Demokratisk værdi - opgør med den bibelske~
Fra : Patruljen

Dato : 17-06-09 16:20

08. jun 2009 00:00.

Prodekan Troels Nøragers udfald mod Det Gamle Testamentes fortælling
om Abraham fører nu til voldsom debat i det kirkelige Danmark. Præster
kritiserer århusiansk teologs ønske om et demokratisk opgør med den
bibelske fortælling om Abraham, der skulle ofre sin søn Isak.

I et interview i Kristeligt Dagblad for nylig slog den århusianske
lektor og forfatter til bogen "Taking Leave of Abraham" til lyd for,
at folkekirken og kristne i almindelighed af hensyn til demokratiet
bør tage et opgør med fortællingen om Guds ordre til Abraham om at
ofre sin søn, Isak.

Men den går ikke, mener flere præster og teologer.

Mange siger, at Gud bare tester Abraham og slet ikke ønsker
menneskeofringer. Det, mener jeg, ikke er rigtigt. Det er ren
ønsketænkning, siger Troels Nørager og uddyber: - Teksten er
fuldstændig entydig. Der er intet, der indikerer, at Gud ikke har til
hensigt at lade Abraham gennemføre ofringen af sin søn.

Lektor og leder af forskningsprojektet "Gammel Testamente som kulturel
erindring" på Aarhus Universitet, Pernille Carstens, mener, at vi ikke
kan kassere bibelske tekster, bare fordi vi er uenige i dem.

Leder af Søren Kierkegaard Forskningscenteret, Niels Jørgen Cappelørn,
er enig i, at man ikke kan tilpasse kristendommen, så den passer til
demokratiet. Det er en tankegang, hvor der ikke er plads til absolutte
sandheder, og som risikerer at ende i ren relativisme, siger Niels
Jørgen Cappelørn.

[...]
hensigt at lade Abraham gennemføre ofringen af sin søn. Gud tager
heller ikke afstand fra ofringen, men belønner Abraham for hans
lydighed.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/326970:Kirke---tro--Haard-kr...

Det Gamle Testamente er fyldt med beretninger om Ba'al og Molok.
Frygtelige, blodtørstige afguder, der krævede menneskeofre. Men den
kristne Gud viser sig at være af samme kaliber:

Alle har hørt historien, så lad os gå hurtigt hen over den: Galningen
Abraham "hører stemmer" og beslutter sig for at slagte sin søn Isak og
bruge ham som brændoffer. Abraham slår hælene sammen og adlyder.

Han drager ud med sønnen og to karle. Da han nærmer sig alteret, lyver
han for karlene og siger »Bliv her med æslet, mens jeg og drengen går
derhen for at tilbede; så kommer vi tilbage til jer«. Abraham og Isak
går hen og forbereder alteret, selvom Isak undrer sig over, hvor
offerdyret er henne.

Abraham spænder Isak fast på alteret og løfter kniven, men i sidste
sekund "hører han stemmer" igen. Denne gang er det Herrens engel
(billedet til venstre); Gud selv har åbenbart vigtigere ting for (1
Mosebog 22,11-12).

1 Mosebog 22,11: Men Herrens engel råbte til ham fra himlen: "Abraham,
Abraham!" Han svarede ja,
1 Mosebog 22,12: og englen sagde: "Læg ikke hånd på drengen, og gør
ham ikke noget! Nu ved jeg, at du frygter Gud og end ikke vil nægte
mig din eneste søn."

Ifølge englen sværger Gud ved sig selv (altså ved Gud), at Abraham
skal belønnes for sin "dåd": »Jeg sværger ved mig selv, siger
Herren« (1 Mosebog 22,15-17). 1 Mosebog 22,15: Herrens engel råbte
igen til Abraham fra himlen:
1 Mosebog 22,16: "Jeg sværger ved mig selv, siger Herren: Fordi du har
handlet sådan og ikke nægtet mig din eneste søn,
1 Mosebog 22,17: vil jeg velsigne dig og gøre dine efterkommere så
talrige som himlens stjerner og som sandet ved havets bred. Dine
efterkommere skal erobre deres fjenders porte.

Når Abraham kunne finde på at ofre sin eneste søn, og når både Det
Gamle og Det Nye Testamente roser ham for næsten at have myrdet sin
egen søn, er det et tegn på, at man accepterede menneskeofringer i
almindelighed.

