Ny mac
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-06-09 09:57

Den "gamle" macmini kan fåes til godt 3K nu om dage, og da min gamle
G4 dual 867 m. 2GB ram MDD trænger til at blive opgraderet (læs:
skiftet ud) og mine behov ikke er særlige store rent ydelsesmæssigt,
tænkte jeg på at erhverve mig en macmini da ejg elsker designet og
størrelsen. Den jeg har set på har modelnummer MB138LL/A og specs kan
ses her: http://support.apple.com/kb/SP7

Mit første spørgsmål går så på om skærmkortet kan trække min 23"
Samsung skærm som er i 16:9 format og ikke 16:10 som eller er normalt.
Min skærm står bedst i 2048*1152 og det kan det gamle 32mb grafikkort i
min MDD godt trække (udover at menulinien ikke vises af en eller anden
årsag). Mon det kan gå med denne macmini selvom der står noget andet
som max opløsning i specs?

Andet spørgsmål ligger så ift ram. Der står max 2GB i specs, men ved at
nogle af maskinerne fra den tid godt kunne registrere mere ram. Mon det
er tilfældet med denne maskine også? 2GB er nok lige i underkanten.
Hvis jeg alligevel skal have en ny maskine, kan jeg lige så godt købe
en der kan tage 4GB+.

Mine behov er overvejende web, word, lettere photohop CS3 (min G4 kan
faktisk nogenlunde være med nu, men den vinder ingen hastighedstests),
ligthtroom og så itunes/afspilning af film på min skærm (ikke på tv).
Mon en macmini kan klare dette og vil jeg mon kunne mærke forskel på de
to maskiner? Der er jo trods alt tale om en Duo 2 Core 1.83ghz med
noget højere bushastighed og hurtigere SATA HD end min gamle G4.

På forhånd tak for svar.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Tomas Jensen

Dato : 20-06-09 02:04

Thomas Schreiber skrev:

> [...]
> to maskiner? Der er jo trods alt tale om en Duo 2 Core 1.83ghz med noget
> højere bushastighed og hurtigere SATA HD end min gamle G4.

Som "gammel" pc (win) bruger har jeg netop for en uges tid siden købt
lillesøsteren med 1 gb ram.... og jeg var da noget tvivlende. Det er jeg
ikke længere: Den "hænger" aldrig, hurtig opstart og nedlukning, alle
visuelle funktioner i Leoparden kører glat, ligeså fotoredigering mv.

Totalt lydløs (en sjælden gang kan man høre harddisken starte),
åbentbart lavt strømforbrug.

Jeg er dybt imponeret efter skiftet fra en vistamaskine med 4 gb ram med
bedre spec., der jævnligt gik i knæ over et forbrug, der minder om dit,
hvorfor jeg har skrinlagt alle planer om en ramøgning.

Hvordan den vil køre med en anden skærmopløsning, véd jeg ikke.

Mvh en glad Tomas

Fra : Bruno

Dato : 20-06-09 07:46

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> godt trække (udover at menulinien ikke vises af en eller anden årsag).
> Mon det kan gå med denne macmini selvom der står noget andet som max

2048x1152 lyder lidt mærkeligt for mig, er du sikker på din skærm ikke
er 1920x1080?

Jeg har den helt gamle G4 Mini og den understøtter op til 2304*1728, så
mon ikke du kan gå ud fra den du kigger det nødvendige. Hvis du vil
koble skærmen på via DVI og ikke VGA, så kan det dog være noget andet
for der er noget i hvert fald 2560x1600 der ikke understøttes af alt.

> [...]
> er tilfældet med denne maskine også? 2GB er nok lige i underkanten. Hvis
> jeg alligevel skal have en ny maskine, kan jeg lige så godt købe en der

Prisforskellen er ikke stor i kroner - hvis altså du køber ram et andet
sted end hos Apple og selv monterer det. Jeg ville nok købe den nye.

> [...]
> to maskiner? Der er jo trods alt tale om en Duo 2 Core 1.83ghz med noget
> højere bushastighed og hurtigere SATA HD end min gamle G4.

Du vil bestemt mærke forskel. Til afspilning af film er det meget op til
format hvor meget der kræves, det kan godt ske at en Mini er lige på
grænsen til afspilning af 1080p. Jeg tror hvis du googler så finder du
en del der har spurgt om det samme, samt sikkert nogen der har skrevet
svaret. Se evt. også 123macmini.com

Mvh
Bruno (Der selv går i købstanker, men venter på den næste Mini)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 08:59

Bruno <x@c.d> wrote:

> Bruno (Der selv går i købstanker, men venter på den næste Mini)

du ved godt der lige er kommet en ny mini ik' ?

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 20-06-09 13:24

Thomas von Hassel wrote:

> du ved godt der lige er kommet en ny mini ik' ?

Noget er ikke nyt i computer verdenen hvis det er måneder gammelt!

