Roundup UltraMax
Fra : Verner

Dato : 18-06-09 12:54

Jeg har købt en liter Roundup UltraMax i Tyskland - er der nogen der
kender blandingsforholdet på det?

Brugsanvisningen er godt nok ikke til at tyde

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-09 17:14

Verner wrote:

> Brugsanvisningen er godt nok ikke til at tyde

Det er nok derfor, der stilles krav om dansksproget brugsanvisning på
produkter, der sælges i Danmark.

Erik Ginnerskov

Fra : Verner

Dato : 18-06-09 21:56

On Thu, 18 Jun 2009 18:14:04 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Det er nok derfor, der stilles krav om dansksproget brugsanvisning på
>produkter, der sælges i Danmark.

Jeg kan ikke liiige finde dit svar på spørgsmålet !

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-06-09 20:25

Verner wrote:

> Jeg kan ikke liiige finde dit svar på spørgsmålet !

Du farer til Tyskland for at købe noget, du også kan købe i Danmark -
besparelsen i indkøb har du i øvrigt brændt af på landevejen - og så
beklager du dig over, at brugsanvisningen står på tysk.

Erik Ginnerskov

Fra : Verner

Dato : 20-06-09 12:15

>Du farer til Tyskland for at købe noget, du også kan købe i Danmark -
Nej da, jeg var i Tyskland af andre årsager !

>besparelsen i indkøb har du i øvrigt brændt af på landevejen
Nej da, jeg skulle da hjem alligevel !

>og så beklager du dig over, at brugsanvisningen står på tysk.
Nej da, jeg skrev at den var noget svær at tyde !

Var det egentlige spørgsmål for svært at forstå, så undlad dog at
"forsøge" at svare

Fra : Holst

Dato : 18-06-09 17:33

Verner wrote:

> Jeg har købt en liter Roundup UltraMax i Tyskland - er der nogen der
> kender blandingsforholdet på det?
>
> Brugsanvisningen er godt nok ikke til at tyde

Ja, det skulle du nok have tænkt på, inden du valgte at spare nogle
kroner ved at købe den i Tyskland. I Danmark havde du givetvis fået en
dansksproget brugsanvisning med.

Men du kan vist finde en brugsanvisning for Roundup UltraMax her:

<http://www.hort.wisc.edu/cran/mgt_articles/articles_pest_mgt/labels_msds/labels/roundup%20ultramax.pdf>

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-06-09 06:36

"Verner" <renrev@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har købt en liter Roundup UltraMax i Tyskland - er der nogen der
> kender blandingsforholdet på det?
>
> Brugsanvisningen er godt nok ikke til at tyde

Jeg plejer at bruge 30-50ml til 5 liter vand i sprøjte.

--
mvh/Preben

Fra : Verner

Dato : 19-06-09 11:20

>Jeg plejer at bruge 30-50ml til 5 liter vand i sprøjte.

Takker for gruppens brugbare svar

Fra : Max

Dato : 19-06-09 11:43

Hej Verner

> Takker for gruppens brugbare svar

Og din sprøjte og måde at fordel det på er den samme ?

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-06-09 05:17

On Jun 19, 12:43 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Verner

> Og din sprøjte og måde at fordel det på er den samme ?

Nemlig, hele idéen er at der skal en bestemt mængde aktivstof pr. Ha
og da det ikke er særlig nemt at sprøjte fx. 1 liter ud over 1 Ha
blander man det op i vand.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-09 17:47

On Fri, 19 Jun 2009 07:35:46 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Jeg plejer at bruge 30-50ml til 5 liter vand i sprøjte.

Et velmenende svar og uden tvivl sådan du blander. Det kan bare ikke
bruges til ret meget.

Hvor meget middel man blander i hvor meget vand er ret ligegyldigt. Det
det drejer sig om er hvor meget middel man får spredt på hvor stort et
areal. Almindelig glyphosat er, frit fra huskeren, 3-5 liter pr. hektar.
Om det så skal blandet i 50 eller 400 liter vand for at få det fordelt
på den hektar, det er lidt ligegyldigt.

(Selvfølgelig ikke helt, det skal f.eks ikke løbe af planterne.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-06-09 18:08

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Et velmenende svar og uden tvivl sådan du blander. Det kan bare ikke
> bruges til ret meget.

Selvfølgelig kan det det.
Jeg har blandet sådan i årevis, og det virker fint for mig.
Alle de fine videnskabelige forklaringer om forbrug pr. hektar er IMO helt
unødvendige for en almindelig haveejer. Bland som jeg har skrevet, svag
blanding ved alm. græs, stærk blanding ved mere besværligt ukrudt, og sprøjt
så, så det ikke drypper af.
Efterhånden lærer man hvor meget, der skal sprøjtes på hvilket ukrudt og på
hvilken årstid.
--
mvh/Preben

Fra : SEJ

Dato : 19-06-09 20:58

var der ikke noget om grundvandet ?

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-06-09 21:48

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> var der ikke noget om grundvandet ?

Jo det er rigtigt, fortynd det med grundvand
--
mvh/Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-09 06:45

On Fri, 19 Jun 2009 19:07:49 +0200, "Preben Andersen"

>Selvfølgelig kan det det.

Nej, det kan det ikke.

>Jeg har blandet sådan i årevis, og det virker fint for mig.

Det er meget muligt. Hvordan kan du vide at du ikke bruger dobbelt så
meget som nødvendigt?

> [...]
>blanding ved alm. græs, stærk blanding ved mere besværligt ukrudt, og sprøjt

Når man sprøjter skal man overholde leverandøres og godkendelsens
anvisninger. Gør du ikke det, så risikerer du at bruge for meget - det
er dyrt for dig og skidt for miljøet. Eller du bruger for lidt - det er
også dyrt for dig, for så er det ikke sikkert du får den ønskede
virkning og så skal du sprøjte igen.

Der er en grund til at der står på flasken hvor meget der skal bruges
pr. hektar. Der regnes i hektar fordi det er hvad en landmand typisk
regner i, men det er en yderst simpel sag at omregne hektar til m2 som
en haveejer nok nærmere regner i.

Hvor meget middel pr. liter vand er ret ligegyldigt - det det drejer sig
om er hvor meget middel pr areal, oftest angivet i hektar.

>Efterhånden lærer man hvor meget, der skal sprøjtes på hvilket ukrudt og på
>hvilken årstid.

Hvorfor overhovedet bruge måske flere år på at sjusse sig frem til hvor
meget der skal bruges, når man i stedet ved et simpelt forsøg og et
regnestykke, ud fra tallene på dunken, kan finde ud af _nøjagtigt_ hvor
meget der skla til? Hvorfor tage chancen for at svine med midlet (og
sine egne penge)?

Jeg har ikke noget imod at folk bruger godkendte kemikalier i haven, men
det skal pinedød gøres ordentligt!
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 20-06-09 06:56

> On Fri, 19 Jun 2009 19:07:49 +0200, "Preben Andersen"
> <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:
>

> Jeg har ikke noget imod at folk bruger godkendte kemikalier i haven, men
> det skal pinedød gøres ordentligt!

Du har helt ret. Desværre er der en udbredt mening om, at ukrudtet skal
bekæmpes ekstra godt, så det får lige en sjat ekstra.
Men mig bekendt, så kan man altså kun slå det ihjel èn gang.
En lille sidebemærkning til køb i Tyskland: Det er forbudt for private at
indføre kemikalier.
Hilsen Matthias

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-06-09 07:51

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> En lille sidebemærkning til køb i Tyskland: Det er forbudt for private at
> indføre kemikalier.

