Og han blev ædt op af maddiker - og døde.
Fra : Patruljen

Dato : 15-06-09 12:31

http://manyeyes.alphaworks.ibm.com/manyeyes/datasets/hvor-mange-mennesker-har-gud-drbt/versions/1

http://manyeyes.alphaworks.ibm.com/manyeyes/visualizations/hvor-mange-har-gud-drbt

[.. .. ..]
Job 1,16: Mens han fortalte det, kom der en anden og sagde: "En Guds
ild faldt ned fra himlen og fortærede fårene og karlene. Kun jeg slap
væk, så jeg kan fortælle dig det."
Job 1,17: Mens han fortalte det, kom der en anden og sagde: "Der kom
nogle kaldæere i tre flokke; de overfaldt kamelerne og stjal dem, og
karlene huggede de ned med sværd. Kun jeg slap væk, så jeg kan
fortælle dig det."
Job 1,18: Mens han fortalte det, kom der en anden og sagde: "Dine
sønner og døtre sad og spiste og drak vin hjemme hos deres ældste
bror,
Job 1,19: da der kom en voldsom storm ude fra ørkenen. Den slog mod
husets fire hjørner, så det faldt sammen over de unge mennesker, og de
døde. Kun jeg slap væk, så jeg kan fortælle dig det."

Hvor mange mennesker har Gud så dræbt? Mange flere! På denne side vil
vi kigge på en lille brøkdel af Guds drab, nemlig dem, hvor Bibelen
fortæller, hvor mange der døde. Vi stiller 2 kriterier op:

Antallet af ofre skal fremgå af teksten. Gud druknede engang alle
mennesker i hele verden undtagen Noas familie, men vi ved ikke, hvor
mange mennesker der levede på Jorden dengang. Gud dræbte alle de
førstefødte i Ægypten, men vi ved ikke, hvor mange familier der levede
i Ægypten dengang. Vi ved heller ikke, hvor mange der boede i Sodoma
og Gomorra, eller i Jeriko og de mange byer, der var så uheldige at
ligge i det land, som Gud havde givet til sit folk (2 Mosebog 23,23).
2 Mosebog 23,23: Min engel skal gå foran dig og føre dig til
amoritterne, hittitterne, perizzitterne, kana'anæerne, hivvitterne og
jebusitterne; dem vil jeg udslette.

Drabet skal være foretaget af Gud personligt eller på hans direkte
kommando. Udryddelseskrige foretaget i krig i Guds navn, eller
henrettelser på grundlag af de barbariske Moselove tæller ikke. Gud
gav ofte sit folk carte blanche til at udrydde hele folkeslag (5
Mosebog 20,16-17), 5 Mosebog 20,16: Men i de folks byer, som Herren
din Gud vil give dig i eje, må du ikke lade en eneste beholde livet;
5 Mosebog 20,17: du skal lægge band på dem, på hittitterne,
amoritterne, kana'anæerne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne,
sådan som Herren din Gud har befalet dig.

Men i denne oversigt nøjes vi med de episoder, hvor Gud aktivt har
grebet ind i ord eller gerning.

Kapitel/vers Beskrivelse Antal Total
1 Mosebog 19,26 1 Mosebog 19,26: Men Lots kone så sig tilbage, og hun
blev til en saltstøtte. Lots kone for at se sig tilbage 1 1
1 Mosebog 38,7 1 Mosebog 38,7: Men Er, Judas førstefødte søn, vakte
Herrens mishag, så Herren lod ham dø. Er for at vække Guds mishag. 1
2
1 Mosebog 38,9-10 1 Mosebog 38,9: Men Onan vidste, at det afkom ikke
ville blive regnet for hans, så hver gang han gik ind til sin brors
kone, lod han sin sæd gå til spilde på jorden for ikke at skaffe sin
bror afkom.
1 Mosebog 38,10: Det, han gjorde, var ondt i Herrens øjne, så Herren
lod også ham dø. Onan for at spilde sin sæd på jorden. 1 3
2 Mosebog 14,7-28 2 Mosebog 14,7: Han tog seks hundrede stridsvogne og
alle andre vogne i Egypten med vognkæmpere på dem alle sammen.
2 Mosebog 14,8: Herren gjorde egypterkongen Farao hård, så han satte
efter israelitterne. Men israelitterne drog uforfærdet ud.

[. . .]
2 Mosebog 14,17: Og jeg vil gøre egypterne hårde, så de følger efter
dem. Jeg vil vise min herlighed på Farao og på hele hans hær, hans
vogne og hans ryttere.
2 Mosebog 14,18: Egypterne skal forstå, at jeg er Herren, når jeg
viser min herlighed på Farao, på hans vogne og hans ryttere."

[. . .]
2 Mosebog 14,27: Moses rakte sin hånd ud over havet, og ved daggry
vendte havet tilbage til sit normale leje. På deres flugt kom
egypterne lige imod det, og Herren styrtede egypterne i havet.
2 Mosebog 14,28: Vandet vendte tilbage og lukkede sig over alle
vognene og rytterne i Faraos hær, som var fulgt efter dem ud i havet.
Der blev ikke en eneste af dem tilbage. Farao, 600 stridsvogne og et
ukendt antal soldater, så Gud kunne vise sin herlighed. 601+ 604+
2 Mosebog 32,26-28 2 Mosebog 32,26: stillede han sig i lejrporten og
sagde: "Kom over til mig, I, der er på Herrens side!" Og alle
levitterne samlede sig hos ham.
2 Mosebog 32,27: Han sagde til dem: "Dette siger Herren, Israels Gud:
Spænd hver især jeres sværd om lænden, og gå lejren rundt fra den ene
port til den anden, og slå både broder, ven og nabo ihjel."
2 Mosebog 32,27: Levitterne gjorde, som Moses sagde, og der faldt den
dag hen ved tre tusind mand af folket. 3000 israelitter for at danse
om Arons guldkalv. 3.000 3.604+
3 Mosebog 10,1-2 3 Mosebog 10,1: Men Arons sønner Nadab og Abihu tog
hver sit fyrbækken, gjorde ild på dem og lagde røgelse på ilden; de
frembar uhellig ild for Herrens ansigt, og det havde han forbudt dem.
3 Mosebog 10,2: En ild slog ud fra Herren og fortærede dem, så de døde
for Herrens ansigt. Arons sønner for at frembære uhellig ild. 2
3.606+
3 Mosebog 24,10-23 3 Mosebog 24,12: De holdt ham i forvaring, indtil
de fik en afgørelse fra Herren.
3 Mosebog 24,13: Og Herren sagde til Moses:
3 Mosebog 24,14: Før den mand, der udtalte forbandelsen, uden for
lejren; alle, der hørte det, skal lægge hænderne på hovedet af ham, og
så skal hele menigheden stene ham.

[. . .]
3 Mosebog 24,23: Det sagde Moses til israelitterne, og så førte de
ham, der havde udtalt forbandelsen, uden for lejren og stenede ham.
Israelitterne gjorde, som Herren havde befalet Moses. En bespotter. 1
3.607+
4 Mosebog 15,32-36 4 Mosebog 15,32: Mens israelitterne var i ørkenen,
opdagede de en mand, der samlede brænde på sabbatsdagen.

[. . .]
4 Mosebog 15,35: Herren sagde til Moses: "Manden skal lide døden! Lad
hele menigheden stene ham uden for lejren."
4 Mosebog 15,36: Så førte de ham uden for lejren og stenede ham til
døde, sådan som Herren havde befalet Moses. Mand, der samler brænde
på sabbatsdagen. 1 3.608+
4 Mosebog 16,1-33 4 Mosebog 16,3: De samlede sig om Moses og Aron og
sagde til dem: "Nu kan det være nok! Hele menigheden er hellig, alle
som én, og Herren er midt iblandt dem. Hvorfor ophøjer I jer så over
Herrens forsamling?"

[. . .]
4 Mosebog 16,32: Jorden åbnede sit gab og slugte dem sammen med deres
familier og alle de mennesker, der hørte til Kora, og alle deres
ejendele.
4 Mosebog 15,33: De og alle, der hørte til dem, styrtede levende ned i
dødsriget, og jorden lukkede sig over dem; de blev udryddet fra
forsamlingen. Tre familier for at tale til Gud uden om Moses. 12+
3.620+
4 Mosebog 16,35 4 Mosebog 16,35: En ild slog ud fra Herren og
fortærede de 250 mand, der ofrede røgelse. 250 mand, der ofrede
røgelse. 250 3.870+
4 Mosebog 17,1-15 4 Mosebog 17,6: Den næste dag gav hele
israelitternes menighed ondt af sig mod Moses og Aron og sagde: "Det
er jer, der har dræbt Herrens folk!"

