iPhone 3.0
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 18:20

Ser ud til at være ude nu :)

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 11:28

On Jun 17, 7:20 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Ser ud til at være ude nu :)

Jeps, og hold da fast hvor er der belastning på Apples servere. Det
går knagme langsomt!

--
Michael Knudsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-06-09 19:58

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Jeps, og hold da fast hvor er der belastning på Apples servere. Det
> går knagme langsomt!

Synes nu egentlig at hastigheden var OK, men er endt op med flg.: "The
iPhone "navnet" cannot be updated at this time because the iPhone
activation server is temporaily unavailable"

"Prøv igen senere"

Der er selvfølgelig mange andre end mig, der gerne vil have den nye
software.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-06-09 22:01

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> "Prøv igen senere"
>
> Der er selvfølgelig mange andre end mig, der gerne vil have den nye

Efter mange (mislykkede) forsøg i går aftes på at få kontakt med Apples
activation server gendannede jeg simpelthen iPhonen, og den startede op
med det nye OS 3.0. Så langt så godt.

Jeg er ikke så voldsomt imponeret over forbedringerne, men vil dog gerne
tilkendegive, at det liggende tastatur (med medfødt æ, ø og å) er godt.
Copy and paste er også godt (har ikke prøvet det endnu). MMS er en kalr
forbedring. Spotlightsøgningen skal osse testes. Memoer virker ikke for
mig - endnu, har en anden app., der fungerer perfekt - en superfunktion.

Værdipapirer og kalender med MS Exchange er ikke for mig. Har ingen af
delene Er kompasset forbeholdt 3G (s)?

Det var min tanke at kunne maile fra min PB (når jeg har dén med osse)
for tastaturet dér er altså nogen ting bedre end på touch-on skærmen på
iPhone. Men jeg kan ikke sende fra MB via iPhone (mail hos tdc, fon hos
Telia), jeg kan såmænd nok heller ikke modtage gennem iPhone. Men det er
jo osse lidt ligegyldigt, for jeg kan via Edge eller 3G. Men jeg kan
sørme surfe på min MB gennem iPhonen, det er rart med den noget større
skærm :)

Det er nok bare mig, der ikke har styr på tethering?

Hvor kan jeg læse om det - sådan i forståelige og brugbare detaljer?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-09 22:04

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Det er nok bare mig, der ikke har styr på tethering?

Du skal bruge Telias smtp server når du vil sende mail fra din bærbare
mens du er på nettet via tethering ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-09 22:24

> Du skal bruge Telias smtp server når du vil sende mail fra din bærbare
> mens du er på nettet via tethering ...

OK, men hvorfor kan man ikke bruge MobileMe's SMTP-server? Det fungerer
da fint, når man sender e-mail fra iPhone på Telias netværk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-09 22:39

> OK, men hvorfor kan man ikke bruge MobileMe's SMTP-server? Det fungerer
> da fint, når man sender e-mail fra iPhone på Telias netværk.

Det kan man også ,,, men skal man så ikke være MobileMe subscrier ...
bruger den ikke auth. SMTP .. på en alternativ port?

/thomas

Fra : Jon

Dato : 18-06-09 22:51

> bruger den ikke auth. SMTP .. på en alternativ port?

Jo. Som regel aut. med passord + port 587, men kan svjv også benytte
465.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 06:23

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Jo. Som regel aut. med passord + port 587, men kan svjv også benytte
> 465.

465 er secure smtp ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 06:05

> OK, men hvorfor kan man ikke bruge MobileMe's SMTP-server?

Det bruger jeg da vist uden problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-09 00:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det bruger jeg da vist uden problemer.

Det gør den måske også hos mig. Jeg har lige opdaget, at den
test-e-mail, jeg sendte i går, faktisk er blevet sendt. Jeg så bare, at
den stod og tyggede på den længe, og til sidst opgav jeg at holde øje
med den.
Hvad hedder Telias SMTP-server egentlig? Søger jeg på Google,
dukker der flere muligheder op, og de er alle fra privatpersoner i
debatfora. Der er ingen officielle vejledninger fra Telia, som jeg kan
finde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 01:17

> [...]
> dukker der flere muligheder op, og de er alle fra privatpersoner i
> debatfora. Der er ingen officielle vejledninger fra Telia, som jeg kan

Ja, jeg bruger kun MobileMe; selv mit DanDomain mailhotel er sat op til
at sende e-mails videre til MM.

På den måde beholder jeg alle mails /in the Cloud/, samtidig med at der
er kopier af dem på datamaterne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-09 02:10

> [...]

> at sende e-mails videre til MM.
>
> På den måde beholder jeg alle mails /in the Cloud/, samtidig med at der

Det gør jeg faktisk også efterhånden. Jeg har været lidt længe om at gå
over til det. For nogle år siden var der vist et større nedbrud hos
..Mac, der fik mig til at være forbeholden med at have al min e-mail der.
I 2006 røg al vores e-mail pludselig i deres spam-filter. Det tog et par
uger at få det ordnet. Så vidt jeg forstod var det en server hos
GratisDNS, som vi benytter, der var kommet i deres spamfilter.
Nu er jeg også gået over til at have al e-mail sendt videre til
MobileMe. For få uger siden var vi bare igen ude for, at vores e-mail
røg i deres spamfilter. Det er lidt ubehageligt, når man opdager, at man
ikke får e-mail. Man opdager det sådan lidt gradvis, for e-mail sendt
direkte til MobileMe kommer jo igennem. Så skal man til at
eksperimentere med at sende e-mail mellem sine konti for at se, hvad der
egentlig er galt. Heldigvis blev det hurtigt ordnet ved en henvendelse
til MobileMe. Jeg benyttede mig af deres nye chat-service, og det var
faktisk smart. Han kunne ikke ordne problemet med det samme, men det
blev ordnet på få timer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 05:17

> [...]
> uger at få det ordnet. Så vidt jeg forstod var det en server hos
> GratisDNS, som vi benytter, der var kommet i deres spamfilter.

Ja, den fandt jeg aldrig ud af at sætte op - jeg kender ganske simpelt
ikke nok til DNS. Måske ville det hjælpe at have en i min trådløse
ip-telefon med headset samtidig, som havde sendt det op?