Du tager fejl, det er ikke forbudt.
--
mvh/Preben

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 20-06-09 09:05

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
>" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> Du tager fejl, det er ikke forbudt.
> --
Du tager grusomt fejl.
Hentet på Skats hjemmeside:

a.. Bekæmpelsesmidler. Du skal have en særlig tilladelse fra
Miljøstyrelsen for at kunne indføre bekæmpelsesmidler som fx Roundup,
rottegift og træbeskyttelse. Se mere på www.mst.dk
Fra www.mst.dk :
Nogle kemikalier bruges som bekæmpelsesmidler, der spredes for at slå
levende organismer ihjel, f.eks. bakterier, ukrudt, svampe, insekter og
rotter. Midlerne bruges som landbrugskemikalier (pesticider) og i industrien
og af private til f.eks. desinfektion, træbeskyttelse og rottebekæmpelse
(biocider). Bekæmpelsesmidler skal godkendes af Miljøstyrelsen, inden de må
importeres, sælges eller bruges i Danmark. For at blive godkendt skal
produkterne være effektive til deres formål, samtidig med at de ikke skader
sundhed og miljø. Godkendelsesordningerne for biocider og pesticider er
begge forankrede i EU-regler i henholdsvis biociddirektivet og
plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.
Hilsen Matthias

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-06-09 09:30

> Du tager grusomt fejl.
> Hentet på Skats hjemmeside:

DU tager grusomt fejl.

Citat:

""""
Kære Preben Andersen,
Tak for din henvendelse.

Så vidt vi ved er der ikke noget til hinder for at du kan købe RoundUp til
eget forbrug i Tyskland. Men for at være på den sikre side bør du nok også
spørge toldvæsenet, der jo kontrollerer ulovlig import.

Med venlig hilsen
NNNNNNN
Miljøministeriets Informationscenter
Dir. tlf.: (+45) 70 12 XX XX
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
DK - 2400 København NV
""""
Citat slut

Skat er også spurgt, og de blander sig ikke i import til privat brug.
--
mvh/Preben

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 20-06-09 09:46

> [...]
> """"
> Citat slut
>
> Skat er også spurgt, og de blander sig ikke i import til privat brug.
Det er så ikke det der står på Skats hjemmeside. Se her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=393280&vId=0

De sidste par år er der flere der er blevet taget for ulovlig import af gift
mod dræbersnegle og rotter.
Skat blander sig da i høj grad i privates import. Hvem ellers?
Hilsen Matthias

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-06-09 11:16

> De sidste par år er der flere der er blevet taget for ulovlig import af
> gift mod dræbersnegle og rotter.
> Skat blander sig da i høj grad i privates import. Hvem ellers?
> Hilsen Matthias

Som du kan se, har jeg undersøgt det grundigt, både hos Skat og hos
Miljøstyrelsen, og de siger samstemmende, at det ikke er ulovligt, når det
er til privat brug.
Om du så vil tro på det eller ej, er mig uden forskel.
EOD herfra.
--
mvh/Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-06-09 08:02

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> On Fri, 19 Jun 2009 19:07:49 +0200, "Preben Andersen"

> Det er meget muligt. Hvordan kan du vide at du ikke bruger dobbelt så
> meget som nødvendigt?

Erfaring Mads. Hvis det ikke virker, er blandingen for tynd.

> [...]
> er dyrt for dig og skidt for miljøet. Eller du bruger for lidt - det er
> også dyrt for dig, for så er det ikke sikkert du får den ønskede

Jeg er helt enig med dig.

> [...]
>
> Hvor meget middel pr. liter vand er ret ligegyldigt - det det drejer sig
> om er hvor meget middel pr areal, oftest angivet i hektar.

Fuldstændig korrekt, men umuligt at forholde sig til som haveejer med måske
20 m2, der skal behandles.

> [...]
> regnestykke, ud fra tallene på dunken, kan finde ud af _nøjagtigt_ hvor
> meget der skla til? Hvorfor tage chancen for at svine med midlet (og

Fordi en almindelig haveejer ikke kan bruge vejledningen til en skid.
Den udsprøjtede mængde/styrke afhænger af nogle faktorer, som haveejeren
ikke kan kontrollere. Traktorens hastighed, dysernes størrelse,
sprøjtetrykket, sprøjtevæskens koncentration.

> Jeg har ikke noget imod at folk bruger godkendte kemikalier i haven, men
> det skal pinedød gøres ordentligt!

Jeg er principielt enig med dig og hvis du har et forslag til hvordan den
almindelige haveejer bruger den information, der følger med flasken, så
lytter jeg gerne til dig, og jeg vil sågar overveje at ændre min egen adfærd

--
mvh/Preben

Fra : Hauge

Dato : 20-06-09 08:11

Preben Andersen wrote:
> Erfaring Mads. Hvis det ikke virker, er blandingen for tynd.

Men hvis det virker, så kan blandingen jo nemt være 20 gange for kraftig..
Så alt det med "på slum" er fint nok, men ikke altid..

Når jeg selv laver sådan en blanding, så vurderer jeg hvor stort arealet er
og hvilken type spreder jeg bruger, og ved at et bestemt areal bruger ca. x
liter væske med den type spreder jeg bruger, så er resten meget nemt. Og man
over- eller underforgifter ikke området.

Hvis man lige har købt en ny havesprøjte i det lokale byggemarkede, så
bruger man lige 10 minutter på at finde ud af hvor meget den egentligt
giver. 1 liter ren vand i beholderen, og pumpe op, og en tur rundt for at se
på hvor stort et område man kan fordele den liter over, så er man godt
kørende.

Men er man skide ligeglad, så kører man bare på slum (udfra erfaring om at
"bare det virker"), uden at tænke på miljøet.

/Hauge

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-06-09 08:48

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Men hvis det virker, så kan blandingen jo nemt være 20 gange for kraftig..
> Så alt det med "på slum" er fint nok, men ikke altid..

Det har du ret i, men mit forslag er baseret på mange års erfaringer, så
mine "på slump" er OK.

> [...]
> ca. x liter væske med den type spreder jeg bruger, så er resten meget
> nemt. Og man over- eller underforgifter ikke området.

God idé at vurdere arealets størrelse, og hvis man kender det er det jo nemt
at omsætte brugsanvisningens arealangivelse i ha til noget brugbart i m2.
Men er det sådanne forhold haveejeren møder? Normalt har man jo ikke et
kendt areal, der skal nedvisnes, medmindre man skal omlægge f.eks. en
græsplæne.
Oftest er det ukrudt, der skal fjernes fra en gårdsplads eller indkørsel
belagt med granitskærver eller perlesten. Selvfølgelig kan man her måle
arealet op og sprøjte det hele, men måske er der kun ukrudt på 5% af arealet
og så sprøjter man jo ikke det hele vel? Så "sjatpisser" man der, hvor
ukrudtet er, og hvad kan du så bruge brugsanvisningens anbefalinger til?
--
mvh/Preben

Fra : Hauge

Dato : 20-06-09 09:03

Preben Andersen wrote:
> [...]
> brugbart i m2. Men er det sådanne forhold haveejeren møder? Normalt
> har man jo ikke et kendt areal, der skal nedvisnes, medmindre man

Det er da nemt nok. Vælg et område på 10 x 10 meter (100 m2) og find ud af
hvor meget vand sprederen bruger på de 100 m2. Når man så har lavet sin
giftblanding der passer til x liter pr. 100 m2, så kan man gå igang. Selvom
man kun har ukrudt på 7 m2 pr. 100 m2, så sprede man jo ikke gift over det
ikke-ukrudt-inficerede område, vel?
Brugsanvisningen går ud fra at det areal man skal have ukrudt væk fra, er
med ukrudt, og at man ikke spreder der hvor der intet er at fjerne.

> [...]
> ukrudt på 5% af arealet og så sprøjter man jo ikke det hele vel? Så
> "sjatpisser" man der, hvor ukrudtet er, og hvad kan du så bruge

Ingen problemer. Man sjatter der hvor ukrudtet er, og lader være andre
steder. Så får man lige netop den rette dosering. Man skal selvfølgelig
sjatte på samme måde som da man lærte sprederen at kende.