[. . .]
4 Mosebog 17,9: og Herren talte til Moses og sagde:
4 Mosebog 17,10: "Fjern jer fra flokken her, for jeg vil straks gøre
det af med den!" og de kastede sig ned.

[. . .]
4 Mosebog 17,14: 14.700 døde af plagen; dertil kom de, der var døde på
grund af Kora. 14.700 mennesker for at klage over Guds mange drab.
14.700 18.570+
4 Mosebog 25,1-9 4 Mosebog 25,1: Derpå slog Israel sig ned i Shittim.
Folket begyndte at hore med Moabs kvinder,
4 Mosebog 25,2: som indbød folket til slagtofre for deres guder, og
folket spiste og tilbad kvindernes guder.
4 Mosebog 25,3: Da Israel indlod sig med Ba'al-Peor, flammede Herrens
vrede op mod Israel,
[. . .]
4 Mosebog 25,9: Fireogtyve tusind døde af plagen. 24.000 mennesker
for at hore med Moabs kvinder og indlade sig med Ba'al-Peor. 24.000
42.570+
4 Mosebog 31,1-35 4 Mosebog 31,1: Herren talte til Moses og sagde:
4 Mosebog 31,2: "Skaf israelitterne hævn over midjanitterne. Derefter
skal du gå til din slægt."

[. . .]
4 Mosebog 31,7: De gik i krig mod midjanitterne, sådan som Herren
havde befalet Moses, og de dræbte alle mænd.

[. . .]
4 Mosebog 31,14: og Moses blev vred på hærens beskikkede tusindførere
og hundredførere, da de kom tilbage fra krigen,
4 Mosebog 31,15: og sagde til dem: "Har I ladet alle kvinderne leve?

[. . .]
4 Mosebog 31,17: Dræb nu alle drenge og alle kvinder, der har haft
samleje med en mand. Massakren over midjanitterne. 32.000 jomfruer
gemmes som krigsbytte. 90.000+ 132.570+
Josva 7,1-26 Josva 7,1: I troløshed forgreb israelitterne sig på det,
der var lagt band på. Akan, søn af Karmi, søn af Zabdi, søn af Zera
fra Judas stamme, tog noget af det, der var lagt band på. Da flammede
Herrens vrede op mod israelitterne.

[. . .]
Josva 7,24: Josva og hele Israel tog Akan, Zeras søn, og sølvet,
kappen og guldbarren, hans sønner og døtre, okser, æsler og får, hans
telt og alt, hvad der tilhørte ham, og de førte dem op i Akors dal.
Josva 7,25: Josva sagde: "Hvorfor har du styrtet os i ulykke? I dag
vil Herren styrte dig i ulykke." Derpå stenede hele Israel ham. De
brændte dem og stenede dem.
Josva 7,26: Så kastede de en stor stendynge op over ham; den ligger
der den dag i dag. Da vendte Herren om fra sin glødende vrede. Derfor
hedder dette sted den dag i dag Akors dal. Akan og hans familie,
fordi han havde gemt krigsbytte. 5+ 132.575+
Josva 8,1-25 Josva 8,1: Herren sagde til Josva: "Vær ikke bange, og
lad dig ikke skræmme! Tag hele hæren med dig, og drag op mod Aj! Se,
jeg giver Ajs konge, hans folk, hans by og hans land i din hånd.
Josva 8,2: Du skal gøre det samme med Aj og dens konge, som du gjorde
med Jeriko og dens konge. Men det, I røver i den, og dyrene må I tage
med som krigsbytte. Læg et baghold vest for byen."

[. . .]
Josva 8,25: Den dag blev der dræbt i alt tolv tusind mænd og kvinder,
alle indbyggerne i Aj. Gud befaler Josva at dræbe alle indbyggere i
byen Aj. 12.000 144.575+
Josva 10,19-26 Josva 10,19: Men I andre må ikke standse; forfølg
fjenderne, og hug bagtroppen ned! Giv dem ikke mulighed for at slippe
ind i deres byer, for Herren jeres Gud har givet dem i jeres hånd."

[. . .]
Josva 10,24: Da de havde ført kongerne ud til Josva, kaldte han alle
israelitterne sammen og sagde til anførerne for krigerne, som havde
været med ham: "Kom herhen, og sæt foden på disse kongers nakke!" De
kom hen og satte foden på deres nakke,
Josva 10,25: og Josva sagde til dem: "Vær ikke bange, og lad jer ikke
skræmme! Vær modige og stærke, for sådan vil Herren gøre med alle de
fjender, I kommer i krig med."
Josva 10,26: Derefter slog Josva kongerne ihjel og hængte dem på fem
træer, og dér hang de til aften. Josva dræber 5 konger. 5 144.580+
Dommerne 1,4 Dommerne 1,4: Så drog Juda op, og Herren gav kana'anæerne
og perizzitterne i deres hånd, og de slog dem i Bezek og dræbte ti
tusind mand. Gud giver kana'anæerne og perizzitterne i Judas hånd.
10.000 154.580+
Dommerne 3,15-22 Dommerne 3,15: Israelitterne råbte til Herren, og han
lod en befrier fremstå, benjaminitten Ehud, Geras søn; han var
kejthåndet. Engang sendte israelitterne ham til Moabs konge Eglon med
tribut.

[. . .]
Dommerne 3,20: Da Ehud kom ind til ham, sad han alene i sit kølige
værelse ovenpå. Ehud sagde: "Jeg har et ord fra Gud til dig." Kongen
rejste sig fra stolen,
Dommerne 3,21: og Ehud rakte sin venstre hånd ud og greb sværdet, han
havde ved sin højre side, og jog det i maven på ham,
Dommerne 3,22: så skæftet gik ind sammen med klingen; og fedtet
lukkede sig om klingen, for han trak ikke sværdet ud af maven på ham.
Gud lader en befrier fremstå, der bringer et Guds ord: Et sværd i
maven. 1 154.581+
Dommerne 3,28-29 Dommerne 3,28: "Følg mig!" sagde han til dem, "for
Herren har givet jeres fjender moabitterne i jeres hånd." De fulgte
ham og afskar moabitterne fra Jordans vadesteder; ikke en eneste lod
de komme over.
Dommerne 3,29: Ved den lejlighed slog de omkring ti tusind moabitter
ihjel, alle sammen kraftige og tapre mænd; ingen undslap. Herren
giver israelitterne 10.000 moabitter i hånden. 10.000 164.581+
Dommerne 7,9-8,10 Dommerne 7,9: Samme nat sagde Herren til ham: "Ryk
nu ned mod lejren. Jeg giver den i din hånd.

[. . .]
Dommerne 8,10: Zeba og Salmunna lå i Karkor med deres hære, omkring
femten tusind mand. Det var alt, hvad der var tilbage af Østens folks
hær; der var faldet hundrede og tyve tusind våbenføre mænd. Gud giver
alle Østens folk i Gideons hånd. 120.000 284.581+
Dommerne 14,19 Dommerne 14,19: Da greb Herrens ånd ham, og han gik ned
til Ashkalon og slog tredive mænd ihjel. Han tog deres tøj og gav
klæderne til dem, der havde løst gåden. I vrede gik han op til sin
fars hus. Herrens ånd griber Samson, der slår 30 mennesker ihjel for
at stjæle deres tøj. 30 284.611+
Dommerne 15,15-16 Dommerne 15,15: Han opdagede en frisk æselkæbe og
rakte hånden ud efter den, tog den og dræbte tusind mand med den.
Dommerne 15,16: Han sagde: "Med en æselkæbe har jeg banket dem sønder
og sammen, med en æselkæbe har jeg dræbt tusind mand." Herrens ånd
griber Samson en gang mere. 1.000 285.611+
Dommerne 16,27-30 Dommerne 16,27: Huset var fuldt af mænd og kvinder,
alle filisterfyrsterne var der, og på taget var der omkring tre tusind
mænd og kvinder, som så på, at de morede sig over Samson.
Dommerne 16,28: Da råbte Samson til Herren: "Gud Herre! Husk på mig,
og giv mig min styrke igen blot denne ene gang, Gud, så jeg kan hævne
mig på filistrene for et af mine to øjne."
Dommerne 16,29: Samson satte hænderne mod de to søjler i midten, som
bar taget, og stemmede imod den ene med sin højre hånd og imod den
anden med sin venstre
Dommerne 16,30: og sagde: "Lad mig dø sammen med filistrene!" Så
rettede han sig ud med en sådan kraft, at huset styrtede sammen over
fyrsterne og alle de folk, der var der. Sådan dræbte han ved sin død
flere, end han havde dræbt, mens han levede. Gud hjælper Samson med
at dræbe over 3.000 mænd og kvinder. 3.000+ 288.611+
Dommerne 20,35 Dommerne 20,35: Herren slog benjaminitterne i kampen
mod israelitterne. Den dag udryddede israelitterne femogtyve tusind ét
hundrede benjaminitter, alle sammen våbenføre mænd. Herren slår
benjamitterne. 25.100 313.711+
Dommerne 20,44-46 Dommerne 20,44: Der faldt atten tusind
benjaminitter, alle sammen erfarne krigere.
Dommerne 20,45: De vendte om og flygtede ud i ørkenen til Rimmons
klippe; og israelitterne fik på vejene en efterslæt på fem tusind
mand. De forfulgte dem til Gideom og huggede to tusind mand ned.
Dommerne 20,46: Af benjaminitter var der den dag faldet i alt
femogtyve tusind våbenføre mænd, alle sammen erfarne krigere. Flere
benjamitter. 25.000 338.711+
1 Samuel 6,19 1 Samuel 6,19: Men Herren slog nogle af mændene i Bet-
Shemesh ihjel, fordi de havde kigget på Herrens ark; han slog
halvfjerds af dem ihjel, og folk i Bet-Shemesh sørgede over, at Herren
havde slået så mange af dem ihjel.

NB: Den danske oversættelse er forfalsket. Se link for detaljer
50.070 mand for at kigge på pagtens Ark. 50.070 388.781+
1 Samuel 14,12-14 1 Samuel 14,12: Og mændene på forposten råbte til
Jonatan og hans våbendrager: "Kom op til os, så skal vi fortælle jer
noget." Jonatan sagde til sin våbendrager: "Følg med mig derop, for
Herren har givet dem i Israels hånd."
1 Samuel 14,13: Så klatrede Jonatan derop på hænder og fødder fulgt af
våbendrageren. Jonatan fældede filistrene, og våbendrageren kom
bagefter og gav dem dødsstødet.
1 Samuel 14,14: I dette første angreb, som Jonatan og hans våbendrager
foretog, dræbte de omtrent tyve mand på en strækning af omtrent en
halv plovfures længde. Gud giver nogle filistre i Jonatans hånd. 20
388.801+
1 Samuel 15,32-33 1 Samuel 15,32: Derefter sagde Samuel: "Før
amalekitterkongen Agag hen til mig!" Og Agag gik frimodigt derhen og
sagde: "Dødens bitterhed er i sandhed forsvundet."
1 Samuel 15,33: Men Samuel sagde: "Ligesom dit sværd har gjort kvinder
barnløse, skal din mor nu blive barnløs frem for nogen." Så huggede
Samuel Agag ned for Herrens ansigt i Gilgal. Saul dræber Agag på Guds
(og hans profets) ordre. 1 388.802+
1 Samuel 25,38 1 Samuel 25,38: Efter ti dages forløb ramte Herren
Nabal, så han døde. Herren ramte Nabal, så han døde. 1 388.803+
2 Samuel 6,6-7 2 Samuel 6,6: Men da de kom til Nakons tærskeplads,
rakte Uzza ud efter Guds ark og greb fat i den, fordi okserne
snublede.
2 Samuel 6,7: Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham
ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark. Uzza,
fordi han forsøgte gribe Pagtens Ark, før den væltede. 1 388.804+
2 Samuel 12,14-18 2 Samuel 12,14: Men siden du har givet Herrens
fjender anledning til at spotte, skal den søn, du har fået, dø."
2 Samuel 12,15: Så gik Natan hjem. Herren lod den dreng, Urias' kone
havde født David, blive ramt af sygdom.

[. . .]
2 Samuel 12,18: På den syvende dag døde drengen, og Davids folk turde
ikke fortælle ham, at drengen var død, for de tænkte: "Mens drengen
endnu var i live, ville han ikke høre, hvad vi sagde til ham. Hvordan
skal vi nu få sagt til ham, at drengen er død? Han kunne jo gøre en
ulykke." Davids nyfødte søn, fordi David havde syndet. 1 388.805+
2 Samuel 21,1-14 2 Samuel 21,1: I Davids regeringstid var der en
hungersnød, som varede hele tre år. Da søgte David Herrens ansigt, og
Herren svarede: "Der hviler blodskyld på Saul og hans hus, fordi han
dræbte gibeonitterne."

[. . .]
2 Samuel 21,6: Udlevér syv af hans efterkommere til os, så vi kan
henrette dem for Herren på Herrens bjerg i Gibeon." Kongen svarede:
"Dem skal I få."

[. . .]
2 Samuel 21,9: Dem udleverede han til gibeonitterne, som henrettede
dem på bjerget for Herrens ansigt. Således omkom de alle syv på én
gang; de blev dræbt i de første dage af høsten, i begyndelsen af
byghøsten.

[. . .]
2 Samuel 21,14: og begravede dem sammen med Sauls og hans søn Jonatans
ben i Sauls far Kishs grav i Sela i Benjamins land. Da alt, hvad
kongen havde befalet, var gjort, forbarmede Gud sig til sidst over
landet. Syv mennesker ofres til Gud, før han stopper en hungersnød. 7
388.812+
2 Samuel 24,15 2 Samuel 24,15: Fra næste morgen sendte Herren pest
over Israel i den fastsatte tid, og der døde halvfjerds tusind mand af
folket fra Dan til Be'ersheba. 70.000 mand på grund af en
folketælling (formodentlig døde der også nogle kvinder og børn).
70.000 458.812+
1 Kongebog 13,18-22 1 Kongebog 13,18: Men han sagde til ham: "Også jeg
er en profet ligesom du, og en engel sagde på Herrens befaling til
mig: Få ham med tilbage til dit hus, så han kan spise og drikke."
Sådan løj han for ham!

[. . .]
1 Kongebog 13,20: Men mens de sad ved bordet, kom Herrens ord til
profeten, som havde fået ham med tilbage,
1 Kongebog 13,21: og han råbte til gudsmanden fra Juda: "Dette siger
Herren: Fordi du trodsede Herrens ord og ikke adlød den befaling, som
Herren din Gud gav dig,
1 Kongebog 13,22: men vendte tilbage og nu sidder og spiser og drikker
på det sted, hvor han sagde, du hverken måtte spise eller drikke, skal
dit lig ikke komme i dine fædres grav." En profet, fordi han troede
på en anden profets løgn. 1 458.813+
1 Kongebog 20,28-29 1 Kongebog 20,28: Da trådte gudsmanden frem for
Israels konge og sagde: "Dette siger Herren: Fordi aramæerne har sagt,
at Herren er en bjerggud og ikke en slettegud, vil jeg give hele denne
store hær i din hånd, så I forstår, at jeg er Herren."
1 Kongebog 20,29: I syv dage lå de i lejr over for hinanden, men på
den syvende dag kom det til kamp. Israelitterne huggede aramæerne ned,
hundrede tusind mand fodfolk på én dag. 100.000 aramæerne, fordi de
havde sagt Herren er en bjerggud. 100.000 558.813+
1 Kongebog 20,30 1 Kongebog 20,30: De, der var tilbage, flygtede til
Afek, men da de var kommet ind i byen, styrtede muren sammen over de
syvogtyve tusind mand, der var tilbage, hvorimod Ben-Hadad på sin
flugt var nået ind i byen, i det inderste kammer. 27.000 dør, da Gud
vælter en mur over dem. 27.000 585.813+
1 Kongebog 20,35-36 1 Kongebog 20,35: En af profeterne sagde på
Herrens befaling til sin ven: "Slå mig!" Men da manden vægrede sig ved
at slå ham,
1 Kongebog 20,36: sagde han til ham: "Fordi du ikke adlød Herren, skal
en løve dræbe dig, når du går fra mig." Og da han forlod ham, mødte
han en løve, som dræbte ham. En mand bliver dræbt af en løve, fordi
han nægter at slå en profet. 1 585.814+
2 Kongebog 1,2-17 2 Kongebog 1,2: Akazja faldt ud ad gittervinduet i
værelset ovenpå i sit palads i Samaria og kom til skade. Han sagde til
nogle sendebud, at de skulle gå hen og spørge Ekrons gud Ba'al-Zebub,
om han ville komme sig af sin sygdom.