Jeg har brug for at sende al mail til per@rønne.dk til mobileme , og til
at www.rønne.dk samt rønne.dk dirigeres rigtigt hen, den med www til
mobileme den uden til min faste ip-adresse. Ø'et i domænet er et i
øvrigt et q.

> [...]
> til MobileMe. Jeg benyttede mig af deres nye chat-service, og det var
> faktisk smart. Han kunne ikke ordne problemet med det samme, men det

Ja, jeg har kun oplevet et problem, med dublerede e-mails. Det viste sig
så at skyldes at jeg lod Mail sortere e-mails fra min Leopard Server -
når jeg også havde Mail åben på MacBook
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 19:59

> [...]

> at www.rønne.dk samt rønne.dk dirigeres rigtigt hen, den med www til
> mobileme den uden til min faste ip-adresse. Ø'et i domænet er et i

Har du tænkt på at købe domænet "rønne.dk"? Den dag kommer jo, hvor
specialbogstaver også kan bruges på nettet. Jeg har f.eks. sørget for at
anskaffe "münster.dk".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-09 20:08

> Har du tænkt på at købe domænet "rønne.dk"? Den dag kommer jo, hvor
> specialbogstaver også kan bruges på nettet. Jeg har f.eks. sørget for at
> anskaffe "münster.dk".

Så længe internet explorer ikke understøtter det "out of the box" der er
vist ikke noget stormløb på de adresser ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 21:42

> Så længe internet explorer ikke understøtter det "out of the box" der er
> vist ikke noget stormløb på de adresser ..

Nej, men når der så kommer understøttelse, så kan det være for sent. Det
er jo om at reservere domænet, mens det er ledigt. Jeg har f.eks.
"muenster.dk", da "ü" ofte skrives som "ue" på systemer uden umlaut. Til
gengæld fik jeg ikke fat i "munster.dk", som mange i praksis opfatter
som mere logisk. Vi skal altid stave vores e-mailadresse, fordi folk
ikke forstår det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-09 21:48

> [...]
> gengæld fik jeg ikke fat i "munster.dk", som mange i praksis opfatter
> som mere logisk. Vi skal altid stave vores e-mailadresse, fordi folk

Jeg kan huske da vi i sin tid i det firma jeg arbejde hos havde stormløb
af kunder der skulle registrere deres æøå domæner .. det var i 2001
eller 2002 ... så det går ikke stærkt med at få det understøttet ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-09 05:21

> Har du tænkt på at købe domænet "rønne.dk"?

Naturligvis har jeg da det, lige som med »ronne.dk«; de er bare optaget
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-09 11:55

> Naturligvis har jeg da det, lige som med »ronne.dk«; de er bare optaget

Af hvem? En anden familien Rønne? Eller måske en ejendomsmægler?
<munster.dk> var engang taget af en, der hed Münster til mellemnavn, men
jeg har lige set, at det blot henviser til at net-firma. Måske er det
til salg?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-09 12:52

> [...]
> <munster.dk> var engang taget af en, der hed Münster til mellemnavn, men
> jeg har lige set, at det blot henviser til at net-firma. Måske er det

Det tvivler jeg på:

<http://www.rønne.dk/> En privatperson der hedder Mikkel Rønne. Hvis det
er ham jeg har gået på hold med på universitetet, og arbejdet i gruppe
med, så er han cand.scient. i fysik og matematik, og lektor på det
tidligere Frederiksberg Studenterkursus.

<http://www.ronne.dk/> Ser lidt anderledes ud. Ifølge DK Hostmaster en
Jesper Buch-Rønne, som nok kun bruger domænet til e-mail.

<http://www.roenne.dk/> Bornholm kommune
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-09 13:54

> <munster.dk> var engang taget af en, der hed Münster til mellemnavn, men
> jeg har lige set, at det blot henviser til at net-firma. Måske er det
> til salg?

Det er "bare" at slå administratorerne op, henvende sig og spørge, om de
vil sælge. Jeg har købt to forskellige domæner på den måde.

Begge sælgere var villige til at sælge domænerne for den dobbelte
originalpris + udgiften i perioden, de havde besiddet det.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 08:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> På den måde beholder jeg alle mails /in the Cloud/, samtidig med at der
> er kopier af dem på datamaterne.

CLOUD!!!

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 08:30

> CLOUD!!!

Hvad mener du?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 08:57

gPer Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvad mener du?

hør denne:

http://www.angrymacbastards.blogspot.com/2009/04/episode-7-up.html

sidst i udsendelsen.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 09:50

> hør denne:
>
> http://www.angrymacbastards.blogspot.com/2009/04/episode-7-up.html
>
> sidst i udsendelsen.

Jeg kan ikke engang se hvor man starter udsendelsen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:12

> Jeg kan ikke engang se hvor man starter udsendelsen?

det er nok nemmere at hente den her

<http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=309911
866>

afsnit 7

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 06:36

> det er nok nemmere at hente den her
>
> <http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=309911
> 866>
>
> afsnit 7

Jeg får se ... eller rettere 'høre'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 10:00

> hør denne:

> http://www.angrymacbastards.blogspot.com/2009/04/episode-7-up.html

> sidst i udsendelsen.

> /thomas

Altså - hvorfor kan du ikke blot fortælle den undrende offentlighed og
gruppe, hvad du mener - hvem Fanden bruger tid på at lede efter et sygt
indslag, der muligvis ikke er forståeligt.

Du har s´gu´ en spøjs måde at kommunikere på, og jeg håber, at du ved,
at når du kommunikerer på den facon, taber du femoghalvfems procent af
potentielle modtagere - det er da et ekstemt dårligt succeskriterie.

Personligt kan jeg godt lide din kortsvarsfacon, når jeg forstår
meningen, men hvis jeg ikke forstår det, kaster jeg dig over i Morten
Knudsen-bunken.

Det er bunken uden sociale kompetancer.

Og det er jo egentlig synd for både dig og Morten, da I jo begge kan
bidrage med guldkorn, men vi kan ikke nå dem, fordi I bliver på Jeres
piedestaler.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:12

> [...]
>
> Og det er jo egentlig synd for både dig og Morten, da I jo begge kan
> bidrage med guldkorn, men vi kan ikke nå dem, fordi I bliver på Jeres

Lige her er det noget der skal opleves, og mister 90% af sin virkning
ved at blive genfortalt.

