/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Defekt bremsecylinder?
Fra : Dak


Dato : 19-06-09 21:21

Her i dag begyndte den ene klods at slide på metallet så det lød et
helvedes larm hver gang jeg bremsede.

Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at den
ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så kunne jeg
også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve
cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".

Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice" eller er der
noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?


--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

 
 
amlogst (19-06-2009)
Kommentar
Fra : amlogst


Dato : 19-06-09 21:43

Hej Dak
Det er en typisk skivebremsefejl - Det er stemplet i bremsekaliberen som
er groet fast (rust).
Når bremsepedalen slippes skal stemplet frit kunne bevæge sig tilbage og
bremseklodserne slippe sit tag i skiven.
Det er varme som har ødelagt bindemidlet i "den lille klods", så din
bremseskive kan også risikere at have taget skade (især hvis der er tale
om en ventileret skive).

Mvh. ERLO

---------------------------------------------------

STØDDÆMPERE til alle biler haves.




Dak skrev:
> Her i dag begyndte den ene klods at slide på metallet så det lød et
> helvedes larm hver gang jeg bremsede.
>
> Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at den
> ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så kunne jeg
> også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve
> cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".
>
> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice" eller er der
> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?
>
>

Søren (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 20-06-09 07:54



amlogst skrev:
> Hej Dak
> Det er en typisk skivebremsefejl - Det er stemplet i bremsekaliberen som
> er groet fast (rust).


Det lyder nu ikke helt korrekt. Problemet er at caliberen ikke har
kunnet glide frit - sikkert pga. rust og møg.

mvh Søren


> Når bremsepedalen slippes skal stemplet frit kunne bevæge sig tilbage og
> bremseklodserne slippe sit tag i skiven.
> Det er varme som har ødelagt bindemidlet i "den lille klods", så din
> bremseskive kan også risikere at have taget skade (især hvis der er tale
> om en ventileret skive).
>
> Mvh. ERLO
>
> ---------------------------------------------------
>
> STØDDÆMPERE til alle biler haves.
>
>
>
>
> Dak skrev:
>> Her i dag begyndte den ene klods at slide på metallet så det lød et
>> helvedes larm hver gang jeg bremsede.
>>
>> Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at
>> den ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så
>> kunne jeg også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved
>> selve cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".
>>
>> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice" eller er der
>> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?
>>
>>

Klaus D. Mikkelsen (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-06-09 21:49

Dak skriver:
>
> Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at den
> ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så kunne jeg
> også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve
> cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".

Har den overhovedet bremst med den inderste?

> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice"

Så er det et omend meget useriøst værksted!

> eller er der
> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?

At caliperen kan glide let frem og tilbage.

Du har en fast del, der er monteret på navet, herpå sidder der oftest 2
(eller flere) stænger, som selve caliperen kan glive let frem og tilbage
hen over.

Caliperen er som regel "U formet", hver den ene langside af U'et
indeholder selve bremsecylinderen og den anden blot er metal.

I bunden af U'et er caliperen ophængt på de tidligere nævnte stænger.

Inde i midten af U'et er så bremseskiven og de 2 bremseklodser. Når
cylinderen udvider sig (du træder på bremsen) vil den klemme
bremseklodser ind mod skiverne og bilen bremser. Men da den ikke kun
skal bremse på den ene side af skiven, skal caliperen kunne forskubbe
sig lidt sideværts, så den klemmer lige meget fra begge sider.

Det at den kan flytte sig lidt sideværts gør også at den kan kompensere
for slid på bremseklodserne.


Mit bud er at caliperen ikke kan bevæge sig.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henning Præstegaard (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 20-06-09 08:21

"Dak" <> skrev i meddelelsen ...
> Her i dag begyndte den ene klods at slide på metallet så det lød et
> helvedes larm hver gang jeg bremsede.
>
> Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at den
> ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så kunne jeg
> også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve cylinderen
> der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".
>
> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice" eller er der
> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?
>
Hvis der har været metal mod metal er der stor sandsynelighed for at
bremseskiven har taget skade.

mvh
Henning


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste