Program til hjemmesider
Fra : Benny Nielsen

Dato : 19-06-09 15:12

OK, det er bragt på bane før, og jeg risikerer at blivet ristet, men
iført min asbestdragt spørger jeg: Hvilket program skal jeg bruge til
hjemmesider hvis det skal være fremtidssikret og kunne læses af både
IE og Ræven? Jeg går lige nu den tunge vej og bruger (ifører mig lige
et ekstra lag asbest) Publisher, konverterer til hjemmeside og
uploader med CuteFTP. Jeg ved der er mange programmer der kan det hele
i EN arbejdsgang. Forslag? Jeg har snuset lidt til Dreamweaver,
Frontpage og NetObject Fusion men kan ikke overskue hvilekt program
der, når jeg har lært det, opfylder kravene. Og det bør her være klart
at jeg IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad og skrive 12 linier
og have en hjemmeside klar til upload........ Hjælp?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-09 22:25

Benny Nielsen skrev:

> der, når jeg har lært det, opfylder kravene. Og det bør her være klart
> at jeg IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad og skrive 12 linier
> og have en hjemmeside klar til upload........ Hjælp?

Kompozer får ros fra flere sider. Min datter som absolut ikke
gider noget teknisk, men bare gerne vil være godt til at bruge en
computer, er glad for programmet.

   http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php

Og som du kan se, har Kim Ludvigsen lavet en god hjælp på
siderne.

Om det kan uploade uden eksterne hjælp, husker jeg ikke, men da
du er vant til CuteFTP, er det jo ikke noget problem.

--
Bertel

Fra : Benny Nielsen

Dato : 19-06-09 15:40

> Og som du kan se, har Kim Ludvigsen lavet en god hjælp på
> siderne.

Bertel, du er en perle blandt os svin ;=) Næste spørgsmål: Kan man på
en eller anden måde hente hele hjælpesektionen med lidt lethed og
gemme den på egen PC?? For jeg tror der er potentiale i KompoZer...
Det kræver nok lidt tilretning, måske endda nyopbygning for der er en
HULENS masse bleggule udråbstegn på begge de sider jeg administrer ;=)

Tak

Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-09 22:58

Benny Nielsen skrev:

> Bertel, du er en perle blandt os svin ;=) Næste spørgsmål: Kan man på
> en eller anden måde hente hele hjælpesektionen med lidt lethed og
> gemme den på egen PC??

Det tvivler jeg på. Man kan få forskellige støvsugerprogrammer
(dem kender jeg intet til), men man risikerer vel at følge links
til hovedsiderne og få alt for meget med?

Men det ved andre mere om.

Hvorfor kan du ikke bare være på nettet mens du arbejder?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-09 05:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tvivler jeg på. Man kan få forskellige støvsugerprogrammer
> (dem kender jeg intet til), men man risikerer vel at følge links
> til hovedsiderne og få alt for meget med?

wget kan alt der der, hvis man skulle få brug for det engang.

Både begrænsning af indholdet samt konvertering til relative links, dybde at
rekursivitet m.m.

Men da det er kommando med parametre, er det nok ikke lige at gå til.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-09 23:25

Benny Nielsen skrev:
> Bertel, du er en perle blandt os svin ;=) Næste spørgsmål: Kan man på
> en eller anden måde hente hele hjælpesektionen med lidt lethed og
> gemme den på egen PC??

Der findes et Libris-hæfte med en forbedret udgave - det
hjælper altid med en professionel redaktør. Hæftet koster 69
kroner, men kan sikkert også findes på de fleste
biblioteker. Det er normalt også lidt lettere at sidde med
et hæfte i stedet for at skulle skifte mellem forskellige
programmer på skærmen.

Libris' side om hæftet:
http://libris.dk/it_litteratur/webkonstruktion/vis_produkt/shop/hjemmesider-med-kompozer/?cHash=cfdd02b0f8

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 23:25

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-09 23:51

Benny Nielsen skrev:

> OK, det er bragt på bane før, og jeg risikerer at
> blivet ristet

Ja, du bliver altid ristet her

> Hvilket program skal jeg bruge til hjemmesider
> hvis det skal være fremtidssikret og kunne læses
> af både IE og Ræven?

En almindelig tekst-editor, viden, Standarden og
almindelig sund fornuft.

> IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad
> og skrive 12 linier og have en hjemmeside klar
> til upload........ Hjælp?

Kan du ikke bruge Notepad eller andre tekst-
editorere, er det nok en anden gruppe du skal ristes
i - her drejer det sig om html-kode, og ikke så meget
om editorer.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-09 09:08

Allan Vebel skrev:

> Kan du ikke bruge Notepad eller andre tekst-
> editorere, er det nok en anden gruppe du skal ristes

Han mener at han ikke kender koderne til HTML.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-09 14:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Han mener at han ikke kender koderne til HTML.

De koder er da ikke hemmelige. De er frit tilgængelige for dem, der gider
lære at bruge dem.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-09 16:37

Erik Ginnerskov skrev:

> De koder er da ikke hemmelige.

Læs hans spørgsmål igen.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-09 16:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Læs hans spørgsmål igen.

Jeg har skam læst. Benny kan på nuværende tidspunkt ikke håndkode - men det
udelukker da ikke, at det kan læres.

Erik Ginnerskov

Fra : Jahirah

Dato : 20-06-09 09:43

Benny Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> at jeg IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad og skrive 12 linier
> og have en hjemmeside klar til upload........ Hjælp?

----------------------- SNIP ------------------------

Da jeg startede med at lege med web og hjemmesider, var Windows95 lige
kommet til PC. Det er mange år siden nu... Og logisk nok, var det
program jeg kastede mig over, Microsoft Frontpage.

Jeg brugte den visuelle kompositions del i mange år, ja faktisk helt
til 2001... Det er alligevel en god måde at starte på, det at lege
rundt med et visuelt point-'n-click system. Det hjælper med forståelsen
på mange ting.

I 2001 mødte jeg en som senere skulle lære mig at skrible direkte ind i
notepad, ved at give mig "lektier" for. Jeg har aldrig siden bygget SÅ
mange frames i frames i frames... xD
Ved at lære mig hvordan jeg lavede én frame, og derefter forklare mig
princippet af placering og position, fik jeg hurtigt fat i den lange
ende.

Siden dengang har jeg udvidet mit kenskab til editorer og hjælpe
programmer en del.

Idag har jeg nogle favorit programmer som jeg føler mig hjælpeløs uden.
Mange af dem er dog desværre større og dyre købe programmer :(

- Adobe Creative Suite 3 (..specielt Photoshop og ImageReady..)
- Adobe Dreamweaver CS3 kombineret med EditPlus2

Som ren tekst editor kan jeg varmt anbefale EditPlus2. Den kan alt hvad
du skal bruge...
Markere syntax efter dit valg, søge og erstatte på flere forskellige
måder samt med en indbygget CCS Værdi liste.

//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nielsen

Dato : 20-06-09 14:43

Ja jeg burde have vidst at der ikke er en nem måde.... jeg må til
kodebordet ;=) Tusind tak for indput.

Benny

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-06-09 09:47

> [...]
> at jeg IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad og skrive 12 linier
> og have en hjemmeside klar til upload........ Hjælp?

Nu ved jeg ikke hvordan et fremtidssikret program ser ud, for det er jo
de koder du skriver der fremtidssikrer hjemmesiden, eller sikrer at den
kan læses i begge browsere.

Personligt foretrækker jeg TSW Webcoder, og når der kommer en ny udgave
af den så betaler jeg med glæde de småpenge det koster.
Derudover så benytter jeg også CoffieCup Html Editor, samt en række
andre programmer fra dem.

PerR

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-06-09 09:56

Benny Nielsen wrote:

> [...]
> at jeg IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad og skrive 12 linier
> og have en hjemmeside klar til upload........ Hjælp?

Næste niveau efter MS Notepad er at bruge et program med
syntaksfarvning, f. eks. Notepad++ på
http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/ . Selv bruger jeg Stone's
WebWriter som er et tilsvarende program med hjælp til indsættelse af
koder m. v. og indbygget browsercheck og ftp-overførsel, se på
http://www.webwriter.dk/ . Der er dog nogle enkelte ting som programmet
gør forkert.

Du slipper ikke for at lære html og css nærmere at kende, for intet
program laver ordentlig kode bare sådan uden videre. Validering kan
laves med http://validator.w3.org/ og
http://jigsaw.w3.org/css-validator/ .

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-09 14:32

Benny Nielsen wrote:

> Jeg går lige nu den tunge vej og bruger (ifører mig lige
> et ekstra lag asbest) Publisher,

Åh, nej. Ikke den igen. Publisher er et fint program til DTP, men det er
vist det suverænt mest uegnede program (af alle dem, der rundt omkring
bruges til at lave hjemmesider med) til den opgave.

Publisher laver bunkevis af skodkode, der fylder rundt regnet 5 gange mere
end nødvendigt for at vise det sideindhold, du vil vise på den måde du vil
vise det.

Skynd dig at finde en til formålet egnet editor. Kim og Bertel foreslår
Kompozer, Allan vil sikkert foreslå Notepad+, personligt foretrækker jeg
WebWriter. De kan alle lave valid og oversuelig kode, som kan redigeres
videre i en hvilken som helst ordentlig editor.

Publishers kode kan kun håndteres af Publisher og vises kun nogenlunde
ordentligt i Internet Explorer.

Erik Ginnerskov

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-06-09 14:45

Frontpage kan ikke anbefales da den er forældet (ikke opdateret siden
2003). Dens efterfølger Expression Web kan derimod anbefales.
En "Trial" af Expression Web 2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/expression/

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 22-06-09 16:25

Benny Nielsen skrev:
> [...]
> at jeg IKKE som min gamle makker kan åbne Notepad og skrive 12 linier
> og have en hjemmeside klar til upload........ Hjælp?

jeg bruger SiteSpinner, kan købes for omkring 270 kr. og det er jeg
tilfreds med. Det er meget nemt. Ingen kodning. Dokumenter skal dog
uploades med FTP-program.

Eksempler:
www.motorcykeltouring.dk
www.mc-ideer.dk
www.henrik-alleslev.dk
www.c4-gruppen.dk/

- kan downloades her: http://www.virtualmechanics.com/products/spinner/
15 dages fri prøveperiode.

Niels

Fra : Jahirah

Dato : 23-06-09 01:37

Benny....stik mig lige din e-mail adresse ;)

Fra : Jahirah

Dato : 23-06-09 01:41

En anbefalelsesværdig øvelse, hvis du er helt ny i at håndkode er, at
vise det man kalder "split code" i din editor.
De fleste point-'n-click editorer tilbyder dette mulighed, og det går
ud på at programmet dele dit display i 2 vinduer hvor den ene viser dig
det løbende VISUELLE resultat, og det andet viser dig, hvordan koden
for elementerne du har lavet ser ud.

At bruge dette view påvirker som regl at man lidt for lidt (afhængig af
hvor meget man går op i koden) kan begynde at genkende, men også forstå
logikken. Og når først grund princippet er på plads bliver det meget
meget nemmere...

Denne metode har og hjælper mig fortsat i stor stil, og jeg tror der er
flere der kan genkende det :)