Isak var altså heldig, at Gud afbrød ofringen. Andre var mindre
heldige: Jefta skulle i krig og lovede at ofre et menneske til Gud:

Dommer 11,30 Jefta aflagde det løfte til Herren: »Hvis du giver
ammonitterne i min hånd,
Dommer 11,31 skal den første, der går ud af døren til mit hus og
kommer mig i møde, når jeg vender hjem fra ammonitterne som sejrherre,
tilhøre Herren; ham vil jeg ofre som brændoffer.«

Gustave Doré. Jeftas datter byder sin far velkommen hjem. Gud lader
sig bestikke af løftet om menneskeofring, så Jefta vinder krigen.
Uheldigvis for ham (og endnu mere uheldigt for hans datter) var den
første, han mødte, hans egen datter:

Dommer 11,34 Da Jefta kom hjem til sit hus i Mispa, var det hans
datter, der kom ham i møde, dansende til paukens lyd. Hun var hans
eneste barn, han havde ellers ingen sønner eller døtre.
Dommer 11,35 Da han fik øje på hende, flængede han sine klæder og
sagde: »Ak, min datter! Du knuser mig, du styrter mig i ulykke. Jeg
har aflagt et løfte til Herren, og jeg kan ikke tage mine ord i mig
igen.«

Bemærk, at Jefta ikke fortrød sit løfte om menneskeofring. Det eneste
han var ked af var, at det gik ud over hans egen datter. Gud havde
heller ikke noget imod det. Hvis Gud ikke kunne lide menneskeofringer,
kunne han have givet Jefta et vink med en vognstang og lade ham tabe
krigen.

Jefta kunne naturligvis ikke bryde sit ord til Gud (det vender vi
tilbage til), så datteren fik 2 måneder at leve i.

Dommer 11,37 Og hun sagde: ȃn ting beder jeg dig om: Giv mig en frist
på to måneder, så jeg kan gå op i bjergene sammen med mine veninder og
græde over, at jeg skal dø som jomfru.«
Dommer 11,38 Han sagde: »Gå du blot!« og han lod hende være væk i to
måneder. Hun gik ud i bjergene sammen med sine veninder og græd over,
at hun skulle dø som jomfru.
Dommer 11,39 Da de to måneder var gået, vendte hun hjem til sin far,
og han gjorde med hende, som han havde givet løfte om. Hun havde
aldrig været sammen med en mand.

Jefta brændte altså sin egen datter.

Hun græd to måneder i bjergene, så Gud havde masser af tid til at
sende en drøm, en engel eller en profet, hvis Han ikke havde ønsket
sit brændoffer. Gud kunne også have stoppet Jefta og givet ham en
vædder, ligesom han fik sin engel til at gøre med Abraham.

Der var heller ingen andre, der tænkte dårligt om Jefta, bare fordi
han brændte sin egen datter.

Rispas sønner. Andre gange var det Gud selv, der krævede
menneskeofferet.

2 Samuel 21,1 I Davids regeringstid var der en hungersnød, som varede
hele tre år. Da søgte David Herrens ansigt, og Herren svarede: »Der
hviler blodskyld på Saul og hans hus, fordi han dræbte gibeonitterne.«

Man kan undre sig over, at Gud sender en hungersnød over David, som
"var en mand efter Guds hjerte" (Apostlenes Gerninger 13,22).
Apostlenes Gerninger 13,22: Så afsatte Gud ham og oprejste David til
konge over dem. Om ham vidnede Gud og sagde: 'Jeg har fundet David,
søn af Isaj, en mand efter mit hjerte; han skal udføre alt det, jeg
vil.' Man kan også undre sig over, hvorfor David venter 3 år med at
"søge Herrens ansigt".

Gustave Doré. Rispa jager fugle og hunde væk fra sine sønners lig.
Men det korte med det lange var altså, at Gud mente, der var
»blodskyld på Saul og hans hus«. Når nu Saul uheldigvis var død, var
det altså hans efterkommere, der måtte betale denne blodskyld — med
menneskeofre:

2 Samuel 21,6 Udlevér syv af hans efterkommere til os, så vi kan
henrette dem for Herren på Herrens bjerg i Gibeon.« Kongen svarede:
»Dem skal I få.«
2 Samuel 21,8 Kongen tog de to sønner, som Ajjas datter Rispa havde
født Saul, Armoni og Mefiboshet, og de fem sønner, som Sauls datter
Merab havde født Adriel, der var søn af Barzillaj fra Mehola.
2 Samuel 21,9 Dem udleverede han til gibeonitterne, som henrettede dem
på bjerget for Herrens ansigt. Således omkom de alle syv på én gang;
de blev dræbt i de første dage af høsten, i begyndelsen af byghøsten.
2 Samuel 21,10 Ajjas datter Rispa tog sine sørgeklæder og bredte dem
ud på klippen. Der sad hun fra begyndelsen af høsten, til regnen
styrtede ned fra himlen over de døde, og hun passede på, at himlens
fugle ikke slog ned over dem om dagen, og at jordens dyr ikke kastede
sig over dem om natten.

2 Samuel 21,14 Da alt, hvad kongen havde befalet, var gjort,
forbarmede Gud sig til sidst over landet.

Så syv uskyldige mennesker skulle ofres, før Gud "forbarmede sig over
landet".

Iøvrigt er det pudsigt, at Bibelen fra 1992 siger, at 5 af ofrene var
sønner af Sauls datter Merab. I min gamle Bibel var de sønner af Sauls
anden datter, Mikal:

2 Samuel 21,8 Og Kongen tog de to Sønner af Rizpa, Ajas Datter, hvilke
hun havde født Saul, nemlig: Armoni og Mefiboseth, og Mikals, Sauls
Datters, fem Sønner, hvilke hun havde født Adriel, Meholathiteren
Barsillajs Søn;
(Den reviderede oversættelse af 1871)

Saul havde kun to døtre, så man skulle tro, den ufejlbarlige Bibel
kunne holde rede på dem. Desuden var David gift med Mikal, hun var en
af Davids 20 koner, så ifølge den gamle oversættelse slog David altså
5 af sine stedsønner ihjel.

Hvor kom vi fra? Nå ja, syv uskyldige mennesker skulle ofres, og så
»forbarmede Gud sig til sidst«.

Vantro.
Når det drejer sig om vantro, skal hele byer ofres til Gud:

5 Mosebog 13,13 Hvis du hører, at der i en af dine byer, som Herren
din Gud giver dig at bo i,
5 Mosebog 13,14 har været ondsindede mennesker fra dit eget folk på
færde, der har bragt indbyggerne i deres by på afveje og sagt: »Lad os
gå hen og dyrke andre guder,« guder som I ikke før har kendt,
5 Mosebog 13,15 da skal du undersøge og efterforske det grundigt og
forhøre dig om det. Hvis det virkelig forholder sig sådan, at denne
afskyelige handling har fundet sted hos dig,

5 Mosebog 13,16 skal du hugge indbyggerne i den by ned med sværd; med
sværdet skal du lægge band på den og på alt, hvad der er i den, også
på dyrene.
5 Mosebog 13,17 Og alt byttet fra byen skal du samle på torvet, og så
skal du brænde byen sammen med alt byttet som et heloffer til Herren
din Gud; den skal være en evig ruinhøj og må ikke genopbygges,

Hele byen med alle mennesker skal hugges ned og ofres til Gud. Selv
dyrene skal straffes for at være vantro.
http://www.biblen.info/Bibelen-offer.htm

Fra : Vidal

Dato : 18-06-09 10:56

Patruljen skrev:

> 08. jun 2009 00:00.

Se evt tråden: Stammer de kristne fra Abraham.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 18-06-09 04:42

On 18 Jun., 11:55, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Se evt tråden: Stammer de kristne fra Abraham.

Emnet er ikke det samme. Spørgsmålet som rejses i denne tråd handler
ikke om Abraham, men om Guds natur - eller mentalitet, om du vil. Og
om hvad kristne egentlig skal stille op med en Gud, som fordrede
menneske - ofringer -

Indledningen på artiklen i kristeligt dagblad lyder;
Præster kritiserer århusiansk teologs ønske om et demokratisk opgør
med den bibelske fortælling om Abraham, der skulle ofre sin søn Isak.

Naturligvis kan man føle det eksempel som den folkekirke - kristne
Villy Dalsgaard sætter her. Man kan se bort fra sin Guds utilpassede
karaktertræk og holde sig beskæftiget med noget andet.

Fra : Lyrik

Dato : 18-06-09 12:51

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

[...]

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Begivenheder fra bronzealderen kan man jo ikke efterrationalisere på. Det
man kan tage op er om broncealderens løsningsmodeller skal være forbilleder
for os der lever "demokratisk" i dag.

Der er en Gud! Jeg synes at den jeg kan tro på er Jesus. I kærlighedsbudet
kan jeg ikke se moralske problemer. Tvært imod jeg kan se løsninger på både
nutidens og fremtidens livsproblemer.

Men jeg kan se problemer i GT. Spørgsmålet er hvor meget jøderne har
opfundet Gud og hvor meget Gud har opfundet dem!!!
Et tankevækkende sted omkring kvaliteten af Moseloven er udtalelsen i
Ezekiel kapitel 20; en udtalelse der i hvert fald ikke kommer fra jøderne,
men ligner noget Gud kunne have sagt!:

v25 Så gav jeg dem love, som ikke var gode, og bud, som de ikke kunne
bevare livet ved; v26 jeg gjorde dem urene ved deres gaver, når de ofrede
alt det, der kom først ud af moderlivet. Så kunne jeg slå dem med rædsel,
for at de skulle forstå, at jeg er Herren.

Hvis vi nu ikke holder os til nogen skreven bog men går udenfor og betragter
al den kærlighed og farverigdom som naturen byder os, så stråler kærligheden
ud fra alt man ser.
En kat kan ikke lide at man rører ved den, men to gange om dagen fornægter
den sig selv og kommer for at blive kærtegnet og vise sin kærlighed.
Hvis man er sikker på en skaber, så er det et billede af noget meget kærligt
der tegner sig. En der har omsorg for at alle spiser og nyder livet. her ser
vi bort fra de unaturlige skabninger-mennesket og dets opførsel.

Hvem i al menneskets levetid har kunnet skildre en sådan Gud? Moses? nej!!
Jesus? ja!!!
Jeg har også set hvor kærlig Gud er når nogen dør! De dør helt enestående
tilfredse og glade.

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-09 09:52

Lyrik wrote:
> [...]
> kærligt der tegner sig. En der har omsorg for at alle spiser og nyder
> livet. her ser vi bort fra de unaturlige skabninger-mennesket og dets

Hvis du vidste noget om naturen, så ville du vide at det er en verden hvor
de tuttenuttede dyr æder hinanden levende, - verden er IKKE som en kornmark
fra en Morten Korch film. Selv glemmer jeg det også - med vilje - og lader
som om der næsten er harmoni, så jeg kan ikke engang slå en vandloppe ihjel.

Guden i GT og i Koranen ER jo en skingrende skør psykopat, efter moderne
begreber, OG vel også efter visse kulturers begreber da bøgerne blev
fabrikeret.

Fra : Rado

Dato : 19-06-09 18:33

On Fri, 19 Jun 2009 10:52:07 +0200, "Knud Larsen"
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

>Hvis du vidste noget om naturen, så ville du vide at det er en verden hvor
>de tuttenuttede dyr æder hinanden levende,

Tja, men har man levet f.ex. 3 år og haft det godt, så er de 5
minutters lidelse som det at blive ædt levende nok maksimalt indebærer
vel til at overse. Desuden har dyrene et helt andet forhold til de her
ting end vi mennesker, for dem er det en naturlig ting at man æder
hinanden, og noget alle dyr accepterer som et livsvilkår. Vi mennesker
der efter vores standarder synes naturen er grusom har til gengæld
muligheden for at lave vores eget samfund det fungerer ud fra vores
egne idealer.

Pointen i det hele er at fordelene ved livet langt opvejer ulemperne,
var det ikke tilfældet var hele cirkuset forlængst blevet lukket ned.
Gud er rationel og skaber ikke meningsløs lidelse, problemet er at de
fleste ikke forstår hvad formålet med lidelsen er.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Lyrik

Dato : 19-06-09 22:14

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Gud er rationel og skaber ikke meningsløs lidelse, problemet er at de
> fleste ikke forstår hvad formålet med lidelsen er.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Fin redegørelse. der er folk der når de kigger på en smuk blomsterpark
siger:"Sikke en grusom verden!" De så nemlig en solsort æde en regnorm!

Det er håbløst at snakke en skøn og rig verden med sådanne folk.

mvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-09 23:41

Lyrik wrote:
> [...]
> regnorm!
> Det er håbløst at snakke en skøn og rig verden med sådanne folk.

Pjat. Der er masser af dyr som æder andre dyr gennem hele deres liv. Og
pattedyr som æder andre kan være timer om at aflive dem, - det er rædsel
over rædsel.
Det er IKKE bare noget med en ufølsom regnorm og ern fugl,- men tro hvad I
vil.

Fra : Vidal

Dato : 20-06-09 09:41

Knud Larsen skrev:

> Pjat. Der er masser af dyr som æder andre dyr gennem hele deres liv. Og
> pattedyr som æder andre kan være timer om at aflive dem, - det er rædsel
> over rædsel.

Ja, og præsidenter, der slår fluer ihjel.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 13:24

Vidal wrote:

> Ja, og præsidenter, der slår fluer ihjel.

Netop. Heldigvis var han ikke så grusom som "Den Tapre Skrædder", der som
bekendt slog hele syv fluer ned uden nåde.

Fra : Lyrik

Dato : 20-06-09 10:01

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> over rædsel.
> Det er IKKE bare noget med en ufølsom regnorm og ern fugl,- men tro hvad
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kig ud af dine vinduer! Gå dig en tur hen ad gaden!
Hvad ser du? Skønhed og harmoni eller blodsudgydelser hvorhen du vender
øjnene!?

Kom nu med et ærligt svar!

mvH
Jens

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-06-09 12:08

Lyrik wrote:

> [...]
> Kig ud af dine vinduer! Gå dig en tur hen ad gaden!
> Hvad ser du? Skønhed og harmoni eller blodsudgydelser hvorhen du vender

Jeg ser en masse arealer der engang var frodige skove og sletter hvor
ulve og bjørne jagede deres måltid, men nu er det alt sammen udslettet
og erstattet med marker. Alligevel kan jeg stadig en sjælden gang se en
rovfugl fange en mus, eller en måge prikke til et pindsvin der er blevet
kørt over. Der er ikke så meget nød. Vi har udslettet det meste der var
i stand til at føle det.

Jeg tror heller ikke du ville betegne det som "skønhed" eller "harmoni"
hvis du levede en af de steder hvor naturen ikke er underkastet vores
industrialisering. Hvis du f.eks. var en af de tusinder af afrikanere
der hvert år bliver slået ihjel af territoriale flodheste, eller en af
de 200 i tanzania alene som hvert år bliver spist af løver.

Men tro du bare naturen er paradis på jord.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 13:30

Lyrik wrote:
> [...]
> Kig ud af dine vinduer! Gå dig en tur hen ad gaden!
> Hvad ser du? Skønhed og harmoni eller blodsudgydelser hvorhen du

Jeg ser planter galore, og ikke så mange dyr. Ved åen kaster kragerne sig
over ællingerne, og æder dem mens de små skidderikker spræller for livet,
men det ser man jo ikke hver eneste dag, man ser kun decimeringen af
flokkene fra dag til dag.

De fleste dyr hummer sig jo når vi kommer, så vi ser ikke når de slagter
hinanden, - derudover er langt de fleste under jorden, dér er jo den største
biomasse overhovedet.

Men jeg HAR jo også sagt, at jeg forsøger at bilde mig ind at se harmoni,
det virker jo mest mildt på sindet.

Fra : Rado

Dato : 21-06-09 14:13

On Sat, 20 Jun 2009 00:40:41 +0200, "Knud Larsen"
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

>Pjat. Der er masser af dyr som æder andre dyr gennem hele deres liv.

Ja, men det er altså ikke det samme dyr de æder hver gang.

>Og pattedyr som æder andre kan være timer om at aflive dem, - det er rædsel
>over rædsel.

Det er stadigvæk din fortolkning, du ved ikke hvordan dyrene oplever
det.

Iøvrigt tror jeg hellere jeg ville ædes levende end gennemgå en gang
kemoterapi af den slags som folk udsættes for på hospitalerne hele
tiden.

Fra : J. Nielsen

Dato : 18-06-09 19:09

On Wed, 17 Jun 2009 15:20:13 -0700 (PDT), Patruljen <Patruljen@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>fuldstændig entydig. Der er intet, der indikerer, at Gud ikke har til
>hensigt at lade Abraham gennemføre ofringen af sin søn.

Oh God said to Abraham, "Kill me a son"
Abe says, "Man, you must be puttin' me on"
--

-JN-