Humlen er at det er en skingrende morsom nedsabling af "Cloud computing"
som svaret på alle vores problemer

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 13:38

> [...]
> ved at blive genfortalt.

> Humlen er at det er en skingrende morsom nedsabling af "Cloud computing"

Nåerh....hæ, hæ...hvorfor sagde du ikke det straks - så gider jeg godt
lede efter den ).

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 05:43

> [...]
> dukker der flere muligheder op, og de er alle fra privatpersoner i
> debatfora. Der er ingen officielle vejledninger fra Telia, som jeg kan

Mail1.telia.com

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 06:05

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Memoer virker ikke for mig

Den synkroniserer med Notitser i Mail, ikke med Stickies / Huskesedler,
som du skl tænke på som de små klæbbare papirlapper man kan sætte på sin
skærm.

> Er kompasset forbeholdt 3G (s)?

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 23:08

On Jun 18, 11:01 pm, cykelsta...@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Værdipapirer og kalender med MS Exchange er ikke for mig. Har ingen af
> delene Er kompasset forbeholdt 3G (s)?

Jeps. Kompasset er jo et stykke hardware, og det findes kun i den nye
3GS.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-06-09 14:05

On Jun 21, 8:58 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Har du tænkt på at købe domænet "rønne.dk"? Den dag kommer jo, hvor
> specialbogstaver også kan bruges på nettet.

Det kan de da snildt i dag. Forleden kom jeg ved en fejl (alt+v i
stedet for æble+v) til at besøge siden www.√.com.

--
Michael Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 21:47

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Det kan de da snildt i dag. Forleden kom jeg ved en fejl (alt+v i
> stedet for æble+v) til at besøge siden www.√.com.

Ja-ja, men som Thomas von Hassel skriver, så er ikke alle programmer i
stand til at udnytte det, og derfor er det ikke videre populært. Det vil
jo ikke være smart at opgive en e-mail-adresse, som man ikke kan være
sikker på, at alle kan bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 17-06-09 18:30

> Ser ud til at være ude nu :)
>

> /thomas

Hvor? Me no see.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 11:32

http://www.appleinsider.com/articles/09/06/17/apple_releases_iphone_software_3_0.html

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 11:36

On Jun 17, 7:20 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Ser ud til at være ude nu :)

Hvornår mon SDK 3.0 er klar til download? Måske venter de lidt, for at
hele systemet ikke skal kollapse.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 18:37

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvornår mon SDK 3.0 er klar til download? Måske venter de lidt, for at
> hele systemet ikke skal kollapse.

Du har vel betalt dine $99 for at blive udvikler ik' ?

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 11:40

On Jun 17, 7:37 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Du har vel betalt dine $99 for at blive udvikler ik' ?

Nej, men derfor kunne jeg da alligevel godt hente SDK 2.2.1 gratis.
Lige nu ser det ud til, at man skal hoste op med slanterne, hvis man
vil downloade SDK 3.0beta. Jeg formoder, at den endelige udgave også
er gratis, og at man også der kun skal betale, hvis man vil have
mulighed for at overføre kode til selve telefonen.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 18:42

> [...]

> er gratis, og at man også der kun skal betale, hvis man vil have
> mulighed for at overføre kode til selve telefonen.

Nu er muligheden for at distribuere app's ikke den eneste fordel ved at
registrere dig ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-06-09 19:00

Thomas von Hassel skrev:

> Nu er muligheden for at distribuere app's ikke den eneste fordel ved at
> registrere dig ...

Fortæl fortæl :) Hvad ellers?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-06-09 19:14

> Fortæl fortæl :) Hvad ellers?

Man kunne få en bunke ß-udgaver af iPhone OS 3.0, og få det endelige
produkt før tid ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 11:44

On Jun 17, 7:42 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Nu er muligheden for at distribuere app's ikke den eneste fordel ved at
> registrere dig ...

Hvad får man ellers ud af det?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 18:53

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvad får man ellers ud af det?

bla. adgang til et forum hvor du kan diskutere med andre udviklere ..
inkl. ting som endnu er i beta og dermed under NDA .. du får et antal
support incidendts med Apple's udvikler support etc. etc.

Jeg kan ikke huske om en "gratis" udvikler kan få et App til at køre på
en telefon uden at den er forbundet til Xcode, altså teste ting "i
marken"

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 11:57

On Jun 17, 7:36 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Hvornår mon SDK 3.0 er klar til download? Måske venter de lidt, for at
> hele systemet ikke skal kollapse.

Så ligger den klar til gratis download.

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-06-09 20:44

Michael Knudsen skrev:

> Så ligger den klar til gratis download.

Av, 2.1 Gb.

Pyt, vi bruger jo ikke disketter mere :D

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 23:07

On Jun 18, 9:44 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Av, 2.1 Gb.
>
> Pyt, vi bruger jo ikke disketter mere :D

Jeg løb ind i pladsproblemer, fordi der ikke umiddelbart var en
opgraderings-funktion. Det lykkedes mig at afinstallere den gamle SDK
først med kommandoen

sudo /Developer/Library/uninstall-devtools --mode=all

og alt virker nu i den skønneste orden.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 08:05

> [...]

> først med kommandoen
>
> sudo /Developer/Library/uninstall-devtools --mode=all

Sig mig, hvor stor [lille] er din harddisk egentlig?

Jeg havde da ingen problemer på min MacBook med en 320 GB stor intern
harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 17:49

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-06-09 03:08

On Jun 19, 9:05 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Sig mig, hvor stor [lille] er din harddisk egentlig?

Tja, på en første-generations Air har man jo kun 80Gb at sysle med

--
Michae

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 10:30

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Tja, på en første-generations Air har man jo kun 80Gb at sysle med

Jeg har da forlængst opgraderet min MacBook til 320 GB ['B' står for
byte, 'b' for bit, så mon ikke du har en GB harddisk?].

Kan man ikke gøre det samme med en Air? Men det er naturligvis muligt at
den bruger 1,8" harddiske i stedet for 2,5".
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 10:38

> [...]

> Kan man ikke gøre det samme med en Air? Men det er naturligvis muligt at
> den bruger 1,8" harddiske i stedet for 2,5".

Det gør den .. og alm. ATA diske enda .. faktisk samme som i
harddiskbaserede iPods ... derfor er udelsen også misserabel.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 13:17

> Det gør den .. og alm. ATA diske enda .. faktisk samme som i
> harddiskbaserede iPods ... derfor er udelsen også misserabel.