Når du køber en spand med maling, hvor der fx. står 10 m2 pr. liter, så
maler du vel ikke altid med 1 liter, vel?

Mvh Hauge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-09 13:33

On Sat, 20 Jun 2009 09:02:04 +0200, "Preben Andersen"

>Fuldstændig korrekt, men umuligt at forholde sig til som haveejer med måske
>20 m2, der skal behandles.

Sludder. Det er simpel regning:

5 liter glyphosat pr. hektar svarer til 0,5 ml pr. m2. (5000 ml
glyphosat divideret med 10.000 m2).
20 m2 * 0,5 ml glyphosat = 10 ml.

> [...]
>ikke kan kontrollere. Traktorens hastighed, dysernes størrelse,
>sprøjtetrykket, sprøjtevæskens koncentration.

Kan almindelige haveejere ikke regne?

Dysestørrelse, hastighed, mærke af traktor, farve på sprøjten - det er
fuldstændig ligegyldigt. Der skal bruges en given mængde middel til et
givet areal. Sprøjter dyserne på naboens traktor dobbelt så meget vædske
ud som dyserne i din traktor, så skal naboen bruge dobbelt så meget vand
pr. hektar - men stadig kun samme mængde middel.

Haveejeren kan nemt kontrollere både dysestørrelse og hastighed han går
med, med sin sprøjte.

Men ofte måler man i stedet hvor meget vædske man smider ud.
Mål. et stykke op, f.eks 10x10 meter. Fyld sprøjten med vand, gå nu med
den hastighed du normalt går med når du sprøjter på de 10x10 meter. Når
det er dækket, så mål hvor meget vand der er brugt. Nu kan du regne ud
hvor meget vand du bruger til 100 m2. Du kan også regne ud hvor mange m2
du kan dække med indholdet af din sprøjte. Og derfra kan du regne ud
hvor meget middel du skal bruge.

Simpel regning, hele vejen igennem. Det kan de fleste haveejere altså
godt.

> [...]
>lytter jeg gerne til dig, og jeg vil sågar overveje at ændre min egen adfærd

Som sagt, simpel regning. Hvor meget et middel dækker er på store
pakker, som den hele tråden her startede med (tror jeg), opgivet i
hektar. Men en hektar er jo bare 10.000 m2. At regne fra hektar til m2
er simpel matematik.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-09 20:04

> [...]
> almindelige haveejer bruger den information, der følger med flasken, så
> lytter jeg gerne til dig, og jeg vil sågar overveje at ændre min egen

Det er rigtigt nemt.
Man fylder en målt mængde vand i den beholder, man sprøjter med. Så sprøjter
man ud på et areal med den mængde man normalt vil sprøjte planterne med. Så
måler man arealet. Dermed har du den mængde Round Up, der skal i sprøjten.

Mvh Maria

Fra : Hauge

Dato : 20-06-09 20:09

Maria Frederiksen wrote:
> Det er rigtigt nemt.

Ja, når det er skrevet mindst 2 gange tidligere i denne tråd

Mvh Hauge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-06-09 08:56

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> writes:

> Fuldstændig korrekt, men umuligt at forholde sig til som haveejer
> med måske 20 m2, der skal behandles.

Kan man ikke klare en simpel forholdstalsregning, bør man købe en
færdigblandet brugsopløsning i stedet.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-06-09 11:57

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> writes:

> *SÃ¥ vidt vi ved*

Og det gjorde NNN altså ikke.

Hvis du er heldig, slipper du uden bøde, hvis du henviser til det
svar, men du vil stadigvæk få din ulovlige import konfiskeret.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-06-09 12:15

Leif Neland <leif@neland.dk> writes:

> Det vil kun du, hvis opløsningen sælges sammen med en sprøjte.

Hvorfor det? Man skal under alle omstændigheder dosere X mg aktivt
stof pr. m^2, så om der følger en sprøjte med eller ej er ikke så
væsentligt.

--
/Wegge