Den seneste generation af Mini'en, der kom ud i starten af marts 09 og
det var blot en update, så jeg synes ikke den er så spændende. Den er
bestemt bedre end forrige model, men ikke rigtig noget der rykker og
prisen er heller ikke så attraktiv.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-06-09 08:59

On 2009-06-20 08:46:18 +0200, Bruno <x@c.d> said:

> Thomas Schreiber wrote:
> 2048x1152 lyder lidt mærkeligt for mig, er du sikker på din skærm ikke
> er 1920x1080?

Naturligvis, det er ikke et tv jeg har men en TFT skærm med DVI indgang
Husk det er 16:9 og ikke 16:10.

> [...]
> koble skærmen på via DVI og ikke VGA, så kan det dog være noget andet
> for der er noget i hvert fald 2560x1600 der ikke understøttes af alt.

I specs står der max resolution på 1920*1200, og med single DVI out og
kun 64ram kan den med garanti ikke køre 2560*1600.

> Prisforskellen er ikke stor i kroner - hvis altså du køber ram et andet
> sted end hos Apple og selv monterer det. Jeg ville nok købe den nye.

Ok, prisforskellen på en ny macmini og den gamle model er bare over 3K,
så det bliver ikke aktuelt for mig.

> Mvh
> Bruno (Der selv går i købstanker, men venter på den næste Mini)

Tak for svaret.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 09:08

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Naturligvis, det er ikke et tv jeg har men en TFT skærm med DVI indgang
> Husk det er 16:9 og ikke 16:10.

hvad er den skærms "native" opløsning ?

/thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-06-09 09:26

On 2009-06-20 10:07:43 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvad er den skærms "native" opløsning ?

Vi prøver igen, 2048*1152.

http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/detail.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS23MYZABC/EDC

--

Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:12

> [...]

> rals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS23MYZABC/EDC

den _burde_ virke .. det er jo single link DVI ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 12:22

Thomas Schreiber skrev:

> Vi prøver igen, 2048*1152.
>
> http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/detail.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS23MYZABC/EDC

DEN vil jeg godt bytte med en Airport Express

Fra : Bruno

Dato : 20-06-09 13:39

Thomas Schreiber wrote:

> Naturligvis, det er ikke et tv jeg har men en TFT skærm med DVI indgang
> Husk det er 16:9 og ikke 16:10.

Der findes altså computerskærme som er 16:9 og 1920x1080, så det var
ikke fordi jeg tænkte på noget 16:10.

> I specs står der max resolution på 1920*1200, og med single DVI out og
> kun 64ram kan den med garanti ikke køre 2560*1600.

32 MB er nok til 2560x1600, så det er ikke ram der sætter grænsen og
single DVI er ikke relevant hvis man bruger den analoge VGA forbindelse.

> Ok, prisforskellen på en ny macmini og den gamle model er bare over 3K,
> så det bliver ikke aktuelt for mig.

Jeg vil mene det kan gøres billigere. Seneste Mini koster 4600 og med 4
GB ikke-Apple ram lyder mere som godt 5K, under 5K med 2 GB, totalt.
Altså ca. 2K i prisforskel, eller mindre afhængig af ram mængden og
venter du lidt kan få en sne-leopard med i prisen.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-06-09 14:09

On 2009-06-20 14:38:40 +0200, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
> Altså ca. 2K i prisforskel, eller mindre afhængig af ram mængden og
> venter du lidt kan få en sne-leopard med i prisen.

Jeg tror du misforstår mig eller også misforstår jeg dig. Jeg kan få en
spirt ny macmini (gammel model) til under 3100kr. Ram koster ingenting
så dem ser jeg ikke som en udgift. En ny macmini som er nyeste model
koster minimum 1500kr mere og umiddelbart er der ikke den store forskel
i specs udover at den kan tage mere ram.

Thomas Schreiber
http://www.mayfly.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 14:51

Thomas Schreiber skrev:

> Jeg tror du misforstår mig eller også misforstår jeg dig. Jeg kan få en
> spirt ny macmini (gammel model) til under 3100kr. Ram koster ingenting

Forklar lige for mig ikke-studerende: Hvor kan du få en spritny gammel
model til den pris og hvordan kan den være både spritny og gammel ;)

> så dem ser jeg ikke som en udgift. En ny macmini som er nyeste model
> koster minimum 1500kr mere og umiddelbart er der ikke den store forskel
> i specs udover at den kan tage mere ram.

Mere RAM er en god ting!

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-06-09 11:07

On 2009-06-20 15:51:01 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Forklar lige for mig ikke-studerende: Hvor kan du få en spritny gammel
> model til den pris og hvordan kan den være både spritny og gammel ;)

Du køber et tv hos en radio forhandler som har stået i kassen de sidste
ti åri indpakningen. Tv'et er sprit nyt, men modellen og teknikken er
ikke nødvendigvis toppen af poppen.

Hvis du kigger på EDBpriser.dk eller lign. vil du kunne se at der er
flere forhandlere som har de gamle 1,83ghz modeller stående til 3099kr.

Meget ram er altid for lidt ram

Thomas Schreiber
http://www.mayfly.dk