Dagens NMT test
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-06-09 15:14

Fra

55gr32'N 12gr32'W: (syd for sandrevet syd for dragør)

Download: 1307 kbit/sek (163.4 KB/sek)
Upload: 739 kbit/sek (92.4 KB/sek)
Test tidspunkt: 16. juni 2009 16:09:58

Jeg er helt godt tilfreds med min D50'er med ekstern antenne....

Til gengæld har jeg haft den med i bilen uden ekstern antenne. Dur ikke
særligt godt. Så mit råd til alle NMT brugere: Antenne i masten gør
forskellen !!

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 17-06-09 07:33

Hej Nyhedsgruppe

Overvejer at anskaffe en mobil bredbåndsforbindelse så jeg kan checke
vejrudsigten, E-mail , nyhedsgruppen m.m. på min sommerferie. Overveje
Ice-Net eller Telmore. Jeg har kun behov for internet når jeg ligger i
havn. Hvordan virker det med alm. mobilt bredbånd og er der nogle
udbydere af alm. mobilt bredbånd, som vil sælge et abonnement uden, at
man skal binde sig for min. 6 mdr.
Duer D10modem fra Ice-net til mit brug eller vil jeg fortryde. Jeg har
ikke lyst til at investere en mindre formue i udstyr og har ikke lyst
til at pille masten af for at montere en antenne i toppen.

Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie" Hejlsminde

Fra : JesperÅrhus

Dato : 17-06-09 08:19

Jeg går selv og overvejer Oister eller Telmore. Det er, så vidt jeg
kan se, de billigste løsning lige pt. - begge til 169kr om måneden.

Hvis man kigger på f.eks. Oisters dækningskort, så dækker de ret langt
ud til havs, og dækker de fleste havne og ankerpladser :
https://www.oister.dk/selfcare/servlet/produkt_daekning

Telmore dækker muligvis endda endnu bedre, da de, i modsætning til
hvad jeg har forstået hos Oister, kan skifte til det såkaldte EDGE-
netværk når der ikke er forbindelse til det hurtigere mobilt bredbånd
netværk. EDGE svarer lidt til en mellemting imellem ISDN og en en
256kb ADSL forbindelse, så er ikke det hurtigste, men dog bedre end
helt at miste dækning :
https://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand/mbb-daekning

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 21:35

Hej Ole,

Mine "maritime" internet-erfaringer er baseret på GPRS, ice.net og på
"3" ...
Jeg valgte disse to sidste, primært for at undgå at betale de latterlige
roaming-afgifter inden for Norge og Sverige. For flere år siden fik jeg
en ekstra regning for at bruge min mobiltelefon med GPRS på over
totusind kroner for tre uger ... Så det droppede jeg ... Det var dengang
Telmore ... Nu er Telmore jo overtaget af tdc ...

Er man tæt på kysten eller i en by, hvor "3" dækker er det en meget
hurtig og god forbindelse ... også langs den svenske kyst (jeg har kun
erfaring op til Stockholm), hvor man ikke skal betale for roaming, da
det er samme pris i Danmark og i Sverige fungerer det fint.

ice.net har jeg benyttet med det lille D10 modem, som i sin tid blev
solgt på Bådudstillingen i Bella til en 50'er ... Det var ikke
tilfredsstillende, så jeg benytter nu en lille antenne, som står på
kahytstaget og det fungerer ganske godt. Det er ikke særligt hurtigt -
specielt har jeg været dybt skuffet over uploadhastighederne ... Men har
ikke haft lejlighed til at eksperimentere i denne sæson ... not yet ...
Måske der er bedre service nu?

Prismæssigt betaler jeg nu DKK 149,-/måned hos ice.net og det indebærer
fri trafik i Norge, Sverige og Danmark ... I fremtiden vil jeg alvorligt
overveje "Bjarkes løsning", med antenne i masten og bedre modem, som jeg
forstår virker meget tilfredsstillende. Hos ice.net kan man "pause" sit
abonnement med en måneds varsel (der er dog en vis afgift forbundet med
at afbryde abonnementet og genoptage det på et senere tidspunkt) ... Det
ved jeg ikke præcist om man kan med den andre ...

Der er ikke tvivl om, at ice.net rækker længere til søs end f.eks. "3"
.... Men har du kun brug for en internet-forbindelse, når du er i havn,
vil du jo ofte have adgang til et hot spot (mange steder gratis - i min
hjemhavn f.eks. NoPayNet) eller kan vælge den billigste løsning.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-06-09 23:41

Hvis du KUN skal bruge det i havnene, så ville jeg overveje blot at satse på
de wifi forbindelser, der er i mange havne. Koster ikke noget og alle pc'er
kan det ....

Bjarke

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 18-06-09 05:54

On 18 Jun., 00:40, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> de wifi forbindelser, der er i mange havne. Koster ikke noget og alle pc'er

Hej
Desværre er der utroligt mange havne i mit sejladsområde, som ikke har
gratis trådløst internet. I Assens koster det op imod 100,00kr for et
døgn. Små øer som Lyø, Bogø, Årø m.m. har det heller ikke, så jeg vil
gerne investere i en anden løsning. Lige nu tror jeg mest på Telmore
eller Oister.
Er der nogen, som har erfaring med, om de kan dække de små øer i det
sydfynske ellr Kattegat.
Jeg har heller ikke meget lyst til flere antenner i masten med
tilhørende ledninger.

Jeg har forstået at Ice-net med en lille ekstern antenne til 399,75 og
et D 50 modem også er en brugbar løsning. Så må man vælge, om man vil
tegne et 6 mdr. abonnement eller at købe modem selv. Det er ikke altid
let at være nærig og begærlig på samme tid

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-06-09 08:19

Hej Ole,

Prøv på: http://openwifi.dk/
at zoome ind så vi du opdage af flere af de nævnte lokationer har wifi
net.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-06-09 08:47

De gratis hotspots i havnene kan du se her:
http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/I%20havn/Internet%20på%20havnen.aspx

Listen er fra sidste år så flere er tilkommet. På wifi siderne er de
markeret med blå farve.
Havnene kan bestille opsætningaf anlæg. Betalingen kan enten være fra
havnekassen eller fra sponsorer der kan få en reklame på startsiden
for det enkelte net.
Måske kunne havnene opnå samme servicegrad som campingpladser med
tiden. Selvfølgelig skal vi sejlere have det gratis for vi bruger
nettet til planlægning, vejrmeldinger, EfS m.m.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 21:13

Tak for tilbagemelding ...

(specielt synes jeg upload-hastigheden
er blevet væsentligt forbedret ...
Forsøgte sidste sæson at oploade et par billeder ...
det var håbløst via ice-net og det lille D-10 modem).

Det ser ud til, at der forestår et "antenneprojekt":
TV og internet ved siden af FM-, VHF- og AIS-antennen ...

Spørgsmål: Hvad er det færreste antal antenner, man kan klare sig med?

Pt. har jeg VHF antennen med en splitter, som tager FM og AIS (samt VHF
forstås) og så en lille antenne fra Nordisk Mobiltelefon, der blot står
på kahytstaget med en forlængerledning via lugen ned til det lille
D10-modem og PC'en ... (Den boks jeg købte til at modtage digitalt TV
via VHF'antennen er ikke en tilfredsstillende løsning) ...

Er der ingen vej udenom både en TV- og en internet-antenne oven i
VHF-antennen, hvis man vil have et ordentligt TV-billede og en god
internet-forbindelse? *Skal* de monteres i forskellige højder? Kunne den
ene f.eks. sidde på øverste salling og den anden på nederste salling?
Jeg er ikke meget for en separat antennemast i hækken eller en større
sag i mastetoppen, hvis jeg kan undgå det ... Kan en evt.
internet-antenne bruges til såvel ice.net's løsning som andre ISP'er?
F.eks. 3, tdc o.a.?

Gode råd modtages med taknemmelighed ... også gerne til helt konkrete
mærker og modeller - dog helst ikke UFO-modellen ... ...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-06-09 23:44

Jeg føler mig overbevist om at ICE og VHF kan køre på en antenne (på hver
sin tid), da den ene frekvens er et multiplum af den anden. Men jeg har dog
endnu ikke fundet en antenne der er spolet til begge.

FM er ligemeget. det er bare en ledning til røstjernet. TV er alligevel
spild af ungdom.Overvejer at droppe min.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 00:16

OK, jeg spø'r igen til efteråret ... ...
Sejlferine står for døren ...

PS - Er stort alle dine indlæg til d.f.s skrevet på Escape? ...
Du må jo næsten bo på båden?

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-06-09 05:42

Ja, det er rigtigt. I sommer har jeg besluttet at bo her fast istedet for
'kun' at være her 80% af tiden og så pendle frem og tilbage med ting.

Bjarke

Fra : CBN

Dato : 23-07-09 20:56

Her mine første erfaringer & resultat målinger med det lille ICE.NET USB
D-10 Modem.

Modement er pt placeret under sky-lightet i kahytten vha dobbelt klæbende
tape.
En USB forlænger ledning på 1 til 2 m er nødvendig for at nå computeren på
kortbordet

Målingen er foretaget ved Getter-øen udfor Varberg i Sverige

http://www.energimidt.dk/Privat/Fiberbredbaand/Sider/Hastighedstest.aspx
Down = 1.59 Mbit, UP = 0.07 Mbit

http://hastighedstest.tdc.dk/
Down = 1.98 Mbit, UP = 0.12 Mbit

Connecter jeg modemet direkte - altså placering på kortbordet, får jeg hhv.
flg resultat.

0.76/0.08 og 0.86/0.02

Om USB kablet fungerer som "antenne" ved jeg ikke,,,men jeg er godt
tilfreds,,,,

Hilsen,

Diva 35, Unique, http://www.diva35.com