Hvor ringe kan det blive?
Fra : Ivar

Dato : 18-06-09 16:42

Min lokale benzin-pusher, der var Statoil, er nu Shell Seven-Eleven.
Jeg var forbi for at købe en normal 5 watt baglygte pære. Ekspedienten
havde bag disken 6-7 stænger med forskellige blisterpakninger.
Han stak mig en pakning med to 21/5 watt pærer. Jeg gjorde ham
opmærksom på, at det ikke var det jeg skulle bruge. Så kunne
han ikke hjælpe mig. Det var ikke fordi, de var udsolgt, de
førte dem slet ikke.
Jeg synes det er for ringe. En service-station er det i hvert
fald ikke.

Shell pisser mig i forvejen af. De forsøger at sælge noget benzin
som Ferrari-benzin - kan de ikke bare skrive, at de regner deres
kunder som idioter.

Ivar Magnusson

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-06-09 16:49

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> førte dem slet ikke.
> Jeg synes det er for ringe. En service-station er det i hvert

Kender det godt, men du kunne nok få 5 forskellige smagvvarianter i ristede
pølser

> Shell pisser mig i forvejen af. De forsøger at sælge noget benzin
> som Ferrari-benzin - kan de ikke bare skrive, at de regner deres
> kunder som idioter.

Det er jo netop det de gør!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Henrik B.

Dato : 19-06-09 17:24

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen

> Det er jo netop det de gør!

Ok - du er motoringeniør?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-06-09 18:57

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in news:mn.94257d96ef96b507.31159
@nozpamwebspeed.dk:

> Jeg synes det er for ringe. En service-station er det i hvert
> fald ikke.

Helt enig. Min ex skulle have frisk luft i dækkene... samme show. Hun ved
nada om biler, hvodden man gør og hvor meget.

Hvis hun ikke kunne oplyse model, mærke og årgang kunne ekspedienten ikke
hjælpe! En ting er at man ikke kan slå det op uden de informationer, men
en medarbejder på en tank burde da vide at dæktryk ofte står i dørstolpen
når man åbner fordøren på bilen!

Idag er valget desværre mellem ubemandede tankstationer eller
benzinbagere... sux! Men spørgsmålet er hvormange der reelt ville vælge
en rigtig servicestation hvis de kunne. Prisen på benzin ville jo nok
være en smule højere for at det kan løbe rundt?

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Sode

Dato : 18-06-09 19:47

Jammen......
Så tag dog uddannelsen som tankpasser.. det varer ca 14 timer
de 13,5 pga, pølsebeviset

Vh/Sode

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-06-09 20:32

Den 18-06-2009, skrev Sode:
> Jammen......
> Så tag dog uddannelsen som tankpasser.. det varer ca 14 timer
> de 13,5 pga, pølsebeviset
>
> Vh/Sode

Ja jeg har sq også tit tænkt hvornår Posthuset begynder at sælge
pølser.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-09 21:40

"Andersen [3650]" skriver:

> Ja jeg har sq også tit tænkt hvornår Posthuset begynder at sælge
> pølser.

Postbrugsen?

Det gør de allerede, du skal selv hente dem nede i køledisken.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-06-09 20:44

"Sode" <sode@xxxhas.dk> wrote in news:4a3a8b95$0$32155$ba624c82
@nntp06.dk.telia.net:

> Jammen......
> Så tag dog uddannelsen som tankpasser.. det varer ca 14 timer
> de 13,5 pga, pølsebeviset

Kan se du var syg den dag der var qoute timer på usenet uddannelsen.

Fra : Søren

Dato : 19-06-09 10:27

Kan se at du var

Kent Oldhøj skrev:
> "Sode" <sode@xxxhas.dk> wrote in news:4a3a8b95$0$32155$ba624c82
> @nntp06.dk.telia.net:

at høre på netbetjente.

> Kan se du var syg den dag der var qoute timer på usenet uddannelsen.

syg den dag de fortalte, at ingen gider

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-06-09 11:18

Isang tao pinangalanan, Søren nagsulat:

>syg den dag de fortalte, at ingen gider

Tal for dig selv.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-09 11:32

Søren skriver:

> Kan se at du var

> at høre på netbetjente.

> syg den dag de fortalte, at ingen gider

Hvad?

Fra : Leo Havmøller

Dato : 19-06-09 11:39

> Shell pisser mig i forvejen af. De forsøger at sælge noget benzin
> som Ferrari-benzin - kan de ikke bare skrive, at de regner deres
> kunder som idioter.

Jeg hælder udelukkende v-power på min TFSI motor.
Der et IMHO ikke fordi jeg er idiot, men fordi det gør en markant og målbar
forskel (17 hk).

Leo Havmøller.

Fra : Brian H

Dato : 19-06-09 15:11

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i meddelelsen

> Jeg hælder udelukkende v-power på min TFSI motor.
> Der et IMHO ikke fordi jeg er idiot, men fordi det gør en markant og
> målbar forskel (17 hk).

Har du prøvet med rigtig 98oktan?

Fra : Henrik B.

Dato : 19-06-09 17:26

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Har du prøvet med rigtig 98oktan?

Da 98 oktan efterhånden ikke findes ret mange steder, så skal man ofte til
at køre efter det. Derudover er 98 oktan fyldt med et stof, som vi ikke
ønkser i naturen.

Og skal vi have insektsex, så giver V-power jo mulighed for 1% ekstra power.
)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 19-06-09 22:06

Henrik B. skrev:

> Og skal vi have insektsex, så giver V-power jo mulighed for 1% ekstra power.
> )

Hvor har du det tal fra?

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-09 10:15

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor har du det tal fra?

98 oktan kontra 99 oktan - afrundet er dét 1%. Det er sådan cirka 3. klasses
matematik. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 15:15

Henrik B. skrev:

> 98 oktan kontra 99 oktan - afrundet er dét 1%. Det er sådan cirka 3. klasses
> matematik. )

Ja, dem i 4. klasse ved godt at effekten ikke er ligefrem proportional
med oktantallet.

Her er lidt til dem i 3. klasse
Den maksimale energi man kan få ud af noget brændstof er angivet
ved en brændværdi. Alt benzin har næsten den samme brændværdi.
Tilsætningsstoffer og additiver er "fyldstoffer" der sænker
brændværdien en smule. Et er selvfølgelig brændværdi, et andet er
om motorene kan udnytte den. En normal benzinmotor får bedre
virkningsgrad og dermed større effekt ved højere kompression.
Når man øger benzinens oktantal er det altså kun en kompenssation
for motorens konstruktion, ikke for at give benzinen højere
energiindhold.

At 99 oktan benzin giver mulighed for 1% højere effekt end 98
oktan benzin, er vrøvl i farver.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 21:36

> [...]
> energiindhold.
>
> At 99 oktan benzin giver mulighed for 1% højere effekt end 98

Ikke desto mindre kan moderne motorstyringen udnytte den højere bankefasthed
i den højere oktan benzin, og derved få mere ydelse ud af motoren...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 21:41

Henrik B. skrev:

> Ikke desto mindre kan moderne motorstyringen udnytte den højere bankefasthed
> i den højere oktan benzin, og derved få mere ydelse ud af motoren...

Jo, fx er min bil lavet til 98 oktan, så jeg får intet ud af at
bruge højere. Bankefølere begrænser effekten, hvis motoren begynder
at banke. Hvis motoren ikke banker, kan den ikke gøre noget.
Hvis jeg skulle have glæde af 99 oktan, skulle motorstyringen
øge kompressionen, det kan den selvfølgelig ikke.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 21:47

> [...]
> Hvis jeg skulle have glæde af 99 oktan, skulle motorstyringen
> øge kompressionen, det kan den selvfølgelig ikke.

Eller justere på tændingen, eller justere på ladetrykket, eller justere på
brændstofmængden....!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 22:01

Henrik B. skrev:

> Eller justere på tændingen

Prøv at redegør for hvorledes en motor skulle kunne yde mere på
benzin med oktantal, der er højere end det, den er konstrueret til,
ved at ændre på tændingen.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 22:25

> Prøv at redegør for hvorledes en motor skulle kunne yde mere på
> benzin med oktantal, der er højere end det, den er konstrueret til,
> ved at ændre på tændingen.

Hvis du har tændingsbanken, skal tændingen jo forceres en smule, så
forbrændingen bliver kontrolleret, og tændingen sker på det rigtige
tidspunkt. Eller man gi'r en smule mere brændstof, for at køle...

Er motoren trykladet, er der mulighed for at for øge ladetrykket en smule
ved højere bankefasthed - i sammenhæng med brændstofmængde og
tændingstidspunkt.

Som nævnt er en motor måske konstrueret til at kunne svælge sig i alt fra
92 - 98 oktan (eller 100 oktan på nyere biler). Igen er der i mapningen
mulighed for en vis fejlmargin, når det gælder oktantallet...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-06-09 07:19

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev

> Hvis du har tændingsbanken, skal tændingen jo forceres en smule, så

Forcere: "tvinge; forstærke; overdrive; åbne med magt; trænge igennem; storme"

Mener du så der kommer mere gnist i tændrøret - eller hvad ?

Ved tændingsbanken skal tændingen blot sænkes en smule, ikke forceres eller mappes.

--
Ejvind

Fra : Andersen [3650]

Dato : 19-06-09 22:37

Henrik B. skrev den 19-06-2009:
> [...]
> naturen.
>
> Og skal vi have insektsex, så giver V-power jo mulighed for 1% ekstra power.

Det vil sige at Leo's bil som har fået 17 ekstra heste kører rundt
med 1700 HK. Det må dælme være sjovt

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-09 10:18

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen

> Det vil sige at Leo's bil som har fået 17 ekstra heste kører rundt
> med 1700 HK. Det må dælme være sjovt

Hvis du gad at følge med i indlæggene, så ville du vide at jeg taler om
forskellen på 98 oktan og 99 oktan!.

Leo taler nok nærmere om forskellen på at køre alm. 95 oktan, og så køre på
99 oktan.
Jeg har selv papir på en tilsvarende forøgelse af Hk, ved at køre V-power
frem for 95 oktan.

Men det er klart, at hvis man kører rundt i en eller anden undermotoriseret
pispotte - én-komma-død - så har man ikke en skid at bruge V-power til....!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-06-09 15:57

Efter mange tanker skrev Henrik B.:
> [...]
> pispotte - én-komma-død - så har man ikke en skid at bruge V-power til....!

Jeg prøvede bare at lave lidt pis i gaden ved at kæde de to indlæg
sammen men det fes åbenbart hen over dit hoved

Fra : Ivar

Dato : 19-06-09 16:41

Leo Havmøller skrev:

> Der et IMHO ikke fordi jeg er idiot, men fordi det gør en markant og målbar
> forskel (17 hk).

LOL

Fra : Henrik B.

Dato : 19-06-09 17:24

> LOL

Dén kommentar fortæller tydeligt, at du ikke aner en skid om moderne
motorstyring/konstruktion!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 19-06-09 22:05

Henrik B. skrev:

> Dén kommentar fortæller tydeligt, at du ikke aner en skid om moderne
> motorstyring/konstruktion!

Fint, så fortæl hvorfra den ekstra effekt skulle komme fra!

Jeg kan hjælpe dig lidt. Brændværdien er ikke større end
for anden benzin. Bankefastheden er bestemt af oktantallet.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-09 22:18

Ivar skriver:

> Fint, så fortæl hvorfra den ekstra effekt skulle komme fra!

Ved at man kan flytte tændingstidspunktet til en mere "optimal
position", uden at den begynder at "banke".

> Jeg kan hjælpe dig lidt. Brændværdien er ikke større end
> for anden benzin. Bankefastheden er bestemt af oktantallet.

Ergo er der ikke forskel på om man bruger 92 eller 99 oktan?

Fra : Ivar

Dato : 19-06-09 22:28

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ved at man kan flytte tændingstidspunktet til en mere "optimal
> position", uden at den begynder at "banke".

Det er oktantallet et udtryk for.

> Ergo er der ikke forskel på om man bruger 92 eller 99 oktan?

Selvfølgelig er der det. En højere kompression giver en bedre
virkningsgrad. Da virkningsgraden er ret dårlig i en benzinmotor,
har det stor betydning, hvor stor den reelle kompression er.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-09 22:39

Ivar skriver:

> Det er oktantallet et udtryk for.

Netop og netop derfor kan man få højere ydelse med højere oktan benzin.

Du har nu selv fortalt, hvor den højere ydelse kommer fra.......

> Selvfølgelig er der det.

Altså kommer der højere efekt (i visse motorer) ved at bruge benzin med
et højere oktantal?

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 08:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Netop og netop derfor kan man få højere ydelse med højere oktan benzin.

> Du har nu selv fortalt, hvor den højere ydelse kommer fra.......

Man brugte benzin med oktan 115 til fly under anden verdenskrig.
Hvis det blot er høj-oktan benzin Shell sælger, så kan de blot
sige det, og lade være med alt deres Ferrari gøjl
Desuden er har man kun glæde af højere oktantal, hvis ens motor
er bygget til at håndtere det. Faktisk har høj-oktan benzin ofte
en anelse lavere energi-indhold pga de tilsatte additiver.

> Altså kommer der højere efekt (i visse motorer) ved at bruge benzin med
> et højere oktantal?

Ja, det er gammelkendt, og ingen grund til at Shell skal tage
røven på naive billister, ved at bilde dem ind at det er noget
ekstra ordinært benzin.

Shell gør meget ud af at promovere Ferrari i deres reklamer. De
lyver dog ikke og skriver at benzinen giver 5% mere kraft eller
noget i den stil.
http://www.shell.com/home/content/dnk/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/ferrari_fuel/

"Det er ikke bare et brændstof. Det er følelsen af at køre med Ferrari
benzin til din bil."
Ovenstående citat er for mig et udtryk for, at Shell regner deres
kunder som idioter.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-09 08:37

Ivar skriver:

> Man brugte benzin med oktan 115 til fly under anden verdenskrig.
> Hvis det blot er høj-oktan benzin Shell sælger, så kan de blot
> sige det, og lade være med alt deres Ferrari gøjl

Hvorfor?
De skal jo have noget ud af deres dyrtkøbte Ferrari erfaringer.

> Desuden er har man kun glæde af højere oktantal, hvis ens motor
> er bygget til at håndtere det. Faktisk har høj-oktan benzin ofte
> en anelse lavere energi-indhold pga de tilsatte additiver.

Anyhow, er V-power 99 oktan med andre additiver. OG de giver flere HK ud
af en del bilmotorer.

> Ja, det er gammelkendt, og ingen grund til at Shell skal tage
> røven på naive billister, ved at bilde dem ind at det er noget
> ekstra ordinært benzin.

Det er da ekstraordinært. 99 oktan er ikke set i Danmark før V-power.

> "Det er ikke bare et brændstof. Det er følelsen af at køre med Ferrari
> benzin til din bil."
> Ovenstående citat er for mig et udtryk for, at Shell regner deres
> kunder som idioter.

Tjah, måske.

I dag kan de jo svært sælge deres benzin på at den er bedre end andres,
så de sælger den på følelser - på samme vis om en Seat og en Audi...

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 10:24

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvorfor?

Nej, ud fra et økonomisk synspunkt er den sikkert god for Shell.
Der er åbentbart mange der tror at denne benzin giver biler mere
effekt, på trods af Shell ikke lover noget på dette punkt.
Så længe der er tilstrækkeligt mange der tror på det, er det
fornuftigt nok, set fra Shells synspunkt.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 08:49

> Ovenstående citat er for mig et udtryk for, at Shell regner deres
> kunder som idioter.

Hvad så med den rensende effekt i V-power ?
Hvad er din holdning til dên ?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-09 10:27

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Hvad så med den rensende effekt i V-power ?
> Hvad er din holdning til dên ?

Min holdning er at det er unødvendigt! Shell tilsætter ca. tre gange så
meget rensende additiv til V-power, i forhold til deres normale 95 oktan -
og som alle andre. Al benzin på det danske marked har rensende additiv
tilsat!

OK fik for nogle år siden undersøgt de forskellige benzin'er på det danske
marked. Man sendte prøver til et engelsk laboratorie. Hér undersøgte man
hvor mange forbrændigrester de forskellige mærker gav. OK's var angivelig
den benzin som gav den reneste forbrænding. Hvad skal man så rense for?
)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 10:40

Henrik B. skrev:

> Min holdning er at det er unødvendigt! Shell tilsætter ca. tre gange så meget
> rensende additiv til V-power, i forhold til deres normale 95 oktan - og som
> alle andre.

Du må ikke glemme de eventuelt skadelige virkninger additiverne.

I slutningen af firserne var Shell igen på bannen med et rensende
additiv somme skulle være bedre end konkurenternes. Jeg kan
ikke huske hvad de kaldte det, men det blev tilsat alt Shells
benzin. Det resulterede i et stort antal klager fra deres faste kunder.
Motorer brændte af på stribe. Shell erkendte ikke skylden, men
trak produktet tilbage, og betale reparationerne på motorerne.
Problemet var værst på tyske og japanske mærker, men sjovt nok
meget lille på de franske.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-09 10:47

> Du må ikke glemme de eventuelt skadelige virkninger additiverne.

Det er testet af Ferrari - så det ikke er skadeligt. ))

> [...]
> trak produktet tilbage, og betale reparationerne på motorerne.
> Problemet var værst på tyske og japanske mærker, men sjovt nok

Husker jeg godt - at tyskerne ikke kunne lave ordentlige motorer.
Mener dog at det var deres bly-erstatningsbenzin, som var problemet - det
kostede brændte ventiler.
De svenske biler har også latid været ligeglade med, hvad der blev fyldt på.
Måske fordi de kørte med "panserventiler".

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 22:51

Henrik B. skrev:

> [...]
> De svenske biler har også latid været ligeglade med, hvad der blev fyldt på.
> Måske fordi de kørte med "panserventiler".

Det var ikke en blyerstatning, men et tilsætningsstof som skulle
give forbedrede motoregenskaber. Benzinen gavn også problemer
for Volvo og Saab.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 22:59

Ivar skrev:

> Det var ikke en blyerstatning

Her er et link, til dem der vil læse lidt om hvor dygtige Shell
er til at tilsætte unødvendige stoffer til deres benzin.
Det er sagen fra firserne.

http://ing.dk/artikel/4968-kalium-i-benzin-stopper-motoren

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-09 08:24

> Her er et link, til dem der vil læse lidt om hvor dygtige Shell
> er til at tilsætte unødvendige stoffer til deres benzin.

Har de så ikke lært, at man ikke skal
tilsææte kalium ?
Er der lign. sager igang vedr V-power
som har kørt en del år efterhånden ?

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 11:52

> Er der lign. sager igang vedr V-power
> som har kørt en del år efterhånden ?

Shells specialbenzin er et marketingsprodukt, så mon ikke de
har lært af fortiden, at additiverne skal være så "svage", at
de ikke påvirker motorerne.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 21-06-09 08:25

> [...]

> Her er et link, til dem der vil læse lidt om hvor dygtige Shell
> er til at tilsætte unødvendige stoffer til deres benzin.

En tynd kop te efter min mening.

".Det er nærliggende at mistænke additiverne, hvad skulle det ellers være,
spørger Meibom.
Shell mente at kalium ville virke som gnistforstærker og dermed hjælpe på
motorens gang.I de biler der er blevet ramt af motorproblemer har man fundet
brændte eller hængende indsugningsventiler , der medfører at motoren mister
kompression og dermed
trækkraft.Problemerne har især ramt bilister der kører mellem 80 og 110
km/h, hvor motoren får mager benzin/luft blanding.
Der er fundet aflejringer på indsugningsventilerne i de ramte motorer, og
teorier vil vide, at Shell's additiv sammen med andre forbrændingsprodukter
sætter sig som en aggressiv og korroderende kemisk forbindelse."

Hvad skulle det ellers være er et af argumenterne, det har ikke ret meget
med fejlfinding af gøre, man kan ikke finde noget
konkret, men så påstår man bare et eller andet og spørger om hvad skulle det
ellers være.
Hvis man bliver beruset af at drikke vodka med cola og rom med cola, må det
være cola'en, hvad skulle det ellers være.

Brændte og hængende ventiler har jeg set mange år før denne undersøgelse.
En uunderbygget påstand om at motoren får mager blanding mellem 80 og 110,
men åbenbart specielt tyske motorer, selv om navnlig de japanske 70-80
motorer kørte med mager blanding p.g.a. de strenge japanske miljøkrav.
Og til sidst at der er fundet aflejringer på indsugningsventilerne, ja
selvfølgelig er der det, jeg har aldrig set ventiler uden aflejringer.

Shell's additiv kalder artiklen så et forbrændingsprodukt der sammen med
andre sætter sig på indsugning, hvordan forbrændingsprodukter kan komme
baglæns ind i indsugningen står hen i det uvisse.
Noget ubrugeligt makværk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 11:49

alexbo skrev:

> Noget ubrugeligt makværk.

Ingeniørens artikel er blot en af de gamle artikler, der beskrev
det faktum, at Shell trak deres produkt tilbage og betalte
hovedreparationer til deres faste kunder. Om du kan lide artiklens
bahandlig af emnet, er en anden sag.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 21-06-09 21:03

> [...]

> det faktum, at Shell trak deres produkt tilbage og betalte
> hovedreparationer til deres faste kunder. Om du kan lide artiklens

Ja netop, jeg synes at artiklen er værdiløs, det er bare det jeg gør
opmærksom på.
Andre vil se den som en artikel der redegør for Shells elendige
tilsætningsstoffer, der er fair nok.

Jeg synes det er det rene sludder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 21:30

alexbo skrev:

> Jeg synes det er det rene sludder.

Det er ikke det rene sludder, der er mange faktuelle oplysninger i
artiklen. Det er rigtigt, at Shell ydede erstatning for mange ødelagte
motorer. Det er rigtigt, at det gik værst ud over nogle bilmærker.
Det er rigtigt at Shell tilsatte et kaliumsalt fordi de mente at
det ville forbedre motorens gang.

Når man læser dine kommentarer, kan man se, at du har taget Shells
parti i sagen. Glem ikke, at Shell viste mere om sagen end der
fremgår af denne artikel. Og Shell var dog villig til at betale
erstatning.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 22-06-09 08:28

"Ivar" > skrev i

> Når man læser dine kommentarer, kan man se, at du har taget Shells parti i
> sagen.

Når jeg angriber artiklen må jeg være på Shells parti, hvad skulle jeg
ellers være.
Det er den slags konklusioner på mangelfuldt grundlag som artiklen er fyldt
med.

"Det er nærliggende at mistænke additiverne, hvad skulle det ellers være,
spørger Meibom."

Alex må være for Shell, hvad skulle han ellers være.
Næh jeg er ikke for Shell, jeg er for at man bruger hovedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 21:37

> Det var ikke en blyerstatning, men et tilsætningsstof som skulle
> give forbedrede motoregenskaber. Benzinen gavn også problemer
> for Volvo og Saab.

Jeg husker ikke på noget tidspunkt at Saab'erne havde problemer - hvor ser
du det?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 21:49

Henrik B. skrev:

> Jeg husker ikke på noget tidspunkt at Saab'erne havde problemer - hvor ser du
> det?

Husker du overhovedet noget om den sag? Du begyndet at tale om
bly-erstatningsbenzin.

Jeg ved ikke om Saab gik fri, der kører jo ikke så mange rundt af dem,
så det kan være lidt svært at lave statistik på dem.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 22:27

> Husker du overhovedet noget om den sag? Du begyndet at tale om
> bly-erstatningsbenzin.

Tydeligt! Rent faktisk begyndte man netop at benytte Kalium for
blyerstatning. I dag benytter man natrium i stedet. Problemet var det samme,
dengang man begyndte med blyfri benzin - brændte ventiler p.g.a. manglende
bly til at smøre ventilsæderne...

> Jeg ved ikke om Saab gik fri, der kører jo ikke så mange rundt af dem,
> så det kan være lidt svært at lave statistik på dem.

Der kørte nok til at man kan/kunne lave statistik på dem...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-06-09 11:54

On Sat, 20 Jun 2009 11:26:38 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hvor mange forbrændigrester de forskellige mærker gav. OK's var angivelig
>den benzin som gav den reneste forbrænding. Hvad skal man så rense for?

Henrik, nu skuffer du mig. Jeg har altid anset dig for at være
nogenlunde velbegavet, meeeen......

>--

Jeg ser i den forbindelse bort fra din begejstring for et svensk
nicheprodukt, som du ikke har forudsætningerne for at køre i, nemlig
dyrlægeuddannelsen.

>--

Har det aldrig undret dig, at firmaer der laver den slags
undersøgelser stort set altid på mystisk vis kan konkludere, at deres
eget produkt er lysår forud for konkurrenternes?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 10:28

> Hvad så med den rensende effekt i V-power ?
> Hvad er din holdning til dên ?

Hvis du læser gamle Shell-reklamer vil du se at Shell reklamerede
med noget de kaldte ICA i halvtrsserne. Det skulle give helt
ren motor. Dengang solgte Persil også vaskepulver, der vaskede
helt rent. Det er nøjagtigt de samme reklamer der bruges 50 år
efter - og reklamerene virker stadig!

Hvornår har du sidst hørt om en firtaks-motor der trængte til
rensning - var det i halvtresserne?

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-09 10:23

> [...]

> er bygget til at håndtere det. Faktisk har høj-oktan benzin ofte
> en anelse lavere energi-indhold pga de tilsatte additiver.

Rigtig mange biler er efterhånden udstyret med bankesensor - også biler uden
trykladning. Er ens bil det, så vil man kunne mærke og måle forskel på
ydelsen, med det højere oktantal.
Jeg har på min bil papir på forskellen...

> Ja, det er gammelkendt, og ingen grund til at Shell skal tage
> røven på naive billister, ved at bilde dem ind at det er noget
> ekstra ordinært benzin.

At tage røven på naive bilister ville være hvis man lovede noget, uden reelt
at gi' noget. Shell giver noget - højere oktantal og mere rensende additiv.
Uanset om man så kan bruge det sidste til noget...

> "Det er ikke bare et brændstof. Det er følelsen af at køre med Ferrari
> benzin til din bil."
> Ovenstående citat er for mig et udtryk for, at Shell regner deres
> kunder som idioter.

For min skyld må de sgu fortælle at min bil kan flyve til månen på det - I
dont care. Jeg går efter den mér-ydelse, det højere oktan giver...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 20-06-09 15:29

Henrik B. skrev:

> Rigtig mange biler er efterhånden udstyret med bankesensor - også biler uden
> trykladning. Er ens bil det, så vil man kunne mærke og måle forskel på
> ydelsen, med det højere oktantal.

Du får ikke glæde af oktantal, der er højere end hvad motoren er
konstrueret til. Er den lavet til køre med op til 98, får du
intet ud af at fylde 99 på. Bankesensoren tillader dig at bruge
benzin med lavere oktal-tal, ved at motorstyringen undgår bankning.

Hvis din motor er konstrueret til at køre med 98 uden bankning
betyder det, at motoren ikke banker, når den får fuld skrue.
Det giver derfor intet med højere oktaltal. Altså med mindre du
bruger 4. gearet til at sætte din bil i gang. Der ville det nok
være fint med 115 oktan (Shells Farrari benzin er måske specielt
til kvinder)

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 21:43

> [...]
> intet ud af at fylde 99 på. Bankesensoren tillader dig at bruge
> benzin med lavere oktal-tal, ved at motorstyringen undgår bankning.

Nu er motorer (motorstyringer) ikke lavet således, at de udelukkende kan
køre på et specificeret oktantal. Det var de i gamle dage, med mekanisk
tænding/justering. I morderne motorstyringer, ligger det i mapningen, at der
er mulighed for udsving i oktantallet, da det kan svinge. Således er jeg
ikke det mindste i tvivl om, at biler med bankesensor, som jo kan køre på
alt mellem 92 og 98 oktan, ikke har problemer med at køre på hverken 99
eller 100 oktan - eller 90 oktan for den sags skyld. Det ligger alt sammen
indenfor softwaren's udsving! Ergo kan man med den rette motorstyring også
udnytte det højere oktantals bankefasthed, og derved hente mere ydelse ud af
motoren...

> Hvis din motor er konstrueret til at køre med 98 uden bankning
> betyder det, at motoren ikke banker, når den får fuld skrue.
> Det giver derfor intet med højere oktaltal.

Jo, med moderne motorstyringer, og bankesensor - hvis man kører med noget så
forældet - der er der mulighed for at hente mérydelse....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 21:53

Henrik B. skrev:

> [...]
> alt sammen indenfor softwaren's udsving! Ergo kan man med den rette
> motorstyring også udnytte det højere oktantals bankefasthed, og derved hente

Var det dig der skrev: "Dén kommentar fortæller tydeligt, at du ikke
aner en skid om moderne motorstyring/konstruktion!" ?

> Jo, med moderne motorstyringer, og bankesensor - hvis man kører med noget så
> forældet - der er der mulighed for at hente mérydelse....

Ved du hvorledes en bankesensor bliver brugt i en motorstyring?

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 22:33

> Ved du hvorledes en bankesensor bliver brugt i en motorstyring?

Som jeg husker det, så sænker den ladetrykket en smule, når den detekterer
tændingsbanken. Det er efterhånden nogæe år siden, jeg kørte med den
gammeldags bankesensor...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 20-06-09 11:10

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Du har nu selv fortalt, hvor den højere ydelse kommer fra.......

> Altså kommer der højere efekt (i visse motorer) ved at bruge benzin med

Højere oktantal er en kompensation for in-effektiv forbrænding.
Sagt omvendt: Motorer der kun kræver lavt oktantal er teknisk bedre
konstruktioner og de hverken behøver højere oktantal, endsige udnytter
dette til mere effekt!

Moderne motorcykelmotorer klarer en litereffekt på 200hk v.h.a. ganske
almindelig motorteknik incl. kompressionsforhold på 12:1 - Men kører
blot på okt92!
Hvis der var blot en anelse merydelse i '98 ville man udnytte dét :-|

--
Armand.

Fra : Evo Light

Dato : 19-06-09 22:22

On Fri, 19 Jun 2009 23:05:06 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Fint, så fortæl hvorfra den ekstra effekt skulle komme fra!
>
>Jeg kan hjælpe dig lidt. Brændværdien er ikke større end
>for anden benzin. Bankefastheden er bestemt af oktantallet.

Folk kan sige hvad de vil. Men i min gamle Nissan Almera 1.6 fra 1996
kunne jeg både mærke og hører forskel om jeg kørte på almindelige 95
eller VPower. Tomgangen var væsentligt forandret på VPower, med en
mere jævn og lidt lavere tomgang og speederresponsen var forbedret på
vpower.
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Ivar

Dato : 19-06-09 22:32

Evo Light skrev:

> [...]
> eller VPower. Tomgangen var væsentligt forandret på VPower, med en
> mere jævn og lidt lavere tomgang og speederresponsen var forbedret på

Tillykke!
Additiverne har blandt andet indflydelse på aflejringer i motoren.

Ivar Magnusson

Fra : Evo Light

Dato : 21-06-09 20:28

On Fri, 19 Jun 2009 23:31:33 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Tillykke!
>Additiverne har blandt andet indflydelse på aflejringer i motoren.

Sjovt nok har jeg ikke samme effekt på "superbenzinen" fra de andre
selskaber.

Fra : Ivar

Dato : 21-06-09 21:04

Evo Light skrev:

> Sjovt nok har jeg ikke samme effekt på "superbenzinen" fra de andre
> selskaber.

Det er nok fordi, det ikke bare er et brændstof. Det er følelsen af at
køre med Ferrari benzin.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 19-06-09 17:23

> [...]

> Shell pisser mig i forvejen af. De forsøger at sælge noget benzin
> som Ferrari-benzin - kan de ikke bare skrive, at de regner deres

Læs nu hvad de skriver! De skriver at deres V-Power er udviklet i samarbejde
med/med erfaringer fra Ferraris Formel 1 ingeniører....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-09 07:24

Ivar wrote:
> [...]
>
> Shell pisser mig i forvejen af. De forsøger at sælge noget benzin
> som Ferrari-benzin - kan de ikke bare skrive, at de regner deres

Hvorfor regnede du med at du kunne få bilreservedele i seven-eleven?

--
vh
Torben