu for langt ude. Den
kan uden videre køre i 3-4 år uden at være slidt overhovedet.

At skifte den hvert år er hysteri.

Til gengæld ville JEG så skifte gearkasseolie hvert år ihvertfald på en
påhængsmotor - for der kan sagtens være kondensvand og andre ubehagligheder
i den.

mvh. Per:

PS: det er døden for en bil kun at køre 7 km. Når den ikke bliver
gennemvarm, så bliver motoren praktisk taget "ædt" op indefra af kondens og
syre i olien. En bekendts motor var ødelagt efter 120.000 km pga. mange
småture. Mange småture slider overdrevent meget og øger tolerancerne i
motoren = højt olieforbrug.

Fra : BoA

Dato : 22-06-09 13:02

Lars Kristensen skrev:

> [...]
> kogepunkt end vand. Salte og mineraler forbliver i vandet.
> Hvis det er for ikke at fylde kalk i systemet skal der bruges

Det er rigtigt at kogning ikke fjerner
salte og al kalk fra vandet. Ideelt bør
selvfølgeligt bruges demin. eller
destilleret vand. Ingen tvivl om den
ting. Hvis man ikke har adgang hertil,
eller synes at det er for dyrt, så er
kogt vand bedre end "råt" vand fordi: I
ledningsvand, som er sat under tryk vil
være opløst en del luft, bl.a. ilt, som
udskilles ved kogning. Ilt forårsager
tæring/oxidering. Kalkindholdet i vandet
kan siges at være to slags. En del af
kalken udskilles ikke ved kogning og
forbliver i vandet, men noget af kalken
udfældes ved kogning og kan undgås.
Effekten ses tydeligt, hvis man tager
låget af en el-kedel og ser på
varmelegmet. Det er også denne udfældede
kalk som jævnligt skal fjernes fra
kaffemaskiner.

Med bedste hilsner
fra
BoA
--
Lad os så komme ud at sejle !

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-06-09 18:08

Haves i "rå" mængder fra eget anlæg...
Det nyder de lokale bilforhandlere godt af.

-Leon