Den perfekte tabel?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-09 14:19

Hvad skal den perfekte og komplette tabel indeholde af koder for at
overholde dagens standarder?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-06-09 15:35

Martin Ploug
Skejbytoften 107, 3. th.
8200 Århus N

E-mail: info@mapl.dk
Web: www.mapl.dk
Mobil: 2284 1057
Tlf.: 8628 9969

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad skal den perfekte og komplette tabel indeholde af koder for at
> overholde dagens standarder?
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Hej Kurt

Det er et lidt bredt spørgsmål
Hvad skal der være i den, hvordan skal den se ud, hvad
skal den bruges til osv. osv.?

Jeg vil mene, at det bl.a. afhænger lidt af, om du koder i html
eller i xhtml. Sørg i hvert fald for at validere den f.eks. vha.
http://validator.w3.org/

Mvh. Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-06-09 15:43

Kurt Hansen har bragt dette til os:
> Hvad skal den perfekte og komplette tabel indeholde af koder for at
> overholde dagens standarder?

Tabulære data f.eks.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-06-09 16:07

Birger Sørensen skrev:
> Kurt Hansen har bragt dette til os:
>
> Tabulære data f.eks.

Jeg tror, der tænkes på f.eks. læseretning, hvordan og om man skal
indsætte header, footer og body og gruppere. Footer skal sættes efter
header, så vidt jeg husker, body til sidst (aht. blinde med
hjælpeværktøjer). Og der kan være en caption samt et summary, som giver
henholdsvist en kort beskrivelse af tabellens data, samt en lidt længere.

Jeg har selv søgt på det samme, og jeg bruger til et simpelt table:

   <caption>Beskrivelse af tabellens data, disse vil blive vist ovenover
tabellen</caption>
   <thead>
         <th>header-data</th>
   </thead>

Men alt andet lige: Du er nok nødt til, for at få det fuldstændigt efter
"reglerne" at tage et kig her (det er ret strenge sager, husk det er
W3C, så sæt lidt tid af til det), eftersom ethvert table i og for sig
skal sættes op individuelt, efter brugen:

http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html

MVH
Rune jensen

--
Møde 2009 for alle interesserede deltagere af webdesigngrupperne
http://webdesigngruppen.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-09 16:56

On Fri, 19 Jun 2009 17:06:47 +0200, Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv søgt på det samme, og jeg bruger til et simpelt table:

>    <caption>Beskrivelse af tabellens data, disse vil blive vist ovenover

Det var netop noget sådant jeg ønskede - en komplet tabel, som overholder
standarderne. Tabellen skal dog også styles på forskellig vis og det kræver
nok at jeg specificerer nærmere, men det nye design er ikke fastlagt endnu.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-06-09 17:57

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> nok at jeg specificerer nærmere, men det nye design er ikke fastlagt endnu.

Ja, og her skal man tage nogle ting til efterretning

1. Man kan style hver anden celle med CSS3. CSS3 forstås af Safari og
Opera - men _ikke_ af IE (heller ikke 8eren). Der er rygter om, at
Firefox den nye 3.5 vil understøtte dette. nth-child hedder det i CSS3,
svjh.

2. Hvis man gerne vil bruge CSS3 (fordi det er rigtig _rigtig_ smart og
pladsbesparende), er det eneste, man kan gøre (som jeg ser det) enten at
bruge det og så bare acceptere, at der er visse browsere, som ikke
følger med tiden - eller, hvis det skal virke ens for alle browsere, at
lave det med inline styles med alm. CSS. det sidste kan gøre en
opdatering af tabellens indhold mere besværlig.