[. . .]
2 Kongebog 1,16: og til ham sagde han: "Dette siger Herren: Fordi du
sendte bud for at rådspørge Ekrons gud Ba'al-Zebub, som om der ikke
var nogen Gud i Israel, du kunne rådspørge, skal du ikke komme ud af
den seng, du ligger i, for du skal dø!"
2 Kongebog 1,17: Han døde så efter det ord fra Herren, som Elias havde
talt, og Joram blev konge efter ham i Joshafats søn kong Joram af
Judas andet regeringsår, for Akazja havde ikke nogen søn. Kong Akazja
for at rådspørge den forkerte gud. 1 585.815+
2 Kongebog 1,9-10 2 Kongebog 1,9: Kongen sendte derpå en delingsfører
af sted med hans halvtreds mand. Da han nåede op på toppen af det
bjerg, hvor Elias sad, sagde han til ham: "Du gudsmand, kongen byder:
Kom ned!"
2 Kongebog 1,10: Men Elias svarede delingsføreren: "Så sandt jeg er en
gudsmand, skal der falde ild ned fra himlen og fortære dig og din
deling!" Så faldt en ild ned fra himlen og fortærede ham og hans
deling. En delingsfører og hans 50 mand udslettes af ild fra himlen.
51 585.866+
2 Kongebog 1,11-12 2 Kongebog 1,11: Kongen sendte på ny en
delingsfører af sted med hans halvtreds mand, og da han var nået op,
sagde han til Elias: "Du gudsmand, dette siger kongen: Kom straks
ned!"
2 Kongebog 1,12: Elias svarede dem og sagde: "Så sandt jeg er en
gudsmand, skal der falde ild ned fra himlen og fortære dig og din
deling!" Så faldt Guds ild ned fra himlen og fortærede ham og hans
deling. Endnu en delingsfører med 50 mand udslettes af ild fra
himlen. 51 585.917+
2 Kongebog 2,23-24 2 Kongebog 2,23: Derfra drog han op til Betel. Mens
han var på vej op, kom nogle små drenge ud fra byen. De gjorde nar af
ham og sagde: "Kom herop, skaldepande, kom herop, skaldepande!"
2 Kongebog 2,24: Han vendte sig om, så på dem og forbandede dem i
Herrens navn, og ud af skoven kom to bjørne og rev toogfyrre af
drengene ihjel. 42 drenge rives ihjel af 2 bjørne, fordi de gør nar
af en skaldet profet. 42 585.959+
2 Kongebog 7,17-20 2 Kongebog 7,17: Ved porten havde kongen posteret
adjudanten, som han støttede sig til, og ham trampede folk ned i
porten, så han døde, sådan som gudsmanden havde forudsagt, dengang
kongen kom ned til ham.
2 Kongebog 7,18: Da gudsmanden sagde til kongen: "I morgen skal to sea
byg kun koste en sekel, og en sea fint mel kun en sekel i Samarias
port,"
2 Kongebog 7,19: havde adjudanten svaret gudsmanden: "Om så Herren
satte vinduer på himlen, ville dette ikke ske," og Elisa havde sagt:
"Det skal du få at se med dine egne øjne, men du kommer ikke til at
nyde noget af det."
2 Kongebog 7,20: Og sådan gik det ham: Folk trampede ham ned i porten,
så han døde. Mand bliver trampet ihjel, fordi han ikke tror på en
profet. 1 585.960+
2 Kongebog 9,33-36 2 Kongebog 9,33: råbte han: "Smid hende ned!" Så
smed de hende ned, og hendes blod sprøjtede på muren og på hestene,
som trampede på hende.
2 Kongebog 9,34: Derpå gik han ind og spiste og drak. Så sagde han:
"Tag jer af denne forbandede kvinde og begrav hende; hun var jo dog en
kongedatter."
2 Kongebog 9,35: De gik ud for at begrave hende, men fandt kun hendes
hjerneskal, fødder og hænder.
2 Kongebog 9,36: Da de kom tilbage og fortalte ham det, sagde han:
"Det var det, Herren sagde ved sin tjener, tishbitten Elias: På
Jizre'els jord skal hundene æde Jezabels krop. Jezabel dræbes, som
Herren har sagt. 1 585.961+
2 Kongebog 17,25 2 Kongebog 17,25: I den første tid de boede der,
frygtede de ikke Herren. Men så sendte Herren løver blandt dem, som
dræbte nogle af dem. Gud sender løver, der dræber "nogle" af de
fremmede. 3+ 585.964+
2 Kongebog 19,35 2 Kongebog 19,35: Samme nat gik Herrens engel ud, og
i assyrernes lejr dræbte han 185.000 mand; da det blev morgen, lå de
alle døde. Herrens engel dræber 185.000 sovende assyrere. 185.000
770.964+
1 Krønikebog 10,13-14 1 Krønikebog 10,13: Således døde Saul, fordi han
havde vist troløshed mod Herren og ikke havde fulgt Herrens befaling,
men endda havde spurgt en dødemaner til råds
1 Krønikebog 10,14: og ikke spurgt Herren til råds. Derfor lod han ham
dø og overdrog kongedømmet til David, Isajs søn. Kong Saul dør, fordi
ikke har fulgt Herrens befaling. 1 770.965+
2 Krønikebog 13,16-17 2 Krønikebog 13,16: Israelitterne flygtede for
judæerne, og Gud gav dem i deres hånd.
2 Krønikebog 13,17: Abija og hans folk tilføjede dem et stort
nederlag; der faldt fem hundrede tusind israelitter, udvalgte mænd.
Gud giver isralitterne i judæernes hånd. 500.000 1.270.965+
2 Krønikebog 13,20 2 Krønikebog 13,20: Jeroboam genvandt ikke sin
styrke, så længe Abija levede. Til sidst ramte Herren ham, så han
døde. Jeroboam bliver ramt af Herren, så han dør. 1 1.270.966+
2 Krønikebog 14,8-12 2 Krønikebog 14,8: Men nubieren Zera rykkede ud
mod dem med en hær på en million mand og tre hundrede vogne. Da han
var nået til Maresha,

[. . .]
2 Krønikebog 14,11: Da slog Herren nubierne i kampen mod Asa og Juda,
og nubierne flygtede.
2 Krønikebog 14,12: Asa og de folk, han havde med sig, forfulgte dem
til Gerar, og nubierne faldt til sidste mand, for de blev knust af
Herren og hans hær, og judæerne tog et meget stort bytte. 1.000.000
nubiere bliver knust af Herren. 1.000.000 2.270.966+
2 Krønikebog 21,14-19 2 Krønikebog 21,14: derfor vil Herren ramme dit
folk, dine sønner, dine hustruer og alt, hvad du ejer, med en stor
plage.
2 Krønikebog 21,15: Selv vil du blive ramt af svære lidelser; du vil
komme til at lide af en sygdom i dine indvolde, og i løbet af nogen
tid vil sygdommen føre til, at dine indvolde falder ud."

[. . .]
2 Krønikebog 21,19: Nogen tid efter, da der var gået to år, førte
sygdommen til, at hans indvolde faldt ud, og han døde under svære
lidelser. Hans folk tændte ikke bål til ære for ham, sådan som de
havde gjort for hans fædre. Gud rammer Joram med en sygdom, der får
hans indvolde til at falde ud. 1 2.270.967+
Ezekiel 24,15-18 Ezekiel 24,15: Herrens ord kom til mig:
Ezekiel 24,16: Menneske, nu tager jeg dine øjnes lyst fra dig ved en
brat død. Men du skal ikke holde ligklage, du skal ikke græde, og du
skal ingen tåre fælde.
Ezekiel 24,17: Suk i stilhed, hold ikke sorg, tag dit hovedklæde og
dine sandaler på! Du skal ikke tilhylle dit ansigt, og du skal ikke
spise sørgebrød.
Ezekiel 24,18: Om morgenen talte jeg til folket. Om aftenen døde min
hustru, og næste morgen gjorde jeg, hvad jeg havde fået befaling om.
Ezekiels kone som et varsel om Jerusalems fald. 1 2.270.968+
Apostlenes Gerninger 5,1-11 Apostlenes Gerninger 5,3: Da sagde Peter:
"Ananias, hvorfor har Satan fyldt dit hjerte, så du har løjet for
Helligånden og stukket nogle af pengene for jorden til side?
Apostlenes Gerninger 5,4: Var jorden ikke din før salget? Og havde du
ikke rådighed over pengene efter salget? Hvordan kunne du finde på at
gøre dette? Det er ikke mennesker, men Gud, du har løjet for."
Apostlenes Gerninger 5,5: Da Ananias hørte disse ord, faldt han om og
udåndede; og alle, der hørte det, blev grebet af stor frygt.

[. . .]
Apostlenes Gerninger 5,9: Da sagde Peter til hende: "Hvorfor er I dog
blevet enige om at udæske Herrens ånd? Hør, der lyder fodtrin uden for
døren af dem, der har begravet din mand; de skal også bære dig ud."
Apostlenes Gerninger 5,10: I samme øjeblik faldt hun om for hans
fødder og udåndede. Da de unge mænd kom ind og fandt hende død, bar de
også hende ud og begravede hende ved siden af hendes mand. Ananias og
Safira, fordi de ikke gav alle deres penge til apostlene. 2
2.270.970+
Apostlenes Gerninger 12,23 Apostlenes Gerninger 12,23: I det samme
slog Herrens engel ham, fordi han ikke gav Gud æren.

Og han blev ædt op af maddiker og døde. Kong Agrippa I for ikke at
give Gud æren. 1 2.270.971+

2.270.971+

Fra : Patruljen

Dato : 15-06-09 12:41

Regnestykket er opgjort på; http://www.biblen.info/Gud-draebt.htm

Fra : Vidal

Dato : 15-06-09 19:55

Patruljen skrev:

> Regnestykket er opgjort på;

Gud er ansvarlig for både liv og død, så regnestykket
er langtfra opgjort.

http://www.biblen.info/

Uha, er du nu der igen, så kan vi sikkert forvente
en regn af indlæg. Kan du ikke bare henvise til siden,
så kan de interesserede selv gå ind og se.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-06-09 20:59

Vidal skreiv:

> [...]
> en regn af indlæg. Kan du ikke bare henvise til siden,
> så kan de interesserede selv gå ind og se.

Som vanlig. Du angriper budbringeren fordi du missliker budskapet, men
er /det/ budbringerens feil?

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 15-06-09 21:09

On Mon, 15 Jun 2009 20:30:43 +0200, Patruljen <Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> Hvor mange mennesker har Gud så dræbt? Mange flere! På denne side vil
> vi kigge på en lille brøkdel af Guds drab, nemlig dem, hvor Bibelen
> fortæller, hvor mange der døde.
Jamen det er dog fantastisk som den side kan bevise Guds eksistens. Et
ontologisk vidnesbyrd som selv ateister kan godtage.

--
Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 15-06-09 21:19

"Lyrik" skrev:

> Jamen det er dog fantastisk som den side kan bevise Guds eksistens. Et
> ontologisk vidnesbyrd som selv ateister kan godtage.

Hehe, godt set!

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-06-09 21:22

Vidal wrote:

> Hehe, godt set!

Ja, hehe, når nogle ateister argumenterer for at tro er skadeligt er det
selvfølgelig guds eksistens de godtager.

Hehehehe.

Hehe

Heh...

Flot.

Fra : Patruljen

Dato : 15-06-09 15:29

On 15 Jun., 20:54, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Gud er ansvarlig for både liv og død, så regnestykket
> er langtfra opgjort.

2.270.971 + det løse. Egyptens første - fødte, et par byer og sådan..
Udfra de kriterier som blev stillet op er regnestykket gjort op til
minimum 2.270.971 ofre. Regnestykket over mennesker som er myrdet af
din gud er vist ret tæt på det korrekte.

Du kan måske finde et par stykker mere ?

> http://www.biblen.info/

Nemlig.

> Uha, er du nu der igen, så kan vi sikkert forvente
> en regn af indlæg. Kan du ikke bare henvise til siden,
> så kan de interesserede selv gå ind og se.

Ja. Uha,uha - Pas på, at du ikke bliver nappet i at citat - fucke din
gud for en halv sætning af Freud :)
Jeg vil gerne uddybe med et par detaljer om staklen som blev ædt af
maddiker - inden han døde. Og iøvrigt anerkende din gud for den
opfindesomme metode. Det må, trods alt, være mere pinefuldt end at dø
af dit selskab -

" Kong Herodes Agrippa I døde i år 44, og ifølge Apostlenes Gerninger
skete det på en meget dramatisk måde:

Apost. G. 12,19 Han rejste så fra Judæa til Cæsarea og opholdt sig
dér.
Apost. G. 12,21 På en fastsat dag iførte Herodes sig sit kongelige
skrud, satte sig på tronen og holdt tale til dem.
Apost. G. 12,22 Da råbte folket: »Det er en gud, der taler, ikke et
menneske!«

Apost. G. 12,23 I det samme slog Herrens engel ham, fordi han ikke gav
Gud æren. Og han blev ædt op af maddiker og døde.

Føj, føj! En engel slår den stakkels mand, og han bliver ædt levende
af maddiker under uudholdelige smerter. Hvor mon forfatteren af
Apostlenes Gerninger har fået denne ulækre historie fra?

Den ulækre del med maddikerne har forfatteren fundet i en af de
apokryfe skrifter - nemlig historien om Antiokus IV's død i Anden
Makkabæerbog: Bibelen i Lego, Apostlenes Gerninger 12,23

2 Makkab. 9,8 Han, der for nylig i sit overmenneskelige praleri mente
at kunne byde over havets bølger og bildte sig ind at kunne veje
bjergenes tinder på en vægtskål – han styrtede til jorden og blev
bragt bort på en båre og gjorde således Guds magt åbenbar for alle.
2 Makkab. 9,9 Ja, fra den gudløses øjne kravlede der maddiker ud, og
mens han endnu var i live, faldt kødet af ham under smerter og
pinsler, og hele hæren blev plaget af stanken fra hans forrådnelse.
2 Makkab. 9,10 Og ham, der for kort tid siden mente at kunne røre ved
himlens stjerner, kunne ingen bære bort på grund af den uudholdelige
stank.
2 Makkab. 9,11 Nu begyndte den lemlæstede at opgive sit store overmod
og at komme til indsigt, mens smerterne fra Guds piskeslag hvert
øjeblik tog til.
2 Makkab. 9,12 Og ude af stand til at udholde stanken fra sig selv
sagde han: »Det er rigtigt at adlyde Gud og ikke tænke overmodigt, når
man selv er dødelig.«

Makkabæerne har flest makabre detaljer, men historien er den samme
begge steder: En konge, der er fjendtlig over for jøderne, hæver sig
over Gud, bliver ramt af Guds straf og bliver levende ædt op af
maddiker.
http://www.biblen.info/Bibelen-agrippa.htm

Fra : Vidal

Dato : 15-06-09 22:36

Patruljen skrev:

> [...]
> din gud er vist ret tæt på det korrekte.
>
> Du kan måske finde et par stykker mere ?

Ja, nogle milliarder plus det løse. Jeg har set tallet
100+ mia blive nævnt. Normalt bruger vi ikke udtrykket
myrde om at dø. Men ud fra en snæver synsvinkel kunne
man måske bruge det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 22:36

Fra : N/A

Dato : 15-06-09 22:36

Fra : Patruljen

Dato : 15-06-09 17:55

On 15 Jun., 22:18, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> [...]

Nå,da. Endnu en kristen, som mener sig i besiddelse af X - men bossens
telepatiske egenskaber -
Hvordan kan du afgøre hvilke ontologiske vidnesbyrd samtlige ateister
godtager som beviser på Guds eksistens ?

Har du foretaget en meningsmåling blandt verdens ateister?
Hvordan har du foretaget den ?
Bruger du apperatur til dine afslørende menings - målinger ?

Kan du forklare din metodik eller er du bare en anelse psykotisk -

> Hehe, godt set!

Ja. Den er Villy med på - Han " ser ", som han jo selv skriver her,
også sager og ting om andre menneskers tanker. Han forstår dig uden
tvivl -
Men. Har du tænkt på at, der også kunne have været skrevet;

Hvor mange mennesker har Hulk så dræbt? Mange flere! På denne side vil
vi kigge på en lille brøkdel af Hulks drab, nemlig dem, hvor Marvel
fortæller, hvor mange der døde.

Du finder det også sandsynligt at ateister ville godtage teksten som
et ontologisk bevis for Hulks eksistens ?

Venlig hilsen

Fra : Patruljen

Dato : 15-06-09 18:35

On 15 Jun., 23:35, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Ja, nogle milliarder plus det løse. Jeg har set tallet
> 100+ mia blive nævnt. Normalt bruger vi ikke udtrykket
> myrde om at dø. Men ud fra en snæver synsvinkel kunne
> man måske bruge det?

Har du set tallet 100 milliarder plus det løse blive nævnt ?
Nå, da. Jeg skal ikke modsige dig, når du mener at kunne se sager og
ting, som bliver nævnt -

Ikke desto mindre er emnet her ikke, hvad du går rundt og ser der
bliver nævnt. Kriterierne for undersøgelsen er lidt anderledes. Ofrene
skal være nævnt i biblen. Og ikke bare nævnt, men også præciseret i
antal. Dertil skal de være overgået beskrevet som en følge af guds
direkte intervention eller indgriben.

Præmissen for undersøgelsen er beskrevet vældigt tydeligt en gang, men
jeg skal da gerne gentage;
[...]

Gad vide, hvad der kan få dig til at mene, at teksten omtaler dødsfald
som følge af alderdom, sygdom og hændelige uheld ?

Fra : Lyrik

Dato : 16-06-09 11:14

On Tue, 16 Jun 2009 01:54:50 +0200, Patruljen <Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Du finder det også sandsynligt at ateister ville godtage teksten som
> et ontologisk bevis for Hulks eksistens ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvorfor beskylder du så "Gud" for drabene? Du kunne ligesågodt have
beskyldt "Hulk" for drabene! Eller hvad med at beskylde ateisternes
kælebamse:"Den lyserøde kanin" for drabene? Det du siger er at dit indlæg
ikke har mening og aldrig har haft-mening!

Hvis!!! Dit indlæg har mening for dig, hvis!!! du betragter Gud som en
reel trussel, hvorfor benægter du så hans eksistens?

--
MvH Jens Erik Bech

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 12:28

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Hvis!!! Dit indlæg har mening for dig, hvis!!! du betragter Gud som en
> reel trussel, hvorfor benægter du så hans eksistens?

Al religion er en potentiel trussel. Jeg har fx studeret islam, og JEG tror
naturligvis ikke på guden i Koranen eller på Profeten Muhammed, men jeg ser
efter hvad "de fromme" helt oprigtigt mener er en anerkendelsesværdig
opførsel, og SÅ bliver man jo rædselsslagen.

Nu er det jo langt værre med islam end med (de fleste former for)
kristendom, fordi der er tale om selveste Gud har forfattet Koranen ord for
ord, OG man hævder at kvinde- og massemorderen Muhammed er et menneske, som
skal efterlignes af enhver muslim. Det gør man jo så heldigvis IKKE, MEN
nogle gør altså, og det er dødsensfarligt at have sådanne "hellige"
skrifter, man ved aldrig hvornår en krafttroende eksploderer. Og de moderate
kan jo intet stille op, når der ER hjemmel i de hellige skrifter til
uhellige og menneskefjendske gerninger.

Se evt bohemianrhapsody om den 'netop' psykopatiske gud i Koranen, - Willim
kom til teksten uden fordomme, og refererer loyalt hvad guden vil have vi
skal forstå.

Synd at menneskene ikke kan leve uden sådanne monstre som faderfigurer, -
eller de fleste mennesker ikke kan.

Fra : Patruljen

Dato : 16-06-09 04:59

On 16 Jun., 12:13, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
> kælebamse:"Den lyserøde kanin" for drabene? Det du siger er at dit indlæg
> ikke har mening og aldrig har haft-mening!

www.Biblen.info fremfører blot, hvad der står skrevet i biblen. Om
biblen giver mening eller ej syntes at være et subjektivt synspunkt.
Men der er nu engang skrevet i biblen, at Gud er den direkte årsag til
at disse menneskers utidige afgang. Sådan er den kristne Gud
beskrevet. Det kan godt bringes frem uden samtidig at anerkende den
kristne fortolkning af Gud som værende i besiddelse af psykopat -
morderiske tedenser.

Jeg har ikke læst Hulk - serien, så jeg ved ikke om Marvel praler med
at Hulk har forårsaget et par millioner døde.
Gør de det -

Kunne man heller ikke diskutere Marvels fortolkning af Hulk uden
samtidig at måtte anerkende Hulks eksistens ?
Og hvorfor skulle det egentlig være mere meningsfuldt end blot at
diskutere indholdet i Marvels tegneserie?

> Hvis!!! Dit indlæg har mening for dig, hvis!!! du betragter Gud som en
> reel trussel, hvorfor benægter du så hans eksistens?

Guds eksistens er ikke på plakaten i denne tråd. Der står ikke at gud
er død eller sådan noget. Der står noget om hvilke egenskaber gud
tillægges i den kristne tolkning.

> --
> MvH Jens Erik Bech

Ditto -

Fra : Lyrik

Dato : 16-06-09 15:05

On Tue, 16 Jun 2009 13:28:02 +0200, Knud Larsen
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> efter hvad "de fromme" helt oprigtigt mener er en anerkendelsesværdig
> opførsel, og SÅ bliver man jo rædselsslagen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der er jo den måde vi opfatter Gud på og den måde Gud opfatter os på. Det
sidste er nok så vigtigt.

Hvis vi ser på den sidste måde i med et kristent livssyn så siges der at:

Vi/de kristne mennesker, har svigtet evangeliet om troen på Jesus og er
derfor ulydige!

Når Jesus kommer vil han sortere folk efter om de ønsker at gøre noget
praktisk for andre mennesker i kærlighed og medfølelse-disse mennesker
reddes/frelses.

Dem der ikke i deres vildeste fantasi drømmer om bare at give et glas vand
til en tørstende sjæl-kasseres!

Hadefulde/mordere behøver vi ikke engang bede for. De er allerede kasseret!

--
MvH Jens Erik Bech

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 17:30

Fra : Lyrik

Dato : 16-06-09 17:34

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad!?

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 17:32

Lyrik wrote:

> [...]
> vand til en tørstende sjæl-kasseres!
>
> Hadefulde/mordere behøver vi ikke engang bede for. De er allerede

Nå, er der ikke tilgivelse mere? Hvad med de tusinder af præster i den
katolske kirke (og nonner) som har pint og plaget børn i århundreder? DE er
jo gode troende, ellers havde de aldrig behandlet børnene som de gjorde, det
kræver religion at være SÅ modbydelig?

Fra : Lyrik

Dato : 16-06-09 18:45

> [...]
> er jo gode troende, ellers havde de aldrig behandlet børnene som de
> gjorde, det kræver religion at være SÅ modbydelig?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Snup en tudekiks!))

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 19:44

Lyrik wrote:
> "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i
> meddelelsen news:008044e8$0$22155$c3e8da3@news.astraweb.com...

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Snup en tudekiks!))

Nå, det er sådan man afviser tanken om tusinder af børns ødelagte liv.

Også danske kristelige børnhjem har jo vist sig at have haft sexmisbrug og
torturagtige afstraffelser, det var altid særlige fromme som søgte ind som
ledere sådanne steder, - og dum som man var, så troede man ikke en "from"
kunne gøre en flue fortræd.

Fra : Lyrik

Dato : 16-06-09 20:05

> Nå, det er sådan man afviser tanken om tusinder af børns ødelagte liv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du kan se kristendom som en filosofi der anbefaler selvopofrelse og
næstekærlighed.

Men menneskene er de samme som de hele tiden har været. De to målsætninger
burde dog forbedre dem med det positive livssyn.

De samme mennesker kunne have antaget en anden filosofi. Det kunne være
egoisme og havesyge. Med sådanne filosofier vil de samme mennesker blive
endnu værre.

jens

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-06-09 20:26

Lyrik wrote:

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Du kan se kristendom som en filosofi der anbefaler selvopofrelse og

Men at betragte kristendommen som en sådan ville være selektivt for at
sige det mildt, og fejlagtigt for at sige det som det er. "Gør X for
frelse" er præcis egoistisk.

> Men menneskene er de samme som de hele tiden har været. De to
> målsætninger burde dog forbedre dem med det positive livssyn.

Tautologisk korrekt, men du mener så at kristendommen skulle være dette
"positive livssyn".

> De samme mennesker kunne have antaget en anden filosofi. Det kunne være
> egoisme og havesyge. Med sådanne filosofier vil de samme mennesker
> blive endnu værre.

Nu handler de færreste mennesker ind efter "filosofier" som var det
metervarer. I stedet bliver de opdraget i dem og accepterer dem ukritisk
eller ensidigt reflekterende. Så de religioner der er mest udholdende er
dem som fastholder dens medlemmer i troen (trusler, skyld, isolation,
dyder) og det er irrelevant om den gør dem til moralske mennesker.

Fra : Lyrik

Dato : 16-06-09 20:58

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> Men at betragte kristendommen som en sådan ville være selektivt for at
> sige det mildt, og fejlagtigt for at sige det som det er. "Gør X for
> frelse" er præcis egoistisk.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Dit sofisteri gør dig ikke til :"Sandhedens menneskegud"

Det at kunne se egoisme i uselviskhed er et særligt liberalistisk sofisteri.

En mor går over gaden med sit barn. En bil overrasker dem! Hun skubber
barnet i sikkerhed og omkommer! Hun gør det i uselviskhed og ikke i
ateistiske overvejelser om at sikre sit afkom og kassere sig selv til fordel
for sine gener!

Kristne er frelst af troen på Jesus, så frelsen hænger ikke sammen med deres
gerninger. Men den Jesus de tror på anbefaler kærlighed og uselviskhed.

Det gør den ateistiske Kim Jung Il ikke!

jens

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-06-09 21:08

Lyrik wrote:

> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Dit sofisteri gør dig ikke til :"Sandhedens menneskegud"

Sjovt, sådan ser jeg heller ikke mig selv. Men sådan er vi jo så
forskellige.

> Det at kunne se egoisme i uselviskhed er et særligt liberalistisk
> sofisteri.

Cry me a river. Hvis du ikke var så pokkers frelst ville du give mig ret
i at biblen alt andet lige ville være *mere* moralsk hvis den ikke
stillede den uselviske aktør frelse i vente.

Så kogte du da helt over.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 23:11

Lyrik wrote:
> [...]

> barnet i sikkerhed og omkommer! Hun gør det i uselviskhed og ikke i
> ateistiske overvejelser om at sikre sit afkom og kassere sig selv til

Og bestemt heller ikke i tanker om at hun er Kristen eller buddhist.

> Kristne er frelst af troen på Jesus, så frelsen hænger ikke sammen
> med deres gerninger. Men den Jesus de tror på anbefaler kærlighed og
> uselviskhed.
> Det gør den ateistiske Kim Jung Il ikke!

Det ved den sødeste gud han gør, OG nordkoreanerne er mere uselviske end de
fleste vi finder her på jorden, de har en gruppe-identitet som vi -
heldigvis - slet ikke kender i vore samfund.

Fra : Vidal

Dato : 17-06-09 11:16

Martin Andersen skrev:
> Lyrik wrote:

> "Gør X for
> frelse" er præcis egoistisk.

Nøjagtigt! Det var det Luther påpegede, så det har vi
opgivet i folkekirkens kristendom.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-06-09 12:11

Vidal skreiv:

> Nøjagtigt! Det var det Luther påpegede, så det har vi
> opgivet i folkekirkens kristendom.

"Klippe klippe klippe" sa kjerringa.

Fra : Vidal

Dato : 17-06-09 13:07

Harald Mossige skrev:
> Vidal skreiv:

> "Klippe klippe klippe" sa kjerringa.

Ja, Harald, du går mod strømmen.

Den danske folkekirke er en underlig sekt, ikke?

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-06-09 13:48

Vidal skreiv:

> Ja, Harald, du går mod strømmen.
>
> Den danske folkekirke er en underlig sekt, ikke?

Nå skal eg ikkje døma heile sekta, den kjenner eg ikkje. Men enkelte av
sektmedlemane oppfører seg svært underligt, etter mi meining: Dei terper
på læresetninger men har ikkje tanker om å følga læra sjølv.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 23:09

Lyrik wrote:
> [...]
>
> De samme mennesker kunne have antaget en anden filosofi. Det kunne
> være egoisme og havesyge. Med sådanne filosofier vil de samme

Pointen er jo, at disse mennesker var VÆRRE end nogen man kunne have
forestillet sig fra det sekulære liv, OG de bankede børnene i hovedet med
deres Jesus og Vorherre. Det eneste fortrin de havde var deres hykleri, som
man jo også ofte har set fx i forbindelse med de fromme fra Indre Mission,
eller Jehovas Vidner. Køb aldrig en ko af dem, den vil sikkert vise sig at
være trepattet, - som man plejede at sige af erfaring.

Fra : Vidal

Dato : 16-06-09 21:26

Lyrik skrev:

> Dem der ikke i deres vildeste fantasi drømmer om bare at give et glas
> vand til en tørstende sjæl-kasseres!

Til gengæld er det åbenbart nok at give et glas
vand for at blive frelst.

> Hadefulde/mordere behøver vi ikke engang bede for. De er allerede kasseret!

Til gengæld er der frelse for alle, selv de
hadefulde/morderne.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsggard

Fra : Lyrik

Dato : 17-06-09 20:38

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Til gengæld er det åbenbart nok at give et glas
> vand for at blive frelst.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er en handling som viser troen. En handling der ikke i sig selv er en
gerningsretfærdig handling fordi det der gives er så ubetydeligt at det
snarere er en gestus der viser at det menneske har tro.
De forkastede ved den anden side siger jo også:"Hvornår så vi dig
"tørstig"-netop fordi at hvis det at give et glas vand var en betaling-en
billet til himlen, så ville de ressonnere at det var sgu da en billig
billet!
Men de købte ikke billetten! For de vidste ikke at det netop
VAR!!!-billetten!

Billetten var ikke vandet, men medfølelsen med den tørstige!!!

> Til gengæld er der frelse for alle, selv de
> hadefulde/morderne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Gør porten bred og døren høj!"

Der står at vi skal bede for hinanden. Men der står også at der er synder
det ikke hjælper at bede for.
Hvad det er peger Johannes på
1.Johannesbrev kapitel 3;

................. v15 Enhver, som hader sin broder, er en morder, og I ved,
at ingen morder har evigt liv i sig.
Det sidste modsiger din konklusion-gør det ikke?
Endvidere:

1 Johannes kapitel 5;
v16 Hvis nogen ser sin broder begå en synd, som ikke er til døden, skal han
bede og således give ham liv - dette gælder dem, der ikke synder til døden.
Der er synd, som er til døden; det er ikke om den, jeg siger, at man skal
bede.v17 Enhver uretfærdighed er synd, men der er synd, som ikke er til
døden.

Venlig hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 17-06-09 22:30

Lyrik skrev:

> [...]
> en gerningsretfærdig handling fordi det der gives er så ubetydeligt at
> det snarere er en gestus der viser at det menneske har tro.

Jeg har skam hørt om ateister, der følger gamle
damer over gaden, ganske uselvisk.

> [...]
> VAR!!!-billetten!
>
> Billetten var ikke vandet, men medfølelsen med den tørstige!!!

Jamen selvfølgeligt. Når man handler barmhjertigt
uden tanke på egen godhed, 'tjener' man billetten.

> [...]
> ved, at ingen morder har evigt liv i sig.
> Det sidste modsiger din konklusion-gør det ikke?

Det lægger sig jo tydeligt op ad Jesus ord:

Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes
skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin
broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den,
der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild.

Den sætning dømmer jo os alle. Tror du ikke, der
findes frelse og tilgivelse alligevel ellers er
alle mennesker fordømt?

> [...]
> døden. Der er synd, som er til døden; det er ikke om den, jeg siger, at
> man skal bede.v17 Enhver uretfærdighed er synd, men der er synd, som

Jeg er ligeglad med Johannes. Han havde ikke læst NT.

Jesus siger at betingelsen for at blive tilgivet er at
man selv er i stand tilgive, han sagde det at dømme andre
er hykleri. Synden er absolut. Det er ligegyldigt om du
slår din broder ihjel eller kalder ham idiot, synden er
ligestor, selv om det er menneskeligt selv at skelne
mellem store og små synder.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 17-06-09 22:38

> [...]

> slår din broder ihjel eller kalder ham idiot, synden er
> ligestor, selv om det er menneskeligt selv at skelne
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så når Jesus kommer kasserer han folk på grund af et manglende glas vand,
men tager hadefulde mordere til sig og sender dem i himlen?
Mon ikke vi mangler det lidt mere afbalancerede syn?))

MvH
Jens

Fra : Vidal

Dato : 18-06-09 07:48

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Så når Jesus kommer kasserer han folk på grund af et manglende glas
> vand, men tager hadefulde mordere til sig og sender dem i himlen?

Som du selv skriver, det er ikke vandet, men den
uselviske gerning.

> Mon ikke vi mangler det lidt mere afbalancerede syn?))

Synden er absolut, hvordan den giver sig til udtryk
er ligegyldigt.

Det øjeblik man begynder at betvivle andres frelse,
må man også betvivle sin egen. Vi har jo den med
bjælken i øjet ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 18-06-09 09:45

> Som du selv skriver, det er ikke vandet, men den
> uselviske gerning.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvilken uselvisk gerning har den hadefulde morder gjort? Altså siden du
mener at himlen er ham vis?

> [...]
> er ligegyldigt.
>
> Det øjeblik man begynder at betvivle andres frelse,
> må man også betvivle sin egen. Vi har jo den med
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Har man tro på Jesus er man overgået fra døden til livet.
Men gør man Djævelens gerninger kan man ikke være sikker på belønning.
De der gør det gode er stadigvæk Guds børn, mens de der gør det onde
stadigvæk er Djævelens børn.

Hvorfor skulle der ellers være en sorterimg ved Jesu tilbagekomst?

Benægter du at der er en sortering og at nogen går fortabt?

MvH
Jens

Fra : J. Nielsen

Dato : 18-06-09 19:09

On Wed, 17 Jun 2009 23:38:04 +0200, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:
> [...]
>men tager hadefulde mordere til sig og sender dem i himlen?
>Mon ikke vi mangler det lidt mere afbalancerede syn?))

Jeg forstår din forargelse. Hvis alle er frelste på forhånd (inklusiv os
ateister) er der jo ingen grund til at tegne en relgiøs forsikring.

--

-JN-

Fra : Bæ9

Dato : 18-06-09 20:26

"J. Nielsen" <mp274808@paul.get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg forstår din forargelse. Hvis alle er frelste på forhånd (inklusiv os
> ateister) er der jo ingen grund til at tegne en relgiøs forsikring.
>
> --
>
> -JN-

jo - lad os få helvede igen!!!!

Tilgivelse er fame noget skidt

Benny

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-06-09 20:18

Vidal skrev i

[ ... ]

> Til gengæld er der frelse for alle, selv de
> hadefulde/morderne.

Rent faktisk kun såfremt de oprigtigt ændrer adfærd!!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Bæ9

Dato : 22-06-09 21:58

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> Vidal skrev i
>
> [ ... ]

> Rent faktisk kun såfremt de oprigtigt ændrer adfærd!!

had er ikke noget der kommer ud af den blå luft - det er noget man lærer af
hadefulde mennesker der ikke kender itl at tilgive

og at kassere dem er jo nærmest ugudeligt!

og at putte dem i helvede er lidt for guddommeligt - men det er nu godt nok
ossse kun tåber der tror på den slags, ja, og så dem der kun lader sig styre
af krybdyrhjerner og går rundt og hader og kasserer

Fra : Vidal

Dato : 18-06-09 04:04

On 18 Jun., 10:44, "Lyrik" <ly...@heaven.dk> wrote

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvilken uselvisk gerning har den hadefulde morder gjort? Altså siden du mener at himlen er ham vis?

Det kan jeg jo ikke vide noget om. Jeg ved blot,
det øjeblik jeg betvivler andres frelse, må jeg
også betvivle min egen.

Og at Guds tilgivelse er vis.

Det øjeblik man selv har haft en morderisk tanke er man
morder i sti hjerte.

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Har man tro på Jesus er man overgået fra døden til livet.

Så kristne kan ikke synde?

> Men gør man Djævelens gerninger kan man ikke være sikker på belønning.
> De der gør det gode er stadigvæk Guds børn, mens de der gør det onde stadigvæk er Djævelens børn.

Jeg forstår mig ikke på djævlesnak. Jeg gør mine egne
gerninger, gode såvel som dårlige.

For mig er Satan en konkret person, der bliver født på
et tidspunkt og vil gøre sit arbejde, som beskrevet i
NT.

> Hvorfor skulle der ellers være en sorterimg ved Jesu tilbagekomst?
>
> Benægter du at der er en sortering og at nogen går fortabt?

Det hverken benægter eller bekræfter jeg af den
simple grund, at det kan jeg ikke vide noget om.

Men der står jo at fårene skal skilles fra bukkene ...
Matt. 25-32:

Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt
for Djævelen og hans engle. v42 For jeg var sulten, og I gav mig
ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at
drikke, v43 jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var
nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så
ikke til mig.

Ser man det i et globat perspektiv, så har jeg jo
ikke solgt mine skjorter eller foræret dem bort osv ...

Hvordan skulle jeg kunne overleve det i den store
sortering?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 18-06-09 04:06

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvilken uselvisk gerning har den hadefulde morder gjort? Altså siden du
> mener at himlen er ham vis?

Han har dog stillet et eksempel, som du kan spejle dine gerninger i -
og som forsikrer dig om, at du, trods alt, er et bedre menneske end
enkelte andre. Den slags afvejninger er sikkert godt for dit selvværd
- der findes, trods alt, mennesker som er mere slemme end dig. Det er
vel ret uselvisk sådan at gavne ukendte personers selvopfattelse og
formentlig ikke en gevinst morderen tænkte på, da ofret blev myrdet.

Han kan gå ned i folkekirken og fortælle at han angrer sine gerninger
og elsker Jesus. Så skulle den være iorden -

Fra : Lyrik

Dato : 18-06-09 11:30

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Han kan gå ned i folkekirken og fortælle at han angrer sine gerninger
og elsker Jesus. Så skulle den være iorden -
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du er snart langt ude! Kan du holde din egen væremåde ud?Tænker du at så
længe du kaster med sten kan man ikke nå dit glashus?

MvH
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 18-06-09 05:50

On 18 Jun., 12:29, "Lyrik" <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Han kan gå ned i folkekirken og fortælle at han angrer sine gerninger
> og elsker Jesus. Så skulle den være iorden -

Jeg er da glad for, at du skriver - snart. Det syntes jeg, er pænt af
dig.
Men jeg må lige spørge; Snart langt ude i relation til hvad ?

> Kan du holde din egen væremåde ud?

Ja. Det kan jeg egentlig godt. Ihvertfald hovedsageligt. Dermed er
ikke sagt, at jeg ikke har et udviklingspotientiale.

> Tænker du at så længe du kaster med sten kan man ikke nå
> dit glashus?

Næe - og jeg tænker egentlig ikke, at jeg kaster med sten. Det er ikke
hensigten at ramme sådan at det gør skade og det må vel være
resultatet, hvis du kaster en sten i hovedet på en eller anden. Du
udvikler dig naturligt af at stifte bekendtskab med andre perspektiver
og vinkler på tingene. Så alt ialt er det hele venligt ment :)

Du må da indrømme, at forsikringen om en morders frelse er ganske
beroligende og top - nice for en fyr, som tror, at han skal møde en
dom fra en gud, som bliver nødt til at lade mennesker fortære levende
af maddiker, hvis han bliver sur på dem ?

Du må da også indrømme, at det er en uselvisk gevinst, som morderen
tildeler sin omverden ?

> MvH
> Jens

Ditto -