Ja, så kan jeg da kun opfordre Michael til at indlevere sin Air til
Humac, Fona eller /Epplehuset/, og få sat den størst mulige harddisk i.
Husk på at arbejdslønnen tæller mere end besparelsen ved at vælge en
lidt mindre harddisk end den største.

Jeg aner ikke hvor stor en harddisk der kan være i den; for mit
vedkommende var det 320 GB, men der kan jo være kommet større. Man skal
bare huske på at den ikke må være højere end normalen - der var mulighed
for en 500 GB harddisk, men den kunne ike bruges til MacMook eller
MacMini.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 13:25

> [...]
> bare huske på at den ikke må være højere end normalen - der var mulighed
> for en 500 GB harddisk, men den kunne ike bruges til MacMook eller

Jeg vil ikke spilde tid og penge på at sætte en større disk i ... den er
stadig 1.8" .. den er stadig ATA ... måske med en rigtig dyr SSD disk
vil man måske opnår lidt mere speed ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 13:47

> Jeg vil ikke spilde tid og penge på at sætte en større disk i ... den er
> stadig 1.8" .. den er stadig ATA ... måske med en rigtig dyr SSD disk
> vil man måske opnår lidt mere speed ..

OK, jeg læste det du skrev som at den var 2,5" SATA.

Jeg var i øvrigt ikke klar over at 1,8" diskene var PATA - og så ved jeg
ikke hvor store SSD-diske er, eller hvor dyre de er.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 17:49

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-06-09 00:52

On Jun 20, 11:35 pm, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Hæ, hæ...jeg er da heller ikke utilfreds - blot en bagskid fra
> 1967....)) (tak til Niels Skousen).

67?! Dertil kan man passende bruge et andet citat fra samme herre:
"Her skal der lægges noget til, og der skal der trækkes noget fra"

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-09 13:10

> [...]

> 67?! Dertil kan man passende bruge et andet citat fra samme herre:
> "Her skal der lægges noget til, og der skal der trækkes noget fra"

Yep

M.

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 17:49

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-06-09 06:47

On Jun 19, 2:16 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> Humac, Fona eller /Epplehuset/, og få sat den størst mulige harddisk i.
> Husk på at arbejdslønnen tæller mere end besparelsen ved at vælge en

Tja, jeg har endnu ikke opgraderet en Mac ... jeg skifter isenkræm så
ofte, at opgraderingerne kommer ad den vej

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-09 14:01

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Tja, jeg har endnu ikke opgraderet en Mac ... jeg skifter isenkræm så
> ofte, at opgraderingerne kommer ad den vej

Jeg bruger da stadig i ny og næ min gamle G4/867 Quicksilver, selv om
min hovedmaskine nu er en 64-bit MacBook ...Intel Core 2 Duo. 2 GiB RAM,
320 GiB harddisk, og med dock her ved skrivebordet, så den fungerer som
desktop herhjemme.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 17:49

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-06-09 10:32

On Jun 19, 3:01 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> min hovedmaskine nu er en 64-bit MacBook ...Intel Core 2 Duo. 2 GiB RAM,
> 320 GiB harddisk, og med dock her ved skrivebordet, så den fungerer som

Hvilken Macs kører i grunden 64-bit? Hvis man tjekker MBP på Apples
hjemmeside, står der ikke noget om bits.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 17:47

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvilken Macs kører i grunden 64-bit? Hvis man tjekker MBP på Apples
> hjemmeside, står der ikke noget om bits.

Alle Core 2 Duo Intel under Snow Leopard vil kunne køre 64bit ..
..
/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-06-09 18:14

> Alle Core 2 Duo Intel under Snow Leopard vil kunne køre 64bit ..

> /thomas

Så /alle/ Intel Macintosh, core2 duo er 64-bit maskiner? Det er det, du
siger.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-06-09 18:17

> Så /alle/ Intel Macintosh, core2 duo er 64-bit maskiner? Det er det, du
> siger.
>
> M.

Min Mac er ikke en Intel Macintosh, core2 duo, men min Macintosh er en
64-bit Macintosh.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 19:24

> Min Mac er ikke en Intel Macintosh, core2 duo, men min Macintosh er en
> 64-bit Macintosh.

måske .. men uden et fuldt 64bit OS er det lidt ligemeget ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 01:32

Findes der ikke et 64-bit Linux-system der kan køre på G5?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 08:55

> Findes der ikke et 64-bit Linux-system der kan køre på G5?

det er der sikkert ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 09:50

> det er der sikkert ...

Det må vel så være Morten Linds redning.

Og lidt googling giver blandt andet:

<http://www.osnews.com/story/5447/Running_64-bit_Linux_on_a_G5>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 10:33

> Det må vel så være Morten Linds redning.

> Og lidt googling giver blandt andet:

> <http://www.osnews.com/story/5447/Running_64-bit_Linux_on_a_G5>

Jo tak til alle, men jeg har desværre ikke overskud til at sætte mig ind
i endnu et styresystem, blot fordi min maskine er en 64-bit-ting.

Alle i gruppen er klare over, at jeg var sikker på, at sneleoparden
ville være UB, men det er så ikke tilfældet.

"Tak, Morten Lind - Apple sætter stor pris på din indsats for at bringe
os i front. Vi værdsætter, at du i femten år altid har ligget i første
række og altid investeret i det nyeste først.

Vi er glade for, at du brugte kr. 40000,- af dit private årsbudget på en
733MHz G4, dengang en "supercomputer", med den første DVDbrænder i nogen
computer overhovedet.

Vi er også glade for, at du smed 25000,- kr. i den seneste 64-bit
Macintosh G5.

Desværre kan vi ikke lave de nye OS´er i Universal Binary, da det vil
være for dyrt, så vi vil anbefale, at du bruger endnu 25000,- kr. på en
ny PowerMac med Intelprocessor.

Den vil virke, indtil vi laver nogle nye processorer.

Cupertino håber, du fik svar på dine spørsmål."

[Ovenstående er en flig af min fantasi].

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 11:18

> Desværre kan vi ikke lave de nye OS´er i Universal Binary, da det vil
> være for dyrt, så vi vil anbefale, at du bruger endnu 25000,- kr. på en
> ny PowerMac med Intelprocessor.