Prøv at se dette table i forskellige browsere - der er tillagt CSS3, som
forstås af Safari og Opera, ikke Firefox og IE, hveranden row er farvet
særskilt, og hver anden column har en anelse mørkere opacity:

http://webdesigngruppen.dk/datovalg.asp

...er man lidt snild, kan man med (serverside) browserbaseret CSS i
stedet lægge border-top på alle rows (undtagen first-child, som både FF
og IE8 forstår) i FF og IE alene, så det blir mere læsevenligt. Men
stadig have CSS3 for Opera og Safari. Stadig en elendig løsning, at man
ikke kan style ens for alle, dog.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-09 18:46

Rune Jensen skrev:

> [...]
> forstås af Safari og Opera, ikke Firefox og IE, hveranden row er farvet
> særskilt, og hver anden column har en anelse mørkere opacity:

Det virker i Firefox 3.5 beta 4.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Validerende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-06-09 19:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Det virker i Firefox 3.5 beta 4.

....og jeg venter - ærligt - i spænding. Fordi, så kan man med rette
sige, at IE8 er en skod-oldnordisk browser. Hvis MS følger deres normale
opdateringsrutine, får vi en nier (som heller ikke understøtter CSS3,
eller kun halvt understøtter, og resten er noget IE-specifikt ubrugeligt
CSS-knald) engang i 2011-2012.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-06-09 18:09

Kurt Hansen formulerede fredag:

> [...]
> nok at jeg specificerer nærmere, men det nye design er ikke fastlagt endnu.

Tabeller er til tabulære data, ikke til design. Kan ikke lige tyde din
mening der.. :/
Og Rune's eksempel validerer ikke i strict. Der mangler summary.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-06-09 18:18

Birger Sørensen skrev:

> Tabeller er til tabulære data, ikke til design. Kan ikke lige tyde din
> mening der.. :/

Jeg fik også indtrykkket af, det er til tabulære data. Det er vel
normalt, man lægger design af tabeller o. lign. efter resten af designet.

Måske tager jeg fejl?

> Og Rune's eksempel validerer ikke i strict. Der mangler summary.

Det glemte jeg i indlægget, det er med på siden som linkes til.

Anyway, kører man det selvfølgelig igennem en validator lige meget hvad.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-06-09 18:48

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in message
> Hvad skal den perfekte og komplette tabel indeholde af koder for at
> overholde dagens standarder?

DTD'en (xhtml) set med XMLspy's øjne siger:
http://w-o-p-r.dk/images/htmltables.png

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-06-09 08:11

On Fri, 19 Jun 2009 15:18:32 +0200, Kurt Hansen wrote:

> Hvad skal den perfekte og komplette tabel indeholde af koder for at
> overholde dagens standarder?

Jeg kan godt se på svarene, at jeg burde have været mere grundig med at
beskrive hvad det er jeg har gang i.

Det er (som sædvanligt) www.danacord.dk, men nu med den udvikling, at sitet
påtænkes overført til en webshop fra BGsys. Webshoppen skal ikke diskuteres
her, men præsentationen af hver vare, hvor jeg har mulighed for at lave
HTML-formattering.

Headeren med coveret o.s.v. skal der ses bort fra, idet det bliver løst på
anden måde. Jeg skal kun lave tabellen med CD'ernes indhold.

Tabellen er brugt for at få det til at stå pænt, idet jeg ikke kan overskue
at lave det i CSS. Hvis nogen har en elegant løsning på dette, er jeg
absolut lydhør.

Der er 3 kolonner:
1. Track nummer
2. Værk- eller satstitel
3. Spilletid

Klassiske plader er meget forskellige. Nogen indeholder f.eks. kun en
symfoni i tre eller fire satser, mens andre indeholder værker af
forskellige komponister, måske endda med forskellige musikere for hvert
værk.

Et eksempel af hver af de nævnte varianter (der er flere):
http://www.danacord.dk/records/683.html
http://www.danacord.dk/records/679.html

Linkene er direkte og er således revet ud af deres normale sammenhæng i
framesettet, men da vi diskuterer tabelopstillingen, er der jo ingen grund
til at gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt.

Skulle nogen ønske at se "originalerne", er de her:
http://www.danacord.dk/frmsets/records/683-r.html
http://www.danacord.dk/frmsets/records/679-r.html

Disclaimer:
Koden er noget snavs og ikke til diskussion. Jeg vil netop benytte
lejligheden til at optimere den; derfor mit oprindelige spørgsmål om den
perfekte tabel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen