Stammer de kristne fra Abraham?
Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-09 13:43

I dagens Politiken kan man på:

<http://politiken.dk/kultur/article732266.ece>

finde en artikel af Ditte-Marie Ascanius om Abrahams villighed til at
ofre Isak.

I den forbindelse lægger jeg mærke til følgende, idet jeg citerer:

=
Ifølge Det Gamle Testamente var Abraham stamfader til jøderne, men
kristne og muslimer anser også patriarken som deres stamfader.
=

Er det virkelig Politikens niveau? Hendes kendskab til kristendommen
synes ikke særligt stort. I bibelsk sammenhæng er vi alle efterkommere
af Adam og Eva, men da ikke af Abraham ...

Man får jo minder om de missionerende ateister, der som medlemmer af
Ateistisk Selskab og Humanistisk Samfund står ude foran stationerne og
uddeler foldere til folk for at få dem til at melde sig ud af
folkekirken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 15-06-09 14:25

Per Rønne skrev:
> [...]
> synes ikke særligt stort. I bibelsk sammenhæng er vi alle efterkommere
> af Adam og Eva, men da ikke af Abraham ...

I det hele taget er det en fantastisk historie, at
der kan komme strid om det. Sådan bliver tingene ikke
udlagt her på egnen.

Hehe, gør de virkeligt det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-09 14:31

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> I det hele taget er det en fantastisk historie, at der kan komme strid om
> det. Sådan bliver tingene ikke udlagt her på egnen.

Heller ikke her.

> Hehe, gør de virkeligt det?

He, he.

Snart mødes de vel foran de lokale kirker hver søndag 9:45, for at
uddele udmeldelsessedler til kirkegængerne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-06-09 14:55

Per Rønne wrote:

> Heller ikke her.

> He, he.
>
> Snart mødes de vel foran de lokale kirker hver søndag 9:45, for at
> uddele udmeldelsessedler til kirkegængerne ...

Hehe, han stillede dig et spørgsmål.

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-06-09 15:18

Per Rønne skreiv:

> Heller ikke her.

> He, he.
>
> Snart mødes de vel foran de lokale kirker hver søndag 9:45, for at
> uddele udmeldelsessedler til kirkegængerne ...

Danmark er kjent for vindmøllene sine, og der bygges stadig flere. Joda,
du har meget å kjempe mot

Fra : Patruljen

Dato : 15-06-09 11:28

On 15 Jun., 15:31, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]

” så alle mulige andre folkeslag også bliver Abrahams børn -
Men der menes nok ikke - genetiske efterkommere -

08. jun 2009 00:00.
Prodekan Troels Nøragers udfald mod Det Gamle Testamentes fortælling
om Abraham fører nu til voldsom debat i det kirkelige Danmark. Præster
kritiserer århusiansk teologs ønske om et demokratisk opgør med den
bibelske fortælling om Abraham, der skulle ofre sin søn Isak.

I et interview i Kristeligt Dagblad for nylig slog den århusianske
lektor og forfatter til bogen "Taking Leave of Abraham" til lyd for,
at folkekirken og kristne i almindelighed af hensyn til demokratiet
bør tage et opgør med fortællingen om Guds ordre til Abraham om at
ofre sin søn, Isak.

Men den går ikke, mener flere præster og teologer. Lektor og leder af
forskningsprojektet "Gammel Testamente som kulturel erindring" på
Aarhus Universitet, Pernille Carstens, mener, at vi ikke kan kassere
bibelske tekster, bare fordi vi er uenige i dem.

Troels Nørager glæder sig over, at hans bog skaber debat. Han mener
dog, at kritikken lider under, at kritikerne ofte har tendens til at
vælge den mest bekvemme løsning i forståelsen af fortællingen om
Abraham og Isak.

- Mange siger, at Gud bare tester Abraham og slet ikke ønsker
menneskeofringer. Det, mener jeg, ikke er rigtigt. Det er ren
ønsketænkning, siger Troels Nørager og uddyber:

- Teksten er fuldstændig entydig. Der er intet, der indikerer, at Gud
ikke har til hensigt at lade Abraham gennemføre ofringen af sin søn.
Gud tager heller ikke afstand fra ofringen, men belønner Abraham for
hans lydighed.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/326970:Kirke---tro--Haard-kritik-af-opgoer-med-bibeltekst

> Heller ikke her.

Jøder, kristne og muslimer som Abrahams børn er langtfra en lykkelig
familiefortælling. De tre religioner vil hver især gøre ham til sin og
har ihærdigt brugt Abrahamfiguren til at lægge afstand til hinanden.
Et forskningsprojekt har kortlagt forbindelseslinjerne.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/274069:Kirke---tro--Abraham---troens-og-mistroens-far

Fortællingen om Abraham som troens fader og stamfar til jøder, kristne
og muslimer er langtfra en harmonisk familiekrønike lige ud ad
landevejen. At gå i Abrahams spor kræver mod på afstikkere, sidespor
og blindgyder.

– Abraham er en forvandlingsfigur, fordi vi igen og igen ser, hvordan
religionerne lægger beslag på Abraham og gør ham til sin. Man bruger
ham til at slå hinanden oven i hovedet med. Ved at anlægge nye
fortolkninger og læsninger af ham, forvandler han sig hele tiden og
bliver en flimrende harlekin, siger cand.mag. og ph.d. Thomas Hoffman.

– Det kan godt være, at Gud har en særlig aftale med Israel, men det
kan han kun have, fordi han er Gud for hele verden. Det står skrevet
med småt i Det Gamle Testamente, at løftet til Abraham ”skvulper
over,” så alle mulige andre folkeslag også bliver Abrahams børn.

– Selve den teologiske pointe kan stå på bagsiden af et frimærke: Gud
udvælger Abraham og gør ham til et stort folk. Men det er også en
vigtig pointe, at det er Guds vilje det hele, forklarer han.

Senere i historien bruger Paulus netop det snedige træk, at Abraham
faktisk ikke er helt inde i de jødiske love og forskrifter til at
argumentere for, at de første kristne med rette kan gøre Abraham til
deres, til troens fader.

– Pagten er mellem Gud, Abraham og Israel. Men Gud slutter en pagt
allerede med Noa, der er stamfar til hele verden. Så Gud har faktisk
en pagt med menneskeheden, inden han laver en pagt med Israel,
forklarer Søren Holst og uddyber:

– Jøderne ser sådan på det, at det særlige ved at være jøde er besvær.
Det særlige ved den pagt, der kun gælder Israel, er en hel masse bud,
der skal overholdes. Den pagt, Gud har med resten af verden, er meget
nemmere at overholde.

– Nu skal man tro på den jødiske Gud på lige præcis den facon, som
Paulus gør, nemlig gennem Jesus Kristus, fastslår Søren Holst. Det er
cand.theol. Finn Dam-gaard, der har skrevet afsnittet om, hvordan
Paulus gør Abraham til troens fader. Desuden giver Paulus slægtskab og
etnicitet en ny betydning. Fra at Abrahams børn kan kendes ved
pagttegnet som et konkret etnisk tilhørsforhold, flytter Paulus så at
sige etniciteten fra det jordiske til det himmelske rum. De, der
tilhører Israel, er ikke længere jøder, der overholder Loven, men de,
der er i Kristus, skriver Finn Damgaard. Abrahams sande børn er altså
de Kristus-troende og ikke dem, der er er omskåret, mener Paulus.

Fra : P.N.

Dato : 15-06-09 17:28

>I dagens Politiken kan man på:
>
> <http://politiken.dk/kultur/article732266.ece>
>
> finde en artikel af Ditte-Marie Ascanius om Abrahams villighed til at
> ofre Isak.

Abraham (fred være med ham) regnes for at være jødedommens fader blandt de
rettroende.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 19:46

"P.N." <pn@get2net.dk> skrev i meddelelsen news:h15srm$10e$1@aioe.org...

> Abraham (fred være med ham) regnes for at være jødedommens fader
> blandt de rettroende.
Ja, det fremgår blandt andet af 1. mosebog kapitel 17, vers 1-14 hvor
Gud indgår en pagt med Abram, der ved samme lejlighed ændrer navn til
Abraham, idet der skulle være et ordspil på de to ord Abraham og fader,
som udtrykker forholdet til en mængde folk.

Fra : Lyrik

Dato : 15-06-09 17:52

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> synes ikke særligt stort. I bibelsk sammenhæng er vi alle efterkommere
> af Adam og Eva, men da ikke af Abraham ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hmmm.........

Ikke alle Abrahams børn var løftets børn. Det var igennem Isak at løftets
børn skulle nedstamme.
Jesus sagde at Gud kunne oprejse børn af stenene der lå foran farisæerne. De
mente at de i kraft af kødeligt slægtskab var "løftets børn"

Abraham fik Guds løfter fordi: "Han troede Gud og dette blev regnet ham til
retfærdighed"

Kristne er Guds børn, når de tror på hans søn! de er "Guds åndelige børn!"
jesus pointerer det åndelige slægtskab da nogen siger at hans "kødelige
familie-mor og brødre står udenfor og vil tale med ham!"-han replicerer at
dem der hører Guds ord og holder det er hans "mor og brødre".

De kødelige børn-jøderne måtte træde til side og lade de "rigtige åndelige
børn de kristne komme til":

Galaterbrevet kapitel 3.:
v6 Det er som med Abraham: »Han troede Gud, og det blev regnet ham til
retfærdighed.« v7 Så skal I vide, at det er dem, som har troen, der er
Abrahams sønner. v8 Og da Skriften forudså, at det er af tro, Gud erklærer
folkeslagene retfærdige, fik Abraham på forhånd det evangelium forkyndt: »I
dig skal alle folkeslagene velsignes.« v9 Derfor velsignes de, som har
troen, sammen med den troende Abraham. v10 For alle de, som har
lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være
enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger
det.« v11 Men at ingen bliver retfærdig for Gud ved loven, er klart;
for »den retfærdige skal leve af tro«. v12 Loven derimod siger ikke, at det
er af tro, men den siger: »Den, der holder budene, skal leve ved dem.« v13
Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en
forbandelse for vor skyld - der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der
hænger på et træ« - v14 for at velsignelsen til Abraham kunne nå ud til
hedningerne i Kristus Jesus, og vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet
os.

Sååå...politiken har ret du er Abrahams ægte søn Per!

Hvad så med "De kødelige efterkommere af Abraham?"
Romerbrevet kapitel 11:

v1 Jeg spørger nu: Har Gud da forkastet sit folk? Aldeles ikke! Jeg er jo
selv israelit, af Abrahams slægt, af Benjamins stamme. v2 Gud har ikke
forkastet sit folk, som han først har vedkendt sig. I ved jo, hvad Skriften
siger i stykket om Elias, hvordan han træder frem for Gud og anklager
Israel: v3 »Herre, dine profeter har de dræbt, og dine altre har de revet
ned; jeg er den eneste, der er tilbage, og mig stræber de efter livet.« v4
Men hvordan lyder guddomssvaret til ham? »Jeg har stadig syv tusind mænd
tilbage, der ikke har bøjet knæ for Ba'al.«
v11 Jeg spørger nu: Snublede de, for at de skulle falde? Aldeles ikke! Men
ved deres fald kom frelsen til hedningerne for at ægge dem til misundelse.
v12 Og betød deres fald rigdom for verden og deres nederlag rigdom for
hedningerne, hvor meget mere vil det så ikke betyde, når de kommer
fuldtalligt ind.

v13 Men til jer hedninger vil jeg sige: Jeg sætter netop min tjeneste som
hedningeapostel højt, v14 om jeg dog kunne ægge mine landsmænd(jøderne
red.) til misundelse og frelse nogle af dem. v15 For har det ført til
forligelse for verden, at de blev forkastet, kan det så være andet end liv
af døde, at de bliver modtaget? v16 Er førstegrøden hellig, er dejen det
også. Er roden hellig, er grenene det også.

v17 Men når nogle af grenene blev brækket af, og du, som er en gren af et
vildt oliventræ, er blevet podet ind blandt grenene og også får af saften
fra det ægte træs rod, v18 så skal du ikke hovere over de andre grene; og
hvis du gør det, så husk på, at det ikke er dig, der bærer roden, men roden,
der bærer dig.

MvH
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-09 15:46

"Per Rønne" skrev i

> [...]
> Ateistisk Selskab og Humanistisk Samfund står ude foran stationerne og
> uddeler foldere til folk for at få dem til at melde sig ud af

Der er ikke mange ateister der har kendskab af betydning til kristendommen.

De udstiller blot deres dårskab.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*