Du kan skam få en MacBook for 7.299, eller endda en Mac Mini for 4.599
.... de er sikkert også hurtigere end din G5 ... og de kan køre
Sneleopard, 64-bit.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:12

> [...]
>
> Den vil virke, indtil vi laver nogle nye processorer.
>
> Cupertino håber, du fik svar på dine spørsmål."
>
> [Ovenstående er en flig af min fantasi].

Her er Apple så mere interesserede i at du bliver ved med at kaste penge
efter dem i fremtiden ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 20-06-09 12:20

Morten Lind skrev:

> [...]
>
> Desværre kan vi ikke lave de nye OS´er i Universal Binary, da det vil
> være for dyrt, så vi vil anbefale, at du bruger endnu 25000,- kr. på en

Hvis jeg ikke har misforstået noget, kører Leoparden allerede 64-bit på
din maskine

Du må klage til de firmaer der ikke laver 64-bit udgaver af de
programmer du skal bruge

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-09 18:30

> [...]
>
> Den vil virke, indtil vi laver nogle nye processorer.
>
> Cupertino håber, du fik svar på dine spørsmål."
>
> [Ovenstående er en flig af min fantasi].

Ganske rammende småsarkastisk kommentar. Det er jo ikke helt lyv, men
det kan jo nok ikke være anderledes. Skulle Snow Leopard udvikles i
Universal Binary, ville det koste mere, og der er jo kun os kunder til
at betale. Omvendt er det selvfølgelig en måde at tvinge folk til at
skifte computeren ud.
Hvad jeg blot vil sige er, at almindelige privatpersoner normalt
ikke har brug for de enormt dyre Mac Pro-modeller, du nævner. Apple har
mange langt billigere modeller, som kan opfylde langt de flestes behov.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 22:35

> [...]
> mange langt billigere modeller, som kan opfylde langt de flestes behov.

Hæ, hæ...jeg er da heller ikke utilfreds - blot en bagskid fra

Jeg dyrker ironien med fryd, men du har da ret - private har som regel
ikke brug for maskiner i den genre, jeg vil blot gerne have det bedste.

Mit næste indkøb bliver nok et Cinema Display HD 30", som supplement til
mit Cinema Display HD 23", som jo er oldnordisk, da det er fra oktober
2005 .

Om jeg investerer i en Intel-Mac, ved jeg ikke endnu - jeg venter i
hvert fald et par år, så Peter får mulighed for at vinde endnu en flaske
vin, hvis Apple mod min forventning skulle finde på at /blive/ på
Intel-platformen.

Og min maskine holder garanteret 10 år endnu, men lad det nu ligge.

Og så skal jeg nok også have en 1 TB Time Capsule til at supplere de to
ekstreme lufthavne.

Der skal jo rykkes lidt, efter jeg fik investeret i Adobe CS4(som
iøvrigt afvikles til UG på PPC G5 - 2 x 2,3GHz,16 GB DDR2 ECC RAM, Mac
OS X, 10.4.11).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 11:02

Per Rønne skrev:

> Det må vel så være Morten Linds redning.
>
> Og lidt googling giver blandt andet:
>
> <http://www.osnews.com/story/5447/Running_64-bit_Linux_on_a_G5>

Du har ikke ulejliget dig med at følge linket? Det er fra 2003...

Jeg kan se at nyeste Ubuntu kan fåes til PowerPC, men jeg kan ikke se om
der installeres en 64-bit kerne. Uanset hvad, bliver det svært for
Morten at køre sine OS X yndlingsprogrammer under Linux.

(Det var der nok ikke nogen der havde tænkt på, hva

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 11:18

> Du har ikke ulejliget dig med at følge linket? Det er fra 2003...

Jeg så det. Men det drejer sig jo også om en gammel maskine.

> [...]
> Morten at køre sine OS X yndlingsprogrammer under Linux.
>
> (Det var der nok ikke nogen der havde tænkt på, hva

Jeg har skam da selv installeret Linux på en gammel maskine, som eneste
OS. En Medion desktop ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 13:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg så det. Men det drejer sig jo også om en gammel maskine.

HVAD behager??? Jeg skal give dig gammel! Hvor gammel er /du/ så?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 06:36

> HVAD behager??? Jeg skal give dig gammel! Hvor gammel er /du/ så?

Jeg er født i forrige årtusind ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 13:57

Per Rønne skrev:

> Jeg så det. Men det drejer sig jo også om en gammel maskine.

Hæhæ, kan godt høre du er vant til at fagforeningen betaler dit grej,
hva

> Jeg har skam da selv installeret Linux på en gammel maskine, som eneste
> OS. En Medion desktop ...

Hvorfor? Du er ikke lige målgruppen for Linux i mine øjne.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 06:36

> Hæhæ, kan godt høre du er vant til at fagforeningen betaler dit grej,
> hva

Det har nu kun været tilfældet to gange, og den første blev leveret
tilbage.

> Hvorfor? Du er ikke lige målgruppen for Linux i mine øjne.

Når man nu har fem maskiner, så ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-06-09 07:32

Per Rønne skrev:

> Det har nu kun været tilfældet to gange, og den første blev leveret
> tilbage.

Men ikke den anden? Nå, det når du nok en dag

> Når man nu har fem maskiner, så ...

Det er da ikke grund nok i sig selv. Der måtte være noget du skulle
bruge det til (og efter at der er kommet gratis versioner af virtuelle
maskiner så har jeg stort set også kørt alle de gamle legemaskiner på
lossen)...

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 09:42

> Men ikke den anden? Nå, det når du nok en dag

Næh; maskinen [IBM Thinkpad R50] er nu blevet afskrevet, og de 500
lånere har fået brev om at de nu tilhører dem.

Jeg bruger den ikke rigtig til noget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-06-09 10:07

Per Rønne skrev:

> Næh; maskinen [IBM Thinkpad R50] er nu blevet afskrevet, og de 500
> lånere har fået brev om at de nu tilhører dem.

Det lyder ellers som en interessant skattefidus. Nå, pyt, du har nok
alligevel slidt den op :)

> Jeg bruger den ikke rigtig til noget.

Den kunne ellers let køre Oracle og andre sjove ting. Post for rqnne.dk?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 12:03

> Det lyder ellers som en interessant skattefidus. Nå, pyt, du har nok
> alligevel slidt den op :)

Jeg tror at den efterhånden er fem år gammel ...

> Den kunne ellers let køre Oracle og andre sjove ting. Post for rqnne.dk?

Det kan min MacMini med Leopard Server da klare.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-09 17:49

Michael Knudsen skrev:

> Hvilken Macs kører i grunden 64-bit? Hvis man tjekker MBP på Apples
> hjemmeside, står der ikke noget om bits.

Dem med et total mellem Core og Duo i cpu-betegnelsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-06-09 18:11

> Hvilken Macs kører i grunden 64-bit? Hvis man tjekker MBP på Apples
> hjemmeside, står der ikke noget om bits.

> --
> Michael Knudsen

Min, f.eks., en efter narkapitalisternes og forbrugsjunkiernes
opfattelse gammel maskine. Den er fra oktober 2005, og den er
klippestabil.

Apple og gængs opfattelse synes, jeg er en gammel narrøv, så de vil ikke
honorere, at jeg var forudseende at investere i en 64-bit maskine, så
jeg kan ikke bruge den til andet en 32-bit applikationer.

Men jeg klarer mig uden.

M.

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 21:58

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 17:49

Fra : N/A

Dato : 19-06-09 17:49

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-06-09 14:40

On Jun 19, 6:47 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Alle Core 2 Duo Intel under Snow Leopard vil kunne køre 64bit ..

Det vil sige, at jeg kan forvente 64 bit på min Air, når jeg
opgraderer til Snow Leopard?

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-09 21:58

Michael Knudsen skrev:

> Det vil sige, at jeg kan forvente 64 bit på min Air, når jeg
> opgraderer til Snow Leopard?

64-bit er kun en fordel hvis man har RIGTIGT meget RAM. 2 Gb er ikke
rigtigt meget RAM.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 22:16

> 64-bit er kun en fordel hvis man har RIGTIGT meget RAM. 2 Gb er ikke
> rigtigt meget RAM.

Der er visse andre fordele, men jo, det er nok maskiner med >4GB ram som
får mest ud af det

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-06-09 19:22

Thomas von Hassel wrote:
> Ser ud til at være ude nu :)

Og tethering virker med Telia - yay!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 12:37

On Jun 17, 8:21 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Og tethering virker med Telia - yay!

Hvordan slår man det til? Fungerer det via Bluetooth?

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 12:39

On Jun 17, 8:36 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Hvordan slår man det til? Fungerer det via Bluetooth?

Fundet!

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 19:45

> Og tethering virker med Telia - yay!

nemlig ... go Telia ;)

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 12:52

On Jun 17, 8:21 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Og tethering virker med Telia - yay!

Her fungerer det fint via USB, men det kniber med Bluetooth. Nogen,
der ved, hvordan man parer sin iPhone med sin Mac?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 19:56

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Her fungerer det fint via USB, men det kniber med Bluetooth. Nogen,
> der ved, hvordan man parer sin iPhone med sin Mac?

bluertooth menu -> pair device -> mobile phone

gå guiden igennem

så burde der dukke et BlueTooth PAN interface op under "Network"

i bluetooth menuen burde du kunne vælge din iphone og sige "connect to
network"

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-06-09 20:23

> [...]
>
> så burde der dukke et BlueTooth PAN interface op under "Network"
>
> i bluetooth menuen burde du kunne vælge din iphone og sige "connect to

Det ville nok hjælpe hvis du angav hvilket apparat du ser på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 17-06-09 19:59

> Og tethering virker med Telia - yay!

Hvordan er din oplevelse af hastigheden ? Er det på højde med et usb
modem ?

Jeg ville være nysgerrig på et hastighedscheck på den forbindelse hos
tdc gider du det ?

MVH

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-06-09 20:07

jagge wrote:

> Hvordan er din oplevelse af hastigheden ? Er det på højde med et usb
> modem ?

Det er 'ok', men ikke fantastisk. Jeg bruger/har aldrig brugt et usb
modem, så det kan jeg ikke sammenligne med.

> Jeg ville være nysgerrig på et hastighedscheck på den forbindelse hos
> tdc gider du det ?

http://hastighedstest.tdc.dk/ giver:

* BlueTooth: 0,43 Mbit ned / 0,12 Mbit op.
* USB: 1,95 Mbit ned / 0,25 Mbit op.

Jeg har kun foretaget hver test én gang, så det kan muligvis være
misvisende.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-06-09 20:34

> http://hastighedstest.tdc.dk/ giver:
>
> * BlueTooth: 0,43 Mbit ned / 0,12 Mbit op.
> * USB: 1,95 Mbit ned / 0,25 Mbit op.

Lyder som en god idé at have et kabel med i tasken ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 17-06-09 21:18

> [...]
> modem, så det kan jeg ikke sammenligne med.

> http://hastighedstest.tdc.dk/ giver:
>
> * BlueTooth: 0,43 Mbit ned / 0,12 Mbit op.

Tak skal du have, det var venligt gjort.

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 17-06-09 20:00

> Og tethering virker med Telia - yay!

Kunne du ikke være lidt mere specifik - hvordan?

Jeg har fået en form for forbindelse, men iPhone skriver om MacBook
'Ikke tilsluttet', og ditte ser jeg i Netværk på MacBook, hvor jeg kan
se Bluetoosh - ikke tilsluttet, og Bluetooth PAN - ikke tilsluttet.

Det virker som om det er den sidste det drejer sig om; skal Airport og
Ethernet [trådet] slås fra først?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 00:48

On Jun 18, 8:32 am, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Pudsigt nok kommer der netop nu en firmware update.
>
> http://www.appleinsider.com/articles/09/06/17/apple_stores_to_sell_ip...

Wuhu! Så kører det for mig

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:08

On Jun 17, 9:00 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Det virker som om det er den sidste det drejer sig om; skal Airport og
> Ethernet [trådet] slås fra først?

Jeg prøvede lige at slå Airport fra her. Derefter satte jeg telefonen
til USB-porten og surfede derudaf. Desværre har jeg endnu ikke fået
Bluetooth til at fungere (selvom jeg har parret telefonen med
computeren).

Under "Network Preferences" ser jeg kun: "The cable for Bluetooth PAN
is not plugged in". Jeg ved ikke, hvad det går ud på, men det virker
mærkeligt, at ordet "cable" indgår. Det strider helt imod det, jeg
forventer mig af Bluetooth

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 20:14

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Desværre har jeg endnu ikke fået
> Bluetooth til at fungere

du "ringer op" i bluetooth menuen ...

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:10

On Jun 17, 8:56 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> bluertooth menu -> pair device -> mobile phone
>
> gå guiden igennem

Takker. Jeg endte dog med blot at "slette" telefonen for derefter at
tilføje den igen. I første omgang var den åbenbart ikke sat ordentligt
op.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:16

On Jun 17, 9:13 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> du "ringer op" i bluetooth menuen ...

Huh? Hvilken menu er det? Den menu, der gemmer sig i menubjælken, har
da ikke noget, der bare minder om "ringer op" ... eller?!

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 20:22

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Huh? Hvilken menu er det? Den menu, der gemmer sig i menubjælken, har
> da ikke noget, der bare minder om "ringer op" ... eller?!

<https://photos-1.getdropbox.com/i/o/G5Umtec-Ph-35il0xre1DIE2brgYwI9McWG
wQ7fAEk8>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-06-09 20:34

> <https://photos-1.getdropbox.com/i/o/G5Umtec-Ph-35il0xre1DIE2brgYwI9McWG
> wQ7fAEk8>

Jeg får advarslen:

Bluetooth-netværket er ikke tilgængeligt.

Der opstod en fejl under oprettelse af forbindelse til enheden. Sørg
for, at den er tændt og inden for rækkevidde.
=

Ærgerligt at vi holdt det sidste møde på denne side af sommerferien i
MacBruger i mandags ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 20:43

> [...]
> =
>
> Ærgerligt at vi holdt det sidste møde på denne side af sommerferien i

strange .. det virker fint her

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-09 04:51

> strange .. det virker fint her

Sagen løst; man skal ind i Netværk på /iPhone/ for at sætte det op.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-09 06:19

> Sagen løst; man skal ind i Netværk på /iPhone/ for at sætte det op.

ja ... det skal du _også_

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-09 07:37

> ja ... det skal du _også_

Udelukkende - resten var allerede klaret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-06-09 18:29

> strange .. det virker fint her

> /thomas

Altså - dét, der virker fint er, at du har opdateret din iPhone til OS
3, trykker/åbner Bluetooth og trykker "Opret forbindelsese til netværk
på Thomas von Hassels iPhone", efter du har parret din iPhone?

Og så virker hvad?

Og dét, der virker, hvad er det?

M., der gerne ser, at du bare én gang skriver uddybende. (Du véd -
bruger forklarende ord, altså ord, du véd - kommunikation, mennesker
imellem).

På forhånd tak

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-09 18:38

> [...]
> 3, trykker/åbner Bluetooth og trykker "Opret forbindelsese til netværk
> på Thomas von Hassels iPhone", efter du har parret din iPhone?

At du er på/online ... via din iPhone 3G/EDGE/GPRS forbindelse ..

> M., der gerne ser, at du bare én gang skriver uddybende. (Du véd -
> bruger forklarende ord, altså ord, du véd - kommunikation, mennesker
> imellem).

Uh .. det jeg så dårlig til .. jeg er bedre med servere ...

Fra : Morten Lind

Dato : 19-06-09 00:11

> At du er på/online ... via din iPhone 3G/EDGE/GPRS forbindelse ..

Nåeh - det virker også her. Jeg troede, du mente blåtand.

> Uh .. det jeg så dårlig til .. jeg er bedre med servere ...

Hæ... Ja, de vrøvler vel heller ikke så meget som visse andre ).

M.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:25

On Jun 17, 9:21 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> <https://photos-1.getdropbox.com/i/o/G5Umtec-Ph-35il0xre1DIE2brgYwI9McWG
> wQ7fAEk8>

Hmmm ... hos mig mangler kilen/pilen ud for iPhonen. Der er ikke nogen
undermenu.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 20:30

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hmmm ... hos mig mangler kilen/pilen ud for iPhonen. Der er ikke nogen
> undermenu.

I guiden når du parrer telefonen skal den gerne spørge som om du vil
bruge den som PAN device/network access ..

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:37

On Jun 17, 9:30 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> I guiden når du parrer telefonen skal den gerne spørge som om du vil
> bruge den som PAN device/network access ..

Jeg prøvede at parre den igen, og det eneste, jeg kunne sætte flueben
ved under opsætningen, var

"Use device as network port"

Derefter fik jeg at vide følgende:

"Your computer and mobile phone are setup as follows:"
"Pairing was completed successfully"
"A computer serial port was created"
"Use as a personal area network (PAN)"

....men problemet er det samme

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-09 20:43

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Jeg prøvede at parre den igen, og det eneste, jeg kunne sætte flueben
> ved under opsætningen, var
>
> "Use device as network port"

that's the one

> Derefter fik jeg at vide følgende:
>
> "Your computer and mobile phone are setup as follows:"
> [...]

altså ingen "connect to network" menu ?

og tethering er stadig slået til på telefonen ?

kører du telia ?

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:45

On Jun 17, 9:42 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> altså ingen "connect to network" menu ?

Desværre ikke...

> og tethering er stadig slået til på telefonen ?

Jeps...

> kører du telia ?

Jeps...

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-06-09 13:51

On Jun 17, 9:45 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Desværre ikke...

I ren og skær frustration/desperation prøvede jeg at genstarte
maskinen, og så virkede det pludseligt! Nu ærgrer jeg mig bare over,
at min Bluetooth-forbindelse er *meget* ustabil. Jeg ryger af hele
tiden

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-09 04:51

> [...]

> maskinen, og så virkede det pludseligt! Nu ærgrer jeg mig bare over,
> at min Bluetooth-forbindelse er *meget* ustabil. Jeg ryger af hele

Væn dig til at Harald Blåtand til tethering er en nødløsning; det er
langt hurtigere og mere stabilt at bruge et kabel.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-06-09 06:45

Per Rønne wrote:

> Væn dig til at Harald Blåtand til tethering er en nødløsning; det er
> langt hurtigere og mere stabilt at bruge et kabel.

Har du andet grundlang end min meget uvidenskabelige test for at sige det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-09 07:37

> Har du andet grundlang end min meget uvidenskabelige test for at sige det?

Næh, men den synes nu trods alt at sige meget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 00:29

On Jun 18, 5:50 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Væn dig til at Harald Blåtand til tethering er en nødløsning; det er
> langt hurtigere og mere stabilt at bruge et kabel.

Jeg har aldrig før brugt Bluetooth i mit liv, men jeg er skuffet over,
hvor ringe det fungerer. Hvis jeg kigger under "Browse Device" dukker
mine enheder op og forsvinder igen efter forgodtbefindende. Det sker,
selvom enhederne står lige ved siden af hinanden. Der tale om både Mac/
Mac og Mac/iPhone.

Ærgerligt ... nu troede jeg lige, at jeg kunne surfe i toget hver
morgen uden at skulle have telefonen op af lommen og rode med kabler :-
(

--
Michael Knudsen

Fra : Jon

Dato : 18-06-09 09:17

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Jeg har aldrig før brugt Bluetooth i mit liv, men jeg er skuffet over,
> hvor ringe det fungerer.

Bare for å si det, så fungerer det strålende til andre ting, som f.eks.
handsfree i bil.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-09 09:43

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Bare for å si det, så fungerer det strålende til andre ting, som f.eks.
> handsfree i bil.

Man kan få et apparat til at montere i en bil, som også har et greb til
iPhone, som så kan drejes mellem portait og landscape mode.

Apparatet indeholder bedre gps-understøttelse, og bedre understøttelse
af håndfri betjening; mon ikke i form af indbygget og retningsbestemt
mikrofon og højttaler, som giver musik [tilslutning til indbygget bilens
indbyggede stereoanlæg] der afbrydes ved opkald.

Så slipper folk også for at huske at sætte en bluetooth-enhed i øret.

<http://tele-online.dk/product.asp?product=19218>

Tænk hvis man kunne sætte en sådan på cykelstyret - uden at risikere at
den blev stjålet!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 00:33

http://www.appleinsider.com/articles/09/06/17/apple_stores_to_sell_iphone_3g_s_at_7_a_m__safari_4_0_1_bluetooth_2_0.html

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-09 07:48

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Pudsigt nok kommer der netop nu en firmware update.

http://www.appleinsider.com/articles/09/06/17/apple_stores_to_sell_iphon
e_3g_s_at_7_a_m__safari_4_0_1_bluetooth_2_0.html

Og om bluetooth:

Apple posts Bluetooth Firmware Update 2.0

A lower-key update has come Wednesday evening in the form of Bluetooth
Firmware Update 2.0 (1.8MB).

Upgrading provides various bug fixes but is targeted at compatibility
between certain Macs and both the Wireless Mighty Mouse as well as the
Wireless Keyboard.

Only Macs with a Broadcom-made Bluetooth chipset will see the update.
Installing requires Mac OS X 10.5.7 or later.
=

Min Software Update kan da heller ikke se denne firmwareopdatering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-06-09 21:25

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> writes:

> Hvilken Macs kører i grunden 64-bit? Hvis man tjekker MBP på Apples
> hjemmeside, står der ikke noget om bits.

Teknisk set er G5 en 64-bit maskine, men Snow Leopard er
Intel-only. Sux0r.

Min iMac er vist den eneste Mac-model med Intel Core 1 Duo, dvs. ikke
64-bit. Sux0r.

Alle nyere end Core Duo (Core2 Duo og Xeon), dvs. stort set alle
Intel Macs er 64-bit.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 21:36

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> 64-bit. Sux0r.
>
> Alle nyere end Core Duo (Core2 Duo og Xeon), dvs. stort set alle

Core Duo .. altå ikke Core 2 Duo, er ikke 64 .. kun 32bit

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-06-09 11:00

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Teknisk set er G5 en 64-bit maskine, men Snow Leopard er
> Intel-only. Sux0r.

Selv om man opgraderer til Snow Leopard, så er PhotoShop stadig 32 bit.

Når 10.7 engang kommer ud er der sikkert også nogen der begynder at
fable om at nu får man endeligt et ægte 64 bit system.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:12

> Selv om man opgraderer til Snow Leopard, så er PhotoShop stadig 32 bit.
>
> Når 10.7 engang kommer ud er der sikkert også nogen der begynder at
> fable om at nu får man endeligt et ægte 64 bit system.

Styresystemet er 64bit i 10.6. Men derfor skal dine applikationer stadig
skrives til at understøtte 64bit.

Det skal også siges at 64bit er ingen mirakelkur, og det er "kun" visse
specifikke programmer, som f.eks. Photoshop, der virkelige har glæde af
64bit.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 12:34

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Selv om man opgraderer til Snow Leopard, så er PhotoShop stadig 32 bit.

Med mindre programmerne VIRKELIG har brug for gigantiske store klumper
RAM er der ingen fidus at have 64-bit. Det er noget helt andet med
operativsystemet, fordi der er ikke meget spas i den nuværende
XP-situation hvor konsum-udgaven kun understøtter 3.5 Gb RAM, slut.

> Når 10.7 engang kommer ud er der sikkert også nogen der begynder at
> fable om at nu får man endeligt et ægte 64 bit system.

Tjah. Hvis man har en Core 2 maskine :D

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-06-09 13:19

> [...]
> operativsystemet, fordi der er ikke meget spas i den nuværende
> XP-situation hvor konsum-udgaven kun understøtter 3.5 Gb RAM, slut.

OS X har understøttet større RAM mængder siden 10.4, CLI processer har
kunnet bruge over 4 GB siden 10.4, GUI processer har kunnet bruge over 4
GB siden 10.5, så 10.6 er ikke ligefrem nogen skelsættende begivenhed.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-06-09 21:44

> Core Duo .. altå ikke Core 2 Duo, er ikke 64 .. kun 32bit

Det var også lidt det jeg skrev. Men hvilke maskiner, udover den
første Intel iMac, har Core Duo?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-09 22:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det var også lidt det jeg skrev. Men hvilke maskiner, udover den
> første Intel iMac, har Core Duo?

hele første generation af MacBook Pro, MacBook, Mac Mini ... der var
også en Core Solo som slet ikke er noget værd.

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-06-09 23:10

> hele første generation af MacBook Pro, MacBook, Mac Mini ... der var
> også en Core Solo som slet ikke er noget værd.

Åh ja, det er rigtigt. Tak for info.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH