Dak skriver:
>
> Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at den
> ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så kunne jeg
> også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve
> cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".
Har den overhovedet bremst med den inderste?
> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice"
Så er det et omend meget useriøst værksted!
> eller er der
> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?
At caliperen kan glide let frem og tilbage.
Du har en fast del, der er monteret på navet, herpå sidder der oftest 2
(eller flere) stænger, som selve caliperen kan glive let frem og tilbage
hen over.
Caliperen er som regel "U formet", hver den ene langside af U'et
indeholder selve bremsecylinderen og den anden blot er metal.
I bunden af U'et er caliperen ophængt på de tidligere nævnte stænger.
Inde i midten af U'et er så bremseskiven og de 2 bremseklodser. Når
cylinderen udvider sig (du træder på bremsen) vil den klemme
bremseklodser ind mod skiverne og bilen bremser. Men da den ikke kun
skal bremse på den ene side af skiven, skal caliperen kunne forskubbe
sig lidt sideværts, så den klemmer lige meget fra begge sider.
Det at den kan flytte sig lidt sideværts gør også at den kan kompensere
for slid på bremseklodserne.
Mit bud er at caliperen ikke kan bevæge sig.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe