/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Normal temperatur på en CB500
Fra : Henrik Palshøj


Dato : 19-06-09 16:48

Hej alle.

Jeg kan se at temperatur nålen på min CB500 sjældent når særlig langt
op i middel området for ikke at sige at den altid ligger nede på linien
mellem cold og middel. Er det normalt, skal måske tilføje at jeg køre
den pænt. Men er det normalt.

Hilsen Spørge jørgen


 
 
Per V. Misser (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 19-06-09 17:41

Hej
"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse
news:4a3bb339$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej alle.
>
> Jeg kan se at temperatur nålen på min CB500 sjældent når særlig langt op i
> middel området for ikke at sige at den altid ligger nede på linien mellem
> cold og middel. Er det normalt, skal måske tilføje at jeg køre den pænt.
> Men er det normalt.
Det skader da aldrig at spørge
Jeg ser det samme på min CX, og har slået mig til tåls med at det ikke er
præsicionsinstrumenter som japserne har fået monteret på vores ellers
udmærkede gamle Hondaer. Jeg nøjes med at konstatere, at rørene fra
vandpumpe til køler bliver varme efter nogen tids kørsel, hvilket viser at
termostaten slipper vand igennem. Samtidig konstaterer jeg ved
håndspålæggelse at cylinderdæksler bliver så varme, at det er sandsynligt at
termostaten ikke er fastgroet i åben tilstand.
Jeg tror at instrumentet vil sladre, hvis cirkulationen stopper af en eller
anden grund, men mere kan det vist heller ikke bruges til.
Det forholder sig på samme måde med brændstofmåleren. Den viser troligt,
hvis tanken er fyldt, hvilket jeg godt selv vidste.... Så snart der er lidt
forbrug viser den trekvart tom, og det uanset at jeg må over på reserven Så
her henholder jeg mig til triptælleren, som det er lykkedes at gøre så
stabil at der kan uddrages nogle erfaringstal om hvornår det er betimeligt
at tanke. Tallene er sikkert ikke det samme som kilometre, men det gør jo
heller ikke noget, blot man undgår at køre tanken tør

--
Per V. Misser
CX500E82
SuperFox56



Bo (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 19-06-09 18:42

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse
news:4a3bb339$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej alle.
>
> Jeg kan se at temperatur nålen på min CB500 sjældent når særlig langt op i
> middel området for ikke at sige at den altid ligger nede på linien mellem cold
> og middel. Er det normalt, skal måske tilføje at jeg køre den pænt. Men er det
> normalt.
>
> Hilsen Spørge jørgen
>

Hej Henrik

Jeg har haft en CB500, årg 1996 i 10 år, og dens temp.måler kom sjældent ud af
bund-området ved normalt brug. Ved paradekørsel, f.eks. på en del af ruten til
Bakkelukning, hvor man nærmest kører i skridtgang, kunne den godt vise højere
temp, op imod midten af skalaen. Kan det tænkes at nogle CB500'ere er lavet
til at andet marked, hvor klimaet er varmere (f.eks. Italien, hvor de bliver
samlet),
så termostaten er "indstillet" til at holde lukket indtil en højere driftstemp
opnås (?)

/Bo



Armand (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-09 20:34

Henrik Palshøj skrev:
>
> Jeg kan se at temperatur nålen på min CB500 sjældent når særlig langt op
> i middel området for ikke at sige at den altid ligger nede på linien
> mellem cold og middel. Er det normalt, skal måske tilføje at jeg køre
> den pænt. Men er det normalt.
>
Driftsvarm = "ikke længere kold", og derved at den er ude af det kolde
område må den regnes for at være driftsvarm!

v.h.a. et billigt ude/inde -termometer, hvor ude-føleren strippes på
termostathuset med lidt skumgummi eller papir udenover til isolering fra
omgivelserne, får du meget nær den faktiske temperatur oplyst.
Hvis du kan sove roligere om natten p.g.a. uvisheden er dét da en
overskuelig udgift/operation!
Sidder vand-påfyldnings dækslet så det er til at komme til kan du også
måle derigennem efter hjemkomst (det er måske smartest at løsne låget og
køre trykløst lige den ene gang, så du ikke risikerer at stå i en
kaskade af 80° kølevand når låget lettes til tryk-systemet!)!

--
Armand.

Jacob Bunk Nielsen (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 21-06-09 16:06

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> writes:

> Jeg kan se at temperatur nålen på min CB500 sjældent når særlig langt
> op i middel området for ikke at sige at den altid ligger nede på
> linien mellem cold og middel. Er det normalt, skal måske tilføje at
> jeg køre den pænt. Men er det normalt.

Det er kølevands-temperaturen du måler. Så længe den ikke er i det røde
felt er den egentlig ikke specielt interessant. Olie-temperaturen er
efter min mening langt mere interessant, da det har betydning for hvor
letflydende olien er, og dermed hvor godt den smører i motoren.

Du kan købe et olie-termometer til at skrue i oliepåfyldnings-hullet hos
louis.de. Så kan du holde øje med hvor varm olien er. Olien er normalt
længere om at blive varm end kølevandet.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste